فرقی نمی‌کند چه ورزشی انجام می‌دهید، تقریبا همگی از اهمیت ورزش برای تندرستی و نشاط در زندگی آگاه هستیم. اگر شما هم اهل ورزش هستید، بهتر است در طول هفته، به‌صورت منظم و با تجهیزات مناسب ورزش کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم پوشاک و لوازم مخصوص رشته‌ی ورزشی بدن‌سازی را معرفی کنیم.

لباس

برای ورزش بدن‌سازی سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که به شما آزادی عمل بیشتری به هنگام انجام حرکات می‌دهند. تیشرت‌های آستین‌کوتاه، شلوارک و شورت ورزشی بهترین انتخاب برای این منظور خواهند بود. علاقه‌مندان به استفاده از ست لباس‌های ورزشی، تی‌شرت‌های آستین‌بلند و شلوار باید در انتخاب جنس آن‌ها دقت کنند؛ چون در ورزش بدن‌سازی تعریق بیشتری صورت می‌گیرد. استفاده از لباس‌هایی با جنس ترکیبی پلی‌استر و نخ هم از نظر مقاومت و هم از نظر جریان‌داشتن هوا از گزینه‌های هوشمندانه است.

 

کفش

کفش‌ مخصوص دویدن و پیاده‌روی انتخاب خوبی برای استفاده در ورزش بدن‌سازی است. این کفش‌ها باید برای انواع حرکات انعطاف‌پذیر بوده و همچنین دارای منافذی برای تهویه باشند تا در طول تمرین از تعریق بیش از اندازه‌ی پا جلوگیری کنند و پا را خشک نگه ‌دارند. از کفشی استفاده کنید که لایه‌ی میانی منعطفی دارد. لایه‌ی میانی به قسمتی از کفش گفته می‌شود که بین کف پا و زیره قرار دارد. منعطف‌بودن لایه‌ی میانی باعث می‌شود وقتی با این کفش روی تردمیل می‌دوید، فشارهای وارده از سمت سطح به کف پا نرسند و توسط این لایه جذب شوند؛ درنتیجه راحتی بیشتری را تجربه کنید.

 

قمقمه و شیکر

استفاده از آب و مایعات در هنگام فعالیت‌های ورزشی بسیار توصیه شده است؛ چون به هنگام ورزش، تعریق صورت می‌گیرد و آب بدن کاهش می‌یابد. همچنین مصرف آب باعث حفظ شادابی و سرحال‌ماندن ورزشکاران می‌شود. استفاده از قمقمه یکی از راحت‌ترین راه‌های حمل و نگهداری مایعات در ورزش بدن‌سازی است. دقت در انتخاب جنس، حجم و ضدنشت‌بودن از معیارهای اصلی خرید قمقمه است. شیکرها از وسایلی هستند که در ورزش‌هایی مثل بدن‌سازی کاربرد زیادی دارند. شیکرها نوعی قمقمه‌ محسوب می‌شوند که برای مخلوط‌کردن آب با مکمل‌های ورزشی کاربرد دارند. این دسته از محصولات از نظر ساختار ظاهری با قمقه‌ها یکسان هستند؛ ولی از جهت ساختار داخلی تفاوت دارند. اکثر شیکرها شامل یک توری یا یک فنر هستند. با تکان‌دادن فنر به‌راحتی مواد موجود در شیکر مخلوط می‌شوند. توری هم از ورود بعضی مواد به داخل دهان جلوگیری می‌کند. همچنین برخی شیکرها دارای محافظ یا دهانه‌ی لوله‌ای هستند که برای نوشیدن آسان محتویات این‌گونه طراحی شده‌اند.

لوازم پوششی و محافظت‌‎کننده‌ی ورزشی

بدون شک فعالیت‌های ورزشی برای بالابردن سطح آمادگی جسمانی و سلامتی بدن انجام می‌شوند. همانند همه‌ی ورزش‌ها در زمان انجام ورزش‌های سنگینی مثل بدن‌سازی هم ممکن است به دلیل رعایت‌نکردن اصول اولیه‌ی تمرین یا فشار بیش از حد، دچار آسیب‌دیدگی شوید. بیشترین احتمالی آسیب‌دیدگی مربوط به مفاصل، کمر و ستون فقرات است. برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌ بهتر است در ورزش بدن‌سازی از لوازم پوششی و محافظت‌کننده‌ای چون کمربند، مچ‌بند، زانوبند، دستکش و لیفت وزنه‌برداری استفاده کنید تا علاوه‌بر محافظت از قسمت‌های ذکرشده از فشار زیاد و کش‌آمدن عضلات جلوگیری شود.

 

ضدتعریق و حوله

اگر می‌خواهید به ورزش بدن‌سازی بپردازید، مطمئنا این فعالیت در فضای بسته‌ی باشگاه انجام خواهد گرفت. رعایت بهداشت یکی از اصول انجام فعالیت‌های بدنی در فضاهای بسته است. به دلیل فعالیت بدنی سنگین، تعریق زیادی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین حتما از حوله حین ورزش استفاده کنید. استفاده از رول‌های ضدتعریق و خوش‌بوکننده‌ها قبل و پس از تمرین توصیه می‌شود.

 

کوله و ساک ورزشی

در انتخاب کوله و ساک ورزشی به مشخصاتی مانند جنس، سبک و جاداربودن توجه کنید. از کوله‌هایی استفاده کنید که بندهای آن برای حمل آسان با جنس فوم تقویت شده‎اند. در صورتی که تعداد لوازم ورزشی همراه شما زیاد است، ساک‌های ورزشی به دلیل فضای زیاد، انتخاب خوبی خواهند بود. در برخی از ساک‌های ورزشی، محل قرارگیری کفش و لباس جداگانه در نظر گرفته شده است تا از تماسشان باهم جلوگیری شود.

استایل خود را کامل کنید

اگر موزیک‌های باشگاه را دوست ندارید و می‌خواهید به موزیک‌های دلخواه خود گوش کنید، هدست‌های ورزشی بلوتوثی و ضدتعریق سبک بهترین گزینه‌اند. این هدست‌ها به دلیل نداشتن سیم، به هنگام تمرین، آزادی‌‎عمل خوبی به شما خواهد داد. برای محاسبه میزان کالری مصرف شده می‌توانید از مچ‌بندهای هوشمند استفاده کنید. برخی از ورزشکاران به استفاده از کلاه‌های کپ ورزشی در حین تمرین بدن‌سازی علاقه‌مند هستند. این کلاه‌ها تمام‌کننده‌ی استایل شما در باشگاه خواهند بود.

حالا که لوازم و تجهیزات ورزشی خود را تهیه کرده‌اید، برای شروع پیشنهاد می‌کنیم نزدیک‌ترین باشگاه به محل زندگی یا کار خود را انتخاب کرده و از همین شنبه شروع کنید.

 

مطلب راهنمای خرید لوازم ورزشی بدن‌ سازی؛ از شنبه شروع کنیم… برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala