دو شرکت اینتل و AMD که رقیب سفت و سخت همدیگر محسوب می‌شوند، قرار است در حرکتی تاریخی با همکاری هم یک چیپ‌ست بسازند. این چیپ‌ست قرار است یک پردازنده‌ای اصلی اینتل و یک پردازنده‌ی گرافیکی AMD داشته باشد. این حرکت اینتل و AMD را در مقابل انویدیا قرار می‌دهد: چون قرار است چیپ‌ست ساخته شده، بسیار قوی و هم‌چنین کوچک باشد و ساخت لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی کوچک و باریک را نتیجه دهد.

قرار است پردازنده‌ی ساخته شده، در سری نسل هشتمی Intel Core جای بگیرد.

خبرگزاری وال استریت ژورنال که این گزارش تازه را منتشر کرده، می‌گوید که از ۱۹۸۰ تا امروز اینتل و AMD با یکدیگر همکاری نکرده بودند.

قرار است پردازنده‌ی ساخته شده، در سری نسل هشتمی Intel Core جای بگیرد. لپ‌تاپ‌هایی که از این چیپ‌ست استفاده خواهند کرد، قرار نیست با لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های Ryzen استفاده می‌کنند، رقابت کنند. شرکت AMD می‌گوید که چیپ‌ست جدید اینتل برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ساخته خواهد شد، در صورتی که پردازنده‌های Ryzen لپ‌تاپ با اینکه می‌توانند بازی‌ها را هم اچرا کنند، ولی برای بازی ساخته نشده‌اند.

چیپ‌ست جدید اینتل و AMD اولین تراشه‌ی دنیا خواهد بود که از طراحی EMIB استفاده می‌کند. این دیزاین اجازه می‌دهد تا اطلاعات بسیار سریعتر منتقل شوند و هم‌چنین تراشه‌ها کوچک باشند. چیپ‌ست جدید اینتل و AMD از حافظه‌های HBM2 استفاده خواهند کرد.

منبع: The Verge

مطلب اینتل و AMD برای ساخت یک چیپ‌ست جدید همکاری می‌کنند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala