شرکت اپل این هفته چندین اپلیکیشن محبوب ایرانی را از فروشگاه اپلیکیشن‌‌اش حذف کرد. اپ‌هایی مثل دیجی‌کالا که برای خرید آنلاین استفاده می‌شدند و تعداد دیگری از اپ‌های پرطرفدار کاربران ایرانی که به صورت اینترنتی به فروش محصول و خدمات خود می‌پرداختند در میان اپ‌های حذف شده بودند.  اپل در توضیح این اقدام به توسعه‌دهنده‌های این اپ‌ها اعلام کرد که حذف اپلیکیشن‌ها به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران رخ داده است. این اتفاق موجب مجموعه‌ای از واکنش‌ها میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و حتی به سطوح بالاتری هم رسید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محمد جواد آذری جهرمی در یک توییت در مورد این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «۱۱ درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف‌کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپ‌ها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.»

اپل پیش از این هم در بهمن ماه سال گذشته تعدادی از اپلیکیشن‌‎های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد و در پاسخ به این موضوع اشاره کرده بود که شرکت اپل براساس تحریم‌ها مجبور است اپلیکیشن‌هایی را که معاملات و تراکنش‌های مالی کسب و کارهای ایرانی را تسهیل می‌کنند از فروشگاه خود حذف کند.

این بار اما پاسخ اپل پاسخ کلی‌تری است. اپل این بار ادعا کرده که فروشگاه اپل اساسا نمی‌تواند اپلیکیشن‌های ایرانی را میزبانی کند، آن‌ها را توزیع کند یا با این اپ‌ها معامله تجاری داشته باشد. به این شکل ظاهرا این‌بار محدودیت‌های اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی بسیار سفت و سخت‌تر شده است.

اپل در ایران فروشگاهی ندارد اما میلیون‌های آیفون در میان کاربران ایرانی به فروش رفته و اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌تواند به فرایندهای زندگی روزمره آن‌ها صدمه بزند. در عین حال حذف این اپ‌ها به کسب و کارها و استارتاپ‌های ایرانی هم لطمه زده و شرایط اقتصادی آن‌ها را پیچیده‌ می‌کند. گفتنی است تا روز جمعه هفته گذشته ۲۳۰۰ امضا به صورت آنلاین برای اعتراض به این اقدام اپل جمع‌آوری شده است.

شاید یک نکته جالب این باشد که گوگل هرگز محدودیت‌های مشابهی را برای کاربران ایرانی اعمال نکرده است. گرچه دانلود بعضی از اپلیکیشن‌ها در فروشگاه اینترنتی گوگل هم برای کاربران ایرانی با دشواری یا ممنوعیت همراه است اما اپ‌های ایرانی در حال حاضر در این فروشگاه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند. هنوز مشخص نیست که اگر محدودیت‌هایی که اپل ایجاد کرده به قوانین کشور آمریکا مربوط است چرا گوگل از همین قاعده پیروی نکرده است؟ به ما بگویید شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟


مطلب چرا اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala