شرکت شاتل را بیشتر به واسطه عرضه خدمات اینترنت پرسرعت ADSL می‌شناسیم؛ اما شاتل از چند هفته پیش وارد حوزه ارتباطات همراه هم شده است. این شرکت در یازدهم شهریور ۹۶، سرویس شاتل موبایل را معرفی کرد؛ بدین معنی که از این به بعد شاتل به عنوان یک اپراتور موبایل هم فعالیت می‌کند.

البته به طور دقیق باید گفت که شاتل یک MVNO یا «اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه» خواهد بود. یعنی اینکه شاتل دارای زیرساخت‌ سخت‌افزاری (مثل آنتن‌های BTS) نیست و از زیرساخت یک اپراتور دیگر برای ارائه‌ی خدمات استفاده می‌کند.

یک اپراتور مجازی، خدمات و سرویس‌های اپراتور اصلی را خریداری و آن‌ها را با توجه به نیاز بازار با برند تجاری خودش عرضه می‌کند. شاتل هم در واقع به همین صورت عمل می‌کند و با عقد قرداد با یکی از اپراتورهای تلفن‌های همراه کشور، خدمات خودش را ارایه می‌دهد.

البته شاتل موبایل قصد دارد فراتر از یک اپراتور مجازی عمل کند. با توجه به ادعای مسولان این شرکت، شاتل موبایل در آینده به Full MVNO تبدیل خواهد شد؛ یعنی بسیاری از امکانات و تجهیزات فنی را خواهد داشت ولی با بکارگیری زیرساخت رادیویی اپراتورهای تلفن همراه موجود، خدمات مخصوص خود را ارائه می‌دهد.

 

پیش شماره

شاتل موبایل سیم‌کارت‌های ۳G و ۴G با پیش شماره ۰۹۹۸ ارایه می‌کند و هیچ‌گونه خدمات ۲G ندارد. این موضوع می‌تواند یکی از نقاط قوت شاتل موبایل باشد. در حال حاضر اینترنت پر سرعت تلفن‌های همراه بیش از گذشته مورد استفاده کاربران قرار گرفته و این اقدام شاتل می‌تواند یک ویژگی منحصر به فرد باشد. از طرف دیگر شاتل اعلام کرده که از مدتی دیگر خدمات TD-LTE را روی فرکانس ۲۶۰۰ گیگاهرتز ارایه می‌دهد. این فرکانس به طور معمول برای پوشش شبکه‌های ۴G-LTE استفاده می‌شود و به همین دلیل می‌توان احتمال داد که کیفیت TD-LTE این شرکت در مقایسه با شرکت‌های دیگر بهتر باشد.

سیم‌کارت شاتل

اما شاتل موبایل برای اینکه بتواند در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد، مسیر سختی در پیش دارد. این شرکت باید خدماتی ارایه کند که نظر مشتری را جلب کنند. از مزیت‌های شبکه شاتل موبایل می‌توان به پوشش خدمات در ۵۰۰ شهر ایران اشاره کرد. همچنین یکی از طرح‌های جذاب این اپراتور موبایل می‌تواند پس پرداخت و پیش پرداخت باشد. پیش پرداخت همانند سیم‌کارت‌های اعتباری و پس پرداخت مثل سیم‌کارت‌های دائمی.

 

پس پرداخت

در طرح پس پرداخت مشترکان شاتل موبایل صورت حسابی را دریافت می‌کنند که در آن هزینه استفاده از مکالمه، پیامک، اینترنت همراه و هر سرویس دیگری که براساس محتوا و ارزش افزوده باشد ذکر شده است. در واقع در انتهای هر دوره صورت حسابی برای مشترکین ارسال می‌شود که افراد باید آن‌را پرداخت کنند. همچنین شاتل موبایل می‌گوید چیزی به عنوان ارسال قبض در سیستم این شرکت وجود ندارد و از اینترنت و دیگر روش‌های مدرن‌تر برای اطلاع‌رسانی به مشترکان درباره‌ی هزینه‌ی دوره‌ها استفاده می‌شود.

 

مدیریت اینترنت سیم‌کارت شاتل

پیش پرداخت

با استفاده از سیم‌کارت‌های شاتل می‌توانید از روش پیش پرداخت استفاده کنید. این روش کاملا شبیه به سیم‌کارت‌های اعتباری دیگر اپراتورهای موبایل است. در این روش کاربران پس از شارژ سیم‌کارت خود، می‌توانند به همان اندازه مبلغ شارژ از خدمات مختلف شاتل استفاده کنند.  همچنین هیچ‌گونه کارت شارژ فیزیکی برای این سیم‌کارت‌ها عرضه نمی‌شود. کاربران به صورت الکترونیکی و استفاده از سرویس‌های مختلف می‌توانند سیم‌کارت‌شان را در هر لحظه شارژ کنند.

 

ترکیب پس پرداخت و پیش پرداخت

کاربران می‌توانند این دو روش پرداخت را به صورت ترکیبی استفاده کنند. مثلا می‌توانند هزینه تماس و ارسال پیام کوتاه را از قبل بپردازند و هزینه استفاده از اینترنت و رومینگ را بعدا و پس از ارسال صورت حساب پرداخت کنند.

 

مکالمه گروهی

یکی دیگر از خدمات شاتل موبایل، مکالمه گروهی است. این سرویس می‌تواند برای کنفرانس‌های صوتی کاملا مناسب باشد. در این روش مشترکین می‌توانند به صورت همزمان با چند شماره مختلف تماس بگیرند و همزمان با چند نفر صحبت کنند. خوشبختانه این سرویس به صورت پیش فرض روی تمام سیم‌کارت‌های شاتل فعال است؛ اما گوشی شما هم باید از آن پشتیبانی کند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که در این سرویس هزینه تماس برعهده فرد تماس گیرنده خواهد بود.

 

سایر خدمات

از دیگر خدمات شاتل موبایل می‌توانیم به انتقال تماس‌های دریافتی به شماره دیگر، انتظار مکالمه، با من تماس بگیر، افزایش اعتبار، انتقال اعتبار، پیام‌گیر صوتی و اطلاع از تماس‌های از دست رفته اشاره کرد. همچنین که امکان ارسال و دریافت پیامک و مکالمه هم وجود دارد.

 

در لحظه سیم‌کارت‌تان را مدیریت کنید

یکی از ویژگی‌های سیم‌کارت شاتل را می‌توان منوی مدیریت سیم‌کارت در سایت شاتل دانست. با مراجعه به سایت شاتل موبایل امکانات زیادی در اختیار خواهید داشت که برخی از آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز هستند. زمانی که وارد پروفایل‌ خود می‌شوید به قسمت خدمات مراجعه کنید تا با لیستی از خدمات سیم‌کارت شاتل روبرو شوید.

مثلا می‌توانید تماس‌های دریافتی یا امکان برقرار کردن تماس را غیرفعال کنید.  امکان قطع کردن اینترنت همراه و مکالمه گروهی را هم در این قسمت مشاهده خواهید کرد. یکسری ویژگی‌های رومینگ را هم در این قسمت مشاهده خواهید کرد. می‌توانید استفاده اینترنت در حالت رومینگ و برقراری تماس در این حالت را فعال یا غیرفعال کنید.

از دیگر امکانات این قسمت می‌توانیم به امکان انتقال تماس‌ها در زمان اشغال بودن خط، انتقال تماس در هنگام عدم پاسخگویی، انتقال تماس در صورت در دسترس نبودن و حتی انتقال کلیه پیام‌ها به شماره‌ای دیگر اشاره کرد. به طور مثال امکان انتقال تماس به هنگام در دسترس نبودن را می‌توانید در زمانی استفاده کنید که سیم‌کارت خود را گم کرده‌اید یا گوشی‌ شما دزدیده شده است. در این زمان بدون اینکه نیازی به گوشی یا سیم‌کارت باشد، می‌توانید تماس‌ها را به شماره‌ای دیگر انتقال دهید.

همچنین در پروفایل‌ خود می‌توانید سیم‌کارت را به مبلغ مورد نظر شارژ کنید و حتی شارژ را به سیم‌کارت‌های دیگر بفرستید. امکان خرید بسته‌های مختلف هم در این سایت وجود دارد.  برای فعال یا غیر فعال کردن این ویژگی‌ها هیچ کار خاصی با سیم‌کارت و گوشی انجام نخواهید داد. تمام آن‌ها از طریق منوی خدمات فعال یا غیرفعال خواهند شد.

 

مدیریت سیم‌کارت در سایت شاتل موبایل

 

نوع سیم‌کارت

سیم‌کارت‌های شاتل در دو مدل اعتباری و دائمی راهی بازار می‌شوند ولی در حال حاضر فقط سیم‌کارت‌های اعتباری این شرکت فروخته می‌شوند. به این دلیل که در بازار فعلی اپراتورهای تلفن‌های همراه کشور، دیگر کسی به سمت خرید سیم‌کارت دائم آن هم از یک اپراتور جدید نمی‌رود. همچنین امکان مدیریت مکالمات و مصرف اینترنت یکی از ویژگی‌های خوب سیم‌کارت‌های اعتباری به حساب می‌آید.

البته شاتل به این موضوع اشاره کرده که طرح فروش سیم‌کارت‌های دائمی خودش را از چند وقت دیگر شروع می‌کند و این نوع سیم‌کارت‌ها تنها برای افرادی فعال می‌شوند که خودشان سیم‌کارت دائمی دیگر اپراتورها را دارند و می‌خواهند به شاتل موبایل ترابرد کنند.

 

هزینه مکالمه و پیام کوتاه

شاتل موبایل در این قسمت چندان رقابتی عمل نکرده است. در واقع هزینه مکالمه درون شبکه و برون شبکه سیم‌کارت‌های این شرکت و هزینه ارسال پیام کوتاه نسبت به اپراتورهای دیگر گران‌تر است. به طور مثال هزینه مکالمه درون شبکه این اپراتور برای هر دقیقه ۵۵۵ ریال است.  هزینه مکالمه برون شبکه هم برای هر دقیقه ۸۸۸ ریال است. هزینه ارسال پیام کوتاه انگلیسی ۲۲۲ ریال و هزینه ارسال پیام کوتاه فارسی هم ۱۱۱ ریال است. هزینه استفاده اینترنت همراه به ازای هر کیلوبایت هم ۰٫۶ ریال اعلام شده است.

 

مقایسه تعرفه‌ها با دیگر اپراتورها

 

پوشش آنتن

در زمان خرید سیم‌کارت جدید آن هم از یک اپراتور تازه، آنتن دهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پوشش آنتن خوب می‌تواند یکی از رقابتی‌ترین ویژگی‌های یک سرویس موبایل جدید باشد. اینکه کاربران بتوانند در منطقه‌های بیشتری از سرویس‌های سیم‌کارتشان استفاده کنند، اصلی‌ترین ویژگی یک سیم‌کارت جدید به حساب می‌آید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سیم‌کارت شاتل را در منطقه‌های مختلف تهران بررسی کنیم و ببینیم این سیم‌کارت جدید در چه منطقه‌هایی آنتن می‌دهد و در چه منطقه‌هایی ضعیف عمل می‌کند. سفر خودمان را برای تست پوشش آنتن گوشی سیم‌کارت شاتل از میدان تجریش شروع کردیم. در طول مسیری که به این منطقه برسیم هم با پوشش کامل آنتن و اینترنت مواجه بودیم. سرعت اینترنت هم در این منطفه بسیار خوب بود که در ادامه می‌توانید تصویر آن را مشاهده کنید.

حداکثر سرعت دانلود در میدان تجریش ۳۳۷۲٫۲ کیلوبایت بر ثانیه

پس از میدان تجریش به سمت چهار راه پارک‌وی حرکت کردیم. در این منطقه هم هم پوشش آنتن و هم سرعت اینترنت بسیار خوبی را تجربه کردیم.

حداکثر سرعت دانلود در چهارراه پارک‌وی ۳۳۵۶٫۶ کیلوبایت بر ثانیه

در ادامه به سمت میدان هفت تیر حرکت کردیم. البته در این قسمت توقف نداشتیم اما تست پوشش آنتن و سرعت اینترنت  در حال حرکت باز هم ما را شگفت‌زده کرد.

حداکثر سرعت دانلود در میدان هفت تیر ۱۹۹۸٫۶ کیلوبایت بر ثانیه

سپس به میدان ولیعصر رسیدیم. در میدان ولیعصر هم با پوشش آنتن خوبی مواجه شدیم؛ اما برای اینکه کمی بیشتری قدرت آنتن دهی این سیم‌کارت را به چالش بکشیم به سمت متروی میدان ولیعصر رفتیم. در محوطه باز مترو میدان ولیعصر هم همه چیز خوب بود و با سرعت اینترنت خوب و آنتن دهی کامل مواجه شدیم.

حداکثر سرعت دانلود در محوطه مترو میدان ولیعصر ۳۶۶۸٫۶ کیلوبایت بر ثانیه

البته زمانی که وارد ایستگاه مترو شدیم همه چیز تغییر کرد. سیم‌کارت شاتل در حال حاضر در ایستگاه‌های مترو آنتن نمی‌دهد. در واقع پوشش آنتن و اینترنت در ایستگاه‌های مترو به صفر می‌رسد و عملا نمی‌توانید از سیم‌کارت‌تان استفاده کنید. این آزمایش‌ را در ایستگاه مترو میدان ولیعصر، تئاتر شهر، توحید، شادمان، دکتر حبیب‌اله، استاد معین و میدان آزادی انجام دادیم و در طول مسیر، پوشش سیم‌کارت شاتل صفر بود.

در حال حاضر سیم‌کارت شاتل در ایستگاه‌های مترو آنتن نمی‌دهد

 

زمانی که از ایستگاه میدان آزادی خارج شدیم دوباره پوشش آنتن دهی به حالت معمول بازگشت. تست بعدی را در نزدیکی میدان آزادی گرفتیم. در کمال تعجب سیم‌کارت شاتل در حالی که از پوشش آنتن خوبی برخوردار بود، هیچ گونه سرویس اینترنتی نداشت.

پوشش آنتن در میدان آزادی وجود داشت، اما سیگنال اینترنت وجود نداشت.

البته این موضوع را در ایستگاه تاکسی میدان آزادی مشاهده نکردیم. در این قسمت بار دیگر هم آنتن دهی و هم سرعت اینترنت کیفیت بسیار خوبی داشت.

حداکثر سرعت دانلود در ایستگاه تاکسی میدان آزادی ۳۶۶۸٫۶ کیلوبایت بر ثانیه

برای ادامه تست پوشش آنتن دهی و سرعت اینترنت سیم‌کارت شاتل به سمت میدان صنعت رفتیم. در این نقطه از شهر تهران هم با پوشش خوب آنتن و اینترنت مواجه شدیم.

حداکثر سرعت دانلود در ایستگاه تاکسی میدان آزادی ۱۳۴۹٫۰ کیلوبایت بر ثانیه

در ادامه به سمت فلکه اول تهران‌پارس رفتیم. در طول مسیر طولانی از میدان صنعت و به سمت تهران‌پارس سیم‌کارت شاتل کاملا از پوشش آنتن و اینترنت برخوردار بود. در مقصد هم با نتیجه قابل قبولی مواجه شدیم که می‌توانید تصویر آن را در ادامه مشاهده کنید.

حداکثر سرعت دانلود در فلکه اول تهرانپارس ۳۳۲۰٫۸ کیلوبایت بر ثانیه

آخرین مقصد ما هم به سمت دیجی‌کالا و میدان ونک بود. بهترین عملکرد سیم‌کارت شاتل را در این محدوده دریافت کردیم.

حداکثر سرعت دانلود در دیجی‌کالا (محدوده میدان ونک) به ۴۷۶۹٫۶ کیلوبایت بر ثانیه رسید

منبع متن: digikala