گوشی‌های گوگل پیکسل ۲ رسما روز ۴ اکتبر (چهارشنبه ۱۲ مهر) معرفی خواهند شد. در حالی که شایعات می‌گویند مدل‌های پیکسل ۲ بدون حاشیه نخواهند بود حرف از یک ویژگی کلیدی دیگر به میان آمده که اگر به حقیقت بپیوندد گوشی‌های گوگل پیکسل ۲ را از رقبا متمایز می‌کند؛ آن ویژگی چیزی نیست جز Google Lens.

همین چند روز پیش گوگل نسخه جدیدی از اپلیکیشن محبوب خود گوگل فوتوز را منتشر کرد و توسعه‌دهنده‌ها در کدهای این نسخه جدید به Google Lens برخوردند. ظاهرا این قابلیت به دوربین گوشی قدرت فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. توسعه‌دهنده‌ها به سرعت این قابلیت جدید را بررسی کردند اما گوگل اعلام کرد که ظاهرا این قابلیت جدید کمی زودتر از موعد در اپ به کار رفته و فعلا از کار خواهد افتاد.

اما گوگل لنز چیست؟ ظاهرا این قابلیت در دوربین گوشی‌های پیکسل امکان شناسایی اشیائی که در قاب دوربین می‌بینید، بارکدها، کتاب‌ها، فیلم‌ها و حتی نقاشی‌ها را فراهم می‌کند. این قابلیت صرفا به دوربین ربطی ندارد و از طریق استفاده از مجموعه‌ای قابلیت‌ها این امکان قابل استفاده شده است. بعضی از کارشناسان معتقدند این قابلیت احتمالی دوربین گوشی‌های گوگل پیکسل می‌تواند به عنوان یک ویژگی فوق‌العاده و خاص به حساب بیاید و این مدل‌ها را به تلفن‌های هوشمندی منحصر به فرد تبدیل کند.

همه این عملکرد فوق‌العاده و ظاهرا جادویی گوشی‌های جدید گوگل از طریق یادگیری ماشینی اتفاق می‌افتد. در واقع کنفرانس گوگل I/O هم بخشی از این قابلیت‌ها را نشان‌مان داد

اگر بخواهیم مساله را بیشتر باز کنیم باید بگوییم گوگل لنز می‌تواند آثار هنری، بارکدها، کتاب‌ها، ساختمان‌ها، مناظر، فیلم‌ها، آلبوم‌های موسیقی، نقاشی‌ها، مکان‌ها، مجسمه‌ها و بازی‌های ویدیویی را تشخیص دهد. در عین حال این ویژگی قادر است از طریق یک بیزینس کارت شماره تماس را به بخش کانتکت گوشی بیافزاید. با دیدن تصویر به ترجمه هم‌زمان بپردازد. اطلاعات محصولات را بررسی کند. آدرس‌ها وب را از دوربین به مرورگرتان منتقل کند و آن‌ها را باز کند، درختان و حیوانات را شناسایی کند و تاریخ‌های نوشته شده در یک پوستر را به تقویم‌تان منتقل کند.

همه این عملکرد فوق‌العاده و ظاهرا جادویی گوشی‌های جدید گوگل از طریق یادگیری ماشینی اتفاق می‌افتد. در واقع کنفرانس گوگل I/O هم بخشی از این قابلیت‌ها را نشان‌مان داد. هوش مصنوعی گوگل به حدی از بلوغ رسیده که با نمایش دادن یک گل به آن به ما اطلاعاتی درباره نوع گونه این گل می‌دهد. شاید معتقد باشید این قابلیت پیشتر در عینک گوگل به کار رفته بود. این ایده درست است اما باید اضافه کنیم که امکانات به کار رفته در عینک گوگل بسیار ضعیف‌تر از ویژگی‌هایی است که احتمالا از طریق گوگل لنز در اختیارمان گذاشته خواهد شد و هوش مصنوعی گوگل در این مدت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر منتظر معرفی گوشی‌های گوگل پیکسل ۲ هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره گوگل لنز در اختیارمان قرار بگیرد.

منبع: Phone Arena


مطلب این ویژگی معجزه‌آسا، گوگل پیکسل ۲ را از رقبا متمایز می‌کند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala