اول از همه بگوییم که این راهنمای خرید، شامل گزینه‌های مختلفی از لپ‌تاپ‌های اداری، سبک و سنگین و گیمینگ می‌شود. حتی در بین گزینه‌هایی که در ادامه می‌بینید، لپ‌تاپ‌های اپل نیز دیده می‌شوند. ما سعی کردیم در این مطلب، تا جای ممکن به همه‌ی سلیقه‌ها پاسخگو باشیم و از پایین‌ترین بودجه‌ای که می‌شود یک لپ‌تاپ نرمال تهیه کرد (۱۰ میلیون تومان) تا حدود ۵۰ میلیون تومان پیش رفته‌ایم.

  • راهنمای خرید مک‌بوک؛ کدام لپ‌تاپ اپل مناسب شماست؟

چند نکته‌ی مهم:

  1. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین لپ‌‌تاپ ها انتخاب شود.
  2. معیارهای مهم ما در انتخاب لپ‌تاپ‌ها تکنولوژی پردازشگر، میزان رم، حافظه‌های SSD و HDD و صفحه نمایش در کنار قابلیت‌های دیگر است.
  3. تا جای ممکن انتخاب‌ها به صورت عادلانه انجام شده است. ممکن است در یک بازه‌ی قیمتی، یک لپ‌تاپ دارای چند کانفیگ مختلف باشد. حتما با جستجوی نام لپ‌تاپ در فروشگاه دیجی‌کالا،‌ سایر مدل‌ها را هم بررسی کنید.
  4. بازار لپ‌تاپ‌ها هم مانند هر چیز دیگری در کشورمان، بسیار متزلزل و فاقد ثبات طولانی مدت است. حتما در صورتی که لپ‌تاپی از لیست انتخاب کردید، قیمت روز آن را هم بررسی کنید.

لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل X543MA-DM1067

قیمت: حدود ۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس X543MA-DM1067 از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Celeron 2.5 تا ۲.۸ گیگاهرتز
گرافیک Intel UHD Graphics 600
حافظه رم
چهار گیگابایت
صفحه نمایش TFT LED-backlit LCD
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی یک ترابایت هارددیسک
باتری باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۳ وات ساعت شارژدهی تا ۵ ساعت
درگاه‌ها دو پورت USB 2.0
وزن ۱.۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
سیستم عامل DOS
درایو نوری DVD-RW

اولین لپ‌‌تاپی که از لیست راهنمای خرید دیجی‌کالا مگ سراغش رفتیم، یک ارزان‌ قیمت به صرفه و با کیفیت است. لپ‌‌تاپ X543MA-DM1067 برند ایسوس که از خانواده‌ی سری X است، به نسبت کارایی و کیفیت، قیمت مناسبی دارد و جزو پرطرفدارترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود. این لپ‌‌تاپ که جنس بدنه‌ی آن از پلاستیک نسبتا مرغوب است، با وجود ضخامت بدنه‌ی تقریبا زیاد ۲۷ میلی‌متری، فقط حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل برای حمل‌ونقل دائمی گزینه‌ی مناسبی است. از صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی و پنل TFT با کیفیت Full HD و روکش مات در ساخت این لپ‌‌تاپ استفاده شده است. کیبوردهای جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ و پد لمسی یک‌تکه با حساسیت زیاد و امکان استفاده از فرمان‌های لمسی، باعث شده است این محصول یک ابزار کارآمد برای انجام تمام کارهای روزمره باشد.

رابط‌های کاربری و پورت‌ها هم از تنوع خوبی برخوردارند و پورت‌های معمولی سه درگاه USB 2.0, 3.0, 3.1 این مجموعه را تشکیل می‌دهد. این مدل مجهز به پردازنده‌ی مرکزی Intel 4020، پردازشگر گرافیکی ۶۰۰ Intel HD Graphics بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی از نوع هارد دیسک است که برای کاربری عمومی مناسب است. باتری ۳ سلولی لیتیوم‌یون آن تا ۵ ساعت توان روشن نگه‌داشتن دستگاه را دارد.

لپ‌‌تاپ X543MA-DM1067 یک محصول کاملا اقتصادی است که علاوه بر ظاهر موجه و درستی که دارد، می‌تواند در کارهای سبک و روزمره، کارهای حساب‌رسی دفتری، یا تماشای فیلم و سریال در کنار وب‌گردی و کلاس‌های آنلاین کاربرد خوبی داشته باشد. جالب است بدانید که شما امکان اضافه کردن رم و از آن مهم‌تر، حافظه‌ی SSD را دارید که باعث می‌شود سرعت لپ‌‌تاپ چندین‌ برابر بیشتر شود.


لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسر مدل Aspire3 A315-23-R5W1-AA

قیمت: حدود ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسر مدل Aspire3 A315-23-R5W1-AA از دیجی‌کالا

پردازنده AMD Ryzen 3 3250U 2.8 گیگاهرتز و بیشتر
گرافیک RX VEGA 3
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش TFT LED-backlit LCD 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی ۱TB HDD + 128GB SSD
باتری باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۶ وات ساعت
درگاه‌ها دو پورت USB 2.0
وزن ۱.۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
بدون سیستم عامل
صفحه نمایش مات , وبکم

لپ‌‌تاپ بعدی که در بازه‌ی قیمتی ۱۵ میلیون تومان قرار دارد، به نسبت یک لپ‌‌تاپ مناسب برای انجام حداقلی‌ترین کارهای ممکن است. برند ایسر و سری لپ‌‌تاپ‌های Aspire در چند سال گذشته بسیار خوش‌نام شده است و در حال حاضر به یکی از گزینه‌های اصلی خرید لپ‌تاپ تبدیل شده است.

لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسر مدل Aspire3 A315-23-R5W1-A یکی از مدل‌‌های زیبا، ظریف و بسیار با کیفیت است. پردازنده مرکزی Ryzen 3 AMD با مدل ۳۲۵۰U پردازش محاسبات را برعهده دارد. ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی از نوع‌ هارد دیسک به‌همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD برای ذخیره و نقل‌‌و‌‌انتقال اطلاعات استفاده می‌‌شود و مناسب به‌ نظر می‌رسد. شما در این لپ‌تاپ دارای سرعت و ظرفیت در حافظه داخلی هستید. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ Aspire3 A315-23-R5W1-AA دارای کیفیت Full HD است که می‌تواند کیفیت تصویر بالایی را به شما ارائه دهد.


لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل V15-IC

قیمت: حدود ۱۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل V15-IC از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i3 1005 1.2 تا ۳.۴ گیگاهرتز
گرافیک NVIDIA Geforce MX330 دو گیگابایت
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش TN 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی ۱TB HDD + 128GB SSD
باتری باتری ۲ سلولی ۳۵ وات
درگاه‌ها یک پورت USB 2.0 دو پورت USB 3.0
وزن ۱.۸۵ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
سیستم عامل DOS
صفحه نمایش مات , وبکم

در بازه‌ی ۲۰ میلیون تومان به سراغ برند مطرح و پرفروش لنوو رفتیم. برندی که جای پای خود را در دنیای کامپیوترها و لپ‌‌تاپ‌ها بسیار سفت کرده و در هر بازه‌ی قیمتی سعی کرده تا سلایق و علایق هر کسی را پوشش دهد. لپ‌تاپ V15 از سری‌های میان رده شرکت لنوو است و در حال حاضر یکی از خوش قیمت‌ترین لپ‌تاپ‌های حال حاضر این شرکت محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد. این لپ‌‌تاپ با سخت‌افزار مناسب و وزن نه چندان بالا مناسب امور روزمره، خانگی، گرافیکی نرمال، اداری و مهندسی با پردازش متوسط است. ضخامت این دستگاه کمتر از بیست میلی‌متر و وزن دستگاه ۱.۸ کیلوگرم است که اعدادی بسیار مناسب برای یک لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی میان‌رده محسوب می‌شوند.

لپ‌تاپ V15 در قلب خود از پردازنده‌ی نسل دهم اینتل استفاده می‌کند. Core i3 1005 فرکانسی تا ۳.۴ گیگاهرتز ارائه می‌دهد که ترکیب آن با ۸ گیگابایت رم DDR4 و پردازنده‌ی گرافیکی Geforce MX330 کمپانی انویدیا که دو گیگابایت حافظه‌ اختصاصی در اختیار دارد، می‌تواند از پس اجرای بازی‌های سبک و مربوط به سال‌ها پیش بر بیاید. همچنین صفحه نمایش این لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی از نوع TN بوده و شما را با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – Full HD همراهی می‌کند. همچنین مات بودن صفحه نمایش، دید بهتری را در فضای باز در اختیارتان قرار می‌دهد.


لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس مدل R465EP-EB219

قیمت: حدود ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس مدل R465EP-EB219 از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i5 1135G7 2.4 تا ۴.۲ گیگاهرتز
گرافیک Intel Iris X Graphics
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش IPS 14 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی ۱TB HDD + 256GB SSD
باتری باتری ۲ سلولی ۳۷ وات
درگاه‌ها دو پورت Thunderbolt دو پورت USB 2.0 یک پورت USB 3.2
وزن ۱.۶ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
سیستم عامل DOS
صفحه نمایش مات , وبکم

اگر در بازه‌ی قیمتی ۲۵ میلیون تومان به دنبال یک لپ‌‌تاپ مناسب می‌گردید، لپ‌تاپ R465EP-EB219 از محصولات سری اینتل i5 شرکت «ایسوس» با بدنه‌ی زیبا و شیک خود، جلوه‌ی یک دستگاه بالارده‌ را به شما انتقال می‌دهد. این بدنه ۱۴ میلی‌متر ضخامت و ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد و برای جا‌به‌‌جایی دائمی آن مشکل خاصی نخواهید داشت. صفحه ‌نمایش ۱۴ اینچی این محصول دارای وضوح تصویر FullHD است. پورت‌های USB و HDMI روی لبه ‌های این مدل از ایسوس دیده می‌‌شود که با استفاده از آن‌‌ها می‌توان انواع ابزارهای جانبی را بدون نیاز به هیچ مبدلی به این لپ‌‌تاپ متصل و از آن ‌ها استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های خوب این لپ‌تاپ، استفاده از پردازنده‌‌ی نسل یازدهم اینتل است. پردازنده مرکزی کم‌‌مصرف اما قوی i5 مدل ۱۱۳۵G7 شرکت INTEL، پردازشگر گرافیکی Intel Iris Xe Graphics و ۸ گیگابایت رم مجموعه‌ سخت‌‌افزاری این لپ‌‌تاپ را تشکیل می‌‌دهند که برای کاربری روزانه و مالتی‌مدیا مطلوب هستند.

در مجموع اگر به دنبال خرید یک لپ‌‌‌تاپ خوش‌‌ساخت و سبک برای انواع کاربری‌ های روزمره خود هستید، این مدل ایسوس می‌‌تواند یکی از انتخاب‌‌های شما باشد. قدرت پردازشی و گرافیکی این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند کارهای روزمره‌ی شما را جلو ببرد و البته، به خاطر پردازشگر جدیدش، شما قادر هستید ویندوز ۱۱ هم روی این دستگاه اجرا کنید.


لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل ThinkBook 15-HB

قیمت: حدود ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل ThinkBook 15-HB از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i7 1165G7 2.8 تا ۴.۷ گیگاهرتز
گرافیک Geforce MX450 دو گیگابایت
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش TN 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی ۱TB HDD + 256GB SSD
باتری باتری ۲ سلولی ۴۵ وات
درگاه‌ها USB , LAN , Wi-Fi , شیار کارت حافظه , HDMI Bluetooth دو پورت USB-C دو پورت USB 3.0
وزن ۱.۶ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
بدون سیستم عامل
صفحه نمایش مات , وبکم

رسیدیم به بازه‌ی قیمتی ۳۰ میلیون تومان، جایی که می‌توانید کم‌کم لپ‌‌تاپ‌های قدرتمندی را پیدا کنید. اول به سراغ لپ‌تاپ Thinkbook 15 برند لنوو می‌ریم که در همین سال جاری میلادی به بازار عرضه شد. لپ‌‌تاپی که مجهز به جدیدترین سری پردازنده‌های اینتل، یعنی نسل ۱۱ است. این لپ‌تاپ با تلفیقی از دو سری ThinkPad و IdeaPad ساخته شده است یعنی در کنار ظرافت و زیبایی به ارث برده از سری IdeaPad، استحکام سری ThinkPad را نیز یدک می‌کشد. استفاده از ترکیب فلز و پلاستیک بسیار باکیفیت باعث شده تا ضخامت این لپ‌تاپ ۱۸.۹ میلیمتر و و وزن آن ۱.۷Kg باشد که اعدادی فوق‌العاده برای یک لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچ محسوب می‌شوند. تفاوت این‌لپ تا با سری ThinkBook 15-IIL در طراحی قاب‌پشتی و پردازنده جدیدتر است.

این لپ‌تاپ دارای حافظه ۱ ترابایت از نوع هاردیسک به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه از نوع SSD NVMe (درایو حالت جامد) (Solid State Drive) بوده و می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را به شما هدیه دهد. لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل ThinkBook 15-H با پردازنده مرکزی i7 مناسب مصارف روزمره و عمومی و سطح بالا است. ThinkBook 15 دارای کیفیت تصویر Full HD بوده و درون خود یک رم ۸ گیگابایتی را یدک می‌کشد.

لپ‌‌تاپ تینک‌بوک ۱۵ لنوو از قدرت سخت‌افزاری مناسبی برخوردار است و می‌تواند به راحتی پاسخ‌گوی نیازهای شما از وب‌گردی و تماشای ویدیو و کار با نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ تا انجام بعضی بازی‌های سبک یا با گرافیک نرمال باشد.


لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506LH-BA

قیمت: حدود ۲۷,۵۰۰,۰۰۰  تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506LH-BA از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i5 10300H 2.8 تا ۴.۵ گیگاهرتز
گرافیک GEFORCE GTX1650 GDDR6 128Bit چهار گیگابایت
حافظه رم شانزده گیگابایت
صفحه نمایش IPS 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی ۱TB HDD + 256GB SSD
باتری باتری ۳ سلولی ۴۸ وات
درگاه‌ها LAN , Wi-Fi , شیار کارت حافظه , HDMI , Bluetooth , USB 2.0 , USB 3.0 , USB Type-C یک پورت USB-C دو پورت USB 3.0 یک پورت USB 2.0
وزن ۲.۳ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
Windows 10 64Bit Home
صفحه نمایش مات , وبکم

از بازه‌ی ۳۰ میلیون تومان، کم‌کم سر و کله‌ی لپ‌‌تاپ‌های گیمینگ هم پیدا می‌شود. برند ایسوس که ید طولانی در تولید لپ‌تاپ‌ها و قطعات مختلف گیمینگ داشته، با معرفی سری TUF، نه تنها بازار لپ‌‌تاپ‌های گیمینگ گران قیمت و قدرتمند را هدف گرفته، بلکه با تولید چند مدل مقرون به صرفه، اقشاری با بودجه‌های محدود را هم از سرویس‌های گیمینگ خود محروم نکرده است.

TUF Gaming F15 FX506LH-BA یکی از لپ‌تاپ‌های مقرون به‌صرفه این شرکت است که از مشخصات فنی مناسب و قابل قبولی بهره برده است. صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی این لپ‌تاپ با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل، توانایی ارائه نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز را دارد. با توجه به پردازنده گرافیکی GEFORCE GTX1650، باید گفت که این لپ‌تاپ توانایی ارائه عملکرد خوب و کاملا قابل قبولی را با توجه به قیمت در نظر گرفته شده خواهد داشت. رم ۱۶ گیگابایت ار نوع DDR4 در کنار حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD، از دیگر مشخصات در نظر گرفته شده برای لپ‌تاپ TUF Gaming F15 FX506LH-BA ایسوس است.

پردازنده‌ی این لپ‌‌تاپ Core i5 برند اینتل و از نسل دهم آن است که با قرارگیری کنار رم و گرافیک مناسب این لپ‌‌تاپ، بازدهی مناسبی را ارائه می‌دهد. برای مثال، شما می‌توانید بازی Battlefield V را روی رزولوشن Full-HD و تنظیمات گرافیکی Medium، روی ۳۵ تا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید. این قدرت سخت‌افزاری، می‌تواند شما را برای اجرای تمامی بازی‌های بازار، اما با تنظیمات گرافیکی محدود‌تر برای بازی‌های سنگین و بزرگ، همراهی کند.


لپ‌تاپ ۱۳.۳ اینچی ایسوس مدل ZenBook 13 UX325EA-KG287

قیمت: حدود ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۳.۳ اینچی ایسوس مدل ZenBook 13 UX325EA-KG287 از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i7 1165G7 2.8 تا ۴.۷ گیگاهرتز
گرافیک Intel Iris Xe Graphics
حافظه رم شانزده گیگابایت
صفحه نمایش IPS 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080 | 144Hz
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه SSD یک ترابایت
باتری باتری ۴ سلولی لیتیوم یونی ۶۷ وات‌ساعت
درگاه‌ها یک پورت USB-C دو پورت USB 3.0
وزن ۱.۱۴ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
Windows 10 64Bit Home
صفحه نمایش مات , وبکم

اگر به دنبال یک لپ‌‌تاپ خوش استایل و با ظاهری شیک و طراحی زیبا می‌گردید، قطعا سری لپ‌‌تاپ‌های Zenbook برند ایسوس می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد. لپ‌تاپ « ZenBook 13 UX325EA-KG287» از محصولات سری اینتل i7 شرکت «ایسوس» محسوب می‌شود که با طراحی زیبا روانه بازار شده است. بدنه‌ شیک UX325EA به‌ گونه‌ای طراحی شده که لپ‌‌تاپی رده ‌بالا را نوید می‌‌دهد. این بدنه ۱۳.۳ میلی ‌متر ضخامت و ۱.۱۴ کیلوگرم وزن دارد و برای جا‌به‌‌جایی دائمی آن مشکل خاصی نخواهید داشت. صفحه ‌نمایش ۱۳.۳ اینچی این محصول دارای وضوح تصویر FullHD است. وجود بلندگو های قوی ایسوس هم کاربری این لپ‌تاپ را به‌ عنوان یک محصول مالتی ‌مدیا تقویت می‌کند. پورت‌های USB Type-C و HDMI روی لبه ‌های این مدل از ایسوس دیده می‌‌شود که با استفاده از آن‌‌ها می‌توان انواع ابزارهای جانبی را بدون نیاز به هیچ مبدلی به این لپ‌‌تاپ متصل و از آن ‌ها استفاده کرد. ایسوس در کنار این امکانات متعدد، از سخت‌ افزارهای خوبی هم در این محصول استفاده کرده است.

لپ‌‌تاپ UX325EA از پردازنده‌ جدید نسل ۱۱ اینتل به نام Core i7 1165G7 بهره می‌برد که در کنار پردازشگر گرافیکی Intel Iris Xe، مقدار ۱۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR4X 3200MHz و ۱ ترابایت حافظه از نوع SSD (درایو حالت جامد) (Solid State Drive)، مجموعه‌ سخت‌‌افزاری این لپ‌تاپ را تشکیل می‌‌دهند که برای کاربری روزانه و مالتی‌مدیا مطلوب هستند.

این لپ‌‌تاپ مخصوص کسانی است که می‌خواهند یک لپ‌تاپ سبک ولی در عین حال قدرتمند برای انجام امور روزانه داشته باشند. انجام بازی روی این لپ‌‌تاپ خیلی توصیه نمی‌شود و در صورت اینکه بخواهید روی این لپ‌‌تاپ، بازی کنید، باید به سراغ بازی‌های قدیمی‌تر یا اجرای ضعیف بازی‌های جدید بروید.


لپ‌‌تاپ ۱۷.۳ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F17 FX706HE-A

قیمت: حدود ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۷.۳ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F17 FX706HE-A از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i7 1165G7 2.8 تا ۴.۷ گیگاهرتز
گرافیک Intel Iris Xe Graphics
حافظه رم شانزده گیگابایت
صفحه نمایش IPS 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080 | 144Hz
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه SSD یک ترابایت
باتری باتری ۴ سلولی لیتیوم یونی ۶۷ وات‌ساعت
درگاه‌ها یک پورت USB-C دو پورت USB 3.0
وزن ۱.۱۴ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
Windows 10 64Bit Home
صفحه نمایش مات , وبکم

باز هم لپ‌‌تاپی دیگر از خانواده TUF برند ایسوس که مخصوص گیمرها و با قیمت و مشخصاتی کاملا مقرون به صرفه به بازار عرضه شده است. این لپ‌‌تاپ ۳۴ میلیون تومانی، تمام قد چه از لحاظ قد و قواره و چه مشخصات سخت‌افزاری، یک دستگاه گیمینگ فوق‌العاده در بازه‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود.

استفاده از پردازنده‌ی نسل یازدهم Core i5 11260H اینتل در کنار کارت گرافیک قدرتمند RTX 3050TI GDDR6 که چهار گیگابایت حافظه دارد، ترکیب بسیار مناسبی را ترتیب داده‌اند. این لپ‌تاپ دارای ۸ گیگابایت رم است که البته امکان دارد برای انجام بازی‌های جدید و سنگین، کمی اذیت کند اما جای نگرانی نیست و شما می‌توانید این مقدار رم را تا سقف ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 ارتقا دهید و لپ‌‌تاپ خود را تا دندان مسلح کنید.

یک ویژگی بزرگ این لپ‌‌تاپ گیمینگ، صفحه نمایش Full-HD آن است که روی پنل IPS آن تعبیه شده و نرخ به‌روزرسانی تصویر آن ۱۲۰ هرتز است. این نمایشگر وضوح بالایی دارد و مات بودن آن سبب می‌شود تا در هر مکانی باشید، انعکاس نوری از آن نبینید.

در مشخصات این لپ‌تاپ دیدید که ما فقط ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داریم که آن هم البته، از نوع SSD و بسیار پرسرعت است. اگر این مقدار حافظه جواب‌گوی شما نیست، می‌توانید آن را هم ارتقا دهید و فضای ذخیره‌سازی خیلی بیشتری در این لپ‌‌تاپ گیمینگ مقرون به صرفه داشته باشید.

اندازه و ضخامت این لپ‌تاپ‌ به‌علت وجود سخت‌افزارهای نیرومند، نمایشگر بزرگ و سیستم خنک‌سازی قدرتمند، زیاد بوده و طراحی آن‌ها نیز به‌گونه‌ای است که مورد پسند گیمرها است. این لپ‌‌تاپ‌ گیمینگ به‌صورت سبک و با قابلیت حمل و نقل آسان طراحی شده و استفاده از رنگ نوک مدادی در قاب این مدل، شکل ویژه‌ و جذابی به دستگاه داده است.وزن لپ‌تاپ ایسوس FX706HE برای حمل در کوله یا کیف مخصوص بسیار مناسب بوده و کاربر می‌تواند بدون اذیت شدن، آن را با خود حمل کند.


لپ‌تاپ ۱۳ اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

قیمت: حدود ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۳ اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020 از دیجی‌کالا

پردازنده Apple M1 Chip 2.8 گیگاهرتز و بیشتر
گرافیک ۷core Apple-designed integrated GPU
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش IPS LED-backlit LCD 13.3 اینچ
رزولوشن تصویر QHD|2560×1600
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه ۲۵۶ گیگابایت SSD
باتری باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۴۹.۹ وات ساعت
درگاه‌ها Thunderbolt 3 (up to 40Gb/s) دو پورت USB 4.0 2 درگاه USB-C قابلیت خروجی Thunderbolt 3 از طریق درگاه USB-C قابلیت خروجی DisplayPort از طریق درگاه USB-C
وزن ۱.۲۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
Apple Mac OS Big Sur
صفحه نمایش مات , کیبورد با نور پس زمینه , وبکم

به یک گزینه‌ی خاص و البته منحصر به فرد رسیدیم، گزینه‌ای که علی‌رغم جدید بودنش و البته، برند گرانش، به انتخابی مقرون به صرفه و فوق‌العاده تبدیل شده است. مک‌بوک ایر اپل، مدل MGN63 2020، از نخستین لپ‌تاپ‌های کوپرتینویی‌ها است که به پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی بر معماری ARM استفاده می‌کند. پردازنده‌ای که سرعت و کیفیت آن از روز اول معرفی تا عرضه‌اش، همه را شگفت‌زده کرد.

مک‌‌بوک ایر ۲۰۲۰ مبتنی بر پردازنده‌ی M1 از لحاظ ظاهر و طراحی هیچ‌ تفاوتی با مدل‌های نسخه‌ی اینتل ندارد، بلکه تغییرات اصلی مک‌بوک ایر در داخل آن اتفاق افتاده است. جایی‌که تراشه اختصاصی M1 توان پردازشی مورد نیاز کاربر را با بهره‌وری بالاتر و مصرف انرژی کمتر فراهم می‌سازد. این تراشه در دو نسخه‌ با گرافیک ۷ یا ۸ هسته‌ای درون مک‌بوک ایر به‌کار می‌رود؛ اما در هر دو نسخه، پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای در دسترس هستند. به کمک بهینگی بسیار بیشتر تراشه‌‌ی اختصاصی M1، اپل مک‌‌بوک ایر را با سیستم خنک‌کننده‌ی پسیو (بدون فن) تولید کرده است. اپل می‌گوید CPU داخل تراشه‌ی M1 به همراه ۴ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرفش در مجموع بالغ‌بر ۳٫۵ برابر و GPU هشت هسته‌ای آن نیز تا ۵ برابر سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کنند. از سوی دیگر به‌لطف واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای M1 پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره یا شناسایی اجسام تا ۹ برابر سریع‌تر صورت می‌گیرد.

به‌لطف کنترلر حافظه‌ی موجود در M1 و حافظه‌های جدید، ماژول‌های SSD مک‌بوک ایر بالغ‌بر ۲ برابر سریع‌تر از گذشته هستند.اولترابوک محبوب اپل جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و دو پورت USB 4 با پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2 (پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه) و تاندربولت ۳ (پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه) را در اختیار کاربر می‌گذارد.

این پورت‌‌ها هم‌اکنون از گرافیک اکسترنال پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما به‌کمک آن‌ها می‌توان یک نمایشگر اکسترنال با وضوح ۶K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را به مک‌بوک ایر متصل کرد. مک‌بوک ایر اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از دالبی اتموس، ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵ را در بطن خود دارد. این لپ‌تاپ همانند گذشته از وب‌کم ۷۲۰p استفاده می‌کند؛ اما اکنون به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر داخل تراشه‌ی M1 تصاویر را با نویز کمتر و گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری ثبت می‌کند.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ مدل MGN63 به واسطه‌ی حدود قیمت ۳۳ میلیون تومانی‌اش، می‌تواند یک گزینه‌ی فوق‌العاده برای کسانی باشد که قصد مهاجرت از اکوسیستم ویندوز به مک را دارند و از طرفی، نگران هزینه‌ی بالا برای این انتقال بوده‌اند. مک‌بوک ایر جدید با بهره‌گیری از پردازنده‌ی M1 که توسط خود اپل طراحی و پیاده‌سازی شده، به شدت یک گزینه‌ی قدرتمند و در عین حال با ظرافت و دوست‌داشتنی است.


لپ‌تاپ ۱۵ اینچی لنوو مدل Legion 5 15IMH05H

قیمت: حدود ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵ اینچی لنوو مدل legion 5 15IMH05H از دیجی‌کالا

پردازنده Intel Core i7 10750H 2.6 تا ۵ گیگاهرتز
گرافیک GeForce GTX 1660 Ti شش گیگابایت
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش IPS 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080 | 144Hz
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه‌های هیبریدی یک ترابایت حافظه هارددیسک به‌ همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه از نوع SSD
باتری باتری ۳ سلولی
درگاه‌ها سه پورت USB 3.0
وزن ۲.۳۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
بدون سیستم عامل
صفحه نمایش مات , کیبورد با نور پس زمینه , وبکم

خانواده‌ی لپ‌‌تاپ‌های برند نام‌آشنای لنوو، شاخ و برگ‌های متنوعی دارد که یکی از آنها، شاخه‌ی گیمینگ این برند به نام Legion است. لپ‌‌تاپ‌های سری لژیون لنوو، به منظور دریافت بهترین خروجی ممکن و اجرای بازی‌های روز دنیا با کیفیت مطلوب، بهینه‌سازی شده‌اند. گزینه‌ای که پیش‌روی شما گذاشتیم، لپ‌تاپ ۱۵ اینچی لنوو مدل legion 5 15IMH05H است که در بازه‌ی قیمتی ۴۰ میلیون تومان، حرف‌هایی برای گفتن دارد.

لنوو مدل legion 5 15IMH05H از پردازنده‌ی Core i7 10750H نسل دهم اینتل در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد که بازدهی بسیار خوب و مطلوبی را در کنار یکدیگر دارند. از طرفی، این لپ‌تاپ مجهز به کارت گرافیک شش گیگابایتی GeForce GTX 1660 Ti است. با اینکه در بازه‌ی قیمتی این لپ‌‌تاپ، مدل‌هایی با کارت‌ گرافیک سری ۳۰۰۰ هم به چشم می‌خورد، اما نباید از قدرت فوق‌العاده‌ی کارت ۱۶۶۰Ti غافل بشویم. در تست‌های انجام شده، این تضمین وجود دارد که لپ‌‌تاپ legion 5 15IMH05H می‌تواند از پس بازی‌های سنگین در رزولوشن ۱۰۸۰p و تنظیمات گرافیکی High و حتی Ultra تا حداقل ۳۰ فریم بر ثانیه بر بیاید. برای مثال، بازی GTA V با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی و البته به صورت ۱۲۰hz، میانگین ۵۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. در بازی Apex Legends این مقدار تا ۹۰ فریم بر ثانیه نیز افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید بازی Warzone را با حداکثر نرخ فریم ۸۰ انجام دهید

لپ‌‌تاپ legion 5 15IMH05H از صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی Full-HD با نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴Hz بهره می‌برد که از کیفیت مطلوبی برخوردار است. وجود یک ترابایت حافظه هارددیسک به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه از نوع SSD هم می‌تواند پاسخگوی ذخیره‌سازی اطلاعات، نصب بازی‌های سنگین و سایر امور شما باشد.


لپ‌تاپ ۱۳ اینچی اپل مدل MacBook Air MGNE3 2020

قیمت: حدود ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۳ اینچی اپل مدل MacBook Air MGNE3 2020 از دیجی‌کالا

پردازنده Apple M1 chip 2.8 گیگاهرتز و بیشتر
گرافیک ۷core Apple-designed integrated GPU
حافظه رم هشت گیگابایت
صفحه نمایش IPS LED-backlit LCD 13.3 اینچ
رزولوشن تصویر QHD|2560×1600
فضای‌ ذخیره‌سازی حافظه SSD 512 گیگابایت
باتری باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۴۹.۹ وات ساعت
درگاه‌ها Thunderbolt 3 (up to 40Gb/s) دو پورت USB 4.0 2 درگاه USB-C قابلیت خروجی Thunderbolt 3 از طریق درگاه USB-C قابلیت خروجی DisplayPort از طریق درگاه USB-C
وزن ۱.۲۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
Apple Mac OS Big Sur
صفحه نمایش مات , کیبورد با نور پس زمینه , وبکم

در بازه‌ی ۴۰ میلیون تومان، باز هم یک گزینه‌ از خانواده‌ی مک‌بوک‌های اپل داریم که می‌تواند به واسطه‌ی قدرت پردازشی و کیفیت فوق‌العاده‌اش، گزینه‌ای مناسب باشد. تفاوت این مدل با مدل دیگر که کمی قبل‌تر معرفی کردیم، در میزان فضای ذخیره‌سازی آن است. این مدل از ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SSD کاستوم شده توسط اپل بهره می‌برد.

مک‌بوک ایر اپل، مدل MGNE3 2020، از نخستین لپ‌تاپ‌های کوپرتینویی‌ها است که به پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی بر معماری ARM مجهز شده است. پردازنده‌ای که سرعت و کیفیت آن از روز اول معرفی تا عرضه‌اش، همه را شگفت‌زده کرد.

مک‌‌بوک ایر ۲۰۲۰ مبتنی بر پردازنده‌ی M1 از لحاظ ظاهر و طراحی هیچ‌ تفاوتی با مدل‌های نسخه‌ی اینتل ندارد، بلکه تغییرات اصلی مک‌بوک ایر در داخل آن اتفاق افتاده است. جایی‌که تراشه اختصاصی M1 توان پردازشی مورد نیاز کاربر را با بهره‌وری بالاتر و مصرف انرژی کمتر فراهم می‌سازد. این تراشه در دو نسخه‌ با گرافیک ۷ یا ۸ هسته‌ای درون مک‌بوک ایر به‌کار می‌رود؛ اما در هر دو نسخه، پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای در دسترس هستند. به کمک بهینگی بسیار بیشتر تراشه‌‌ی اختصاصی M1، اپل مک‌‌بوک ایر را با سیستم خنک‌کننده‌ی پسیو (بدون فن) تولید کرده است. اپل می‌گوید CPU داخل تراشه‌ی M1 به همراه ۴ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرفش در مجموع بالغ‌بر ۳٫۵ برابر و GPU هشت هسته‌ای آن نیز تا ۵ برابر سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کنند. از سوی دیگر به‌لطف واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای M1 پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره یا شناسایی اجسام تا ۹ برابر سریع‌تر صورت می‌گیرد.

به‌لطف کنترلر حافظه‌ی موجود در M1 و حافظه‌های جدید، ماژول‌های SSD مک‌بوک ایر بالغ‌بر ۲ برابر سریع‌تر از گذشته هستند.اولترابوک محبوب اپل جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و دو پورت USB 4 با پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2 (پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه) و تاندربولت ۳ (پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه) را در اختیار کاربر می‌گذارد.

این پورت‌‌ها هم‌اکنون از گرافیک اکسترنال پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما به‌کمک آن‌ها می‌توان یک نمایشگر اکسترنال با وضوح ۶K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را به مک‌بوک ایر متصل کرد. مک‌بوک ایر اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از دالبی اتموس، ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵ را در بطن خود دارد. این لپ‌تاپ همانند گذشته از وب‌کم ۷۲۰p استفاده می‌کند؛ اما اکنون به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر داخل تراشه‌ی M1 تصاویر را با نویز کمتر و گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری ثبت می‌کند.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ مدل MGN63 به واسطه‌ی حدود قیمت ۴۰ میلیون تومانی‌اش، می‌تواند یک گزینه‌ی فوق‌العاده برای کسانی باشد که قصد مهاجرت از اکوسیستم ویندوز به مک را دارند و از طرفی، نگران هزینه‌ی بالا برای این انتقال بوده‌اند. مک‌بوک ایر جدید با بهره‌گیری از پردازنده‌ی M1 که توسط خود اپل طراحی و پیاده‌سازی شده، به شدت یک گزینه‌ی قدرتمند و در عین حال با ظرافت و دوست‌داشتنی است.


لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Legion S7

قیمت: حدود ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Legion S7 از دیجی‌کالا

پردازنده AMD Ryzen 7 5800H 3.2 تا ۴.۴ گیگاهرتز
گرافیک Geforce RTX 3060 Ti GDDR6 شش گیگابایت
حافظه رم ۱۶ گیگابایت
صفحه نمایش IPS 15.6 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080 | 165Hz
فضای‌ ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت حافظه از نوع SSD (درایو حالت جامد) (Solid State Drive)
باتری باتری چهار سلولی ظرفیت ۷۱ وات ساعت
درگاه‌ها دو پورت USB 3.0 دو پورت USB-C
وزن ۱.۹ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
بدون سیستم عامل
صفحه نمایش مات , کیبورد با نور پس زمینه , وبکم

در اینجا به یک عضو قدرتمند و بالارده‌ی سری گیمینگ لژیون برند لنوو به نام Legion S7 می‌رسیم که در بازه‌ی قیمتی ۵۰ میلیون تومان می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب و باکیفیت باشد.  این لپ‌تاپ با سخت‌افزار حرفه‌ای و وزن ایده‌آل، مناسب امور گرافیکی سنگین، مهندسی با پردازش بالا و خصوصاً بازی است. ضخامت این دستگاه ۱۸.۹ میلی‌متر و وزن آن ۱.۹ کیلوگرم است که اعدادی بسیار مناسب برای یک غول محسوب می‌شوند.

لپ‌‌تاپ Legion S7 از پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H برند AMD استفاده می‌کند که جزو پردازنده‌های رده بالای AMD محسوب می‌شود و از قدرت پردازشی و محاسباتی بسیار بالایی بهره می‌برد. استفاده از این پردازنده به این معناست که دستگاه شما از پس سنگین‌ترین بازی‌ها و رندرها برمی‌آید.

در کنار این پردازنده، ما کارت گرافیک Geforce RTX 3060Ti GDDR6 را داریم که از کارت‌های قدرتمند محسوب می‌شود. این ترکیب در کنار ۱۶ گیگابایت رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD، پاسخگوی سنگین‌ترین و جدیدترین بازی‌های روز است.

لپ‌‌تاپ Legion S7 از صفحه نمایش Full-HD به اندازه ۱۵.۴ اینچ با نرخ به‌روزرسانی ۱۶۵ هرتز بهره می‌برد و به راحتی می‌تواند کیفیت عالی قدرت درونی دستگاه را به نمایش بگذارد.

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ هستید که علاوه بر سخت‌افزار جدید و قدرتمند، وزن و قد و قواره‌ی جمع و جور و مناسبی داشته باشد، Legion S7 با ۱.۹ کیلوگرم وزن و ظاهری زیبا و پرجذبه، در بازه‌ی قیمتی ۵۰ میلیون تومان بهترین گزینه برای شما است.


لپ‌تاپ ایسوس ۱۷.۳ اینچی مدل ROG Strix G17 G713QE-HX029

قیمت: حدود ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

خرید لپ‌تاپ ایسوس ۱۷.۳ اینچی مدل ROG Strix G17 G713QE-HX029 از دیجی‌کالا

پردازنده AMD Ryzen 7 5800H 3.2 تا ۴.۴ گیگاهرتز
گرافیک GeForce RTX 3050Ti GDDR6 چهار گیگابایت
حافظه رم ۱۶ گیگابایت
صفحه نمایش IPS 17.3 اینچ
رزولوشن تصویر Full HD| 1920 x1080 | 144Hz
فضای‌ ذخیره‌سازی یک ترابایت حافظه از نوع SSD (درایو حالت جامد) (Solid State Drive)
باتری باتری چهار سلولی ظرفیت ۵۶ وات ساعت
درگاه‌ها سه پورت USB 3.0 یک پورت USB-C
وزن ۲.۴ کیلوگرم
سایر ویژگی‌ها
بدون سیستم عامل
صفحه نمایش مات , کیبورد با نور پس زمینه , وبکم

یکی از محبوب‌ترین و البته‌، قدرتمندترین لپ‌‌تاپ‌های دنیا، سری ROG برند ایسوس است. در بازه‌ی قیمتی ۵۰ میلیون تومان، ما لپ‌‌تاپ ROG Strix G17 G713QE-HX029 را از ایسوس داریم که مشخصات سخت‌افزاری آن بسیار جذاب است.

لپ‌‌تاپ ROG Strix G17 از پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H برند AMD استفاده می‌کند که جزو پردازنده‌های رده بالای AMD محسوب می‌شود و از قدرت پردازشی و محاسباتی بسیار بالایی بهره می‌برد. استفاده از این پردازنده به این معناست که دستگاه شما از پس سنگین‌ترین بازی‌ها و رندرها برمی‌آید.

در کنار این پردازنده، ما کارت گرافیک چهار گیگابایتی Geforce RTX 3050Ti GDDR6 را داریم که از کارت‌های قدرتمند محسوب می‌شود. این ترکیب در کنار ۱۶ گیگابایت رم DDR4 و یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD، پاسخگوی سنگین‌ترین و جدیدترین بازی‌های روز است.

طراحی این لپ‌‌تاپ بسیار زیبا و با شکوه است. صفحه نمایش ۱۷.۵ اینچی ROG Strix G17 از رزولوشن Ful-HD بهره می‌برد و نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز آن، تجربه‌ای فوق‌العاده از کارهای متنوع به خصوص گیمینگ را برای شما به ارمغان می‌آورد.

این لپ‌‌تاپ گیمینگ ۲.۳۲ کیلوگرم وزن دارد که به نسبت بسیاری از لپ‌‌تاپ‌های گیمینگ هم‌رده، وزن متعارفی دارد و حمل و نقل آن راحت‌تر است.

نوشته راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان (دی ۱۴۰۰) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala