پنجم اسفند هر سال در تقویم شمسی ایرانی به ‌نام «روز مهندس» معرفی شده ‌است. این روز که به‌منظور گرامیداشت یاد «خواجه‌نصیرالدین طوسی» با این نام شناخته می‌شود، بعد از ۱۶ آذر محبوب‌ترین روز در جامعه‌ی دانشگاهی ایران است و انبوهی از پیام‌های تبریک در آن رد‌و‌بدل می‌شود. دیجی‌کالا هم می‌خواهد به‌شیوه‌ی خود این روز را تبریک بگوید و اصلی‌ترین کالاهای مورد‌نیاز یک مهندس امروزی را فارغ از رشته و گرایش معرفی کند. پیشنهادهای جالبی برایتان تدارک دیده‌ایم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

calculator-1

۱) ماشین‌حساب مهندسی

اصلا دست خودت نیست؛ اولین چیزی که با آمدن نام مهندس به ذهن خطور می‌کند، اعداد و ارقام است و این اعداد را تنها به‌کمک یک ماشین‌حساب مهندسی خوب می‌توان رام کرد. مثلا برای محاسبه‌ی دترمینان یک ماتریس سه در سه یا محاسبه‌ی متغیرهای یک چندجمله‌ای سه معادله و سه مجهولی، سریع‌ترین راه، استفاده از یک ماشین‌حساب خوب است. اگر در رشته‌ی مهندسی قبول شده‌اید یا در حال تحصیل در یک رشته‌ی مهندسی هستید و تاکنون ماشین‌حساب تهیه نکرده‌اید، می‌توانید خیلی جدی به مدل‌های FX-4500PA و FX-991 ES PLUS کاسیو فکر کنید.

‌‌‌

mypassport

۲) فلش مموری سریع و هارد اکسترنال

بالاخره مهندس‌ها هم نیاز پیدا می‌کنند چند ساعتی را از درس و مشق و حساب‌و‌کتاب دست بکشند و استراحتی داشته ‌باشند. غیرمهندس‌ها، معمولا یک هارد اکسترنالِ پُر از فیلم دارند که هر وقت حوصله‌شان سر رفت، سریع به لپ‌تاپ وصلش می‌کنند و سراغ فیلم دیدن می‌روند. برای فایل‌های کوچکی که به ظرفیت آن‌چنانی نیاز ندارند هم یک فلش مموری کوچک و شیک تهیه می‌کنند. جالب ‌است که مهندس‌ها هم همین کار را انجام می‌دهند! از این‌رو، داشتن یک هارداکسترنال و یک فلش مموری خوب برای هر مهندسی واجب است؛ البته از آنجایی که برای یک مهندس، وقت از همه‌چیز مهم‌تر است، باید به سمت انتخاب فلش‌ مموری‌هایی با سرعت زیاد رفت. برای خرید هارد اکسترنال می‌توان سری My Passport وسترن دیجیتال را پیشنهاد داد و در مورد فلش‌مموری‌ هم انتخاب یکی از محصولات سن‌دیسک عقلانی‌ترین کار ممکن است.

‌‌

laptop-zenbook

۳) لپ‌تاپ

دنیای مهندسی دیگر از دنیایی که تنها کاغذ و کتاب و خودکار را می‌شناخت، فاصله گرفته ‌‌است. امروزه تمام مهندس‌ها از نرم‌افزارهای خاصی برای پیشبرد کارها و پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. نرم‌افزار MATLAB که تقریبا در تمام رشته‌ها کاربرد دارد و نرم‌افزارهای دیگری از قبیل SolidWorks و Fluent برای مهندسان مکانیک، Proteus و Altium Designer در مهندسی برق و دیگر نرم‌افزارها برای اجرا شدن به کامپیوتر نیاز دارند. به همین دلیل، در‌حال‌حاضر دیگر نمی‌توان مهندسی را بدون یک لپ‌تاپ خوب در ذهن تصور کرد. پیشنهاد ما برای خرید لپ‌تاپ، یکی از محصولات سری ThinkPad لنوو یا سری XPS 13 دل است.

‌‌‌

cds

۴) مجموعه نرم‌افزاری

لپ‌تاپ خشک‌وخالی، هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ به‌خصوص اگر مهندس باشی و روزانه با چندین نرم‌افزار تخصصی و به قول معروف، «سنگین» سروکار داشته‌ باشی. نرم‌افزارها هستند که انجام پروژه‌های مهندسی را ممکن می‌کنند و در این میان، بسته‌های نرم‌افزاری بهترین انتخاب ممکن به‌شمار می‌روند. شما به‌عنوان مهندس می‌توانید بسته‌ای از نرم‌افزارها را که به‌عنوان مثال ۱۰ یا ۱۲ دیسک DVD درون خود دارد به بهای ۱۰ یا ۱۲ دیسک DVD خام بخرید و هر برنامه‌ای که نیاز دارید را درون آن‌ها پیدا کنید. این مجموعه‌های نرم‌افزاری که هر‌ساله منتشر می‌شوند، از نرم‌افزارهای عمومی مثل پلیرها و مرورگرهای اینترنتی گرفته تا نرم‌افزارهای تخصصی برای رشته‌های مختلف مهندسی را درون خود دارند و یکی، دو سال از خرید نرم‌افزار بی‌نیازتان می‌کنند. اصلی‌ترین بسته‌های نرم‌افزاری قابل ‌تهیه در ایران، بسته‌های KING و Gerdoo هستند که برای سیستم‌عامل‌های مختلف منتشر می‌شوند.

‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌

tablets-surface

۵) تبلت و کتاب‌خوان

کتاب خواندن، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی هر مهندس است. با زیاد شدن هزینه‌ی کتاب‌های کاغذی، استقبال عمومی از کتاب‌های الکترونیکی بیشتر شده و می‌توان یک تبلت خوب و کاربلد را برای این‌کار به هر مهندسی پیشنهاد داد. اگر تبلت‌تان را خوب انتخاب کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان دفترچه‌ی یادداشت هم استفاده کنید و جزوه‌هایتان را با استفاده از تبلت بردارید. برای این کار تبلت‌های سرفیس (Surface) مایکروسافت بهترین انتخاب ممکن هستند. این تبلت‌ها درواقع کامپیوتر کامل ویندوزی هستند که در سایز کوچکی ارائه می‌شوند. از سرفیس می‌توانید برای اجرای برنامه‌های مورد نظرتان هم استفاده کنید و لپ‌تاپ را به‌کلی از زندگی خود حذف کنید. برای استفاده‌‌هایی غیرازاین، می‌توانید از یک آیپد خوب (ترجیحا ۱۰٫۹اینچی) استفاده کنید.

‌‌

modem-4g

۶) مودم قابل‌حمل ۴G

یک مهندس برای به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات خود، باید هر روز سایت‌ها و ژورنال‌های خبری مرتبط با رشته‌ی تخصصی خود را چک کند و از دستاوردهای جدید باخبر شود. از طرفی یک لپ‌تاپ یا تبلت خوب بدون اینترنت تنها می‌تواند چند برنامه‌ی ساده را اجرا کند. پیشنهاد ما این است که یک مودم سیم‌کارتی قابل‌حمل تهیه کنید و خود را همیشه به‌روز نگه دارید. این مودم‌ها، دردسرهای رایج سرویس ADSL را ندارند و سرعت (پهنای باند) اینترنتی که ارائه می‌دهند، در اکثر موارد از اینترنت ADSL بیشتر است. برای یک مهندس هم هیچ‌چیز باارزش‌تر از سرعت کار نیست و مودم‌هایی مثل M7350 تی‌پی‌-لینک یا DWR932C دی-لینک، بهترین سرعت اینترنت را در اختیار وی قرار می‌دهند.

‌‌‌

software-learning

۷) آموزش نرم‌افزار

نرم‌افزارهای مهندسی، معمولا رابط کاربری سختی دارند و به ‌این راحتی‌ها نمی‌توان به کارکردن با آن‌ها مسلط شد. به ‌همین ‌دلیل است که عده‌ای سعی می‌کنند در قالب آموزش‌های ویدئویی، شیوه‌ی کارکردن با این نرم‌افزارها را آموزش دهند. در این آموزش‌ها سعی می‌شود با قراردادن فرد یادگیرنده در فضایی که شبیه به محیط اصلی نرم‌افزار موردنظر است، وی را گام‌به‌گام در یادگیری آن مبحث همراهی ‌کنند. بسته‌های آموزشی مثل آموزش‌جامع Matlab 2016 و نرم‌افزار آموزش جامع Catia مثال‌هایی از این مجموعه‌ها هستند.

‌‌‌‌‌‌‌

powerbank-xia

۸) پاوربانک و کابل شارژ

روزهای سخت دانشگاهی که باید روزانه در سه یا چهار کلاس حاضر شوی، کاملا این پتانسیل را دارند که باتری گوشی و تبلت‌ یک مهندس را خالی کنند و دست او را تا پایان روز در پوست گردو بگذارند. از‌این‌رو، داشتن پاوربانک می‌تواند برای یک مهندس هم ضروری باشد. فعلا پاوربانکی که بتواند لپ‌تاپ را شارژ کند آن‌قدرها باب نشده؛ اما با استفاده از پاوربانک‌های فعلی می‌توانید موبایل یا تبلت‌تان را چندین‌بار شارژ کنید. مدل‌های ۲۰ هزار میلی‌آمپری و ۱۰ هزار میلی‌آمپری شیائومی از بهترین انتخاب‌های ممکن در پاوربانک‌ها هستند. برای کابل شارژ هم باید کابلی انتخاب کرد که از هر دو رابط micro USB و Lightning پشتیبانی کند. دو کابل از برندهای Remax و MK بهترین نمونه‌‌هایی هستند که می‌توان انتخاب کرد.

‌‌‌‌‌‌

کوله

۹) کیف خبرنگاری و کوله‌پشتی

حمل کتاب‌ها و نوشت‌افزار، موبایل و تبلت و سایر گجت‌هایی که ما هرروزه با خود همراه می‌کنیم به کیف یا کوله‌پشتی نیاز دارد. کیف‌های کوچک رودوشی که به کیف خبرنگاری معروف هستند، بهترین انتخاب برای دانشجویان و مهندسان به‌شمار می‌روند. این کیف‌ها در کنار کوله‌پشتی، از محبوب‌ترین و راحت‌ترین کیف‌هایی هستند که می‌توان برای حمل خرت‌وپرت‌های معمول تهیه کرد. در این زمینه می‌توان به کیف رودوشی اکولاک یا کوله‌پشتی امریکن توریستر اشاره کرد.

‌‌‌‌‌‌

mugs

۱۰) قهوه‌ساز و ماگ

به دردناک‌ترین شب‌های زندگی هر مهندس می‌رسیم؛ شب امتحان! حتی شنیدن این واژه هم تن‌و‌بدن خیلی‌ها را می‌لرزاند. شب‌های امتحان پر‌ از استرس و بی‌خوابی هستند. شب‌هایی که باید یک ترم درس نخواندن را یک‌شبه جبران کنی و طبیعی است که برای چنین کاری ابتدا لازم است بیدار بمانی یا حداقل فرض کنی که نخوابیده‌ای و بیداری. ساده‌ترین روشی که برای بیدار‌ماندن شناخته‌شده، مصرف قهوه است که با کمی هزینه می‌توان ملزومات آن را فراهم کرد. شما به یک ماگ بزرگ و یک دستگاه قهوه‌ساز نیاز دارید تا بتوانید با تلخی قهوه، خودتان را سرپا نگه دارید. ماگ رنگی و دستگاه قهوه‌ساز فلر می‌توانند نمونه‌های خوبی برای انتخاب کردن باشند.

‌‌‌‌

منبع متن: digikala