آدم‌ها را می‌توان از جهات مختلف به دو دسته تقسیم کرد: طرفداران اندروید یا iOS، چای یا قهوه، ساعت عقربه‌ای یا دیجیتال، غذای سنتی یا فست‌فود، پیام فارسی یا فینگیلیش و چیزهایی از این دست. درست مثل همه‌ی این‌ها، گیمرها هم دو دسته‌اند: آن‌هایی که از کنسول‌های خانگی استفاده می‌کنند و آن‌هایی که با کامپیوتر شخصی‌شان بازی می‌کنند. هر دو هم، برای اثبات برتری‌شان نسبت به آن یکی دلیل کافی دارند. بگومگوی گیمرهای کامپیوتر و کنسول‌های بازی هم از زمان اولین پلی‌استیشن تا امروز ادامه داشته و به نظر هم نمی‌رسد که بخواهد به این زودی‌ها به پایان برسد. فعلا کاری با کنسول‌های بازی نداریم؛ به سراغ قشری می‌رویم که کیبورد و ماوس را ابزارهای برتری در مقایسه با دسته‌ی بازی می‌دانند؛ افرادی که  معتقدند لذت بازی، فارغ از روند (Gameplay) آن به عوامل دیگری هم مثل میزان تنظیمات گرافیکی و رزولوشن و نرخ فریم بازی بستگی دارد؛ اما برای این که بتوان یک گیمر کامپیوتر تمام‌وکمال بود، باید هزینه‌ی زیادی هم پرداخت کرد. این افراد با جان‌ودل، تمام حقوق ماهانه‌ی خود را صرف کامپیوترشان می‌کنند. جالب اینجاست که هیچ‌وقت، گیمری را پیدا نمی‌کنید که از خریدن یک کامپیوتر چند میلیون تومانی احساس پشیمانی کند. در ادامه با چند مورد از اصول تبدیل‌شدن به یک گیمر کامپیوتر دوآتشه آشنا می‌شویم.

کارت گرافیک از سری «پاسکال»

پی سی گیمر - کارت گرافیک

برای یک گیمر کامپیوتری، کارت گرافیک از نان شب هم واجب‌تر است. یک کارت گرافیک قدرتمند می‌تواند همه‌ی مشکلات یک کامپیوتر مخصوص بازی را حل کند. امسال، شرکت «انویدیا» (NVIDIA) با تولید تراشه‌های گرافیکی «جی‌فورس» (GeForce) سری ۱۰، بازار کارت‌های گرافیک را تکان داد. این تراشه‌ها، قدرت پردازشی خیلی زیادی دارند، خیلی گرم نمی‌شوند و برق زیادی هم مصرف نمی‌کنند. این سری که شامل مدل‌های ۱۰۶۰، ۱۰۷۰ و ۱۰۸۰ می‌شود، می‌توانند حتی سنگین‌ترین بازی‌ها را به‌راحتی اجرا کنند. در نظر داشته باشید که کارت گرافیک بیشترین تاثیر را در روان‌بودن بازی‌ها دارد؛ حتی اگر از یک پردازنده‌ی Core i3 استفاده می‌کنید، تاثیر خرید یک GeForce 1070 خیلی بیشتر از خرید یک پردازنده‌ی Core i7 خواهد بود. پس اگر واقعا یک خوره‌ی بازی کامپیوتری هستید، خود را از لذت‌داشتن یک کارت گرافیک پاسکال محروم نکنید. برای خرید اینترنتی کارت‌های گرافیکی NVIDIA GeForce سری ۱۰، روی لینک زیر کلیک کنید.

حافظه‌ی SSD

پی سی گیمر - حافظه SSD

اگر هنوز هم از حافظه‌های سنتی HDD یا همان «هارددیسک» در کامپیوتر مخصوص بازی‌تان استفاده می‌کنید، بهتر است خیلی جدی به فکر اضافه‌کردن یا ارتقا آن به حافظه‌های SSD باشید. حتی ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین SSD هم، چندین برابر سریع‌تر از هارددیسک است. به‌علاوه اگر مادربرد کامپیوترتان، درگاه M.2 دارد، می‌توانید حافظه‌های SSD با درگاه M.2 بخرید که سرعت بیشتری در مقایسه با حافظه‌های SSD معمولی با درگاه SATA دارند.

به‌طورکلی، SSDها در مقایسه با هارددیسک‌ها به مراتب گران‌ترند و فضای ذخیره‌سازی کمتری هم دارند. با وجود این، حتی اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید یک SSD با ظرفیت زیاد بخرید، می‌توانید به صورت ترکیبی، از یک SSD با ظرفیت کم، برای نصب سیستم‌عامل و برنامه‌های اصلی استفاده کرده و بازی‌ها و اطلاعاتتان را روی یک هارددیسک ذخیره کنید. در هر حالت، حتما سعی کنید که کامپیوتر مخصوص بازی‌تان را به یک SSD مجهز کنید. برای خرید اینترنتی حافظه‌های SSD، روی لینک زیر کلیک کنید.

حداقل ۸ گیگابایت رم

پی سی گیمر - حافظه رم

رم ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه ارتقا هر نوع کامپیوتری است که اتفاقا تاثیر قابل ملاحظه‌ای هم دارد. برای داشتن یک سیستم مخصوص بازی خوب، بهتر است حداقل ۸ گیگابایت رم داشته باشید؛ ۱۶ گیگابایت برای گیمرهای دوآتشه پیشنهاد می‌شود. با این که کیت‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی هم وجود دارند، ولی واقعا در حال حاضر، بازی‌ای وجود ندارد که بتواند از این همه رم به‌طورکامل استفاده کند. موردی که باید هنگام خرید رم در نظر داشته باشید، مقایسه ظرفیت و فرکانس آن است. برای یک گیمر، ظرفیت بیشتر، موثرتر از فرکانس بیشتر است. برای مثال یک حافظه‌ی DDR4 با ظرفیت ۱۶ گیگابایت و فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز، انتخاب هوشمندانه‌تری از حافظه‌ی DDR4 با ظرفیت ۸ گیگابایت و فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز خواهد بود. برای خرید اینترنتی رم، روی لینک زیر کلیک کنید.

کیبورد مکانیکی

پی سی گیمر - کیبورد مکانیکی

اگر همه‌ی موارد بالا را داشته باشید، می‌توانید بازی‌های مورد علاقه‌تان را با حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا کنید؛ اما اگر نتوانید به‌راحتی بازی کنید، چندان لذتی از این موضوع نخواهید برد. بحث کارت گرافیک را کنار بگذاریم، مهم‌ترین قطعات برای یک تجربه‌ی لذت‌بخش بازی با کامپیوتر، کیبورد و ماوس است. این موضوع حتی برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هم صدق می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که یک راست به سراغ کیبوردهای مکانیکی بروید. احتمالا در مورد تفاوت‌های کیبوردهای مکانیکی با کیبورد معمولی زیاد خوانده‌اید؛ ولی به‌طورخلاصه، کیبوردهای مکانیکی در زیر هر کلیدشان، یک سوییچ قرار دارد که عمل انتقال اطلاعات را انجام می‌دهد. این نوع کیبوردها طول عمر و کیفیت بیشتری دارند و کارکردن با آن‌ها چند برابر لذت‌بخش‌تر از کیبوردهای معمولی است. برای دستگاهی که قرار است زیر دستان گیمر، هر نوع ضربه‌ای را تحمل کند، کیبوردهای مکانیکی بهترین گزینه محسوب می‌شوند. برای خرید اینترنتی کیبوردهای مکانیکی، روی لینک زیر کلیک کنید.

ماوس مخصوص بازی

پی سی گیمر - ماوس مخصوص بازی

هیچ کامپیوتر مخصوص بازی‌ای، بدون یک ماوس با ظاهری فضایی و عجیب و چندین LED رنگارنگ، کامل نخواهد بود. در این بخش مهم نیست که در مورد یک کامپیوتر رومیزی حرف می‌زنیم یا یک لپ‌تاپ یا حتی یک کامپیوتر بدون کیس؛ هر گیمری باید یک ماوس مخصوص بازی داشته باشد. این ماوس‌ها معمولا جثه‌ی بزرگی داشته، سنگین هستند، دقت‌های نجومی دارند و به امکانات و قابلیت‌های عجیبی مجهز شده‌اند. فرقی نمی‌کند، چه ماوس مخصوص بازی SteelSeries با نمایشگر OLED یا لاجیتک با ده‌ها کلید؛ حتما سیستم مخصوص بازی خود را به یک ماوس مخصوص بازی رده‌بالا مجهز کنید. برای خرید اینترنتی ماوس‌های مخصوص بازی، روی لینک زیر کلیک کنید.

مانیتور ۱۴۴ هرتز

پی سی گیمر - مانیتور

آخرین مرحله در پروسه‌ی تبدیل‌شدن به یک گیمر دوآتشه، تهیه‌ی یک مانیتور رده‌بالا است. نمی‌خواهیم در مورد سایز، رزولوشن و کیفیت تصویر نمایشگر صحبت کنیم. می‌خواهیم به شما پیشنهاد دهیم که به سمت مانیتورهایی بروید که نرخ به‌روزرسانی (Refresh Rate) آن‌ها، ۱۴۴هرتز است. پیش از اینکه در مورد مانیتورهای ۱۴۴ هرتز بیشتر توضیح دهیم، باید بدانید که پیش‌نیاز استفاده از مزایای این مانیتورها، استفاده از کارت‌های گرافیک خیلی قدرتمند است. با این پیش‌فرض که کارت گرافیک دستگاهتان می‌تواند بازی‌ها را با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه یا بیشتر اجرا کند، به سراغ مانیتورهای ۱۴۴هرتز بروید.

پی سی گیمر - 144 هرتز

اصطلاح «نرخ به‌روزرسانی» یعنی مانیتور شما در هر ثانیه، چندبار تصویر را به‌روزرسانی می‌کند. اگر سیستم شما، بازی را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه رندر بکند و از مانیتور معمولی ۶۰ هرتز استفاده کنید، تنها نیمی از آن‌ها توسط نمایشگر نشان داده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که در بازی‌های سریع، مثل بازی‌های سبک اکشن اول شخص (FPS) یا اتوموبیل‌رانی، تصویر کمی مات شود؛ درحالی‌که در مانیتورهای ۱۴۴ هرتز، تمام فریم‌ها نشان داده می‌شوند و تصویر همیشه شفاف است. پس اگر سیستمی دارید که به یک کارت گرافیک قدرتمند مثل سری GeForce GTX 10 مجهز شده، حتما به فکر خرید یک مانیتور ۱۴۴ هرتز هم باشید. برای خرید اینترنتی مانیتورهای ۱۴۴هرتز، از لینک‌های زیر استفاده کنید.

منبع متن: digikala