تمام افراد می‌توانند از این پس به صورت کاملا رایگان و به ساده‌ترین روش ممکن به تز دکترای یکی از دانشجویان سابق دانشگاه کمبریج انگلستان دسترسی داشته باشند؛ یک تز که به چگونگی گسترش دنیا می‌پردازد. استیون هاوکینگ تز دکترای خود را در سال ۱۹۶۶ نوشته است، زمانی که ۲۴ سال داشته. او امیدوار است تا با در دسترس قرار دادن این مقاله‌ی بلند و بالا، افراد به ایده‌ای که در آن مطرح شده است فکر کنند و آن را به اشتراک بگذارند.

استیون هاوکینگ تز دکترای خود را در سال ۱۹۶۶ نوشته است.

این دانشمند در این باره گفته است: «با در دسترس قرار دادن تز PhD خود، امیدواریم که افراد دنیا به جای اینکه جلوی پای خود را ببینند، به ستارگان نگاه کنند. می‌خواهم آن‌ها به مکانی که در کیهان داریم فکر کنند و سعی کنند از دنیا سر در بیاروند. هر کسی، در هر جای دنیا، باید دسترسی آزاد نه فقط به تحقیقات من، بلکه تمام تحقیقات پژوهشگران داشته باشد.»

دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای گفته است که تز دکترای استیون هاوکینگ مقاله‌ای تاریخی و مهم است و افراد بیشترین درخواست را برای دسترسی به آن داشته‌اند: «فقط در همین چند ماه گذشته، دانشگاه ما صدها درخواست برای در دسترس قرار دادن تز پروفسور هاوکینگ دریافت کرده است.»

تز استیون هاوکینگ او را به عنوان یکی از مهم‌ترین دانشمندان دنیا معرفی کرد. هاوکینگ در ۲۱ سالگی بود که به نوعی از بیماری عصبی حرکتی دچار شد، ولی او هنوز هم به عنوان یکی از چهره‌های اصلی علم شناخته می‌شود.

منبع: Engadget

 

مطلب تز دکترای استیون هاوکینگ در دسترس همه قرار گرفت برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala