اسپیکرهای هوشمند آمازون چند وقتی است که به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند و حالا در دیجی‌کالا هم قابل‌خرید هستند. چیزی که این اسپیکرها را از سایر محصولات مشابه (در صورت وجود) متمایز می‌کند، پشتیبانی قوی فروشگاه آمازون از آن است. آمازون یک دستیار صوتی خوب با نام «الکسا» (Alexa) را روی این اسپیکرها فعال کرده که درست مثل یک کاربلدِ همه‌چیزدان شما را راهنمایی می‌کند و در انجام کارهای مختلف به کمک‌تان می‌آید. موجود شدن این اسپیکرها و علی‌الخصوص مدل Echo Dot Gen 2 در دیجی‌کالا، آن‌قدر خبر خوبی بود که تصمیم گرفتیم در آخرین پیشنهاد سال ۱۳۹۵ و در آستانه‌ی سال جدید شمسی نگاهی به آن داشته ‌باشیم و نظر کارشناس‌های دیجی‌کالا را به اطلاع شما برسانیم.

 

Farhang-Heshmati

فرهنگ حشمتی

اگه شما هم مثل من، به شخصیت «مرد آهنی» (Iron Man) علاقه‌مند باشید، کمبود دستیار هوشمند این ابرقهرمان، یعنی «جارویس» (Jarvis) را در زندگی‌تون احساس می‌کنید. فکر کنید خسته‌وکوفته از کار، وارد خونه‌تون شدید و بتونید بدون اینکه دست به سیاه‌وسفید بزنید، از دستیار صوتی شخصی‌تون بخواهید که اخبار روز رو براتون بخونه، وضعیت آب‌وهوا رو بگه و قبل از اینکه بخوابید بهش بگید که ۶ صبح بیدارتون کنه تا دوباره برگردید سر کار. صبح هم براتون صبحونه سفارش بده و یه تاکسی هم دم در خونه‌تون حاضر کنه. یعنی دیگه اصطلاح «براتون نون هم بگیره» رو به معنای عملی پیاده کنه! خوب واقعیت تلخ اینه که فعلا داشتن دستیاری مثل جارویس، به همان فیلم‌های سینمایی و آقای تونی استارک محدود می‌شه؛ ولی خب شرکت آمازون نزدیک چیزی که می‌شه فعلا به جای «جارویس» داشت رو برامون در قالب یک بلندگو ساخته. Echo Dot یه بلندگوی کوچیک و ساده‌ست که تو دلش، دستیار صوتی الکسا قرار داده شده. کافیه یه حساب کاربری آمازون، یه اینترنت درست درمون و یک سری از تجهیزات مربوط به خانه‌ی هوشمند رو داشته باشید تا بتونید حسی مشابه تونی استارک یا همون Iron Man داشته باشید.

 

Arash-Kheirkhah

آرش خیرخواه

تاحالا شده بخواین با استفاده از اسپیکر بلوتوث آهنگ گوش کنید؟ اول باید بلوتوث دستگاهی که قراره آهنگ ازش پخش بشه رو روشن کنید و به اسپیکرتون وصل (Pair) کنید. تازه برای شنیدن یک آهنگ خاص باید درون موسیقی‌هاتون به دنبال آهنگ مورد نظرتون بگردید. حالا تصور کنید که همه این کارها فقط با گفتن یه جمله انجام بشه. تصور کنید بشه فقط با گفتن «چراغ‌ها روشن» تمامی چراغ‌ها روشن بشن، با گفتن «در باز شو» در اتاقتون باز بشه، یا بتونید فقط با گفتن یک کلمه پرده رو بالا و پایین کنید. خیلی باحاله نه؟ شاید چیزهایی که گفتم شبیه به فیلم‌های تخیلی باشه، اما آمازون یک اسپیکر هوشمند به نام «اکو دات» (Echo Dot) ساخته که می‌تونه این کارها رو براتون انجام بده. به نظرم این محصول می‌تونه شروع یک تحول عظیم در زمینه‌ی زندگی هوشمند باشه. با استفاده از این محصول دیگه لازم نیست از کاری که درحال انجامش هستید دست بکشید و فقط کافیه با فرامین صوتی کارهاتون رو انجام بدید. اکو دات می‌تونه از طریق بلوتوث و جک ۳٫۵ میلی‌متری به سیستم صوتی و اسپیکر متصل بشه و موزیک‌های مورد علاقه‌تون رو از سرویس‌هایی مثل Spotify, Amazon Music و… پخش کنه. وضعیت آب و هوا رو بهتون بگه، برای بیدار شدن زنگ ساعت هوشمندتون رو تنظیم کنه، یا خودش زنگ بزنه، قابلیت کنترل چراغ‌ها، کلیدها، درها و سایر ابزار هوشمندی که امکان اتصال به اکو دات دارن رو بهتون بده. این محصول کوچیک وقتی روشن میشه با هفت میکروفون داخلی که داره منتظر دستورات شماست. برای کسانی که برنامه‌نویسی بلد هستند هم یکسری ابزار برنامه نویسی به نام Alexa Skills Kit درنظر گرفته شده که به کمک اون میشه به مهارت‌های اکو دات اضافه کرد. راستی بیشتر از ۶۰ هزار دستور پخت غذا رو هم میشه با این محصول داشته باشید. درکل اگر کلید و پریز، چراغ، پرده، در و خلاصه هر دستگاه هوشمندی که امکان اتصال به اکو دات رو داشته باشه دارید، می‌تونید به صورتی صوتی کنترلشون کنید. البته تمام این وسایل همراه با اکو دات باید در یک شبکه بی‌سیم و بهم متصل باشند. اگر وسایل برقی‌تون هوشمند هم نباشن، با خریدن سوییچ کنترل هوشمند آداپتوری، می‌تونید وسایلیتون رو هوشمند کنید و با اتصال به اکو دات اون‌ها رو هم از طریق فرامین صوتی کنترل کنید.


Fahimeh-Tafreshi

فهیمه تفرشی

بعضی آدم‌ها هستند که وقتی می‌خواهند چیزی که در فاصله دو قدمیشان هست بردارند، به جای اینکه زحمت بکشند و آن دو قدم را بپیمایند مثل کرم با مهارت خاصی  کش می‌آیند. فقط آدم‌های تنبلی مثل من می‌دانند حس موفقیت بعد از برداشتن آن چیز چقدر رضایت‌بخش است. حالا اگه همین دست آدم‌ها بشنوند که برای بعضی کارها دیگه حتی قرار نیست آن کشش قهرمانه را انجام دهند چه شود! درست است که بعضی از امکاناتش هنوز در دسترس ما نیست، اما بااین‌حال دستیار صوتی «اسپیکر هوشمند آمازون» یک مقدمه است برای زندگی پادشاهانه که فقط در آن  دستور می‌دهی. کارهایی را که قرار است چند دقیقه وقت ما را بیخودی بگیرد یا نیاز به بلند شدن از جا دارند، با کمال میل انجام می‌دهد؛ هیچ‌وقت هم شکایتی ندارد. این دستیار همه‌چیزدان سوال‌هایمان را هم جواب می‌دهد و این خودش به‌تنهایی خیلی هیجان‌انگیز است. البته اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم لزوما آدم‌های تنبل عاشق این دستیار کوچیک نمی‌شوند. مطمئنم آن‌هایی که خیلی مشغول‌اند و دستشان همیشه بند است هم از یک مامور تمام‌وقت که منتظر است ببیند دستور ما چیست استقبال می‌کنند. فقط بیایید قول بدهیم اگر به آن اعتیاد پیدا کردیم هیچ‌کداممان قیافه‌ای شبیه آدم‌های انیمیشن Wall-E پیدا نکنیم!

 

Saba-Saadatjou

صبا سعادت‌جو

”صبح بخیر! امروز هوا ابریه و احتمال بارندگی هست. سه قرار ملاقات داری. روز خوبی رو برات آرزو می‌کنم.“ وقتی یه دستیار صوتی داشته باشین، هر روز صبح، این جمله‌ها رو می‌شنوین. فیلم Her رو دیدین؟ یه سیستم عامل هوشمند بود به اسم «سامانتا» که همدم و دوست صاحبش شده بود. وقتی ویدیوی تبلیغاتی دستیار صوتی Echo Dot رو دیدم، بلافاصله این فیلم برام تداعی شد. الکسا می‌تونه صبح‌ها از خواب بیدارتون کنه، برنامه‌هایی که در طول روز دارین رو بهتون یادآوری کنه، وضعیت آب و هوا رو بگه، تیتر مهم‌ترین خبرها رو براتون بخونه و شما رو از دست گرفتن موبایل و تبلت بی‌نیاز کنه. البته اگه امکان کارکردن با آمازون رو هم داشتین، می‌تونست به انتخاب خودش یا شما براتون آهنگ پخش کنه و خیلی کارهای دیگه انجام بده که حتی تصورشم لذت‌بخشه. اگه خونه‌تون مدرن باشه یا چند تا وسیله‌ی جدید داشته باشین که بشه با الکسا باهاشون کار کرد، زندگی هیجان‌انگیزی در انتظارتونه و حسی دارین انگار که تو فیلم‌های علمی‌تخیلی هالیوودین. اینم بگم Echo Dot یه اسپیکره که می‌تونین باهاش آهنگ گوش بدین.

 

‌‌

منبع متن: digikala