مثل اینکه، تب خرید کالای جدید به دمای هوا ربط دارد که با رسیدن تابستان بالا می‌رود. اصلا ربطی هم ندارد که می‌خواهیم چه بخریم؛ ماشین، ملک، وسایل ورزشی، لباس، کالای دیجیتال یا حتی موبایل کالایی هستند که انگار خریدشان در تابستان جور دیگری می‌چسبد. حالا بیاید از کالاهای دیگر فاکتور بگیریم و به تخصص من، یعنی گوشی موبایل برسیم. رک بگویم با اینکه بیشتر گوشی‌های بازار را حداقل یک روز در اختیار داشته‌ام، باز هم اگر بخواهم گوشی جدیدی برای خودم بخرم؛ بین این همه گوشی رنگارنگ سردرگم می‌شوم.

راستش را بخواهید، من آیفون دوست دارم؛ اما بعضی وقت‌ها ته دلم ترجیح می‌دهم یک‌بار هم شده از آزادی نامحدود اندروید روی قدرتمند‌ترین گوشی این روز‌های بازار گلکسی S7edge، استفاده کنم یا وقتی در سفر هستم از دوربین‌های دوتایی LG G5 برای عکاسی از منظره‌هایی که می‌بینم، استفاده کنم. بعضی وقت‌ها هم با خودم فکر می‌کنم کاش یک گوشی رده‌بالا، دو سیم‌کارته و نسبتا ارزان‌قیمت داشته باشم، مثل هواوی P9 که اگر هنگام استفاده هم اتفاقی برایش افتاد، نگران پولی نباشم که برای خریدش، خرج کردم.

گذشته از این، گاهی می‌خواهم ابعاد دستگاهی که دست می‌گیرم، مثل آیفون SE کوچک باشد، تا وقتی در مترو و اتوبوس مجبور به استفاده از گوشی هستم، نگران رها کردن میله‌‌ای که تعادلم را حفظ می‌کند، نباشم. از طرفی وقتی در اتاقم نشستم، PDF یا خبر مطالعه می‌کنم، ترجیح می‌دهم آیفون ۶s پلاس داشته باشم که مجبور نباشم برای خواندن یا دیدن هر نوشته‌‌ی کوچک یا بزرگی روی آن زوم کنم.

smartphones

همه‌ی ما به‌غیراز فاکتور‌های منطقی برای خرید گوشی، یکسری دلایل ظاهرا منطقی هم برای انتخاب در ذهن‌مان ساخته‌ایم که ما را به موبایل موردعلاقه‌مان نزدیک‌‌تر کنند. جالب است که در انتها همین دلایل ساختگی و غیرمنطقی، تصمیم‌مان برای خرید گوشی را رقم می‌زنند. فاکتور‌های خرید و مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌ها آن‌قدر به هم نزدیک شده‌اند که انتخاب را بسیار دشوار کرده‌اند؛ از طرفی اگر کسی ادعا کند که گوشی خاصی از دیگری با اختلاف سر است، می‌توان با دلایل منطقی و غیرمنطقی، کاری کرد که طرف از حرفی که زده، پشیمان شود. همین شباهت‌های زیاد و تفاوت‌های ناچیز شالوده‌ی کلی راهنمای خرید را تشکیل داده‌اند.

امکاناتی که واقعا به آن‌ها نیاز داریم در کنار موارد کاملا سلیقه‌ای، مجموعه‌‌ی دلایل منطقی و غیرمنطقی ما هستند که انتخاب‌مان را نهایی‌ می‌کنند. سعی داریم موارد سلیقه‌ای را کنار بگذاریم و به امکاناتی اشاره‌کنیم که با کنار هم قرار دادن‌شان، می‌توانیم بهترین گوشی ممکن را انتخاب کنیم.

کمتر کسی پیدا می‌شود که بگوید، عمر باتری یا مدت روشن ماندن گوشی برایش مهم نیست. مجهز بودن گوشی به باتری با ظرفیت مناسب و البته امکان تعویض‌اش، امتیاز‌های بزرگی برای گوشی‌های امروزی محسوب می‌شوند. البته تنها توجه به ظرفیت باتری کافی نیست و نمی‌توان گفت باتری با ظرفیت بالا باعث می‌شود گوشی مدت‌زمان زیادی روشن بماند. توجه به میزان مصرف نمایشگر و تراشه‌ی گوشی در کنار هماهنگی سیستم ‌عامل و سخت‌افزار، عواملی هستند که تاثیر ‌‌به‌سزایی در طولانی شدن مدت‌زمان روشن ماندن گوشی دارند. تراشه‌های جدید‌تر که با اندازه‌ی نانومتر پایین‌تر ساخته‌شده‌اند، میزان مصرف باتری را در حد زیادی کاهش می‌دهند. همچنین نمایشگر‌هایی با پنل‌های OLED در مقایسه با LCD مصرف انرژی بسیار پایین‌تری دارند. علاوه بر این، شرکتی مثل اپل اعتقادی به استفاده از این موارد ندارد و با به وجود آوردن هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزارشان، از اتلاف مصرف باتری جلوگیری می‌کند.

سخت‌افزار

در کنار رم و تراشه‌ی مناسب سعی کنید گوشی‌هایی انتخاب کنید که از حافظه‌ی داخلی بیش از ۱۶ گیگابایت برخوردار باشند یا حداقل امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی در آن‌ها فراهم شده باشد.

سخت‌افزار گوشی، بیشترین میزان مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی برای رسیدن به نهایت پردازش و کارایی، نیاز داریم که سخت‌افزار قدرتمندی داشته باشیم. کوالکام، سامسونگ، هواوی و مدیاتک سهم ویژه‌ای در بازار تولید تراشه‌‌ی گوشی‌ دارند. شرکت‌هایی مثل سامسونگ، هواوی یا اپل، برای تراشه‌هایی که در گوشی‌های‌شان استفاده می‌کنند، معماری اختصاصی دارند. البته سامسونگ علاوه بر معماری، کارخانه‌هایی برای تولید تراشه‌ دارد. سامسونگ با تولید تراشه‌های اختصاصی، خیال کاربران را از مصرف بالای باتری یا گرم شدن بیش‌ازحد گوشی‌هایش راحت کرده است. شرکت‌هایی که نمی‌توانند تراشه طراحی یا تولید کنند، مجبور هستند چیزی بسازند که مطابق با قابلیت‌های پیش‌فرض تراشه‌های شرکت‌های کوالکام و مدیاتک باشد. باید هنگام انتخاب گوشی به هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار، عدد نانومتر و زمان ساخت تراشه، توجه ویژه‌ای داشت تا بهترین گزینه‌ را برای در اختیار گرفتن نهایت کارایی، انتخاب کنیم. علاوه بر تراشه، میزان رم هم عامل قابل‌توجهی در میزان کارایی و سرعت گوشی‌های امروزی به‌حساب می‌آید. روانی حرکت بین منو‌ها، مدیریت بهینه‌ی برنامه‌های باز شده و سرعت مطلوب هنگام بارگذاری بازی‌ها/برنامه‌ها نتیجه‌ی استفاده از مقدار رم بالاتر هستند. در کنار رم و تراشه‌ی مناسب سعی کنید گوشی‌هایی انتخاب کنید که از حافظه‌ی داخلی بیش از ۱۶ گیگابایت برخوردار باشند یا حداقل امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی در آن‌ها فراهم شده باشد.

سیستم عامل

سخت‌افزار زمانی می‌تواند نهایت کارایی خود را نمایش دهد که با سیستم ‌عامل مناسبی همراه شود. شرکتی‌هایی هستند که سیستم‌ عامل‌شان را مطابق با سخت‌افزار خود تولید می‌کنند. اما سایر شرکت‌ها که از اندروید به‌عنوان سیستم ‌عامل استفاده می‌کنند، به‌اجبار باید سخت‌افزاری تولید کنند که با این سیستم‌ عامل هماهنگی کامل داشته باشد. اپل تنها شرکتی است که سیستم‌ عاملی تولید می‌کند تا افسار سخت‌افزارش را به دست داشته باشد؛ اما باقی شرکت‌ها معمولا چشم‌شان به دست گوگل است و هسته‌ی سیستم‌ عامل‌شان را اندروید اصلی یا AOSP تشکیل می‌دهد. این شرکت‌ها سعی می‌کنند که با ساختن رابط کاربری اختصاصی، امکانات موردعلاقه‌ی خود و کاربرانشان را به اندروید پیش‌فرض اضافه کنند. این افزودنی‌ها به‌صورت قابل‌توجهی از سرعت و کارایی گوشی می‌کاهد. انتخاب گوشی از این برند‌هایی که سخت‌افزار و سیستم‌ عامل اختصاصی ندارند؛ دردسر‌های بیشتری در مقایسه با برندهایی دارد که سیستم‌ عامل و سخت‌افزار اختصاصی را کنار هم دارند. از جمله مواردی که باید هنگام انتخاب سیستم‌ عامل گوشی به آن توجه کرد، تعداد برنامه‌ها/بازی‌های ساخته شده برای سیستم‌ عامل و همچنین کارایی مناسب این برنامه‌ها/بازی‌ها است. این موضوع به شما کمک می‌کنند، بتوانید از نهایت قابلیت‌های گوشی استفاده کنید. البته سادگی، سبکی، سرعت و قیمت برنامه‌ها/بازی‌های جانبی، مواردی هستند که باید هنگام انتخاب گوشی به آن‌ها دقت کنید.

os

امنیت مهم‌ترین موردی است که برتری سیستم‌ عاملی را نشان می‌دهد؛ چیزی که کاربران  ‌همیشه به دنبال آن بوده‌اند. شرکت‌ها هم به‌مرور متوجه شدند که امنیت تنها زیر سایه‌ی سیستم‌ عامل محقق نمی‌شود، پس‌ به فکر کمک گرفتن از حسگر‌های بیومتریک (استفاده از مشخصه‌های منحصربه‌فرد هر انسان مثل اثر انگشت) برای برقراری امنیت در گوشی‌هایشان افتادند. ماجرا ابتدا از شناسایی چهره در اندروید شروع شد. به دنبال آن حسگر اثرانگشت به آیفون آمد تا با شناسایی اثرانگشت کاربرش، تنها اجازه‌ی ورود را برای او صادر کند. در انتها هم مایکروسافت تصمیم گرفت با حسگر عنبیه، قدرتش را به رخ رقبا بکشد. دراین‌بین حسگر اثرانگشت محبوبیت فراوانی بین شرکت‌های مختلف، پیدا کرد و روز‌به‌روز به قابلیت‌های آن اضافه می‌شود. اگر به امنیت اطلاعات شخصی‌تان اهمیت می‌دهید، در انتخاب گوشی به نسخه‌ی حسگر اثرانگشت توجه کنید، هر چه نسخه‌ی حسگر بالاتر باشد؛ از سرعت و دقت تشخیص بالاتری برخوردار خواهد بود.

دوربین

اگر سلفی دوست هستید هنگام خرید گوشی به عدد دریچه‌ی دیافراگم و عریض بودن لنز دقت کنید. دریچه‌ای با عدد پایین‌تر، امکان ثبت تصاویر با روشنایی بیشتر را برای شما فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاری شرکت‌ها روی دوربین گوشی‌ها آن‌قدر مهم شده که گاهی احساس می‌کنیم که هدف از ساختن گوشی‌های هوشمند برقراری ارتباط نیست، بلکه ثبت تصویر است! شرکت‌های مختلف سعی دارند با بالا بردن عدد مگاپیکسل دوربین‌های‌شان نشان دهند که می‌توان با گوشی محبوب آن‌ها تصاویر بهتری ثبت کرد. اما دیگر عدد مگاپیکسل به یک بازی مسخره تبدیل‌شده است. اگر سلفی دوست هستید هنگام خرید گوشی به عدد دریچه‌ی دیافراگم و عریض بودن لنز دقت کنید. دریچه‌ای با عدد پایین‌تر، امکان ثبت تصاویر با روشنایی بیشتر را برای شما فراهم می‌کند. از طرفی هر چه لنز عریض‌تر باشد، افراد بیشتری در سلفی‌تان کنار هم جا می‌گیرند. شرکت‌هایی هم هستند که برای دوربین سلفی‌شان فوکوس اتوماتیک یا حتی فلش در نظر گرفته‌اند؛ البته که انتخاب این گوشی‌ها برای هدف قرار دادن تصاویر سلفی مطلوب، نتیجه‌ی بهتری دارد. اگر در کنار تصاویر سلفی، کارایی دوربین اصلی گوشی هم برایتان مهم است؛ در انتخاب یک دوربین خوب، باید فاکتور‌های مهمی مثل عدد دریچه‌ی دیافراگم، نوع، اندازه‌ی پیکسل و شرکت سازنده‌ی سنسور، فاصله‌ی کانونی، طول فوکوس و نوع فلش را در نظر بگیرید.

cam

 هر چه عدد پایین‌تری در دریچه‌ی دیافراگم و فاصله‌ی کانونی داشته باشیم، می‌توانیم تصاویر روشن‌تر و عریض‌تر ثبت کنیم.

البته توجه داشته باشید که تصاویر عریض‌تر، اعوجاج بیشتری در گوشه‌ها دارند. تجربه ثابت کرده، معمولا دوربین‌هایی که سنسور سونی دارند، تصاویر بهتری در مقایسه با سایر دوربین‌ها ثبت می‌کنند. عدد پایین‌تر طول فوکوس به شما اجازه می‌دهد فاصله‌ی لنز تا سوژه‌ی عکاسی را کم کنید و تصاویر‌ نزدیک‌تر از‌ سوژ‌ه‌تان شکار کنید. نوع فلش عامل تعیین‌کننده‌‌ای برای عکاسی در شب است؛ البته فلش از هر نوعی که باشد، در نهایت پنج‌متر از محیط پیرامون دوربین را روشن می‌کند؛ پس نمی‌توان زیاد روی این مورد حساب باز کرد. البته گاهی قرار دادن فلش، برای تنظیم تراز سفیدی به کار می‌رود که در این حالت خرید گوشی با فلشی از نوع Dual LED توصیه می‌شود. اما بحث انتخاب دوربین مناسب به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیگری هم وجود دارند که بسته به نیاز‌های شما، می‌توانند به فاکتور‌های موثری در انتخاب دوربین مناسب تبدیل شوند؛ لرزش گیر اپتیکال تصویر (با استفاده از فناوری شناور کردن لنز مانع از تاثیر لرزش دست در ثبت تصاویر می‌شود)، تولید تصویر با فرمت RAW (تصویری خام که بدون اعمال هیچ افکت یا فیلتری ذخیره می‌شود تا در آینده و با استفاده از نرم‌افزار‌های مخصوص تغییرات مدنظرتان را روی آن‌ها اعمال کنید)، HDR (ثبت چند تصویر با نوردهی مختلف در محیط‌هایی که نور‌های مختلف دارند و تولید یک تصویر نهایی با نوردهی مختلف)، پاناروما (تهیه‌ی تصاویری عریض و حجیم با استفاده چرخش تا نهایت زاویه‌ی ۳۶۰ درجه)، تشخیص چهره/لبخند/چشمک، فوکوس با اشاره و بزرگ‌نمایی دیجیتال/اپتیکال، امکانات و ویژگی‌هایی هستند که وجود هرکدام بسته به نیاز شما می‌تواند امتیاز مثبتی در انتخاب دوربین مناسب باشد. گذشته از این، فوکوس صحیح و سریع از مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب دوربین است. چند سالی می‌شود که استفاده از لیزر برای فوکوس، عامل تعیین‌کننده‌ا‌ی در انتخاب دوربین است؛ اما امسال سامسونگ با فناوری Dual Pixel Focus همه معادلات شرکت‌های دیگر را برهم زد. بعد از همه‌ی این موارد باید به‌سرعت فراخوانی دوربین، سرعت ثبت تصویر، کارایی و امکانات رابط کاربری‌ دوربین هم دقت لازم را داشته باشید.

صفحه نمایش

اگر به دنبال فیلم دیدن، وب‌گردی، بازی کردن یا مطالعه هستید؛ نمایشگر‌ی بالای ۵٫۵ اینچ را انتخاب کنید.

دیدن تصاویر به‌محض ثبت‌شان، از عادت‌هایی است که این روز‌ها باب شده است. اگر گوشی‌تان به نمایشگری مناسب مجهز شده باشد، دیدن تصاویری که با دوربین گوشی ثبت کرده‌اید در این نمایشگر، لذت‌بخش خواهد بود. اندازه‌ی نمایشگر می‌تواند بسته به کاربری شما از گوشی تغییر کند. اگر به دنبال فیلم دیدن، وب‌گردی، بازی کردن یا مطالعه هستید؛ نمایشگر‌ی بالای ۵٫۵ اینچ را انتخاب کنید. منظور این نیست که نمی‌توان در نمایشگر‌های زیر ۵٫۵ اینچ بازی کرد یا فیلم دید؛ بلکه در نمایشگر‌های بزرگ‌تر، راحتی و لذت این کار‌ها بیشتر می‌شود. نمایشگر‌های ۴٫۰ تا ۵٫۰ اینچی برای کسانی که ایمیل‌هایشان را چک می‌کنند، به شبکه‌های اجتماعی علاقه دارند و به جمع‌و‌جور بودن گوشی بسیار اهمیت می‌دهند، توصیه می‌شود. فارغ از بحث اندازه، باید به رزولوشن/تراکم پیکسلی، نوع نمایشگر و فناوری‌های استفاده‌شده در آن‌هم اهمیت داد. تراکم بالاتر کیفیت بیشتری به همراه می‌آورد، اما در مقابل میزان مصرف باتری را بالا می‌برد. شاید درست باشد که تراکم بیشتر از ۳۵۰ پیکسل را نمی‌توان با چشم غیرمسلح دید؛ اما شرکت‌ها نمایشگر‌هایی با تراکم‌ بالای ۵۵۰ پیکسل را هم تولید کرده‌اند. مراقب باشید این بازی با عدد تراکم پیکسلی، شما را هم گمراه نکند. از طرفی اگر دیدن محتویات و روشنایی گوشی زیر منابع نوری شدید برایتان مهم است، سعی کنید گوشی‌ای‌ انتخاب کنید که مجهز به فناوری IPS و حسگر نور محیط باشد. همچنین توجه کنید پنل‌های OLED غلظت رنگ مناسب، مصرف پایین‌ و زاویه‌ی دید مناسبی دارند؛ اما دیدن محتویاتشان زیر نور خورشید آزارتان می‌دهد. البته فناوری‌های جدیدی مثل ۳D Touch (تشخیص میزان فشار وارد آمده به نمایشگر برای انجام امور مختلف)، روشن ماندن همیشگی نمایشگر هم می‌توانند به صرف جدید و منحصربه‌فرد بودنشان، نظرتان را در مورد انتخاب یک گوشی خاص تغییر دهند.

ارزش نمایشگر زمانی مشخص می‌شود که هنگام کار طولانی‌مدت با آن احساس خستگی نکنید. گاهی انتظار برای باز شدن یک صفحه در مرورگر یا دانلود شدن یک آهنگ آن‌قدر آزارمان می‌دهد که از نگاه کردن به نمایشگر گوشی خسته می‌شویم.

اتصال شبکه

این روز‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، بازی کردن، تماس صوتی/تصویری با نقاط مختلف دنیا، استفاده از سرور‌های کلود یا هر موردی که فکرش را بکنیم به اینترنت نیاز دارد. با این اوصاف انتخاب یک گوشی که بتواند به اینترنت نسل چهارم متصل شود و در صورت نیاز بتواند از دو سیم‌کارت پشتیبانی کند، ارزشمند به نظر می‌رسد. با توجه به اپراتور‌های کشورمان و پراکندگی اینترنت نسل چهارم، این انتخاب می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در اتصال به اینترنت داشته باشد. خوشبختانه تمام گوشی‌هایی که در دیجی‌کالا فروخته می‌شوند از اینترنت نسل چهارم پشتیبانی می‌کنند و باند اتصال LTE متناسب با اپراتور‌های کشور دارند؛ پس نگران انتخاب‌تان از این بابت نباشید.

طراحی

شکل، رنگ، ظاهر و جنس گوشی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شخصیت شما باشد. این مورد کاملا سلیقه‌ای است و انتخاب از نظر ظاهر تنها به شما بستگی دارد. اما انتخاب یک گوشی که ضد آب/ضربه باشد یا یک گوشی که از معیار‌های مقاومت بالا برخوردار باشد، مهم به نظر می‌رسد.  به این مورد هم توجه کنید که با وجود قاب‌ها و کیف‌های رنگارنگ و مختلف، می‌توانید ظاهر گوشی‌تان را از یکنواختی خارج کنید.

برترین‌ها

اگر همه‌ی موارد بالا را خواندید و با توجه به نیاز‌هایتان انتخاب مناسبی انجام دادید، حالا نوبت به این رسیده تا نگاهی به جیب‌تان کنید تا با توجه به موجودی حسابتان از بین بهترین‌های موجود در هر بازه‌ی قیمتی، انتخاب‌تان را نهایی کنید. با در نظر گرفتن موارد بالا در بازه‌های قیمتی مختلف، گوشی‌هایی را دست‌چین کرده و در زیر معرفی می‌کنم.

‌‌‌         ‌

11

زیر پانصد هزار تومان

Huawei GR3 Dual SIM – 16GB

Samsung Galaxy J1 (2016) Dual SIM

Asus Zenfone Go Dual SIM

‌‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌‌

22222

بین پانصد هزار تا یک‌میلیون تومان

Huawei G8 Dual SIM

Sony Xperia C5 Ultra Dual SIM

Samsung Galaxy J7 (2016) 4G Dual SIM

HTC Desire Eye

Huawei Honor 7 Dual SIM

‌‌‌‌‌‌      ‌

ccccccc

بین یک‌میلیون تا دو میلیون تومان

Huawei P9 Dual SIM

Apple iPhone SE – 64GB

Samsung Galaxy S7 – 32GB

LG G5 Dual SIM – 32GB

Sony Xperia Z5 Premium Dual SIM

Huawei Mate 8 Dual SIM – 64GB

Samsung Galaxy A7 (2016) Dual SIM

Samsung Galaxy Note 5 Dual SIM – 32GB

‌‌‌

2323

بالای دو میلیون تومان

Apple iPhone 6s Plus – 128GB

Samsung Galaxy S7 Edge – 32GB

HTC 10 – 32GB

Apple iPhone 6s – 128GB

Microsoft Lumia 950XL Dual SIM – 32GB

Samsung Galaxy S6 Edge Plus – 64GB

مطلب راهنمای خرید گوشی (تابستان ۹۵) برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala