نقد فیلم جهان با من برقص

زمانی که سروش صحت در مدرسه به دانش‌آموزانش شیمی درس می‌داد، تصور نمی‌کرد دست روزگار او را به یکی از طنازترین افراد سینمای ایران تبدیل کند. یک معلم شیمی که به قول خودش با آن ابروهای کلفت، خشک، جدی و خشن به نظر می‌رسید اما گذشت روزگار ما را با فردی حساس، آرام و خوش‌‌قلب آشنا کرد.

آشنایی با مدیری

بازی‌های روزگار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. معلم شیمی در اصفهان کجا و کارگردان فیلم و سریال‌های طنز شدن کجا؟ اما اگر بنا به انجام کاری باشد، هیچ چیزی نمی‌تواند جلویش بگیرد و اینگونه داستان صحت در دنیای هنر شروع می‌شود. برای اینکه بیشتر متوجه پیچیده بودن سرگذشت این هنرمند اصفهانی شوید، توجه به مدارک دانشگاهی‌اش کفایت می‌کند؛ کاردانی رادیولوژی، کارشناسی شیمی کاربردی و کارشناسی ارشد آلودگی و حفاظت محیط زیست دریا!

خودش می‌گوید علاقه‌ای به رادیولوژی نداشته و بدون توجه به علاقه‌اش این رشته را انتخاب کرده. از همان زمان تحصیل در مدرسه به واسطه‌ی دوستانِ کتابخوانش به مطالعه و کتاب و هنر علاقه پیدا می‌کند و هر چه می‌گذرد آتشِ این عشق و علاقه بیشتر می‌شود.

سروش صحت خیلی اتفاقی و کاملا از روی شانس پایش به تلویزیون باز می‌شود. همه چیز دست به دست هم داد تا او در یک روز معمولی به شکلی کاملا اتفاقی، مهران مدیری را در خانه‌ی دوستش ببیند و همین آشنایی، زندگی او را تغییر دهد.

صحت در این باره می‌گوید: «اتفاقی که زندگی مرا تغییر داد آشنایی با مهران مدیری بود. جالب اینکه آشنایی من با مهران مدیری خیلی اتفاقی در منزل رامین ناصرنصیر پیش آمد. یک شب که رفته بودم به رامین سر بزنم آقای مدیری را دیدم.»

ابتدا مدیری پیشنهاد بازیگری در «جنگ۷۷» را به صحت می‌دهد و او پس از اضافه شدن به گروه بازیگران این مجموعه، ایده‌هایش در نویسندگی را مطرح می‌کند.

صحت اضافه شدن به جمع نویسندگان مجموعه را چنین شرح می‌دهد:« گروهی که مهران جمع کرده بود، تقریبا سه، چهار نویسنده داشت. یک روز ۱۵ تا از نوشته‌هایم را انتخاب کردم و برای مهران بردم. بعد از اینکه آن‌ها را خواند شش‌تایشان را پسندید و گفت این‌ شش‌تا را کار می‌کنیم. از آن روز به بعد من نوشته‌هایم را برای مهران می‌بردم و یکی درمیان می‌پسندید و خلاصه این‌ ماجرا ادامه داشت تا این‌که من به پرکارترین نویسنده‌ی آن گروه تبدیل شدم…»

همکاری با عطاران و فرهادی

از بخت خوب صحت، یک سال بعد برای بازی در فیلمی «شراره» به کارگردانی سیامک شایقی، تجربه‌ی بازیگری در فیلمی جدی را هم کسب می‌کند. او راه صدساله را یک شبه می‌رود. خودش این خوش‌شانسی را کاملا قبول دارد. صحت جایی گفته بود برای موفقیت سه راه بیشتر نیست: «یا باید یک پارتی خیلی کلفت پیدا کنید. یا اینکه خیلی حرفه‌ای کار کنید و با تلاش و زحمت و هزارتا درد سر جور واجور و یه عمـر خاک خوردن، ‌شاید آخرهای عمرتان بتوانید به یک جاهایی برسید. یا این‌که خیلی خرشانس باشید. من خودم سومیش بودم،‌ خیلی خیلی خرشانس بودم.»

با وجود وارد شدن به دنیای سینما، ولی سروش صحت هیچ‌گاه از علاقه‌اش به نویسندگی دور نمی‌شود. او همچنان برای تلویزیون می‌نویسد و متن‌هایش هم خوب هستند. او استعداد بالایی در نوشتن متن‌های طنز دارد و مشخص هست به پله‌های بالاتری در این کار خواهد رسید.

پس از یک همکاری دیگر با مهران مدیری در سال ۷۸ تحت عنوان «ببخشید شما»، در همین سال با رضا عطاران و بهروز بقایی برای مجموعه‌ی «قطار ابدی»‌ همکاری می‌کند. مجموعه‌ای موفق که به خاطر بخش‌های طنزش محبوبیت زیادی بین مردم کسب می‌کند. ۱۰ قسمت از این مجموعه را صحت می‌نویسد.

بازی در سریال «داستان یک شهر» به کارگردانی اصفر فرهادی، بار دیگر توانایی‌های بازیگری صحت را یادآوری می‌کند. بازی گرم و روان سروش صحت در یک سریال که اتفاقا بین مردم هم حسابی گل کرده، تصویر او را در ذهن مردم به عنوان یک بازیگر توانا ثبت می‌کند.

روزهای خوب پرکاری

از اینجا به بعد دوره‌ی پرکاری و حضور مداوم صحت در تلویزیون و سینما شروع می‌شود. روزهای خوبی که صحت را به اوج شهرت و محبوبیت می‌رساند. او با عشق به نویسندگی و بازیگری پرتلاش و بدون حاشیه، فقط به دنبال بهتر شدن کارش است. او به دور از هیاهوی این صنف، فقط به خلق آثار بهتر و بهتر نوشتن فکر می‌کند.

دومین فیلم سینمایی صحت یک اثر مخاطب‌پسند با سوژه‌ای سیاسی است که موجب می‌شود تا آوازه‌ی او در سینما بیشتر بپیچد. ابوالحسن داودی یکی از نقش‌های اصلی فیلمش به نام «نان، عشق، موتور۱۰۰۰» را به صحت می‌دهد. فیلم در دوره‌ی اصلاحات و فضای باز سیاسی آن روزها حسابی دیده می‌شود و می‌توان گفت به یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران در ژانر کمدی‌ سیاسی تبدیل می‌شود.

سروش صحبت به موازات بازیگری در سینما، در تلویزیون همچنان مشغول نویسندگی است. در او فاصله‌ی سه ساله‌ی بین سال‌های ۸۰ تا ۸۳، نویسندگی شش اثر را برای تلویزیون برعهده می‌گیرد که نشان از پرکاری این چهره دارد. در میان آثار او بعضی برای همیشه در حافظه‌ی جمعی مردم جاخوش کرده‌اند.

«زیر‌ آسمان شهر»‌ محبوب‌ترین این سریال‌هاست. اثری که قابلیت خلوت کردن خیابان‌ها و نشاندن مردم را پای تلویزیون داشت. این سریال در تلویزیون یک موج ایجاد کرد و به یکی از خاطر‌ه‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شد. صحت در کنار عطاران و حمید برزگر مسئولیت نویسندگی سریال برعهده داشتند و توانستند قسمت‌هایی جذاب و تماشایی خلق کنند.

«کارگاه شمسی و دستیارش مادام»، «بدون شرح» و «کوچه اقاقیا» نمونه‌ای از آثار موفق صحت در تلویزیون هستند. هر کدام از این سریال‌ها در زمان پخش پربیننده بودند و با گذشت سال‌ها همچنان طراوت و تازگی‌شان را حفظ کرده‌اند.

صحت به موازات کار در تلویزیون در سینما در فیلم موفق بهروز افخمی به نام «گاو خونی» بازی می‌کند و پس از آن در «بازنده» قاسم جعفری و «تقاطع» ‌ابوالحسن داودی هم به ایفای نقش می‌پردازد.

حفظ رفاقت‌ها

یکی از حسن‌های سروش صحت در زندگی‌اش، حفظ رفاقت‌ها و همکارانش است. برخلاف برخی نویسندگان و بازیگران که پس از یک دوره همکاری، با آن تیم دچار اختلاف می‌شوند، صحت با همان رفتار صمیمی و گرمش همواره همکاران قدیمش را حفظ کرده است. این یکی از نقاط قوت اوست. صحت همیشه دیگر همکارانش را به چشم رقیب ندیده و همواره به شکلی متواضعانه از آن‌ها و هنرشان تعریف کرده است.

صحت پس از چند سال دوری از مهران مدیری، دوباره به او می‌پیوندد و جزو تیم نویسندگان «جایزه بزرگ» و «شب‌های برره»‌ و «باغ مظفر» می‌شود. او همچنین چند سال بعد در مقام بازیگر در «مرد هزار چهره» با مدیری همکاری می‌کند.

او همین رویه را نیز با عطاران ادامه می‌دهد و یکی از نویسندگان سریال‌های «ترش و شیرین» و «بزنگاه» می‌شود. به نوعی در طلایی‌ترین دوره‌ی تلویزیون در سریال‌سازی، نام صحت را پای هر کدام از این سریال‌ها می‌بینیم. او از «زیر آسمان شهر» تا «شب‌های برره» و سریال که «بزنگاه»‌ که با خداحافظی عطاران در تلویزیون مصادف شد، در تمام این سریال‌ها نقشی پررنگ داشته است.

پس از سال‌ها همکاری با چهره‌های مطرح تلویزیون، بلند پروازی‌های سروش صحت به اینجا ختم نمی‌شود. حالا او دوست دارد پروژه‌ی خودش را جلو ببرد و اثری را خودش کارگردانی کند. اولین تجربه‌اش مجموعه‌‌ی «چارخونه» است که سال ۸۶ برای شبکه‌ی سه ساخته می‌شود. اثر با اقبال زیادی مواجه نمی‌شود و سبب می‌شود تا صحت برای ورود به عرصه‌ی کارگردانی خیلی عجله نکند و دست به عصاتر باشد.

صحت سه سال بعد و در سال ۸۹، مجموعه‌ی «ساختمان پزشکان» را کارگردانی کرد و این بار اثری قابل قبول و مخاطب‌پسند را به روی آنتن فرستاد. برادران قاسم‌خانی و چند نویسنده‌ی دیگر، صحت را برای ساخت این اثر همراهی می‌کردند و «ساختمان پزشکان» خیلی زود به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شد.

موفقیت این سریال، جرات، جسارت و اعتماد به نفس صحت برای کارهای بعدی را بیشتر کرد. او چند سال بعد باز توانست یک سریال موفق دیگر به نام «پژمان» بسازد. زوج صحت و برادران قاسم‌خانی برای سریال‌سازی حسابی جواب می‌دهد و مردم را پای تلویزیون می‌نشاند.

 حالا در نبود عطاران و مدیری، صحت توانسته بود جای خالی آن‌ها را در تلویزیون پر کند و با سریال‌هایش مخاطب را به سمت تلویزیون جذب کند. مخاطبی که با گسترش اینترنت و دسترسی راحت‌تر به فیلم و سریال‌های روز، ذائقه‌اش تغییر کرده و سخت‌گیرتر از قبل شده است.

موفقیت سروش صحت در سریال‌سازی، موجب اعتماد مدیران تلویزیون به او می‌شود. صحت سریال‌های «شمعدونی»، «لیسانسه‌ها» و «فوق‌لیسانسه‌ها» را برای تلویزیون می‌سازد. در میان این آثار «لیسانسه‌ها» و «فوق‌لیسانسه‌ها» به سریال‌هایی موفق تبدیل می‌شوند و قابلیت جذب مخاطب را دارند.

سروش صحت از سریال «پژمان» به بعد، از برادران قاسم‌خانی جدا می‌شود و کار با ایمان صفایی را جدی‌تر ادامه می‌دهد. همکاری صحت و صفایی خیلی خوب جواب می‌دهد و باعث می‌شود تا صحت اولین فیلم سینمایی‌اش را با صفایی کلید بزند.

  • ۱۳ بازیگر ایرانی مشهور که مجری شدند

ساخت یک فیلم خوب

صحت پس از بازی در نقش‌های مختلف در سینما،‌ تصمیم می‌گیرد رویاهایش را نیز در سینما ادامه دهد و سال ۹۷ فیلم «جهان با من برقص» را کارگردانی می‌کند. یک فیلم خوش‌ساخت و جذاب از جنس همان دغدغه‌های همیشگی صحت. فیلم در جشنواره‌ی جهانی فجر برای اولین بار اکران می‌شود و حسابی مورد توجه قرار می‌گیرد. پس از آن در سینماهای کشور نیز فروش خوبی را تجربه می‌کند و به یکی از فیلم‌های خوب سینمای ایران تبدیل می‌شود.

کارگردان اصفهانی و موفق این روزهای سینما و تلویزیون حالا در حال ساخت یک سریال در شبکه‌ی نمایش خانگی است. صحت خستگی‌ناپذیر کار می‌کند و پیش می‌رود.

اما شخصیت چندبعدی و عمیق صحت را نباید تنها در نویسندگی و کارگردانی خلاصه کرد. او در جایگاه مجری برنامه‌ی «کتاب‌باز» بار دیگر توانست بدرخشد و مردم را با تلویزیون آشتی دهد. صحت عاشق کتاب و مطالعه است و همین عطش او برای خواندن و دانستن به یکی از دلایل جذابیت برنامه‌ی «کتاب‌باز» می‌شود.

هرچند شایعه‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن صحت از اجرای «کتاب‌باز» به گوش می‌شد و شاید همین قطع همکاری رابطه‌ی خوب او را با تلویزیون خراب کند. هرچند تا الان کسی اظهارنظر مستقیمی در این رابطه نکرده ولی توقف تولید برنامه، شایعه‌ها مبنی بر کنار گذاشتن این مجری محبوب را قوت بخشیده است.

ذهن خلاق صحت در داستان‌پردازی و خلق شخصیت‌های ملموس تحسین‌ برانگیز است. او گاهی اوقات در ستونی ثابت برای روزنامه‌ها مطلب می‌نویسد و هر بار با نوشته‌هایش فضایی خلق می‌کند که خواننده درگیر می‌شود. این هنر صحت است. شخصیت‌پردازی و فضاسازی‌های او در آثارش ملموس و درگیر کننده است و به همین خاطر مخاطب را درگیر خودش می‌کند.

سروش صحت عمیق و دقیق می‌بیند، سخت کار می‌کند و بسیار می‌خواند. باید رمز موفقیت او را در این سه عامل دانست.

نوشته سروش صحت؛ یک پرکار خوش‌‌شانس بااستعداد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala