فاز ۴ مارول به دلیل نداشتن یک طرح شفاف مورد انتقادات زیادی قرار گرفته اما استودیوی مارول نقشه راه خود را برای فازهای ۵ و ۶ در طول کامیک‌کان سن‌دیگو رونمایی کرد؛ نقشه راهی که نشان داد این فازها با «سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» به اوج خود می‌رسند. حماسه چندجهانی به اندازه حماسه بی‌نهایت طولانی نخواهد بود اما مارول از نظر تعدد شخصیت‌های درگیر و تعداد آثار منتشرشده طی یک سال، در حال حاضر بسیار جاه‌طلب‌تر از همیشه است.

«جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» تمام‌کننده یک ماجراجویی سینمایی یک دهه‌ای و آثاری پرفروش بودند و در ادامه، به غیر از «جنگ‌های مخفی»، کمیک‌بوک‌های زیادی وجود نداشتند که بتوان آن‌ها را در اثری بزرگ‌تر مورد اقتباس قرار داد. احتمال ساخت فیلمی از «جنگ‌های مخفی» در دنیای سینمایی مارول زمانی قوی‌تر شد که در فاز ۴ شاهد سریال‌هایی مانند «لوکی» و «چه می‌شود اگر…؟» و فیلم‌هایی مانند «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» و «دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی» با مضمون چندجهانی بودیم. با این حال، پیش‌بینی آینده فاز ۴ به صورت دقیق هنوز دشوار به نظر می‌رسد، زیرا مقدمات حضور افرادی مانند کانگ فاتح و تیم‌های جدیدی مانند صاعقه‌ها نیز فراهم شده است.

  • از ولورین تا مرد عنکبوتی؛ ۴ شخصیت‌ مارول که باید در «ددپول ۳» حضور داشته باشند
  • چگونه ثور از طریق شکست‌‌هایش به قدرتمندترین قهرمان دنیای مارول تبدیل شد؟
  • فیلم «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی»؛ نکات پنهان و ارجاعات به دنیای سینمایی مارول

اکنون واضح است که کانگ، به نوعی تانوس بعدی دنیای سینمایی مارول است و در مرکزیت رویداد بزرگ بعدی قرار دارد. در کمال تعجب، مانند فاز ۴ هیچ فیلمی از انتقام‌جویان در فاز ۵ وجود نخواهد داشت و یک بازه شش ساله بین «بازی پایانی» و «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» به وجود می‌آید. هنوز مشخص نیست که آیا واقعا کانگ شرور «جنگ‌های مخفی» خواهد بود یا نه و این که وقایع «سلسله کانگ» چگونه به «جنگ‌های مخفی» منتهی می‌شود. با توجه به این که هر دو فیلم در فاز ۶ و در سال ۲۰۲۵ و تنها با فاصله شش ماه نمایش داده می‌شوند، می‌توان حدس زد که «سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» به عنوان یک داستان دو قسمتی مانند «جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» عمل می‌کنند. بدیهی است که مارول در تلاش است تا موفقیت «جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» را با حماسه چندجهانی نیز تکرار کند و تصمیم آن‌ها برای اکران دو فیلم بزرگ از انتقام‌جویان در یک سال نشان می‌دهد که این استودیو مطمئن است که «سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» از عهده این کار برمی‌آیند و حتی می‌توانند برتر از آن‌ها باشند.

چرا هنوز هیچ فیلمی از دنیای سینمایی مارول نمی‌تواند رکورد فروش «بازی پایانی» را بشکند؟

انتقام‌جویان

حتی قبل از همه‌گیری کرونا نیز تصور این که فیلمی از دنیای سینمایی مارول یا اصلا هر فیلم دیگری بتواند رکورد فروش «بازی پایانی» را در گیشه بشکند دشوار بود. «بازی پایانی» نه‌تنها دنباله مستقیم فیلم پرفروش «جنگ ابدیت»، بلکه پایان یک دهه داستان‌سرایی بود. در آن زمان مشخص بود که دنیای سینمایی مارول پس از «بازی پایانی» ادامه پیدا می‌کند اما مخاطبان حس می‌کردند که سرنوشت شخصیت‌های مورد علاقه‌شان در خطر است. تمام دنیا دوست داشتند از نزدیک ببینند که انتقام‌جویان چگونه برمی‌گردند، تانوس چگونه شکست می‌خورد و کدام قهرمانان در نهایت می‌میرند. حتی تماشاگران معمولی‌تر نیز می‌خواستند داستان فیلم را دنبال کنند و تمام این موارد باعث شد تا «بازی پایانی» تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم‌ تاریخ در هفته آغازین اکران شود.

فاز ۴ هیچ فیلمی از انتقام‌جویان نداشت و رویکردی تازه اتخاذ کرده بود و به همین خاطر این انتظار می‌رفت که هیچ فیلمی از آن شانس رقابت با «بازی پایانی» را نداشته باشد. تنها استثنا «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» به عنوان یک پدیده تجاری بود که انتظارات و فروش آن عمدتا از ماه‌ها شایعه درباره احتمال بازی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد در نقش مرد عنکبوتی در کنار تام هالند ریشه گرفت. با این حال، «راهی به خانه نیست» نیز در طول همه‌گیری کرونا اکران شد و هرگز نتوانست آن‌طور که باید و شاید ظاهر شود.

«سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» می‌توانند رکورد فروش «جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» را تکرار کنند

انتقام‌جویان

بسیاری بر این باور بودند که مارول می‌تواند یک یا دو فیلم کوچک‌ از انتقام‌جویان مانند «عصر اولتران» را قبل از رویداد بعدی انتقام‌جویان اکران کند اما واضح است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. تنها دو فیلم از انتقام‌جویان در حماسه چندجهانی وجود دارد که هر دو بخشی از فاز ۶ خواهند بود و تنها با فاصله ۶ ماه اکران خواهند شد که بازه‌ای حتی کوتاه‌تر از فاصله بین اکران «جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» است. فاصله زمانی بین اکران «جنگ ابدیت» و «بازی پایانی» یکی از دلایل موفقیت «بازی پایانی» بود، زیرا بدین ترتیب شور و اشتیاق طرفداران برای پیگیری داستان از بین نرفت یا کم‌رنگ نشد. استودیوی مارول اکنون در تلاش است تا این موفقیت را با حماسه چندجهانی و با یک استراتژی انتشار جسورانه‌تر تکرار کند.

«سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» می‌توانند دو فیلم کاملا متفاوت باشند اما به نظر می‌رسد دنیای سینمایی مارول مفاهیم سفر در زمان و چندجهانی را در یک داستان بزرگ پیوند می‌دهد که در آن، کانگ فاتح شرور اصلی یا حداقل یکی از شروران اصلی خواهد بود. «جنگ‌های مخفی» شامل شخصیت‌هایی مانند دکتر دووم و بیاندر است که دنیای سینمایی مارول هنوز آن‌ها را معرفی نکرده و این احتمال وجود دارد که کانگ تنها بخشی از یک داستان بسیار بزرگ‌تر باشد. اگر این‌طور باشد، «سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» صرفا داستان دو قسمتی تانوس را بازسازی نمی‌کنند، بلکه چیزی بسیار پیچیده‌تر خواهند بود.

  • اگر تانوس در «جنگ ابدیت» نیمه‌ی دیگر انتقام‌جویان را نابود می‌کرد چه می‌شد؟

«انتقام‌جویان: جنگ‌های مخفی» بزرگ‌تر از «بازی پایانی» خواهد بود

انتقام‌جویان

هر گونه اقتباسی از «جنگ‌های مخفی»، صرف نظر از این که چه تغییراتی در داستان کمیک‌ها ایجاد شده است، به جاه‌طلبانه‌ترین فیلم مارول تبدیل خواهد شد. اگر «بازی پایانی» نقطه اوج کل جهان مارول بود، «جنگ‌های مخفی» جهان‌های مختلف مارول را در یک داستان حماسی با مضمون چندجهانی به هم پیوند می‌زند. دنیای سینمایی مارول قبلا با قابلیت‌های چندجهانی در فیلم‌های فاز ۴ بازی کرده و نتیجه از نظر مالی بسیار مثبت بوده است. بازگشت توبی مگوایر و اندرو گارفیلد در «راهی به خانه نیست» باعث شد تا این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم مرد عنکبوتی در طول تاریخ و موفق‌ترین اکران از زمان شروع همه‌گیری کرونا تبدیل شود. به همین ترتیب، حضور رید ریچاردز یا پروفسور ایکس در فیلم «دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی» موجب گردید تا دنباله «دکتر استرنج‌» تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از فیلم اول بفروشد.

«جنگ‌های مخفی» به دلیل ماهیت داستانش، می‌تواند شامل کاراکترهای بیشتری باشد و به عنوان نقطه اوج و غایی تاریخ سینمای مارول و نه فقط دنیای سینمایی مارول نقش‌آفرینی کند. خاویر با بازی پاتریک استوارت و بلک بولت با بازی انسون مونت و بسیاری از نسخه‌های مختلف قهرمانان دنیای سینمایی مارول می‌توانند «جنگ‌های مخفی» را به اثری پربارتر از هر فیلم دیگری تبدیل کنند. حتی ستارگانی مانند رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون و کریس ایوانز نیز می‌توانند به نوعی به عنوان نسخه‌های چندجهانی شخصیت‌های خود بازگردند و «جنگ‌های مخفی» را به رویدادی خاص‌تر تبدیل کنند.

«سلسله کانگ» و «جنگ‌های مخفی» در مقایسه با «بازی پایانی» چقدر فروش خواهند داشت؟

انتقام‌جویان

از نظر تئوری، «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» را باید با «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» مقایسه کرد. با این حال، سلسله کانگ اولین فیلم انتقام‌جویان در شش سال قبل از خود (در زمان انتشار) خواهد بود و داستانی را آغاز می‌کند که در کم‌تر از یک سال به پایان می‌رسد. پس این فیلم می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به «جنگ ابدیت» داشته باشد. بدیهی است که همه چیز به کیفیت خود فیلم بستگی دارد اما با توجه به منتهی شدن تمام مسیرهای دنیای سینمایی مارول به کانگ و چندجهانی، «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» می‌تواند با یک افتتاحیه قوی به یک اثر ماندگار تبدیل شود. با این حال، از نظر رقابت با «بازی پایانی»، هم‌چنان این «جنگ‌های مخفی» است که یک رقیب قدرتمند محسوب می‌شود.

مهم نیست که «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» چقدر بزرگ باشد. به هر حال، «جنگ‌های مخفی» دنباله آن است و این پتانسیل را دارد که بهتر عمل کند. «جنگ‌های مخفی» می‌تواند سبک حماسی «بازی پایانی» را با «راهی به خانه نیست» و «دکتر استرنج‌ ۲» به روشی خاص ادغام کند و این همان ترکیبی است که می‌تواند رکوردهای گیشه را بشکند. اگر فیلم «جنگ‌های مخفی» بیشتر از بازی پایانی بفروشد، تعجب‌آور نخواهد بود و اگر بتواند فروش هفته افتتاحیه آن را تکرار کند این شانس را دارد که از مرز فروش ۲.۸ میلیارد عبور کند و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شود و «آواتار» را پشت سر بگذارد.

منبع: screenrant

نوشته آیا فیلم‌های «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» و «انتقام‌جویان: جنگ‌های مخفی» رکورد فروش «پایان بازی» را می‌شکنند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala