انیمیشن «لایت‌یر» چندین سوال بی‌پاسخ را در مورد منشا باز و ارتباط بین او و باز مجموعه «داستان اسباب‌بازی» برای مخاطبان مطرح کرده است. پیکسار حداقل هر سال، یک فیلم از تولیدات خود را منتشر می‌کند و سال ۲۰۲۲ ما شاهد اکران دو انیمیشن از این کمپانی بودیم. «قرمز شدن» که مستقیما در دیزنی پلاس اکران شد و «لایت‌یر»، اولین فیلم پیکسار که پس از کرونا در سینماها اکران شد و فرنچایز «داستان اسباب‌بازی» را دوباره به یاد مخاطبان آورد.

  • چرا انیمیشن «لایت یر» برای پیکسار بهتر از ساخت «داستان اسباب بازی ۵» بود؟
  • ۱۰ شخصیت انیمیشن «داستان اسباب‌بازی» که باید مثل لایت‌یر فیلم مستقل داشته باشند
  • ۹ انیمیشن دیزنی که پس از «لایت‌یر» پیکسار اکران می‌شوند

فیلم «لایت‌یر» داستان تکاور فضایی به نام باز لایت یر با صداپیشگی کریس ایوانز را دنبال می‌کند که با فرمانده‌ی خود آلیشا هاثورن و خدمه‌اش در حال کاوش یک سیاره‌ی قابل سکونت هستند، اما پس از اینکه با مهاجمانی از سایر سیارات رو به رو می‌شوند و سفینه‌شان تقریبا نابود می‌گردد، در نهایت در میان کهکشان‌ها سرگردان می‌شوند و راهشان را گم می‌کنند. باز که به دنبال یافتن راهی برای بازگشت به خانه است، داوطلب می‌شود تا به عنوان خلبان آزمایشی وارد عمل شود، اما این کار باعث می‌شود که ناگهان به آینده‌ای دور برود و با افراد جدیدی از جمله نوه‌ی آلیشا، ایزی با بازی کیکه پالمر و امپراتور شروری به نام زورگ با صداپیشگی جیمز برولین که راز بزرگی را پنهان می‌کند آشنا شود.

پس از سوالات زیادی که در رابطه با نحوه‌ی جایگیری «لایت ‌یر» در جدول زمانی «داستان اسباب ‌بازی» مطرح شد، در افتتاحیه مشخص گردید که این فیلم فیلمی است که اندی جوان در سال ۱۹۹۵ آن را تماشا کرده و همین فیلم باعث شد که او به یکی از طرفداران باز لایت یر تبدیل شود. این روایت به همه‌ی ابهامات پایان داد و کاری کرد تا بینندگان متوجه شوند که «لایت یر» در واقع پیش درآمدی برای داستان اسباب بازی بوده است. گرچه جدای از این، «لایت یر» سرشار از ارجاعات مختلفی است که به فیلم «داستان اسباب بازی» اشاره دارند. با همه‌ی این‌ها گویا فیلم «لایت یر» سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان به وجود آورده زیرا این فیلم از برخی جهات با «داستان اسباب بازی» مطابقت ندارد.

۱. چرا باز داستان اسباب‌بازی از ربع گامای بخش چهارم آمد؟

لایت یر

وقتی باز لایت یر برای اولین بار در «داستان اسباب بازی» ظاهر شد، همه چیز اتاق اندی را به هم ریخت زیرا نمی‌دانست که به یک اسباب بازی تبدیل شده و اصرار داشت که به همه بقبولاند که یک فضانورد بوده است. باز می‌گفت در حالی که داشته از کهکشان در برابر تهاجم زورگ محافظت می‌کرده، در یک سیاره‌ی ناشناخته سقوط کرده و هنگامی که از اسباب بازی‌های دیگر از او در مورد اینکه از کجا آمده سوال کردند، او گفت که در ربع گامای بخش چهارم مستقر بوده است.

اگر باز «داستان اسباب ‌بازی» همان باز لایت یر باشد، این خط داستانی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا در پایان «لایت یر»، باز و خدمه‌اش به سمت سیگنالی در ربع گامای بخش چهار می‌روند، بنابراین او قطعا در آنجا مستقر نشده است.

۲. واحد واقعی باز لایت‌یر چیست؟

لایت یر

به علاوه باز در داستان اسباب بازی به این موضوع اشاره می‌کند که او یکی از اعضای واحد حفاظت از جهان است. این موضوع هم سوالاتی را در مورد ارتباط بین فیلم «لایت یر» و «داستان اسباب ‌بازی» به وجود آورد زیرا در پایان «لایت یر»، باز به تاسیس واحد حفاظت از جهان کمک کرد و به رهبری آن منسوب شد و با خدمه‌ی خود به ماموریت‌های دور و دراز رفت.

بنابراین همین موضوع همراه با داستان ربع گامای بخش چهارم، رابطه‌ی بین «لایت یر» و «داستان اسباب بازی» را پیچیده‌تر از قبل می‌کند، زیرا اگر او در ربع گامای بخش چهار مستقر شده بود، نمی‌توانست جزو واحد حفاظت از جهان باشد و اگر عضو این واحد بود، چگونه در بخش چهارم حضور داشت

۳. زورگ چگونه می‌تواند پدر باز را در داستان اسباب‌بازی ۲ کشته باشد؟

لایت یر

«لایت یر» داستان امپراتور زورگ و باز را دچار تحول عظیمی می‌کند. پس از اینکه باز توسط زورگ اسیر می‌شود، متوجه می‌گردد که امپراتور زورگ در واقع نسخه پیرتری از باز است که در خط زمانی دیگری زندگی می‌کرده و در نهایت به یک شرور تبدیل شده و اکنون می‌خواهد به گذشته یعنی به جدول زمانی باز بازگردد تا سوخت اضافی لازم برای یک تحول ابر فضایی دیگر را کسب نماید. بنابراین او می‌تواند از فرود یگان واحد باز در تیکانی پرایم جلوگیری کند.

در «داستان اسباب‌ بازی» باز از پیشینه‌ی خود به‌عنوان یک تکاور فضایی مطلع بود، بنابراین، زورگ هم باید در «داستان اسباب بازی» حضور می‌داشت. لذا از این جهت هم می‌توان گفت که «لایت یر» با «داستان اسباب بازی» مغایرت دارد. به‌علاوه، «داستان اسباب ‌بازی ۲» نشان داد که باز فکر می‌کرد زورگ پدرش را کشته، بنابراین برخورد آن‌ها در لایت‌یر، ماموریت زورگ و هویت واقعی او، به هیچ وجه با آنچه او در داستان اسباب بازی گفته بود جور در ‌نمی‌آید.

۴. چرا ساکس در داستان اسباب‌بازی به اسباب‌بازی تبدیل نشده بود؟

لایت یر

مطمئنا، باز ستاره‌ی فیلم «لایت ‌یر» است و لذا باید هزاران اسباب ‌بازی برای پر و بال دادن به داستان او ساخته شود، اما یکی از شخصیت‌هایی که قطعا لیاقتش را داشت تا به یک اسباب ‌بازی تبدیل شود کاراکتر ساکس است. همدم رباتیک گربه‌ای باز که توانست توجه تماشاگران را به سمت خود جلب کند و به یکی از بهترین شخصیت‌های لایت یر تبدیل شود. بنابراین اگر این فیلم «لایت یر» بود که باعث شد اندی بخواهد اسباب بازی این کاراکتر را داشته باشد پس او باید اسباب بازی ساکس را هم خریداری می‌کرد.

با این حال، ساکس حتی یک بار هم در فرنچایز «داستان اسباب بازی» دیده نشد.

کارگردان، آنگوس مک ‌لین در طی یک کنفرانس مطبوعاتی به این سوال پاسخ داد و گفت که تمام اسباب ‌بازی‌های ساکس فروخته شده بودند، بنابراین مادر اندی نتوانست برای او اسباب‌ بازی مورد علاقه‌اش را بخرد و بعدها هم قیمت این اسباب بازی بسیار بالا رفت. البته، این جواب واقعا به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا اسباب بازی ساکس در فرنچایز «داستان اسباب بازی» حضور نداشت و جزو اسباب بازی‌های دنی نبود.

۵. چرا شخصیت باز در داستان اسباب‌بازی و لایت‌یر با هم فرق داشتند؟

لایت یر

 

بر طبق فیلم قرار است اسباب بازی باز از فیلم باز الهام گرفته شده باشد، اما آن‌ها شخصیت‌های متفاوتی دارند. بازی که مخاطبان در فرنچایز «داستان اسباب ‌بازی» مشاهده کردند، کمدی‌تر و باحال‌تر بود، حتی با اینکه گویا توهم داشت و معتقد بود که یک تکاور فضایی واقعی است.

به‌علاوه کاراکتر او با جلو رفتن فرنچایز «داستان اسباب ‌بازی»، بامزه‌تر هم شد در حالی که باز لایت ‌یر جدی‌تر بود و مدام ماموریتی برای انجام دادن داشت. هر دو نسخه از افرادی که در اطرافشان بودند محافظت می‌کردند، اما قطعا شخصیت باز «داستان اسباب بازی» با شخصیت باز «لایت یر» یکی نیست.

۶. آیا فیلم لایت یر در داستان اسباب‌بازی یک شکست به حساب می‌آید؟

لایت یر

گویا اندی پس از تماشای فیلم «لایت یر» به یکی از طرفداران پر و پا قرص باز لایت یر تبدیل می‌شود، اما این لزوما به این معنی نیست که این فیلم در دنیای داستان اسباب بازی موفق بوده است. یکی از نظریه‌هایی که در این خصوص مطرح شده بیان می‌دارد که بر طبق «داستان اسباب‌بازی ۲» فیلم «لایت‌ یر» نتوانسته بود چندان موفق باشد، به همین دلیل است که در «داستان اسباب بازی ۲» انبار اسباب بازی‌ها پر از اسباب ‌بازی‌های باز لایت یر است، زیرا آن‌ها فروش خوبی نداشتند.

این نظریه پیش‌تر به واسطه‌ی سایر جزئیات «داستان اسباب ‌بازی ۲» به چالش کشیده شده زیرا این جزئیات می‌توانند توضیحات دیگری را در این خصوص که چرا انبار آل، پر از اسباب ‌بازی‌های باز لایت یر بود ارائه کنند. توضیحاتی از این دست که مثلا تمام آن اسباب بازی‌ها بار جدیدی بودند که آماده‌ی توضیح در اسباب بازی فروشی‌های سرتاسر کشور هستند. با وجود همه‌ی این حرف‌ها، اینکه اندی طرفدار فیلم «لایت یر» است و اسباب بازی باز لایت یر را خریداری کرده نشان نمی‌دهد که این فیلم در دنیای اسباب بازی‌ها فیلم پرطرفداری بوده است.

۷. آیا باز داستان اسباب‌بازی واقعا بر اساس داستان باز لایت‌یر ساخته شده است؟

لایت یر

تمامی تناقضات بالا این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا باز در «داستان اسباب بازی» واقعا بر اساس کاراکتر باز لایت یر ساخته شده است یا تکاور فضایی داستان دیگری است که به شکل اسباب بازی در آمده است.

جزئیاتی مانند بخش ۴، هویت واقعی زورگ و واحد باز باعث شده‌اند که مخاطبان گیج شوند و به هویت باز «داستان اسباب بازی» شک کنند زیرا این دو کاراکتر نقاط اشتراک بسیار اندکی دارند و با عقل جور در‌نمی‌آید که هر دو یک شخصیت باشند.

۸. آیا لایت‌یر ۲ هرگز ساخته خواهد شد؟

لایت یر

در پایان فیلم «لایت یر»، باز و خدمه جدیدش همراه با ساکس وارد ماجراجویی جدیدی در ربع گامای بخش چهار شدند، بنابراین هنوز ماجراجویی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند. با این حال، لایت یر نتوانست چندان باکس آفیس را از آن خود کند و نقدهای متفاوتی را از جانب منتقدان دریافت کرد، بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است هرگز دنباله‌ای برای این فیلم ساخته نشود.

این بدان معنا نیست که فیلم «لایت یر» پایانی برای کاراکتر باز و «دنیای اسباب بازی» خواهد بود، زیرا هنوز هم ممکن است «داستان اسباب ‌بازی ۵» یا اسپین آفی برای فرنچایز «داستان اسباب بازی» وارد مرحله‌ی تولید شوند، اما همه چیز به این امر بستگی دارد که پیکسار عملکرد ضعیف لایت ‌یر را چگونه توجیه نماید.

منبع: screenrant

نوشته انیمیشن «لایت‌یر» و ۸ سوال در رابطه با شخصیت باز «داستان اسباب‌بازی‌» اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala