یاینتل دیروز از پردازنده‌ی نسل هشتمی سری Core خود رونمایی کرد. این پردازنده‌ها قرار است در مقایسه با سری قبلی Kaby Lake عملکردی تا ۴۰ درصد بهتر داشته باشند.

روند ساخت و عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل معمولا بدین صورت بوده: یک سال شاهد جهش بزرگ و نسلی بوده‌ایم (مثل جهش از چیپ‌ست‌های ۲۲ نانومتری به ۱۴ نانومتری از Haswell به Broadwell) و سال آینده شاهد عرضه‌ی نسخه‌ای بهبود یافته از نسل فعلی بوده‌ایم (مثل Skylake که نسخه‌ای بهبود یافته از همان چیپ‌ست‌های ۱۴ نانومتری بود).

قضیه در پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل فرق کرده است. این پردازنده‌ها شامل دو جهش کوچک و بزرگ اینتل خواهند.

قضیه در پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل فرق کرده است. این پردازنده‌ها شامل دو جهش کوچک و بزرگ اینتل خواهند. نسل هشتم پردازنده‌های اینتل هم نسخه‌های بهبود یافته را در خودشان جای خواهند داد، و هم نسخه‌هایی که معماری جدیدی دارند؛ طوری که نسل هشتم پردازنده‌های اینتل شامل سری Kaby Lake و Coffee Lake و در نهایت Cannon Lake خواهد بود. دو سری Kaby Lake و Coffee Lake همان معماری ۱۴ نانومتری را دارند، در حالی که قرار است پردازنده‌های سری Cannon Lake روی معماری ۱۰ نانومتری ساخته شوند.

ویفر پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل

در حال حاضر، اینتل فقط تعداد کمی از پردازنده‌های نسل هشتمی خود را معرفی کرده است: دو چیپ‌ست جدید Core i7 و دو چیپ‌ست جدید Core i5 پردازنده‌های جدید اینتل هستند. این پردازنده‌ها در حال حاضر هم فقط برای لپ‌تاپ معرفی شده‌اند و در سری U جای می‌گیرند. اینتل می‌گوید با اینکه شاید همه چیز شبیه به پردازنده‌های نسل هفتمی Kaby Lake باشد، اما سرعت این چیپ‌ست‌های جدید تا ۴۰ درصد بالا رفته است؛ که این موضوع هم به خاطر اضافه شدن دو هسته‌ی بیشتر به پردازنده‌ها است.

اینتل می‌گوید که چیپ‌ست‌های جدید آن‌ها می‌توانند ویدیوی ۴K یا ۳D یا نرم‌افزارهای واقعیت مجازی را بهتر پردازش کنند. در همین راستا هم اسم کارت گرافیکی این پردازنده‌ها به UHD 620 تغییر پیدا کرده است. البته این تغییر فقط در اسم است و UHD 620 هیچ تغییری با مدل قبلی ندارد.

برش اصلی چیپ‌ست نسل هشتمی اینتل

اینتل خودش هم می‌داند که انتظار داشتیم پردازنده‌های Coffee Lake به عنوان نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت منتشر شوند و به همین دلیل می‌گوید که به این اتفاق، از دید خریداران نگاه کنید، نه از دیدگاه فنی. از نظر اینتل، پیشرفت‌ها آن‌قدر زیاد بوده‌اند که وارد یک نسل جدید شویم.

اولین لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل استفاده می‌کنند از سپتامبر وارد بازار خواهند شد.

مطلب نسل هشتم پردازنده‌های اینتل معرفی شدند؛ خبری از کافی لیک نیست برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala