اینکه یک بازیگر در یک دنیای سینمایی، نقش چندین شخصیت را به جز شخصیت اصلی‌ای که در قالب آن ظاهر شده ایفا کند آن‌قدرها چیز عجیبی نیست. برای مثال، در پروژه‌های انیمیشنی معمولا صداپیشگانی حضور دارند که همزمان وظیفه‌ی صداپیشگی چندین کاراکتر را بر عهده می‌گیرند، هر چند برای هر شخصیت صدای متفاوتی را ارائه می‌دهند. یکی از نمونه‌های بارزی که می‌توان به آن اشاره کرد استیو بلوم است که صداپیشگی چندین شخصیت اصلی و فرعی «شورشیان جنگ ستارگان» را بر عهده داشت. رسانه‌های لایو اکشن نیز چندان با این موضوع غریبه نیستند، زیرا بازیگران غالبا به دلیل ماهیت داستانی آن‌ها، در نقش‌های متعدد جدی و یا کمدی زیادی ظاهر می‌شوند، گاهی هم این اتفاق تصادفا رخ می‌دهد یعنی به فردی که پیش‌تر یک نقش کوچک را بر عهده داشته نقش بزرگ‌تری محول می‌شود.

  • آیا فیلم‌های «انتقام‌جویان: سلسله کانگ» و «انتقام‌جویان: جنگ‌های مخفی» رکورد فروش «پایان بازی» را می‌شکنند؟
  • فیلم «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی»؛ نکات پنهان و ارجاعات به دنیای سینمایی مارول
  • پرش زمانی فیلم‌ «انتقام‌جویان: پایان بازی» پیوستگی دنیای سینمایی مارول را خراب کرد

دنیای سینمایی مارول هم با مقوله‌ی بازیگرانی که چندین نقش را بازی کرده‌اند غریبه نیست و بنابراین پرداختن به این موضوع خالی از لطف نخواهد بود. لازم به ذکر است که این لیست فقط به بازیگرانی اختصاص داده شده که نقش شخصیت‌های متفاوتی را بازی کرده‌اند، بنابراین افرادی که فقط در فاز چهارم، نقش‌های متفاوتی از یک شخصیت را بر عهده داشتند در نظر گرفته نخواهند شد. علاوه‌براین، این لیست فقط به آن دست از پروژه‌های دنیای سینمایی مارول خواهد پرداخت که حداقل در برخی از رسانه‌ها منتشر شده باشند بنابراین در حالی که ماهرشالا علی پس از بازی در نقش کاتن‌موث در سریال «لوک کیج» در فیلم «تیغه» مارول هم حضور داشته در این لیست جایی را به خود اختصاص نخواهد داد، زیرا هنوز فیلم «تیغه» برای عموم منتشر نشده است.

۱. آلفر وودارد

دنیای سینمایی مارول

یکی از مهم‌ترین بازیگران این لیست آلفر وودارد نام دارد. وودارد در سریال لوک کیج نقش ماریا دیلارد را بازی کرد، اما او نقش کوچکی را هم در فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» بر عهده داشت. وودارد به ایفای نقش میریام شارپ در این فیلم پرداخت، زنی که تونی استارک را متهم به حمایت از قرارداد سوکوویا کرده بود.

نقش‌های دوگانه‌ی وودارد به این خاطر مهم هستند که او یکی از اولین بازیگرانی بود که در دنیای مارول در قالب چندین شخصیت به ایفای نقش پرداخت، هر چند این امر پیش از شروع فاز ۴ باعث بروز مشکلات زیادی برای ادامه دادن فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دنیای مارول شد

۲. بندیکت کامبربچ

دنیای سینمایی مارول

بندیکت کامبربچ یکی از بازیگرانی است که در نقش‌های مختلفی ظاهر شده و حتی در یک فیلم نقش چندین شخصیت را بر عهده داشته است. همهی ما خوب میدانیم که کامبربچ از سال ۲۰۱۶ نقش دکتر استرنج را بازی کرده است، اما او صداپیشگی دورمامو، شخصیت منفی این فیلم را نیز بر عهده داشت.

در حقیقت کامبربچ کاری کرد تا دست اندرکاران این فیلم بتوانند به زیبایی بازتابی شیطانی از دکتر استرنج را در قالب دورمامو به نمایش بگذارند که کار کمی نیست.

۳. کلنسی براون

دنیای سینمایی مارول

کلنسی براون سابقه‌ی طولانی در صداپیشگی و اجرای زنده دارد و از هر دوی این قابلیت‌هایش در دنیای مارول استفاده کرده است. براون صداپیشه‌ی سارتر در «ثور: رگناروک» یود، شخصیتی که در خلق رگناروک و نابودی آسگارد نقش پر رنگی را بر عهده داشت. هر چند براون در لایو اکشن‌ها هم دستی بر آتش دارد و در «دردویل» و «مجازاتگر» در نقش سرهنگ ری شونور با نام مستعار بلک اسمیت به ایفای نقش پرداخته که یکی از رهبران عملیات سربروس بود.

عملیات سربروس یک عملیات نظامی مخفی بود که برای از بین بردن باندی در افغانستان انجام شد که به قاچاق هروئین از طریق اجساد انسان‌ها می‌پرداختند.

۴. دمیون پواتیه

دنیای سینمایی مارول

دمیون پواتیه نیز در دنیای سینمایی مارول در نقش شخصیت‌های متعددی ظاهر شده، اگرچه دو نقشی که او در قالب آن‌ها هنرنمایی کرده نقش‌های کوچکی بودند. پواتیه قبل از اینکه جاش برولین برای ایفای نقش در فیلم «انتقام جویان» مارول انتخاب شود، در تیزر این فیلم ظاهر شد.

به‌علاوه پواتیه نقش کوچکی را هم به عنوان یکی از نوچه‌های کراس ‌بونز در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» بر عهده داشت.

۵. انور جوکاج

دنیای سینمایی مارول

انور جوکاج یکی دیگر از بازیگرانی است که پس از ایفای نقشی فرعی در یک داستان، نقش بزرگ‌تری را در داستانی دیگر به دست می‌آورد. جوکاج برای اولین بار در فیلم «انتقام جویان» به عنوان افسر ساندرز به ایفای نقش پرداخت، یکی از افسران پلیسی که به کاپیتان آمریکا در نبرد نیویورک کمک کرد.

اما او بعدها برای نقش دنیل سوزا در مامور کارتر انتخاب شد، نقشی که در فصل آخر سریال «ماموران شیلد» هم مجددا توسط او ایفا شد. قرار بود، ساندرز و سوزا به لطف سفر در زمان به عنوان یک شخص معرفی شوند، اما این ایده به دلیل تضاد با جدول زمانی دنیای سینمایی مارول کنار گذاشته شد.

۶. جما چان

دنیای سینمایی مارول

جما چان یکی از بازیگرانی است که اخیرا نقش چندین شخصیت را در دنیای مارول به تصویر کشیده و هر دو شخصیتی که در قالب آن‌ها ظاهر شده از جهاتی برای دنیای مارول اهمیت دارند. چان برای اولین بار در «کاپیتان مارول» در نقش مین اروا ظاهر شد، یکی از اعضای گروه ویژه‌ی استارفورس که یکی از اشرار فیلم هم به حساب می‌آمد.

اما به تازگی، چان در فیلم «جاودانگان» به عنوان قهرمان اصلی آن، سرسی به ایفای نقش پرداخته، نقشی که به احتمال زیاد آینده‌ای طلایی را برایش در دنیای مارول رقم خواهد زد.

۷. ایموجن و ایزابلا پوینتون

دنیای سینمایی مارول

ایموجن و ایزابلا پوینتون بازیگران دوقلویی هستند که سابقه‌ی بازیگری آن‌ها هم مشترک است. این دو بازیگر تاکنون دو بار در دنیای مارول ظاهر شده‌اند. خواهران پوینتون اولین بار در «نگهبانان کهکشان» در نقش دورانا، دختر مامور، نوا رومان دی ظاهر شدند. به‌علاوه این دو نفر در فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران» نقش لیلا بارتون را بازی کردند، هر چند آوا روسو در فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» و «هاکای» جایگزین آن‌ها شد.

۸. جو روسو

دنیای سینمایی مارول

در حالی که برادران روسو بیشتر به خاطر نقشی که به عنوان کارگردان فیلم‌ها داشته‌اند شناخته شده‌اند، اما جو روسو نقش چندین شخصیت فرعی را هم در دنیای سینمایی مارول بازی کرده است. روسو در نقش دکتر فاین به ایفای نقش پرداخته، دکتری که نیک فیوری را در فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» عمل کرد، به‌علاوه او نقش بروسارد، در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» به ایفای نقش پرداخت، روانپزشک هلموت زمو که در نهایت کشته و هویتش جعل شد.

او آخرین نقش خود را در دنیای مارول در فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» ایفا کرد. روسو در این فیلم نقش بابی را بر عهده داشت، یکی از اعضای گروه پشتیبانی استیو که پس از از دست دادن نامزدش در رویداد بلیپ، مشکلات متعددی را تجربه کرد.

۹. کنت چوی

دنیای سینمایی مارول

کنت چوی اولین بار در فیلم «کاپیتان امریکا: اولین انتقام‌جو» در نقش سربازی به نام جیم موریتا ظاهر شد، نقشی که بعدا در مامور کارتر هم به او واگذار شد. پس از آن، چوی در نقش موریتا در «مرد عنکبوتی: پیش به سوی خانه» ظاهر شد، کاراکتری که قرار است نوه‌ی جیم موریتا باشد.

۱۰. لورا هادوک

دنیای سینمایی مارول

لورا هادوک برای اولین بار در نقش زنی که می‌خواست در فیلم «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» از کاپیتان آمریکا امضا بگیرد ظاهر شد، با این حال، بعدها، او در فیلم‌ نگهبانان کهکشان به ایفای نقش مادر پیتر کویل که مردیث نام داشت، پرداخت.

کارگردان فیلم، جیمز گان به شوخی گفت که کاراکتر هادوک در فیلم «اولین انتقام‌جو» مادر مردیت است، اما در واقع هیچ ارتباطی بین این دو شخصیت وجود ندارد.

۱۱. مت جرالد

دنیای سینمایی مارول

مت جرالد نیز نقش شخصیت‌های مختلفی را در دنیای مارول به تصویر کشیده، اگرچه هیچ کدام از آن‌ها جزو نقش‌های اصلی نبودند. جرالد در فیلم کوتاه «درود بر تو پادشاه» در نقش وایت پاور دیو ظاهر شد، زندانی زندان سیگیت که برای مدت کوتاهی با ترور اسلاتری درگیر شده بود.

به‌علاوه او نقش بزرگ‌تری را در «دردویل» بر عهده داشت و در نقش ملوین پاتر ظاهر شد، یک معلول ذهنی که کت و شلوار مت مورداک را به بهترین نحو طراحی می‌کرد.

۱۲. میشل یو

دنیای سینمایی مارول

میشل یو یکی دیگر از بازیگرانی است که پس ایفای یک نقشی جزئی در دنیای سینمایی مارول، نقش بزرگ‌تری را بازی کرد. یو برای اولین بار در «نگهبانان کهکشان ۲» به عنوان آلتا اوگورد به ایفای نقش پرداخت، یکی از کاپیتان‌های راوگر که پس از مرگ یوندو می‌خواست تیم اصلی را دوباره به دور هم جمع کند.

او بعدها در «فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه» در نقش یینگ نان، عمه‌ی شانگ چی و یکی از نگهبانان تالو هم ظاهر شد و توانست در دنیای مارول نقش بزرگ‌تری را کسب کند.

۱۳. پاتریک برنان

دنیای سینمایی مارول

پاتریک برنان بازیگر دیگری است که نقش‌هایش در دنیای مارول نقش‌های چندان بزرگی نبودند. برنان اولین بار در «ماموران شیلد» در نقش بلک اوت ظاهر شد، ابر شروری با قدرت‌های متمایز که به طرز وسواس گونه‌ای نامزد سابق فیل کولسون، آدری ناتان را تعقیب می‌کرد.

بعدها، برنان در «کاپیتان مارول» در نقش متصدی باری که کارول دانورز و نیک فیوری به آنجا می‌رفتند، به ایفای نقش پرداخت.

۱۴. پاتون اسوالت

دنیای سینمایی مارول

پاتون اسوالت یکی از معدود بازیگران این لیست است که به احتمال زیاد بیشترین نقش را در ساخت برنامه‌های تلویزیونی دنیای مارول بر عهده داشته است. اسوالت در کل سریال «ماموران شیلد» نقش کوئنینگ‌ها را بازی می‌کرد که همه‌ی آن‌ها شبیه به هم بودند. با این حال، به تازگی او نقش پیپ ترول را در صحنه‌ی پس از تیتراژ پایانی فیلم «جاودانگان» ایفا کرده است.

۱۵. پل بتانی

دنیای سینمایی مارول

نقش‌های دوگانه‌ی پل بتانی یکی از جالب‌ترین نقش‌های دنیای مارول به حساب می‌آیند. بتانی در ابتدا صداپیشگی جارویس، دستیار تونی استارک را که بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده بود بر عهده داشت اما پس از فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران»، بتانی در دنیای مارول در نقش ویژن ظاهر شد.

هر چند ویژن توسط تانوس در فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» کشته شد، اما با وجود وایت ویژن در سریال «واندا ویژن»، به احتمال زیاد او مجددا به ایفای این نقش خواهد پرداخت.

۱۶. پیتر منسا

دنیای سینمایی مارول

 

پیتر منسا بازیگری است که قبل از اینکه نقشی بزرگ‌تر را در تلویزیون بر عهده بگیرد به ایفای نقش کوچک‌تری در سینما پرداخت. منسا برای اولین بار در فیلم «هالک شگفت انگیز»، در هیبت ژنرال جو گرلر ظاهر شد هر چند نقش او آن‌قدرها بزرگ و مهم نبود.

اما بعدها او به عنوان کوواس در «ماموران شیلد» به ایفای نقش پرداخت که یکی از رهبران کنفدراسیون بود و در ازای محافظت از زمین در برابر تانوس سعی داشت گراویتونیوم و این هیومنز را تصرف کند.

۱۷. ست گرین

دنیای سینمایی مارول

 

ست گرین بازیگری است که مردم عادی به خوبی او را می‌شناسند زیرا به کرات در نقش‌های کوچک و بزرگ متعددی ظاهر شده است. در دنیای مارول هم گرین برای اولین بار در فیلم «مرد آهنی ۲» ظاهر شد، در این فیلم او به عنوان یکی از سیاهی لشکرها در نمایشگاه استارک اکسپو حضور داشت، هر چند بعدها صداپیشگی هاوارد اردک را در صحنه‌ی پس از تیتراژ فیلم «پیشتازان فضا» بر عهده گرفت. به‌علاوه او در دو قسمت از سریال «چه می‌شود اگر» مجددا به صداپیشگی نقش هاوارد اردک پرداخت.

۱۸. تیم گونی

دنیای سینمایی مارول

 

تیم گونی هم چندین بار در نقش‌های جزئی دنیای مارول حضور داشته است. گونی برای اولین بار در فیلم «مرد آهنی» در نقش سرگرد آلن، یکی از ماموران نیروی هوایی ظاهر شد، نقشی که بعدها در فیلم «مرد آهنی ۲» هم به او تعلق گرفت. به علاوه گونی پس از آن در فیلم «مجازات گر» نقش کلی ویلسون، پدر شروری به نام لوئیس ویلسون را ایفا کرد.

۱۹. تونی کورن

دنیای سینمایی مارول

 

تونی کورن تاکنون چندین کاراکتر از دنیای مارول را به تصویر کشیده، هر چند هیچ کدام از آن‌ها جز نقش‌های اصلی نبودند. کورن اولین بار در پیش درآمد «ثور: جهانی تیره» در نقش بور ظاهر شد، پدر اودین که ۵۰۰۰ سال پیش، مالک و ارتش الف‌های تاریکی را شکست داده بود. بعدها، او در «دردویل» در نقش فین کولی ظاهر شد، یکی از اعضای عالی رتبه آشپزخانه ایرلندی که توسط مجازات گر کشته شدند.

منبع: screenrant

نوشته همه‌ی بازیگرانی که چند نقش متفاوت در دنیای سینمایی مارول بازی کردند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala