همان‌طور که در چند روز گذشته در چندین مقاله به طور مفصل توضیح داده بودیم، طرح رجیستری موبایل از فردا ۲۸ مهر به صورت آزمایشی آغاز می‌شود. طرحی که قرار است پس از اجرای کامل آن استفاده از گوشی‌های قاچاق در داخل کشور به کلی غیرممکن شود. تا پیش از این به ظاهر ضرر اصلی گوشی‌های قاچاق متوجه دولت بود. هر چند که صد البته این ضرر همیشه به طور غیرمستقیم متوجه خود مردم هم بوده است. ولی نکته‌ی مهم این است که با اجرای طرح رجیستری احتمالا ضرر خریدن گوشی قاچاق را خیلی سریع‌تر و آشکارتر از قبل حس خواهید کرد. پس از اجرای این طرح اولین کسی که از خریدن گوشی قاچاق متضرر می‌شود خود خریدار است. بنابراین الان بیش از هر زمان دیگری لازم است مراقب باشید به خاطر قیمت کمتر در دام گوشی‌های قاچاق نیفتید.

اساسا جذابیت اصلی گوشی‌های قاچاق برای مصرف‌کننده قیمت کمتر آن‌ها است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قیمت یک گوشی روی دیجی‌کالا را با قیمت‌های متنوعی که در بازار ارائه می‌شود مقایسه کنید و از خود بپرسید چرا در بازار همین گوشی با قیمتی کمتر فروخته می‌شود. از هزینه‌های مخفی برخی از فروشندگان مثل نصب اپلیکیشن و لوازم جانبی که بگذریم، اصلی‌ترین دلیل این موضوع چرخه‌ی معیوبی است که باعث شده گوشی‌های قاچاق بیشترین سهم بازار ایران را به خود اختصاص دهند.

طرح رجیستری - مراقب گوشی قاچاق باشید - هیچ ارزانی بی‌علت نیست

بر طبق صحبت‌های محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد از گوشی‌ها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند. دیجی‌کالا جزو معدود فروشندگان گوشی موبایل است که تنها گوشی‌هایی را عرضه می‌کند که به طور کامل از قانونی بودن ورود آن‌ها به کشور مطمئن است. در نتیجه بخش عمده‌ی همین حجم کم گوشی‌هایی که به طور قانونی وارد کشور می‌شوند هم توسط دیجی‌کالا عرضه می‌شود.

بخش زیادی از مردم به طور طبیعی به دلیل قیمت کمتر گوشی‌های قاچاق، تمایل بیشتری برای خریدن آن‌ها دارند. همین موضوع باعث شده فروشندگان هم برای رقابت با یکدیگر از فروش گوشی‌های قاچاق بیشتر استقبال کنند. در نهایت شرکت‌های تولیدکننده هم که تنها افزایش فروش برایشان اهمیت دارد، به این گوشی‌های قاچاق خدماتی حداقلی را ارائه می‌دهند تا مشتریان خود را راضی نگه دارند. طبیعتا تا زمانی که این چرخه‌ی معیوب ادامه داشته باشد شرکت‌هایی که گوشی‌ها را از مبادی رسمی وارد کشور می‌کنند قادر به رقابت با قاچاقچیان نخواهند بود.

در هر حال طرح رجیستری قرار است این چرخه‌ی معیوب را در هم بشکند. البته طبیعتا خارج شدن گوشی‌های قاچاق از بازار مدتی طول خواهد کشید. در طول این مدت افرادی که همچنان فریب قیمت کمتر این گوشی‌ها را بخورند ممکن است با مشکل جدی روبرو شوند.

منبع متن: digikala