«کیسی همر»، عمه‌ی ۶۱ ساله‌ی آرمی و نوه‌ی میلیاردر و کارآفرین مشهور «آرماند همر» می‌گوید: «آرمی [همر] یک روز از خواب بیدار و به یک هیولا تبدیل نشد. همه چیز ناشی از رفتارهایی است که او از پیشینیان خود آموخته است».

آرمی همر

این ستاره‌ی خوش‌تیپ هالیوودی که آثاری همچون «شبکه‌ی اجتماعی» و «مرا با نامت صدا کن» را در کارنامه دارد، سال ۲۰۲۱ از سوی چند زن به آزارواذیت فیزیکی و عاطفی متهم شد. یکی از قربانیان، او را به تعرض متهم کرد و دیگران از پیام‌های تهدیدآمیز و ترسناک او پرده برداشتند که در آن‌ها از علاقه‌اش به آدم‌خواری و تجاوز صحبت می‌کند.

در یکی از متن‌هایی که همر به یکی از قربانیان، «جولیا موریسون» فرستاده است، می‌گوید که می‌خواهد او را «برهنه، شبانه در یک محیط عمومی رها کند تا از سوی غریبه‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد». در متنی دیگر، او به یک قربانی می‌گوید که «من صددرصد آدم‌خوار هستم. می‌خواهم تو را بخورم». همر که در سال ۲۰۲۰ از همسرش «الیزابت چمبرز» طلاق گرفت و صاحب دو فرزند کوچک است، دائما این اتهامات پیرامون تعرض و سوءاستفاده‌ی جنسی را انکار و همچنین ادعا می‌کند که ارتباطاتش با این زنان با رضایت طرفین بوده است.

پیش از اینکه فراگیری کووید-۱۹ آغاز شود، این بازیگر چشم‌آبی در مسیر پیشرفت قرار داشت. با موفقیت‌های فیلم مرا با نامت صدا کن، او نامزد چند جایزه‌ی سینمایی مختلف شد و روی جلد مجله‌ی «جی‌کیو» رفت. همه‌چیز ایده‌آل به نظر می‌رسید و حتی مصاحبه‌کننده‌ی مجله‌ی جی‌کیو، او را «شاهزاده‌ی دوست‌داشتنی» توصیف کرد. «تیموتی شالامی» دیگر بازیگر فیلم هم ضمن تحسین وی، او را یک «الگو» می‌دانست. همر در ادامه، به عنوان صداپیشه در انیمیشن «ماشین‌ها ۳» حضور پیدا کرد و در فیلم‌های نسبتا موفقی همچون «ببخشید مزاحم شما شدم»، «هتل بمبئی» و «ربکا» ساخته‌ی «بن ویتلی» به ایفای نقش پرداخت. آخرین هنرنمایی او «مرگ بر روی نیل» به کارگردانی «کنت برانا» بود، اقتباس پرخرج رمان مشهور «آگاتا کریستی».

اما همر تنها یک بازیگر نیست، او عضو یکی از قدرتمندترین خانواده‌های آمریکا است. کیسی همر هنگامی که مهمانی‌های پدربزرگش در کاخ کالیفرنیا را توصیف می‌کند، صورتش می‌درخشد، روزهایی که او با «شاهزاده دایانا» و «پرنس چارلز» هم‌نشین می‌شد: «همه‌ی هالیوودی‌ها می‌خواستند در فهرست مهمان‌ها قرار بگیرند. آن‌جا ستارگان سینما، آدم‌های بانفوذ و رئیس‌جمهورها را داشتیم. من با خانواده‌ی سلطنتی ملاقات می‌کردم».

آرمی همر

اما حتی این نام خانوادگی مشهور که آرمی آن را روی مچ دستش خالکوبی کرده، کافی نبوده است تا این بازیگر ۳۲ ساله به صحنه‌ی سینما بازگردد؛ بایکوت شدن او از جهات مختلف تاریخی است. بازیگران و هنرمندان متعددی را پیدا می‌کنید که در شرایط مشابه‌ای قرار گرفته‌اند، همانند «وودی آلن»، «رومن پولانسکی»، «ازرا میلر»، «جانی دپ» و «لوئیس سی‌کی» اما همه‌ی آن‌ها به نوعی توانسته‌اند بازگردند، بعضی‌ها با عذرخواهی و حمایت طرفداران و بعضی دیگر همانند دپ با اثبات بی‌گناهی خود. اما همر هیچ طرفداری ندارد، او حالا یک مرد منزوی است که تیم رسانه‌ای و مدیر برنامه‌اش رهایش کرده است، از آخرین فیلمی که قرار بود در آن بازی کند («جاسوس میلیون دلاری») اخراج شده است و حالا طبق شایعات، در جزایر کیمن، به خریدوفروش خانه می‌پردازد.

اگر احتمال بازگشت او به سینما وجود داشت، با انتشار مجموعه‌ مستند خاندان همر، می‌توان با قاطعیت گفت که دیگر هیچ‌کس حاضر نخواهد بود با او همکاری کند. کدام استودیو حاضر است برای پروژه‌ای هزینه کند که همر در آن حضور دارد، کدام فیلم‌ساز او را می‌پذیرد یا کدام بازیگر قبول می‌کند که در مقابل او قرار بگیرد؟

در این مستند، علاوه بر شهادت‌های سه قربانی همر، به این مسئله پرداخته می‌شود که رفتارهای وی ناشی از پنج نسل ثروت و شهرت خانوادگی است. از قرار معلوم، نوع نگاه آرمی همر به زنان موروثی است و دیگر مردان این خاندان هم همواره این تفکر را داشته‌اند که زنان نوعی کالا یا اسباب‌بازی هستند که هرطور بخواهند می‌توانند با آن‌ها رفتار کنند.

  • از آرمی همر تا جانی دپ؛ استودیوها و بحران رسوایی ستاره‌ها

کیسی همر که در سال ۲۰۱۵، کتاب خاطراتش را به چاپ رساند، در این مستند حضور دارد تا خشونت‌ها، بدرفتاری‌ها و سوءاستفاده‌هایی که طی سال‌ها در این خانواده وجود داشته است را تایید کند. او می‌گوید: «آدم‌های ثروتمند فکر می‌کنند می‌توانند از همه چیز قسر در بروند… مردم به سریال «وراثت» نگاه و فکر می‌کنند از ذهن یک فیلم‌نامه‌نویس بیرون آمده است اما آن [رویدادها شبیه] خانواده‌ی من است».

به گفته‌ی کیسی، امضای این خانواده همیشه «آمادگی برای دوربین‌ها» و پوشاندن عیب‌ها بوده است: «شما حق نداشتید بدون آرایش از خانه خارج شوید». این ظاهرسازی‌ها اما تنها برای فریب همگان بود؛ پشت درهای بسته، کیسی و برادرش «مایکل» (پدر آرمی) در فضایی خشن و پرهرج‌ومرج بزرگ می‌شدند. آن‌ها هر روز پدرشان «جولیان» را مشاهده می‌کردند که به دلیل استعمال مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی، حالت طبیعی ندارد و رفتارهایش پرخاشگرانه است. کیسی یکی از خاطرات دوران کودکی از مادرش را به یاد می‌آورد که در روز کریسمس از پدرش به‌شدت کتک خورده بود: «از دهانش خون جاری بود و روی لباسش می‌ریخت» (مادر وقتی کیسی ۱۱ ساله شد، این خانواده را ترک کرد زیرا نمی‌توانست جولیان را تحمل کند).

کیسی ریشه‌ی همه‌ی مشکلات را رئیس خانواده می‌داند: پدربزرگش آرماند همر، مدیر اسبق «اکسیدنتال پترولیوم»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی نفت جهان. متولد سال ۱۸۹۸، آرماند فرزند یک خانواده‌ی مهاجر روسی بود که در بزرگسالی به ثروت غیرقابل‌باوری رسید اما علاقه‌ای به برقراری ارتباط با اعضای خانواده نداشت و آن‌ها تنها در صورتی اجازه‌ی ملاقات با او را داشتند که از منشی‌اش وقت قبلی بگیرند! او حتی به تنها پسرش جولیان (پدر کیسی) نزدیک نبود. جولیان، فرزند آرماند از اولین ازدواجش (با یک زن روسی)، برای او یک یادآوری تلخ به حساب می‌آمد زیرا او از گذشته‌اش متنفر بود و پیشینه‌ی روسی‌اش را اغلب نادیده می‌گرفت.

  آرمی همر

به ادعای کیسی، تنها راهی که جولیان می‌توانست توجه پدرش را جلب کند، رفتارهای ناشایست و عاری از مسئولیت بود: از رفتن به مهمانی‌های ویژه تا کشتن یک مرد در خانه‌اش پس از یک دعوای شدید به‌خاطر پول قمار. جولیان در سن ۲۶ سالگی برای این قتل دستگیر اما در نهایت بی‌گناه شناخته شد. کیسی همچنین در کتاب خاطراتش نوشته است جولیان (که در سال ۱۹۹۶ درگذشت) او را مورد تعرض جنسی قرار داده است. کیسی باور دارد که جولیان این رفتارها را از پدرش آموخته است، کسی که یک بار به پسرش «۱ میلیون دلار» پیشنهاد داد تا نامزدش را در اختیار وی قرار دهد! برای آن‌ها زن چیزی بیشتر از یک بازیچه نبود.

با مرگ جولیان، این برادر کیسی، مایکل بود که صاحب ثروت و امپراطوری همر شد. او هم البته بدون حاشیه نبوده است. در سال ۲۰۲۱، مجله‌ی «ونتی فر» در مقاله‌ای افشا کرد که مایکل صاحب ابزارآلات جنسی منحصربه‌فردی است که نشان می‌دهد او نیز رفتار مناسبی با زنان ندارد. وکیلش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این‌ها را یکی از دوستان مایکل برای شوخی به او هدیه داده است! مایکل در سال ۲۰۱۲ از همسرش به دلایلی نامعلوم طلاق گرفت و کیسی در سیزده سال اخیر حتی یک کلمه هم با او صحبت نکرده است.

این همان خانواده‌ی آشفته‌ای است که آرمی در آن بزرگ شد (آن‌ها میان «سانتا مونیکا» و جزایر کیمن در رفت‌وآمد بودند). او در گفتگو با مجله‌ی جی‌کیو گفته است که از نظر مالی به خانواده‌اش وابسته نیست تا «قوی‌تر شود» و نمی‌خواهد از ثروت آن‌ها استفاده کند اما به نظر می‌رسد از نظر احساسی توانایی جدا شدن از این خاندان را ندارد. آرمی دوران قرنطینه‌ی سال ۲۰۲۱ را در جزایر کیمن، کنار پدرش سپری کرد.

کیسی که دوران کودکی پرچالش و تراژیکی را سپری کرده است، هنوز هم حاضر نیست تسلیم شود. او آرامش ویژه‌ و اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و می‌گوید: «۶۱ سال طول کشید تا بتوانم اینجا بنشینم و بگویم عاشق خودم هستم و حالم خوب است. هنوز هم روزهایی وجود دارد که از خودبیزار و خودویرانگر می‌شوم زیرا به این چیزها عادت کرده‌ام». او در کتابش اعتراف می‌کند که همانند اکثر اعضای خاندان همر، او نیز با اعتیاد دست‌وپنجه نرم کرده است. برای سال‌ها، او سعی می‌کرد تا با کوکائین دردهایش را التیام ببخشد و برای مدتی کوتاه دنیای اطرافش را فراموش کند.

در فضای مجازی با نظرات منفی متعددی درباره‌ی کیسی روبه‌رو می‌شوید که اکثر آن‌ها می‌گویند او به دنبال پول بیشتر است. دلیل این نوع ‌نگاه‌ها مشخص است: وی که دیگر ارتباطی با خانواده‌اش ندارد، طبق وصیت‌نامه‌ی پدربزرگش، تنها ۲۵۰ هزار دلار (۲۱۵ هزار پوند) دریافت کرد، در حالی که به برادرش طبق اطلاعات منتشر شده، ۱۸۰ میلیون دلار (۱۵۵ میلیون پوند) رسید.

اما او می‌گوید هنگامی که شایعات و اتفاقات پیرامون آرمی را شنید و آگاه شد که از هالیوود کنار گذاشته شده است، «تماس‌های زیادی دریافت کردم و آخرین چیزی که می‌خواستم این بود که علت نابود شدن آرمی را توضیح بدهم. او خودش این کار را انجام خواهد داد. من اینجا نیستم تا درباره‌ی آدم‌خواری یا اینکه آینده‌ی شغلی آرمی چگونه خواهد بود صحبت کنم. مهم‌تر این است که آینده‌ی قربانیان چه خواهد شد؟ چه کسی روی آن‌ها تمرکز می‌کند؟ چه کسی داستان آن‌ها را می‌گوید؟».

کیسی اضافه می‌کند: «یکی از دلایلی که باید جلوی چرخه‌ی سوءاستفاده و تعرض گرفته شود، این است که تاثیرات آن بر قربانیان تا بزرگسالی ادامه دارد… شما نمی‌توانید حس درد، سرافکندگی، سرزنشِ خود و اختلال اضطراب پس از سانحه (پی‌تی‌اس‌دی) را نادیده بگیرید. و این شامل همه چیز می‌شود، اهمیتی نمی‌دهم چه نوع سوءاستفاده‌ای، روانی، فیزیکی، جنسی… اکثر آدم‌ها روی تعرض جنسی متمرکز هستند اما تحقیر و سوءاستفاده‌های روانی ترسناک‌تر است، تبدیل به دغدغه‌ی ذهنی همیشگی شما می‌شود».

با اتفاقات یک سال اخیر، گویی آرمی همر هم می‌داند که در سینما به انتهای مسیر رسیده است و احتمالا از بازگشت شکوهمندانه خبری نخواهد بود. مجموعه‌ مستند سه قسمتی خاندان همر هم‌اکنون در دسترس قرار دارد.

منبع: The Telegraph

نوشته آرمی همر؛ پسر طلایی هالیوود چگونه از صنعت سینما رانده شد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala