این استقبال دور از انتظار و غیرمنتظره‌ای که از فیلم کم‌خرج چاد استاهلسکی رخ داد، او را به فکر انداخت تا از این محبوبیت نهایت استفاده را برده و قسمت‌های بعدی فیلم را هم بسازد. این ایده‌ی او بسیار موفق بود و برخلاف روال معمول فیلم‌های چند قسمتی که در ادامه دچار افت می‌شوند، قسمت‌های بعدی این مجموعه یک پیشرفت تمام عیار بودند.

فیلم دوم با نام «جان ویک: قسمت ۲» سال ۲۰۱۷ ساخته و اکران شد و فیلم سوم هم که نامش «جان ویک: قسمت ۳ – پارابلوم» بود سال ۲۰۱۹ روی پرده رفت. هردو فیلم عملکردی خارق‌العاده در گیشه داشتند و مجموعا با فروشی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار، کل درآمد فرانچایز را به ۶۰۰ میلیون دلار رساندند.

«جان ویک» به شدت مورد توجه و استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفته بود. استایل خاص شخصیت اصلی و نشانه‌های به کار رفته در فیلم تبدیل به یک سبک زندگی در میان طرفدارانش شده بودند. بدون هیچ شکی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل موفقیت بسیار بالای این سری فیلم‌ها، بازی استادانه و هنرمندانه‌‌‌ی کیانو ریوز به عنوان نقش اول بود که با تمام وجود در پروژه ظاهر شده بود.

حالا و پس از گذشت ۳ سال از آخرین قسمت فرانچایز همه منتظر «جان ویک: قسمت ۴» هستند تا ببینند ماجراهای این قاتل خوشتیپ و جذاب به کجا می‌رسد. به خصوص که قسمت سوم مجموعه با رضایت ۹۰ درصدی منتقدان همراه بود و یک غافلگیری بزرگ برای همه‌ی عوامل و حتی طرفداران دوآتشه‌ی فیلم به حساب میامد.

قسمت چهارم «جان ویک» قرار است در تاریخ ۲۳ مه سال ۲۰۲۳ اکران شود و به همین بهانه «ورایتی» در گفت‌وگویی کوتاه با چاد استاهلسکی کارگردان اثر، آخرین اخبار پیرامون پروژه را جویا شده است.

  • بیشتر بخوانید: جان ویک به اکشنی تبدیل شده است که بی‌مصرف‌ها در تولیدش شکست خورد

قسمت چهارم «جان ویک» عناصر اسطوره‌ای و مبارزات نینجایی بیشتری را به تصویر می‌کشد

طبق روال سه قسمت قبلی کیانو ریوز ایفاگر نقش جان ویک خواهد بود

در حالی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که جان ویک: قسمت ۴» طولانی‌ترین فیلم این فرانچایز تاکنون است، چاد استاهلسکی، کارگردان اثر به‌طور ضمنی شایعات را تایید کرده و اطمینان می‌دهد که جدیدترین قسمت مجموعه از این برتری نسبی و زمان اضافه کاملا هوشمندانه و در مسیر هرچه بهتر شدن استفاده خواهد کرد.

استاهلسکی چهارشنبه شب در مراسم فرش قرمز «شیفت روز» به ورایتی گفت: «علاقه‌ی شدید من به افسانه‌ها و آداب و رسوم قدیمی از گذشته‌ها وجود دارد»؛ او ادامه داد: «من عاشق یک اسطوره‌ی خوب هستم. شاید عجیب باشد ولی من واقعا – حداقل برای فیلم‌های «جان ویک» – به ساختار سه پرده‌ای اعتقاد ندارم. من به قصه‌گویی سیال و رهاسازی فیلم در بستر قصه معتقدم و این سبک را مناسب‌تر می‌بینم. می‌دانید، ما همیشه شخصیت جان ویک را در هیبت یک اٌدیسه دیده‌ایم. بنابراین ما این زمان اضافه را صرف گفتن داستان می‌کنیم و تا زمانی که با تماشای آن به خواب نرویم اجازه می‌دهیم که ادامه پیدا کند اما احساس می‌کنم که یک زمان برای دستشویی رفتن هم باید در فیلم بگنجانیم!.»

«جان ویک: قسمت ۴» همچون گذشته کیانو ریوز را در نقش اصلی و به عنوان قهرمان محبوب اکشن سبک «گان – فو» (سبکی متشکل از اسلحه و کونگ‌فو، روشی پیچیده از مبارزه با اسلحه‌های کوچک و دستی که شبیه یک نبرد هنرهای رزمی است و در آن اسلحه‌های گرم را با نبردهای تن به تن و سلاح‌های سرد سنتی در نسبت تقریبا برابر ترکیب می‌کنند) در خود دارد.

در حالی که جزئیات طرح قسمت چهارم تا حد زیادی از سوی سازندگان مخفی مانده است، یک تیزر اکشن و پر زد و خورد که برای اولین بار در رویداد «کامیک – کان» (Comic-Con) منتشر شد، فاش کرد که کاراکتر اصلی فیلم، یک‌بار دیگر مخالفان و دشمنانش را تقریبا با همه‌چیز، از تفنگ دستی گرفته نانچیکو به‌طور بی‌رحمانه و وحشیانه‌ای لت و پار می‌کرد. با نمایش این تیرز و عناصر تکراری موجود در آن اکنون به نظر می‌رسد که سخنان استاهلسکی در باب اینکه فیلم چهارم بیشتر به افسانه‌ها و اسطوره‌های کانتیننتال و دنیای گسترده‌ی آدمکش‌ها می‌پردازد تمسخر مخاطبان و مشتاقان فیلم است.

آخرین فیلم این‌مجموعه «جان ویک: قسمت ۳ – پارابلوم» مجموعه‌ای از سکانس‌های اکشن خشن و پر از خون‌ریزی بود. از نینجاهای سوار بر موتور سیکلت گرفته تا دعوا در اصطبل‌ اسب‌های شهر نیویورک در این قسمت وجود داشتند. اما حالا سوال این است که در قسمت چهارم، برای ارتقای نینجاهای موتور سیکلت سوار – که قرار است در این قسمت حضور پررنگ‌تری داشته باشند – چه می‌کنید؟ استاهلسکی می‌گوید: « حدس می‌زنم این بار نینجاها را سوار ماشین کنیم! من نمی‌دونم مرد، نینجاها همیشه هستن! اونا واقعا خیلی باحالن. (می‌خندد)».

  • بیشتر بخوانید: جان ویک؛ تمام ستارگان فیلم‌های رزمی که در فصل ۴ حضور خواهند داشت

در حال حاضر استاهلسکی به عنوان تهیه کننده در فیلم اورجینال نتفلیکس، «شیفت روز» فعالیت می‌کند. فیلمی سرگرم کننده و خوش آب و رنگ درباره‌ی شکار خون‌آشام‌ها با بازی جیمی فاکس، دیو فرانکو و اسنوپ داگ که توسط کارگردانی فیلم اولی به نام جی.جی.پری کارگردانی شده است. استاهلسکی و پری ۳۳ سال پیش در بدلکاری فیلم «پادشاه کیک بوکسورها» با یکدیگر همکاری کرده بودند. با «شیفت روز»، پری به جدیدترین عضو گروهی قدیمی تبدیل شده است که از بدلکاری خارج شده و به سمت کارگردانی فیلم‌های بلند رفته است.

استاهلسکی گفت: «این چیزی است که در مورد حلقه‌ی دوستان ما وجود دارد. هرکسی آقای خودش است. هرکس به دیگری کمک می‌کند. سلسله مراتب مدور و دایره‌ای شکل است و همه‌ی ما مثل زنجیر به هم متصل و مکمل یکدیگر هستیم. نگاه کنید، گروه ما یکی از بهترین نسل‌هایی است که مدت‌ها در بدلکاری فعال بوده‌اند اما حالا اوضاع فرق می‌کند. برای دسته‌ای از ما که در گذشته برای امرار معاش مجبور بودیم با ماشین‌ها برخورد کنیم و کارهایی خطرناک که با جانمان بازی می‌کرد را تجربه کنیم، اینجا بودن و ایستادن روی فرش قرمز بسیار عالی است».

«شیفت روز» در اولین نمایش خود جمعه از نتفلیکس پخش می‌شود و «جان ویک: قسمت ۴» نیز در تاریخ ۲۳ ماه می سال ۲۰۲۳ روی پرده خواهد رفت.

منبع: variety

نوشته چاد استالسکی درباره‌ی فیلم «جان ویک: قسمت ۴» می‌گوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala