محققان و پژوهشگران مختلفی به دنبال ساخت راه‌هایی تازه برای کشف بیماری آلزایمر در سریع‌ترین زمان ممکن هستند؛ چون کشف زودتر این بیماری می‌تواند این فرصت را برای افراد به وجود بیاورد تا سراغ درمان آن را بگیرند و سرعت پیشرفت آن را کاهش دهند. برخی از محققان روی آزمایش‌های خون و مغزی و نخاعی متمرکز شده‌اند و گروه‌های دیگری هم مشغول ساخت گجت‌هایی هستند که می‌توانند علائم آلزایمر را تشخیص دهند. به تازگی مخققان دانشگاه باری در ایتالیا دست به ساخت روشی تازه برای کشف آلزایمر زده‌اند.

هوش مصنوعی ساخته شده توانسته در تست‌ها، ۸۶ درصد نتیجه‌ی مورد نظر را درست تشخیص دهد.

پژوهشگران دانشگاه باری به هوش مصنوعی روی آورده‌اند. آن‌ها الگوریتمی طراحی کرده‌اند که می‌تواند تغییرات ساختاری و بسیار کوچک مغز را که به دلیل آلزایمر به وجود آمده را کشف کند؛ آن هم یک دهه قبل از اینکه حتی اولین علائم آلزایمر به وجود بیایند.

آن‌ها برای تمرین دادن هوش مصنوعی خود ۶۷ اسکن MRI را به آن نشان داده‌اند. از این تعداد اسکن، ۳۸ اسکن متعلق به بیمارانی بودند که از آلزایمر رنج می‌بردند و ۲۹ اسکن هم مغز افراد سالم را نشان می‌دادند. محققان اسکن‌ها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کردند و از هوش مصنوعی خود خواستند تا اتصال عصبی بین این بخش‌ها را بررسی کند. پس از تمرین دادن هوش مصنوعیَ آن‌ها الگوریتم تولید شده را روی ۱۴۸ مغز آزمایش کردند. از این تعداد، ۴۸ مغز از آلزایمر رنج می‌بردند، ۴۸ مغز هم مربوط به کسانی بودند که اختلالات مغزی داشتند که این اختلالات نهایتا به آلزایمر کامل تبدیل شدند.

هوش مصنوعی ساخته شده توانسته در تست‌ها، ۸۶ درصد نتیجه‌ی مورد نظر را درست تشخیص دهد. این هوش مصنوعی هم‌چنین ۸۴ درصد مشکلات خفیف مغزی که ممکن است منجر به آلزایمر شود را تشخیص داده؛ طوری که می‌توان به عنوان یک ابزار تشخیص زودرس بیماری از هوش مصنوعی ساخته شده استفاده کرد.

باید هوش مصنوعی ساخته شده فعلا با تست‌ها بیشتر تمرین و هم‌چنین توسعه داده شود تا بتوان دقت آن را برای استفاده نهایی از آن بالا برد.

منبع: Engadget

مطلب هوش مصنوعی می‌تواند آلزایمر را ده سال پیش از شروع علائم تشخیص دهد برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala