در چند ماه گذشته دو شرکت اپل و کوالکام بر سر مسائل مختلف با هم اختلاف داشتند و این اختلافات باعث شد که این دو شرکت به داده گاه بروند. کوالکام خواسته بود که فروش محصولات اپل در آمریکا متوقف شود و اپل به این موضوع اشاره کرده بود که کوالکام از پرداخت حق لایسنس به این شرکت خودکاری کرده است. اپل گفته بود که کوالکام مبلغ بیشتری برای استفاده از گواهی‌های ثبت مختلف دریافت می‌کرده و این اقدام را خلاف قانون دانسته بود. اپل برای این موضوع از کوالکام شکایت کرد و کوالکام هم در جواب اپل را به راعایت نکردن حق ثبت متحم کرد و از دادگاه خواست که فروش محصولات اپل را در آمریکا ممنوع کند. البته که این اتفاق رخ نداد و دادگاه به نفع کوالکام رای صادر نکرد. حالا که اپل در آن دادگاه پیروز شده سعی دارد تا شرایط را بیشتر به نفع خودش تغییر دهد. این شرکت از سامسونگ در خواست کرده که در کشور کره جنوبی از کوالکام شکایت کند تا بلکه بتوانند هزینه پرداخت بهره مالکانه (Royalty payment) را کاهش دهد.

با توجه به گزارشی که سایت Bloommberg منتشر کرده تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل  چند سال پیش با مدیرعامل قبلی سامسونگ جلسه‌هایی درباره این موضوع داشته است. لازم به ذکر است که کوالکام چند وقت پیش به دلیل رعایت نکردن شرایط عادلانه برای تجارت در کشور کره از سوی این کشور جریمه شد. در واقع کوالکام در دی ماه سال گذشته مبلغ ۹۱۲ میلیون دلار جریمه پرداخت کرد.

از آنجایی که سامسونگ نفوذ بالایی در دولت کره جنوبی دارد، اپل از این شرکت درخواست کرده تا از قدرت خودش برای ضربه زدن به کوالکام استفاده کند.

البته هر دو شرکت اپل و سامسونگ واکنشی نسبت به خبر منتشر شده نداده‌اند، اما این اقدام می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای کوالکام و هر شرکت دیگری باشد.

منبع: sammobile

منبع متن: digikala