در این انیمیشن، سگ سوپرمن در غیاب خود سوپرمن، با یک گربه پرنده برای جلوگیری از یک جنایت همکاری می‌کند. کارگردانی این انیمیشن را جرد استرن بر عهده دارد که آثاری مانند سالگرد مبارک و تخم‌مرغ‌های سبز و هام را ساخته است. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به دواین جانسون، کوین هارت، کیت مک‌کینون، جان کرازینسکی، ونسا بایر، کیانو ریوز و بن شوارتز اشاره کرد.

  • نقد فیلم فینچ؛ یک مرد، سگش و ربات آن‌ها در سفری آخرالزمانی
  • نقد فیلم «تلفن سیاه»؛ بهترین فیلم ترسناک سال ۲۰۲۲ میلادی؟
  • نقدها و نمرات فیلم «مرد خاکستری»؛ گران‌ترین فیلم نتفلیکس تکراری و کسالت‌بار است

متاسفانه علی‌رغم این که این انیمیشن به خوبی بچه‌ها را سرگرم می‌کند اما اثری ساده به نظر می‌رسد و چندان سرگرم‌کننده نیست که بتواند توجه کل خانواده را به خود جلب کند. صداپیشگان فوق‌العاده‌ هستند و هماهنگی بین کریپتو با صداپیشگی دواین جانسون و ایس با صداپیشگی کوین هارت به ارتقای فیلم کمک می‌کند و نویسندگان، جرد استرن و جان ویتینگتون تمام تلاش خود را می‌کنند تا مدت زمان ۱۰۰ دقیقه‌ای انیمیشن را با بیشترین شوخی‌های ممکن پر کنند. همه این موارد به لیگ ابرحیوانات دی‌سی کمک می‌کنند تا به یک انیمیشن سرگرم‌کننده و خانوادگی تبدیل شود اما این اثر فاقد اصالت است و نمی‌تواند احساسات بیننده را قلقلک دهد.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

ایده تمرکز روی تیمی از حیوانات خانگی در نگاه اول واقعا هیجان‌انگیز است، زیرا امکان معرفی شخصیت‌های جدید به دنیای آشنای دی‌سی را فراهم می‌کند. با این حال، لیگ ابرحیوانات دی‌سی با کاوش نکردن خطوط داستانی شخصیت‌های اصلی خود، ناامیدکننده ظاهر می‌شود. در عوض، این فیلم کاملا درباره کریپتو است که یاد می‌گیرد چگونه با دیگران همکاری کند، بنابراین این انیمیشن زمان زیادی را صرف ساختن شخصیت این سگ ابرقهرمان و گذشته او با سوپرمن (با صدای جان کرازینسکی) می‌کند و دوستان فوق‌العاده این حیوان خانگی را نادیده می‌گیرد.

ایس همراه کله‌شق اما عاقل کریپتو است که بالاخره به او می‌آموزد تا روی دیگران حساب کند و از آن‌ها کمک بگیرد. یکی از صحنه‌های فلش‌بک فیلم به او اختصاص دارد که اتفاقا بهترین سکانس فیلم است و اگر با دیدن آن اشک نمی‌ریزید پس از درون مرده‌اید. تنها چیزی که درباره پی‌بی، خوک شکم‌گنده (با صدای ونسا بایر)، مرتون (لاک‌پشت با صدای ناتاشا لیون) و چیپ (سنجاب با صدای دیگو لونا) می‌دانیم این است که آن‌ها نیز از گذشته حیواناتی قهرمان مانند ایس بوده‌اند و همه توسط انسان‌هایی که به دنبال پذیرش حیوان خانگی بوده‌اند پذیرفته‌ نشده‌اند، زیرا بیشتر انسان‌ها فقط به بچه‌ گربه‌ها اهمیت می‌دهند.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

شروران فیلم نیز کم و بیش همین‌گونه هستند. لولو، خوکچه هندی بی‌مو (با صدای کیت مک‌کینون)، در واقع یک خط داستانی ریشه‌ای و لایه‌لایه دارد و رفتار او گاهی اوقات عجیب و غریب است. طرح داستان ساده انیمیشن باید ادامه پیدا کند و این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که افراد بد، بد و افراد خوب، خوب بمانند. قطعا باید انطباق فیلم‌نامه با توانایی‌های شناختی کودکان را مد نظر قرار دهیم اما نیازی نیست که کودکان را تا این حد دست کم بگیریم.

موفقیت انیمیشن‌های گذشته مانند زوتوپیا و موآنا ثابت کرده که می‌توانید داستانی پر از شخصیت‌های رنگارنگ داشته باشید و در عین حال انتظارات را زیر و رو کنید. بنابراین حتی در فیلم‌های کودکان نیز می‌توان درباره خطرات جنبه‌های مختلف اخلاقیات صحبت کرد. درعوض، «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» تمام اعمال ابرقهرمانان را پوشش می‌دهد و فقط عناصر مربوط به حیوانات خانگی را به فرمول قصه اضافه می‌کند. پس اگر از کلیشه‌های ابرقهرمانی خسته شده‌اید، شاید از این فیلم خوشتان نیاید.

«لیگ ابرحیوانات دی‌سی» هم‌چنین سعی می‌کند از طریق مرتون به عنوان یک لاک‌پشت بددهن و بی‌ادب، دل بزرگسالانی را هم که به همراه کودکان خود به سینما می‌آیند به دست آورد. این ایده روی کاغذ بسیار درخشان است اما سازندگان انگار از زیاده‌روی در نمایش آن می‌ترسند و ما فقط چند کلمه بد و بیراه و چند تکه بامزه می‌شنویم که آن‌ها هم چندان خوب از آب درنمی‌آیند. این فیلم هم‌چنین دارای ارجاعاتی است که سعی می‌کنند کلیشه‌ها را به سخره بگیرند و واضحا برای افرادی طراحی شده‌اند که آثار ابرقهرمانی زیادی تماشا می‌کنند.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

این بخش‌ها گهگاه سرگرم‌کننده هستند اما همه ما قبلا این جوک‌ها را شنیده و دیده‌ایم. مگر چند بار باید قهرمانانی را که با انگیزه انتقام مرگ عمویشان اقدامات قهرمانانه انجام می‌دهند مسخره کنیم تا دیگر خنده‌دار نباشد؟ هم‌چنین استفاده خود انیمیشن از استعارات ابرقهرمانی در حالی که آن‌ها را مسخره می‌کند، تا حدودی متناقض است.

اما ناامید‌کننده‌ترین جنبه «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» محرک‌سازی و انیمیشن آن است. سبک اسلپ‌استیک اثر به اندازه کافی خوب است و دنیای بصری دلپذیری ایجاد کند اما این انیمیشن در دنیایی که در آن آثاری مانند «میچل و ماشین‌ها» و «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» در حال عبور از مرزهای انیمیشن‌های سه‌بعدی هستند، حرف چندانی برای گفتن ندارد. بدتر از آن، جایی است که در چند لحظه خاص فیلم، انیماتورها از ترکیبی از انیمیشن‌های سه بعدی و دو بعدی برای نمایش خاطرات و تخیلات برخی از شخصیت‌ها استفاده می‌کنند. این لحظات به زیبایی اجرا شده‌اند و ما را به این فکر می‌اندازد که آیا آن‌ها واقعا نمی‌توانستند بیشتر برای ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد تلاش کنند.

«لیگ ابرحیوانات دی‌سی» علی رغم ایراداتش، فیلم بدی نیست. بزرگسالانی که بچه‌ها را به سینما می‌برند، اگر توقعاتشان را پایین نگه دارند، هم‌چنان می‌توانند آن را دوست داشته باشند. امروزه که برای درک آخرین نسخه‌های آثار ابرقهرمانی باید معماهای پیچیده‌ای را حل کنیم، لذت بردن از داستانی سرراست در نوع خود طراوت‌بخش است.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

با این وجود، آن‌چه که بیش از همه آزاردهنده به نظر می‌رسد پتانسیل ناتمام این انیمیشن است. این اثر با صداپیشگان عالی، شخصیت‌های جالب و سبک هنری جذاب خود، تنها کاری که برای عالی بودن باید انجام می‌داد این بود که بیشتر به عناصر اصیل خود تکیه کند. اما انگار سازندگان به همین که فقط یک داستان رایج ابرقهرمانی ارائه دهند راضی هستند.

  • چرا فیلم‌های فرنچایز «پارک ژوراسیک» علی‌رغم نقدهای بد همواره پرفروش بوده‌اند؟

این انیمیشن ۲۹ جولای (۷ مرداد) در ایالات متحده اکران شده و منتقدانی که تا به حال آن را دیده‌اند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که بد نیست با هم گزیده‌ای از آنان را بخوانیم.

گزیده نظرات منتقدان درباره‌ی انیمیشن «لیگ ابرحیوانات دی‌سی»

نل مینو از سایت راجر ایبرت

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

این اثر یک انیمیشن پر از مفهوم درباره حیواناتی با قدرت‌های فوق‌العاده است که یک زندگی پر اژ جنب و جوش دارند. صداپیشگانی با استعداد و ستاره، فیلم‌نامه‌ای هوشمند و هیجان‌انگیز و بسیار خنده‌دار و مهم‌تر از همه، بهره بردن از یکی از عمیق‌ترین احساسات بشریت یعنی عشق ما به حیوانات خانگی و عشق آن‌ها به ما از بهترین ویژگی‌های این اثر هستند.

سامانتا نلسون از پلیگان

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

«لیگ ابرحیوانات دی‌سی» پیشگامانه نیست اما اثری عالی برای طرفداران کمیک‌های دی‌سی است تا فرزندانشان را با شخصیت‌های مورد علاقه خود و حیوانات شایسته و شگفت‌آورشان آشنا کنند.

یان اسپلینگ از ای‌وی کلاب

امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

جرد استرن یک کار تقریبا غیرممکن را انجام می‌دهد و فیلمی را می‌سازد که برای بچه‌ها عالی و تقریبا برای هر بزرگسالی که بچه‌ها را به سینما می‌برد سرگرم‌کننده است.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

آدرین هورتون از گاردین

امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

این اثر همانند انیمیشن‌های قبل از خود، آن‌چه را که دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی در تلاش برای دستیابی به آن هستند به نمایش می‌گذارد: طنزی سرگرم‌کننده و خودآگاه با مضامینی واقعی. این اثر علاوه بر آن مفاهیمی مانند ترس از تغییر و یادگیری دوست داشتن دوستان و اطرافیان را هم به خوبی انتقال می‌دهد.

سوزانا گرودر از ایندی‌وایر

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

این انیمیشن جدید تایید می‌کند که دی‌سی دست از ادامه‌ دادن فرانچایز ابرقهرمانی‌اش نمی‌کشد و داستان منبع خود را چنان گسترده کرده که نه‌تنها درباره ابرقهرمانان، بلکه درباره حیوانات خانگی‌شان هم فیلم می‌سازد. این استودیو حداقل آن‌قدر عاقل بود که از استرن برای کارگردانی استفاده کند که اندکی با مقوله خیر در برابر شر به عنوان فضای غالب آثار ابرقهرمانی آشناست.

کوین فاکس جونیور از پیست

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

هیجان‌انگیزترین لحظات فیلم درباره روابطی است که افراد با حیوانات خانگی خود برقرار می‌کنند. این اثر در داستان خود به احساس وظیفه‌ ما نسبت به افراد محبوب و اطرافیانمان می‌پردازد.

کتی ولش از لس‌آنجلس تایمز

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

طرح داستانی فیلم که در آن، کریپتو سعی در نجات جهان دارد پیچش‌هایی قابل پیش‌بینی‌، بسیار مشخص و کمی خسته‌کننده دارد و استرن و ویتینگتون نیز ساختار کلی داستان را با انبوهی از طنزهای پوچ‌گرایانه و جوک‌های تند و تیز پر کرده‌اند.

اوون گلایبرمن از ورایتی

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

این فیلم به شیوه‌ای دوست‌داشتنی‌، فانتزی ژانر ابرقهرمانی را از بین می‌برد. در این اثر، گروهی از حیوانات با کمک جلوه‌های ویژه حرکات جادویی و عجیب و غریب انجام می‌دهند و داستان اساسا مانند فیلم‌های کمیک‌بوکی است.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

آلونسو دورالد از رپ

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

این انیمیشن ماجراجویانه نه به اندازه «تایتان‌های نوجوان به پیش!» اما به هر حال مناسب تمام سنین و سرگرم‌کننده است.

ریچارد ویتاکر از آستین کرونیکل

امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

«لیگ ابرحیوانات دی‌سی» اثری سرگرم‌کننده، پویا و معمولی برای بچه‌هاست.

لیندسی بار از آسوشیتدپرس

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد جانسون و هارت از حضور در این پروژه لذت می‌برند اما مقدار زیادی از جذابیت آن‌ها به عنوان یک زوج کمدین بدون حضور فیزیکی آن‌ها از بین می‌رود. البته کودکان نه این را متوجه می‌شوند و نه به آن اهمیت می‌دهند. شاید فقط والدین دوست داشته باشند که چهره واقعی آن‌ها را هم در طول فیلم ببینند.

توماس فلوید از واشینگتن پست

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

جدای از تجاری‌گرایی پروژه، صداپیشگان ستاره و مضمون حمایت از حیوانات خانگی، یک موفقیت نسبی را برای «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» به ارمغان می‌آورد.

فرانک شک از هالیوود ریپورتر

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم اغلب اوقات این احساس را منتقل می‌کند که داستان آن برای یک سری جدید از اسباب‌بازی‌ها در فصل تعطیلات آینده طراحی شده و قرار است عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های این حیوانات مختلف به زودی در قفسه‌های فروشگاه ردیف شوند.

تیم گرایرسون از اسکرین‌دیلی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

صرف حضور چند حیوان شایسته و شوخ‌طبع و ابرقهرمان که قصد نجات جهان را دارند‌ برای نجات انیمیشن «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» کافی نیست.

کلاریس لافلی از ایندیپندنت

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

صداپیشگی ستارگان در این اثر عالی است اما به نظر عجیب می‌رسد که کل فیلم حول محور جانسون و هارت می‌گردد. بخش اعظم هماهنگی آن‌ها در «جومانجی» یا «اطلاعات مرکزی» ریشه در حضور فیزیکی این زوج داشت اما این‌جا این‌گونه نیست.

برایان لوری از سی‌ان‌ان

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

«لیگ ابرحیوانات دی‌سی» یک اثر رنگارنگ بزرگ و از نظر تئوری امیدوارکننده و مناسب برای یک تریلر دو دقیقه‌ای است اما در کل انیمیشنی کاملا خسته‌کننده به عنوان یک فیلم کامل است.

لیگ ابرحیوانات دی‌سی

مولی فریمن از اسکرین‌رنت

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

جانسون و هارت در گذشته در دو فیلم فوق‌العاده ظاهر شده‌اند اما سرمایه‌گذاری روی چنین داستانی بدون حضور فیزیکی همیشگی آن‌ها روی صحنه، واقعا دشوار است. «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» حتی با وجود این ستارگان و چندین هنرمند با استعداد دیگر، چیز زیادی ارائه نمی‌دهد.

راجر مور از مووی نیشن

امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

این اثر برای فیلمی با مخاطبان هدف کودک، قابل پیش‌بینی، به ندرت خنده‌دار و بدبینانه است اما به هر حال، چند لحظه دوست‌داشتنی و کاملاً غیرمنتظره برایشان به همراه دارد.

شناسنامه‌ی انیمیشن لیگ ابرحیوانات دی‌سی

نویسنده و کارگردان: جرد استرن
بازیگران:  دواین جانسون، کوین هارت، کیانو ریوز
خلاصه‌ی داستان: مردی به نام فینچ که آخرین انسان باقی مانده بر روی کره‌ی زمین است، تصمیم می‌گیرد تا یک ربات برای خودش و سگش بسازد که هم صحبت او شود و با او شروع به جهان‌گردی و کشف سرزمین‌های جدید کند.
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۲ از ۱۰۰
سال: ۲۰۲۲

نقد انیمیشن «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» برگرفته از دیدگاه نویسندگان است و لزوما موضع دیجی‌کالا مگ نیست.

منبع: collider

نوشته نقد انیمیشن «لیگ ابرحیوانات دی‌سی»؛ این ابرقهرمان‌های دوست‌داشتنی اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala