هر دوی این سریال‌ها در بالتیمور اتفاق می‌افتند و هر دوی آن‌ها نیمه‌ی تاریک حرفه‌ی پلیس و نهادهای وابسته به آن را به نمایش می‌گذارند و هر دو توسط پلکانوس و سیمون به رشته‌ی تحریر در آمده‌اند، بنابراین مقایسه‌ی این دو سریال خالی از لطف نخواهد بود. مجموعه کامل سریال «شنود» یک غول فرهنگی به حساب می‌آید و انتخاب یکی از این دو سریال به عنوان سریال بهتر شاید ناعادلانه باشد. اما ویژگی‌های خاصی وجود دارد که یکی را در مرتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگری قرار می‌دهد.

  • از «فلی‌بگ» تا «خدمتکار»؛ چرا قهرمان زن این سریال‌ها را دوست داریم؟
  • ۸ فیلم سینمایی و برنامه‌ی تلویزیونی خوشمزه درباره‌ی آشپزهای خیالی
  • ۹۵ فیلم اکشن برتر تاریخ سینما به انتخاب اسلش فیلم

سریال «شنود» برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ پخش شد و به مدت پنج فصل هم ادامه پیدا کرد. این سریال در ابتدا بر روی اداره‌ی پلیس بالتیمور و تحقیقات آن در مورد تجارت مواد مخدر خانواده بارکسدیل متمرکز بود، اما در فصول بعدی دامنه‌ی داستان آن گسترش یافت و چندین موسسه و روابط آن‌ها با پلیس را مد نظر قرار داد. چندی نگذشت که سریال بسیار پیچیده شد و پلکانوس و سیمون تمام تلاش خود را کردند تا به روایت بیهوده بودن تلاش‌های پلیس، زندگی افرادی که در دنیای جنایتکاران بالتیمور گرفتار شده بودند و تلاش‌هایی که برای رهایی از این دنیای کثیف می‌کردند بپردازد.

تاکید بر واقع‌ گرایی و طولانی شدن داستان به‌ علاوه‌ی اینکه سیمون می‌خواست سریال «شنود» حالتی رمان گونه داشته باشد، سبب گردید که این سریال در هر قسمت به مفاهیم بسیار گسترده‌ای بپردازد و لذا تعداد تماشاگران بسیار کمتری داشته باشد. با این حال، این سریال در همان زمان توانست تحسین منتقدان را کسب کند و به عنوان یکی از بهترین درام‌های جنایی‌ای که تاکنون ساخته شده با استقبال زیادی از جانب آن‌ها مواجه شود. در مقابل، «ما مالک این شهر هستیم» دنباله‌ای برای سریال «شنود» به حساب می‌آید که بار دیگر به روایت داستان‌هایی در رابطه با اداره‌ی پلیس بالتیمور می‌پردازد، اما این بار یک داستان واقعی را در رابطه با گروه ضربت (GTTF) تعریف می‌کند.

این سریال داستان گروهبان وین جنکینز با بازی جان برنتال و گروهی متشکل از شش افسر پلیس را تعریف می‌کند که اقدامات فاسدانه ی آن‌ها در نهایت باعث می‌گردد که به اتهام سرقت مسلحانه دستگیر شوند. این داستان واقعی نمونه‌ای از اشتباهات پلیس را به تصویر می‌کشد و به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه یک سیستم اجرایی قانونی می‌تواند به افسران فاسد اجازه دهد تا سالیان سال هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند.

«ما صاحب این شهر هستیم» به شدت به انتقاد از اداره‌ی پلیس بالتیمور می‌پردازد و از فرصت استفاده کرده و نشان می‌دهد که چگونه جنکینز به فردی خودسر تبدیل می‌شود که هیچ‌کس قادر نیست او را کنترل کند. تمرکز این سریال نسبت به سریال «شنود» بیشتر بر شخصیت‌هاست، بنابراین شخصیت‌های مختلفی از حوزه‌ی سیاسی و چندین جناح مجری قانون در این سریال ظاهر می‌شوند. هم سریال «ما مالک این شهر هستیم» و هم سریال «شنود» موفق شدند تصویری منحصربه‌فرد از فساد پلیس را به واسطه‌ی همکاری پلکانوس و سیمون به تصویر بکشند. لذا، به لطف جاه طلبی دست اندرکاران سریال، بازیگران و محتوایش، «شنود» همچنان در صدر قرار دارد. بنا بر آنچه در بالا گفته شد این مطلب به دلایلی اختصاص داده شده که باعث می‌شوند سریال «شنود» از سریال «ما مالک این شهر هستیم» بهتر باشد.

وسعت و جزییات دو مجموعه

ما مالک این شهر هستیم

هرگز فیلم یا سریالی نتوانسته همانند سریال «شنود» یک حوزه و داستان‌های مربوط به آن را پوشش دهد. نهادهای سیاسی و حقوقی حاکم بر بالتیمور در پنج فصل این سریال مدام در آن ظاهر می‌شوند. داستان با بررسی تاثیر خرید و فروش مواد مخدر بر زندگی فقرای ساکن در مناطق شهری بالتیمور که عمدتا سیاه‌ پوست هستند آغاز می‌شود و در فصل دوم به روایت زندگی طبقه‌ی کارگر داخل و اطراف اسکله‌های این شهر می‌پردازد. به‌علاوه «شنود» سیاست‌هایی را مد نظر قرار می‌دهد که مسائل اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و نشان می‌دهد که کشیده شدن این مسایل به درون مدارس شهری چه تاثیری بر زندگی افراد خواهد داشت.

در فصل پنجم و آخر سریال «شنود»، یک روزنامه‌ی محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقش رسانه در جریان رویدادهای مهم بالتیمور تشریح می‌گردد. اما مهم‌ترین موضوعی که این سریال بر آن تاکید دارد وضعیت اداره‌ی پلیس بالتیمور است. دامنه‌ی سریال «شنود» بسیار گسترده است و در عین حال «ما مالک این شهر هستیم»، تنها شش اپیزود دارد. در حالی که تلاش‌های این سریال برای گنجاندن تحقیقات گسترده‌تری درباره GTTF قابل تقدیر است، برخی از داستان‌های این سریال به دلیل زمان محدود چندان موشکافی نشده‌اند و فقط به صورت سر بسته ارائه گردیده‌اند. از جمله‌ی این مسائل می‌توان به معرفی اریکا جنسن با بازی داگمارا دومینیچیک، به عنوان یکی از ماموران FBI که وظیفه‌ی تحقیق در مورد جنکینز و تیمش را بر عهده دارد اشاره کرد.

بازیگران و شخصیت‌ها

ما مالک این شهر هستیم

در هر دوی این سریال‌ها ما شاهد حضور بازیگران بزرگی هستیم. با این حال، بازیگران و شخصیت‌های سریال «شنود» از ابعاد یک سریال فراتر رفته‌اند و به نام‌هایی معروفی تبدیل شده‌اند. بهترین بازیگران، نقش اعضای خانواده بارکسدیل را بازی می‌کنند. استرینگر بل با بازی ادریس البا، جنایتکار حرفه‌ای بی‌نظیری است و نقش رئیس بی‌پروای او را که آون بارکزدیل نام دارد وود هریس ایفا می‌نماید. و اما کسی که همچون خاری در چشم این پلیس‌هاست عمر لیتل نام دارد که مایکل کی ویلیامز نقش نمادینش را ایفا می‌کند، او در این سریال شخصیتی پیچیده و چند لایه دارد که به هیچ‌کس جز خودش وفادار نیست.

  • چگونه هالیوود با قهرمان مسلح خوب به ترویج خشونت کمک می‌کند؟

شاید اگر مایکل کی ویلیامز این نقش را ایفا نمی‌کرد بازیگر دیگری نمی‌توانست چنین زیبا، جنبه‌های مختلف کاراکتر عمر لیتل را به تصویر بکشد، اما او بازی هنرمندانه و بی‌نظیری را از خود به نمایش گذاشت که سطح سریال «شنود» را بالاتر برد. دومینیک وست در نقش کارآگاه جیمی مک ‌نالتی، به ایفای نقش پرداخته و در کل این سریال توانست به بازیگران درجه‌ی دوی خود فرصتی برای درخشیدن بدهد زیرا شخصیت‌های برجسته و نمادین زیادی داشت. آندره رویو در این سریال چیزی جز یک معتاد به مواد مخدر و خبرچین نیست، اما «شنود» توانست به واسطه‌ی فراهم آوردن فضایی برای رشد و توسعه داستان‌های فرعی، به داستان این کاراکتر پر و بال بیشتری بدهد.

در حالی که بازیگران سریال «ما مالک این شهر هستیم» هم بازیگران بزرگ و خوبی به حساب می‌آیند، زمان کمتری برای توسعه شخصیت‌ها و پرداختن به کاراکترشان وجود دارد. وونمی موساکو به عنوان وکیل حقوقی‌ای به نام نیکول استیر به ایفای نقش پرداخته که در حال تحقیق درباره‌ی فساد پلیس است. با این حال، کاراکتر او یکی از معدود کاراکترهایی است که زمان اجرای گسترده‌ای به آن اختصاص داده شده است. همین امر را می‌توان در مورد سایر اعضای مجری قانون فدرال که در تحقیقات GTTF مشارکت داشته‌اند نیز بیان کرد. با این حال، این سریال آن‌قدر زمان داشته تا به روایت داستان جان برنتال در نقش جنکینز بپردازد و شخصت او را برای مخاطبان تشریح نماید. در حقیقت سریال «ما مالک این شهر هستیم» تنها یک هدف داشته و آن پرداختن به موضوع اصلی است نه شخصیت‌ها و حواشی.

پیام داستان

ما مالک این شهر هستیم

«ما مالک این شهر هستیم»، اداره‌ی پلیس بالتیمور را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای روایت داستانی در رابطه با GTTF و سیستم فاسدی که جنایات را آسان‌تر می‌کند، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌نماید. سریال پیام بسیار ساده‌ای دارد. انجام کار درست بسیار دشوار است حال آنکه در پیش گرفتن مسیر اشتباه آسان‌تر به نظر می‌رسد و مسیری که سریال به تشریحش پرداخته مسیر تاریکیست که کاراکترها در پیش گرفته‌اند. نه بارقه‌ی امیدی در انتهای داستان وجود دارد، نه نوری در انتهای مسیر. در واقع یک سیستم فاسد سبب خلق افرادی مانند جنکینز شده و به راهش هم ادامه می‌دهد تا افراد فاسد زیادی را خلق کند.

«شنود» هم داستان مشابهی دارد، از این جهت که سیستم‌های خراب و فساد را به تصویر می‌کشد، اما این فرصت را دارد تا نشان دهد که در پس هر تاریکی، روشنایی نهفته است و هر فردی حتی جنایتکاران، ویژگی‌های خوبی هم دارند. عمر ویلیامز یک جنایتکار بی‌رقیب است، اما روحیه‌ای لطیف و شوخ طبع دارد.. بابلز پس از کشتن تصادفی یک پسر جوان بی‌خانمان، در مسیری بسیار تاریک پای می‌گذارد. با این حال، در پایان فصل آخر، او دیگر کارهای قبلی‌اش را کنار گذاشته و در نهایت می‌تواند به نزد خانواده‌اش باز گردد و رفتارهای گذشته‌اش را کنار بگذارد. خیابان‌های مملو از فساد بالتیمور در نهایت می‌توانند رستگاری را برای افراد به ارمغان بیاورند و شانس دومی به آن‌ها بدهند تا این بار درست انتخاب کنند و وارد مسیر تازه‌ای بشوند.

نتیجه گیری: چرا سریال «شنود» از «ما مالک این شهریم» بهتر است؟

ما مالک این شهر هستیم

اگر بخواهیم سریالی را با «شنود» مقایسه کنیم قطعا آن سریال «ما مالک این شهر هستیم» خواهد بود. پلکانوس و سیمون، مغزهای متفکر پشت این دو سریال بودند که چهره‌ی سنگدل و واقعی دنیای جنایت را به تماشاگران نشان دادند. آن‌ها نه تنها موفق شدند سریال‌های برجسته‌ای را در رابطه با فساد اداری خلق کنند، بلکه در «دوز» محصول سال ۲۰۱۷ نیز موفق بودند. با این حال، برخلاف «دوز»، «ما مالک این شهر هستیم» باید با سریال «شنود» مقایسه می‌شد زیرا با اقتباس از این سریال ساخته شده است.

در واقع این سریال زیرمجموعه‌ی سریال «شنود» است و همانند فصلی از آن تلقی می‌شود. زیرمجموعه‌ای که داستان‌های زیادی در خود دارد و تنها تفاوتش با سریال اصلی در این است که از لحاظ گستردگی به پای «شنود» نمی‌رسد. بنابراین در کل، در حالی که سریال «ما مالک این شهر هستیم» هرگز از لحاظ گستردگی به پای سریال شنود نمی‌رسد همچنان به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی که به مباحثی همچون فساد اداری اشاره کرده در نظر گرفته خواهد شد زیرا از بسیاری جهات در مقایسه با سریال «شنود» چیزی کم ندارد.

منبع: screenrant

نوشته مقایسه‌ی سریال «ما مالک این شهریم» و سریال «شنود»؛ کدام بهتر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala