این روزها کافیست توی خیابان‌ها و کوچه‌ها سری بچرخانی و ببینی که هر گوشه‌ای تکیه‌ای برپا شده و مرد و زن، پیر و جوان، شیرخواره و موسپیدکرده، همه و همه کتیبه بر دیوار کوفته‌اند و سیاهی بر تن پوشانده‌اند.

«سیاه» رنگ غالب این شب‌ها و روزهاست. نه فقط برای اندوه و «عزای اشرف اولاد آدم» که برای آنکه نشان دهند بالاتر از سیاهی هم رنگی هست. رنگ سرخی که اگر نور مطلق و خدایی بر آن بتابد، هماره در دل عاشقان جوانه می‌زند و «سبز» می‌شود. عاشقانی که این روزها و پس از قرن‌ها همچنان عزادار پسر فاطمه(س) هستند.

ما نیز به سهم و توان خود تحفه‌هایی مهیا کرده‌ایم تا تقدیم ساحت حضرت حسین(ع) و عاشقان و محبانش کنیم. امید که قبول افتد.

 

پدر، عشق و پسر

سید مهدی شجاعی را احتمالا اغلب علاقه‌مندان به کتاب و قطعا همه‌ی مخاطبان ادبیات آیینی به خوبی می‌شناسند. مردی که هم موسپیدکرده‌ ادبیات است و هم دغدغه‌مند آیین و دین. توی همین دایره کسی نیست که شجاعی را بشناسند و قصه‌ی سراسر ادب «پدر، عشق و پسر» را نخوانده یا دست کم نامی از آن نشنیده باشد. عاشقانه‌ی اباعبدالله(ع) و «اکبر»ترین علیِ او.

حالا اگر همین کتاب را خودِ نگارنده از سر عشق و صبر و حوصله خوانده باشد، قطعا عطر و طعمش با آنچه ما می‌خوانیم و خوانده‌ایم زمین تا آسمان تفاوت دارد. اینطور نیست؟ بدون کمترین بزرگ‌نمایی پیشنهاد می‌کنیم شنیدن این روایت ماندگار را از دست ندهید.

 

فصل شیدایی لیلاها

سید علی شجاعی نیز خلف صالح پدر است. او نیز از روی دست پدر آنچنان دقیق و درست مشق کرده که می‌توان از قلمش به همان اندازه لذت برد. «فصل شیدایی لیلاها» روایتی بدیع،‌ حماسی و در عین حال روضه‌وار است که کربلا و عاشورا را از زبان هفت نفر و با هفت نگاه متفاوت پیش چشم ما ترسیم و تصویر می‌کند. نگاهی که شاید کمتر کسی جسارت اینگونه دقیق شدن بر آن واقعه را داشته و یافته باشد. اما «علی» شجاعی به خوبی از پس آن برآمده است.

این کتاب ارزشمند را هم می‌توانید با صدای مصطفی رحماندوست، شاهین علائی‌نژاد، غلامحسین مراقبی، احسان چریکی، غلام بابوته و مسعود میرزایی در کنار موسیقی فوق‌العاده مهدی زارع بشنوید.

مطلب در ایام محرم به این دو کتاب صوتی با ارزش گوش بدهید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala