وبسایت DxOMark طبق روال همیشگی‌اش دوربین‌ها از جمله دوربین گوشی‌های موبایل را بررسی می‌کند و کیفیت کلی آن‌ها را در قالب یک نمره نمایش می‌دهد. این وبسایت اخیرا آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس را هم بررسی کرده و این گوشی‌ها به ترتیب نمره‌های ۹۴ و ۹۲ را کسب کرده‌اند.

گوشی سونی اکسپریا XZ Premium هم توسط این سایت بررسی شده و نمره ۸۳ را بدست آورده. نمره‌ای که در عمل دوربین XZ Premium را نسبت به بسیاری از گوشی‌های جدید بازار در جایگاه پایین‌تری قرار می‌دهد. باید به این موضوع اشاره کنیم که گوشی‌های گوگل پیکسل و HTC U11 هر دو با نمره ۹۰ پس از آیفون‌های جدید در رتبه‌های بعدی این دسته‌بندی قرار دارند. سایت DxOMark گوشی‌ سامسونگ گلکسی اس ۸ پرچم‌دار جدید سامسونگ را هم بررسی کرده و به این مدل نمره ۸۸ داده است.

DxO اعلام کرده که سونی در حوزه عکاسی و فیلم‌برداری عملکرد خوبی داشته اما هیچ تحول مهمی ایجاد نکرده و نتوانسته گوشی‌های دیگر بازار را از نظر دوربین به چالش بکشد. این گوشی در زمینه زوم و بوکه هم عملکرد خوبی نداشته که باعث کاهش کلی نمره‌اش شده است.

یکی از نوآوری‌های گوشی XZ Premium که صرفا توسط برند سونی اتفاق افتاده قابلیت ضبط ویدیو ۹۶۰ فریم در ثانیه به شکل سوپر اسلوموشن است. در کنار این موضوع قابلیت‌ فوکوس خودکار دوربین گوشی سونی کاملا خوب عمل می‌کند و لرزش‌گیر این مدل هنگام ضبط ویدیو هم عملکرد کاملا قدرتمندی داشته.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بعضی از کارشناسان اساسا نمره‌هایی که وبسایت‌هایی مثل DxOMark منتشر می‌کنند را به عنوان معیار کیفیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند مورد قبول نمی‌دانند. از نظر DxO دوربین سونی اکسپریا XZ Premium صرفا یک نمره بالاتر از سامسونگ گلکسی S6 edge است و گلکسی اس ۷ اج و گلکسی اس ۸ هم از نظر کیفیت دوربین هیچ تفاوتی ندارند (هر دو نمره ۸۸ دارند اما بسیاری از کارشناسان از تفاوت کیفیت دوربین این دو گوشی نوشته‌اند).

انتقادها از دو سو متوجه این نوع امتیازدهی‌ها می‌شوند. از یک طرف دیدگاهی وجود دارد که بیان می‌کند DxOMark خود در بازار گوشی‌های موبایل منافع مشخصی دارد و نمی‌توان این سازمان را که زیرمجموعه‌ای از کمپانی DxO است به عنوان یک ناظر بی‌طرف به حساب آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین موبایل؛ چرا به DxOMark اعتماد نمی‌کنم؟

درآمدزایی و ادامه‌ی حیات کمپانی DxO به این وابسته است که تولیدکنندگان مختلف را متقاعد کند که برای بهبود عملکرد دوربین‌های خود به محصولات و خدمات این شرکت نیاز دارند. کمپانی DxO می‌تواند این کار را با نشان دادن کیفیت خدمات خود انجام دهد. ولی ممکن است این تنها راهی نباشد که DxO برای وادار کردن شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی موبایل به استفاده از خدماتش استفاده می‌کند. هر چه امتیازهای DxOMark بیشتر در رسانه‌های جمعی بازتاب پیدا کند و کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و گوگل برای قدرت نمایی از آن استفاده کنند، فشار روی سایر تولیدکنندگان موبایل و دوربین برای کسب امتیاز بالاتر در آزمون‌های DxOMark بیشتر می‌شود. بهترین راه برای این کار چیست؟ این که محصولات و خدمات DxO را بخرند تا بتوانند دوربین‌های خود را بهتر با معیارها و پارامترهای آزمون DxOMark هماهنگ کنند

در کنار این دیدگاه انتقاد دیگری که عموما متوجه مجموعه‌هایی چون DxOMark می‌شود این است که آزمون‌های این مجموعه‌ها صرفا بعضی قابلیت‌های تکنیکی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و نمی‌توانند تجربه کاربری واقعی و کیفیت حقیقی عکاسی با موبایل را منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: بنچمارک‌ها همه حقیقت را نمی‌گویند

وقتی HTC درباره گوشی جدیدش HTC 10 مورد پرسش قرار گرفت که آیا این گوشی را به شکلی طراحی کرده‌اند که امتیاز بنچمارک DxO آن خیلی بالا باشد؛ این شرکت صرفا پاسخی کلیشه ای داد و گفت دوربین موبایلش برای بهترین تجربه عکاسی موبایل طراحی شده اما واقعیت‌هایی وجود دارند که صحت این ادعا را رد می‌کنند. برای مثال فوکوس اتوماتیک HTC 10 در بنچمارک DxO امتیاز ۹۳ را کسب کرد اما همین شرکت یک بروزرسان نرم‌افزار برای حل مشکلات الگوریتم فوکوس اتوماتیک گوشی اش منتشر کرد. مشکلی که برای کاربران بسیار آزاردهنده بود اما چیزی نبود که در یک تست تکنیکی خودش را نشان دهد.


مطلب DxOMark و دوربین‌های آیفون ۸، گلکسی اس ۸ و اکسپریا XZ Premium برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala