این روزها همه‌جا از موبایل‌هایی با دوربین سلفی باکیفیت اشباع شده و عکس‌ها به سرعت برق و باد در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ ولی هنوز هم افراد زیادی هستند که دلشان عکس واقعی می‌خواهد. عکسی که بتوان آن را لمس کرد، درون آلبوم گذاشت یا به گوشه‌ی یخچال و مانیتور چسباند و با هر بار نگاه کردن به آن به یاد خاطرات خوش دور یا نزدیک افتاد. همین دلیل باعث شده تا دوربین عکاسی چاپ سریع دوباره محبوب شود. دو دوربین Instax mini 8 از فوجی فیلم و Snap از پولاروید، موفق‌ترین دوربین‌های دارای قابلیت چاپ سریع هستند که به سرعت توجه کاربران را به سمت خود جلب می‌کنند و بلافاصله پس از جلب توجه، آن‌ها را بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌دهند. به این دلیل که تفاوت‌های بنیادینی بین این دو دوربین وجود دارد، می‌خواهم آن‌ها را با هم مقایسه کنم.

از نظر طراحی ظاهری

یک‌راست می‌روم سراغ اصل مطلب. دوربین Snap خیلی از Instax Mini 8 زیباتر است و این موضوع را همه قبول دارند. Snap از رقیب خود به مراتب کوچک‌تر است و حسی شبیه به یک دوربین دیجیتال کامپکت را به کاربر منتقل می‌کند. اما Instax Mini 8 تا دلتان بخواهد زمخت است و کم‌ترین بویی از ظرافت طراحی مدرن نبرده است. دوربین فوجی فیلم حس‌وحال یک اسباب‌بازی بچگانه را دارد و خیلی‌ها شیفته‌ی همین ظاهر بامزه و بانمکش می‌شوند. شباهتی که می‌توان بین دو دوربین یافت در رنگ‌بندی جذاب آن‌ها است. پولاروید Snap در شش رنگ سفید، صورتی، قرمز، آبی، بنفش و مشکی قابل خرید است و Instax Mini 8 علاوه بر همه‌ی این رنگ‌ها، در رنگ زرد هم ارایه می‌شود. انتخاب بین این دو دوربین کاملا سلیقه‌ای است و آن را به خودتان واگذار می‌کنم.

دوربین عکاسی چاپ سريع فوجی فیلم مدل Instax Mini 8 دوربین عکاسی چاپ سریع پولاروید مدل Snap

از نظر ساختار داخلی

دوربین Instax mini 8 یک دوربین تماما آنالوگ است و در آن، سنسور دیجیتالی محلی از اعراب ندارد. هر بار که دکمه‌ی شاتر را می‌زنید، Instax mini 8 تنها یک عکس کاغذی تحویل‌تان می‌دهد و تمام. اما Snap یک دوربین دیجیتالی است و سنسور ۱۰ مگاپیکسلی دارد. در نتیجه تمام عکس‌هایی که با Snap می‌گیرید علاوه بر پرینت شدن به شکل کاغذی، به صورت دیجیتال روی یک کارت حافظه‌ی micro SD ذخیره می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر یا موبایل‌تان منتقل کنید. اما نمی‌توانید تعیین کنید که تنها از حالت دیجیتال دوربین استفاده شود و عکسی چاپ نشود. شما با فشردن دکمه‌ی شاتر، مجوز چاپ عکس را هم صادر می‌کنید و از آن طرف، نسخه‌ی دیجیتالی هم ذخیره می‌شود. تنها کلکی که می‌توانید سوار کنید تا Snap تنها عکس دیجیتال بگیرد این است که مخزن کاغذ عکس را خالی کنید و اجازه دهید دوربین این‌طور تصور کند که دارد هر دو کار را انجام می‌دهد!

دوربین عکاسی چاپ سریع پولاروید مدل Snap

عکس‌هایی که توسط Instax Mini 8 گرفته می‌شوند، بلافاصله از دوربین بیرون می‌آیند. اما کاغذ عکس در زمان بیرون آمدن از دوربین سفید است و عکس شما در اثر تماس با هوا و به مرور زمان (معمولا بین یک تا سه دقیقه) ظاهر می‌شود. در دوربین Snap بیرون آمدن عکس از دوربین با کمی تاخیر همراه است. در عوض، عکس به صورت چاپ شده و همراه با تمام رنگ‌ها از دوربین خارج می‌شود. زمانی که برای چاپ عکس لازم است، از ۳۰ تا ۳۵ ثانیه متغیر است. مشخص است که عکس نهایی در دوربین Snap سریع‌تر آماده می‌شود. ولی از آنجایی که معمولا کاربران دوربین Instax کاغذ عکس خارج شده از دوربین را در دست می‌گیرند و در هوا تکان می‌دهند، حسی از نقش داشتن در چاپ به عکاس دست می‌دهد که از تحویل گرفتن عکس آماده لذت‌بخش‌تر است. جالب اینجا است که تکان دادن عکس در سرعت ظهور آن نقشی ندارد؛ اما خیلی از عکاسان دوربین Instax این کار را دوست دارند و بی‌اختیار آن را انجام می‌دهند.

سایز عکس و کیفیت آن

این دو دوربین‌ در سایز عکس هم تفاوت دارند. دوربین Instax mini 8 عکس‌هایی در سایز تقریبی ۶ در ۴٫۵ سانتی‌متر تحویل‌تان می‌دهد و نماینده‌ی پولاروید عکس‌هایش را در سایز ۷٫۵ در ۵ سانتی‌متری چاپ می‌کند. عکس‌های دوربین Snap به صورت تمام کادر گرفته می‌شوند و در آن‌ها، هیچ بخشی از کاغذ بی‌استفاده (سفید) باقی نمی‌ماند؛ یعنی هیچ حاشیه‌‌ای برای عکس در نظر گرفته نمی‌شود. حال اینکه عکس‌های Instax Mini 8 حاشیه‌ی سفید قابل توجهی دارند. می‌توان گفت برای عکاسی از چهره (که معمولا کاربرد اصلی این دوربین‌ها است) دوربین Instax Mini 8 مناسب‌تر است.

راهنمای خرید دوربین عکاسی چاپ سریع - فوجی فیلم یا پولاروید

معمولا عکس‌هایی که با Instax Mini 8 گرفته می‌شوند، از شفافیت و روشنایی بهتری برخوردار هستند و در عکس‌های گرفته شده با Snap، می‌توان نویز را در نقاط تاریک تصویر به چشم دید. حقیقت این است که Snap تمایلی ذاتی به تیره کردن عکس‌‌ها دارد و در تمام عکس‌ها این نکته را حس خواهید کرد. شاید بتوان دلیل این اتفاق را تفاوت سایز فلش دوربین‌ها دانست. فلشی که در Instax Mini 8 استفاده شده، سایز بزرگی دارد و ساختارش، مشابه فلش‌های تخلیه‌ای مورد استفاده در دوربین‌های نگاتیوی قدیمی است. اما فلش Snap تنها یک LED سفید کوچک است. فلش Instax Mini 8 همواره روشن است و حتی اگر زیر نور مستقیم خورشید هم عکس بگیرید، فلش عمل خواهد کرد! این اتفاق باعث می‌شود عکس‌های این دوربین همواره روشن‌تر از حالت واقعی دربیایند. اما می‌توانید با پیچ نوردهی (Exposure) که دور لنز دوربین تعبیه شده، میزان نوردهی را تنظیم کنید و تا حدودی نقص Over Exposed شدن عکس را برطرف کنید. این تنظیمات در دوربین Snap به شکل متفاوت و البته پیشرفته‌تری اعمال شده است. در Snap یک پیچ برای تنظیم حالت رنگ در اختیار دارید که اجازه می‌دهد توناژ رنگ را انتخاب کنید یا حتی تعیین کنید عکس در طیف سیاه و سفید چاپ شود. این حق انتخاب هم وجود دارد که دلتان بخواهد عکسی با تم رنگ قهوه‌ای (Sepia) داشته باشید. با انتخاب Snap می‌توانید چیزی نزدیک به فیلترهای اینستاگرام را روی عکس‌هایتان اعمال کنید.

کاغذ عکس

راهنمای خرید دوربین عکاسی چاپ سریع - فوجی فیلم یا پولاروید

هر کدام از این دوربین‌ها را که انتخاب کنید، برای شروع عکاسی نیاز است که کاغذ عکس مخصوص همان دوربین را تهیه کنید. این کاغذها به دلیل جنس خاصشان و توانایی ظاهر کردن عکس بدون استفاده از مواد رنگی، قیمت بالاتری از کاغذ عکس‌های معمولی دارند. عکاسی با قابلیت چاپ سریع کار اعتیادآوری است و می‌تواند به سرعت موجودی کاغذهای عکس دوربین را خالی کند. به همین دلیل قیمت کاغذ عکس این دوربین‌ها از معیارهای مهم تصمیم‌گیری است. بسته‌ی ۵۰ عددی کاغذ عکس Premium Zink که در دوربین Snap استفاده می‌شود، ۱۱۹ هزار تومان قیمت دارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید هر عکس برایمان حدودا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان آب می‌خورد. بسته‌ی ۳۰ عددی این کاغذها با ۸۳ هزار تومان قابل خرید است که هزینه‌ی هر عکس را به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش می‌دهد. در سمت مقابل، کاغذهای عکس دوربین Instax Mini 8 را داریم که غالبا در بسته‌های ۱۰ تایی عرضه می‌شوند و گاهی اوقات شاهد بسته‌های ۲۰ عددی آنها هم هستیم. بسته‌های ۱۰ تایی این کاغذ از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان قیمت می‌خورد؛ در نتیجه برای عکاسی با Instax Mini 8 باید از ۳ هزار تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر عکس کنار بگذارید. کاملا مشخص است که عکاسی با دوربین Snap از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. کاغذ عکاسی Snap یک نکته‌ی مثبت دیگر هم در خود دارد: این کاغذ یک لایه‌ی چسبنده در پشت خود دارد که می‌توانید با جدا کردن محافظ کاغذی آن، عکس‌تان را روی یخچال یا مایکروفر بچسبانید. کاری که برای انجام دادن آن در کاغذهای Instax Mini 8 به چسب نواری یا مایع نیاز پیدا می‌کنید.

تنوع لوازم جانبی

راهنمای خرید دوربین عکاسی چاپ سریع - فوجی فیلم یا پولاروید

هر دو مدل از تنوع خوبی در لوازم جانبی برخوردار هستند. برای Snap هم کیف محافظ وجود دارد و هم می‌توانید کاغذهای آن را به تعداد تهیه کنید. کاغذهای عکاسی این دوربین تنها در یک مدل وارد کشور شده‌اند و طراحی ساده‌ای دارند. در واقع در هربار خرید تنها می‌توانید تعداد کاغذها را مشخص کنید و طرح کاغذ، همان طرح همیشگی است. اما اگر دوربین Instax Mini 8 بخرید، دستتان در این یک مورد حسابی باز است. تقریبا تمام کاغذهای عکس این دوربین در ایران قابل خرید است و می‌توانید با آنها، عکس‌های جالب‌تری را برای خودتان خلق کنید. مثلا می‌توانید کاغذی بخرید که تنها عکس‌های سیاه و سفید چاپ می‌کند یا اینکه کاغذی با حاشیه‌ی رنگی داشته باشید و عکس‌هایتان حالت جذاب‌تری به خود بگیرند. تمام کاغذهای عکاسی موجود برای دوربین Instax Mini 8 از این لینک قابل مشاهده هستند. کیف دوربین Instax Mini 8 را هم می‌توانید از این لینک تهیه کنید. راستی برای دوربین Snap یک پرینتر کوچک به نام Zip هم قابل خرید است که از کاغذهای عکس خود دوربین تغذیه می‌کند و می‌تواند عکس‌های گرفته شده با دوربین موبایلتان را برایتان چاپ کند.

باقی مشخصات و قیمت

دوربین Instax Mini 8 انرژی خود را از یک جفت باتری قلمی تامین می‌کند و هر چند وقت یک‌بار، لازم‌ است باتری‌ها را عوض کنید. اما دوربین Snap به باتری قابل شارژ مجهز شده و می‌توان این باتری را با یک کابل micro USB به سادگی شارژ کرد. همه چیز در Snap خیلی جدیدتر و مدرن‌تر است و به تجربه‌ی دیجیتالی امروزی نزدیکی بیشتری دارد. باتری دوربین به این سادگی‌ها خالی نمی‌شود و با یک‌بار شارژ می‌توانید تعداد زیادی عکس بگیرید.

از نظر جهانی، قیمت ۱۰۰ دلاری دوربین Snap تقریبا ۴۰ دلار از Instax Mini 8 بیشتر است و در ایران این اختلاف قیمت به حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. بیایید این‌طور به قضیه نگاه کنیم که Snap تقریبا دو برابر Instax Mini 8 قیمت دارد. این اختلاف قیمت را می‌توان برای تهیه‌ی فیلم‌های عکاسی کنار گذاشت و لذت عکاسی بیشتری را تجربه کرد. Instax با قیمت ارزان‌تر خود می‌تواند هواداران بیشتری داشته‌باشد و Snap با در اختیار داشتن قابلیت عکاسی دیجیتال به عنوان یک آپشن اضافه، سعی می‌کند توجه افراد مدرن‌تر را جلب کند.

* تمام قیمت‌های درج شده، مربوط به زمان نگارش مقاله هستند و ممکن است با گذر زمان تغییر کنند.

منبع متن: digikala