گرچه نوکیا اولین برندی بود که در گوشی‌های‌اش از صفحه‌نمایش امولد استفاده کرد (در گوشی نوکیا N85)، اما این سامسونگ بود که با استفاده مستمر از این تکنولوژی در صفحه‌نمایش‌ گوشی‌هایش آن را به محبوبیت فعلی رساند و از نظر قیمت آن را هر سال به‌صرفه‌تر کرد.

گوشی نوکیا N85 در آگوست سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد و گوشی سامسونگ i7710 در همان سال و پس از این مدل به بازار آمد. هر دوی این گوشی‌ها صفحه‌نمایشی امولد با سایز و رزولوشن مشابه داشتند. طی سال‌های بعد برندهای دیگر از جمله HTC و LG هم استفاده از این نمایشگرها را آغاز کردند. در حالی که تکنولوژی صفحه‌نمایش اولد کنتراست عالی، زاویه دید گسترده و پنلی باریک داشت اما مشکلاتی هم داشت. اول و مهم‌تر از همه باید به این موضوع اشاره کرد که پنل‌های اولد به قدر کافی روشن نبودند و دچار تغییر رنگ دایمی بعضی از بخش‌های نمایشگر می‌شدند. از طرف دیگر بازتولید رنگ‌های این پنل‌ها اصلا دقیق نبودند و از نظر مصرف انرژی هم شرایط قابل قبولی نداشتند.

سطح روشنایی پنل‌ها از ۴۰۰ نیتس در گوشی گلکسی S به ۶۰۰ نیتس در گلکسی S5 رسید. در حال حاضر سطح روشنایی گلکسی نوت ۸ به ۱۲۰۰ نیتس رسیده است یعنی دو برابر میزانی که در گلکسی S شاهد آن بودیم.

چند سالی زمان برد تا تولیدکنندگان پنل‌های اولد به دقت متوجه این مشکلات شدند، برای آن‌ها چاره اندیشیدند و حل‌شان کردند. در این شرایط شرکت سامسونگ در خط مقدم حل این مشکلات قرار داشت. سطح روشنایی پنل‌ها از ۴۰۰ نیتس در گوشی گلکسی S به ۶۰۰ نیتس در گلکسی S5 رسید. در حال حاضر سطح روشنایی گلکسی نوت ۸ به ۱۲۰۰ نیتس رسیده است یعنی دو برابر میزانی که در گلکسی S شاهد آن بودیم. البته سامسونگ در همین مرحله هم متوقف نشد. این شرکت گلکسی نوت اج را معرفی کرد، اولین گوشی‌ای که صفحه‌نمایشی با لبه‌های خمیده داشت. این لبه‌های خمیده در طراحی مدل‌های S6 و S7 هم ادامه یافت و کامل‌تر شد. طراحی‌ای که نهایتا زیباترین شکل خود را در گلکسی S8 و نوت ۸ به مخاطب نشان داد.

شرکت DisplayMate یکی از تولیدکننده‌های لوازم آزمایش و کالیبراسیون صفحه‌نمایش، همه پرچم‌دارهای جدید سامسونگ را آزمایش کرده و اشاره کرده که دقت رنگ در این نمایشگرها فوق‌العاده است. این شرکت سامسونگ را به عنوان بهترین تولیدکننده صفحه‌نمایش‌های امولد در این صنعت به حساب می‌آورد. شرکت‌های دیگری چون AU Optronics، BOE Display، Everdisplay، Foxconn، JDI، Sharp، Truly و Visionx تعدادی از برندهای جدیدی هستند که تولید صفحه‌‎نمایش‌های اولد را آغاز کرده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد پنل‌های اولد سامسونگ برای موبایل به دلیل زمان و سرمایه عظیمی که این شرکت صرف کرده در حال حاضر در جهان به عنوان بهترین پنل‌های موجود در نظر گرفته می‌شوند.

شرکت LG نزدیک‌ترین رقیب سامسونگ در این حوزه است که اخیرا گوشی V30 را با طراحی بدون حاشیه اولد عرضه کرده اما صفحه‌نمایش این گوشی هنوز با کیفیت صفحه‌نمایش‌های سامسونگ فاصله دارد.

امسال در شرایطی که حدود ۹ سال از معرفی اولین گوشی اولد سامسونگ می‌گذرد، بلاخره اپل هم به این جریان پیوسته است. آیفون X اولین گوشی شرکت اپل به حساب می‌آید که صفحه‌نمایش اولد دارد و طراحی آن بدون حاشیه است. اپل به این معروف است که قطعاتش را از بهترین منبع موجود تامین می‌کند و به نظر می‌رسد دلیل آنکه این شرکت هم در حوزه صفحه‌نمایش سراغ سامسونگ رفته کیفیت متفاوت محصولات این شرکت باشد. جدیدترین نسل پنل‌های اولد سامسونگ دقت رنگ فوق‌العاده‌ای دارند، می‌توانند سطح عالی‌ای از روشنایی را در اختیار کاربر قرار دهند و طیف وسیعی از رنگ‌ها را پوشش دهند. میزان تغییر رنگ هم در جدیدترین پنل‌های سامسونگ تا حد بسیار زیادی کاهش یافته. این موضوع در کنار به صرفه شدن قابل‌توجه مصرف انرژی این صفحه‌نمایش‌ها بوده است.

اپل و گوگل اخیرا به فکر تقویت رقبای سامسونگ در حوزه ساخت پنل‌های اولد افتاده‌اند. براساس اطلاعاتی که در ماه‌های گذشته منتشر شده بود شرکت اپل در حال سرمایه‌گذاری ۲٫۷ میلیارد دلاری در شرکت LG Display  است. ظاهرا گوگل هم حدود ۹۰۰ میلیون دلار روی LG Display سرمایه‌گذاری کرده تا خیال خود را بابت پنل‌های اولد گوشی‌های پیکسل سال آینده راحت کند.

گرچه سامسونگ در حال حاضر در حوزه تولید این پنل‌ها به جایگاهی رسیده که در عمل فعلا غیرقابل رقابت به نظر می‌رسد اما چنان که از اخبار و شواهد بر‌می‌آید این شرکت در نقطه فعلی متوقف نشده است. سامسونگ تقریبا هر ۶ ماه بهبودهای قابل توجهی در صفحه‌نمایش گوشی‌های پرچم‌دارش ایجاد می‌کند و حتی برنامه عرضه یک گوشی با صفحه‌نمایش منعطف را دارد. ساختن یک گوشی با صفحه‌نمایشی که قابل انعطاف باشد ابدا اقدام آسانی نیست اما اگر در حال حاضر شرکتی از پس چنین کاری بربیاید باید خود سامسونگ باشد. اگر سامسونگ موفق به ساخت چنین موبایلی شود در عمل از همه رقبا فاصله می‌گیرد چون به نظر می‌رسد در شرایط فعلی هیچ شرکت دیگری توان ساخت چنین موبایلی را نداشته باشد. اپل بلاخره و پس از سال‌ها از پنل اولد استفاده کرده اما در صورت معرفی گوشی با صفحه‌نمایش منعطف توسط سامسونگ دوباره ممکن است جریان بازار به کلی تغییر کند.

شاید به همین دلیل باشد که اپل و گوگل اخیرا به فکر تقویت رقبای سامسونگ در حوزه ساخت پنل‌های اولد افتاده‌اند. براساس اطلاعاتی که در ماه‌های گذشته منتشر شده بود شرکت اپل در حال سرمایه‌گذاری ۲٫۷ میلیارد دلاری در شرکت LG Display  است. ظاهرا دلیل این سرمایه‌گذاری فراهم کردن منبعی مطمئن برای تامین پنل‌های اولدی است که اپل قصد دارد در آیفون سال ۲۰۱۸ و آیفون‌های پس از آن استفاده کند. این سرمایه‌گذاری نوعی پیش‌پرداخت برای ساخت این پنل‌ها در سال‌های آینده به حساب می‌آید. ظاهرا گوگل هم حدود ۹۰۰ میلیون دلار روی LG Display سرمایه‌گذاری کرده تا خیال خود را بابت پنل‌های اولد گوشی‌های پیکسل سال آینده راحت کند. به نظر می‌رسد مجموعه این سرمایه‌گذاری‌ها به این دلیل باشد که اپل و گوگل ترجیح می‌دهند این بازار در انحصار سامسونگ نباشد و برای تامین پنل‌های اولد مورد نیاز خود صرفا به یک شرکت وابسته نمانند.

با توجه به تغییرات بیشتری که ظاهرا توسط سامسونگ در بازار پنل‌های اولد ایجاد خواهد شد باید منتظر واکنش رقبای قدرتمند این شرکت باقی بمانیم.

منبع: Sammobile

مطلب چرا سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرف اول را می‌زند؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala