پاپوش نوزاد یک هدیه‌ی جذاب و کاربردی برای نوزادان است. پاپوش‌ها تنوع زیادی دارند و با جنس‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند. بهترین آیتمی که می‌توانید برای کمد لباس یک نوزاد بخرید، پاپوش نوزادی است. چون پدر و مادر کودک خودشان معمولا لباس و کفش به‌اندازه‌ی کافی می‌خرند. اگر نوزاد قرار است در ماه‌های پاییز و زمستان به دنیا بیاید، پاپوش می‌تواند انتخاب خوبی برای او باشد.

۱. پاپوش نوزاد

فقط موقع خرید باید دقت کنید که اندازه‌ی پاپوش متناسب با نیاز نوزاد باشد. اگر پاپوش زمستانی و گرم می‌خرید حساب کنید که با توجه به زمان به دنیا آمدن نوزاد، این پاپوش را در چند ماهگی می‌تواند استفاده کند. این نکته را موقع خرید هر چیزی که نیاز به سایزبندی دقیق دارد، در نظر بگیرید.

۲. آویز تخت

آویز تخت برای هدیه نوزاد

یکی از بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید برای نوزادان بخرید، هدیه‌هایی است که تا مدت‌های طولانی بتوانند از آن استفاده کنند. آویزهای بالای تخت کودک انتخاب خوبی هستند. تا زمانی که نوزاد در ماه‌های اول زندگی باشد، آویز تخت جنبه‌ی تزیینی دارد. به مرور زمان که نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، این آویز می‌تواند برای او جنبه‌ی سرگرمی و حتی آرامش‌بخش برای خوابیدن داشته باشد. آویزهای تخت انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها امکانات دیگری مثل موزیک ملایم و… هم دارند.

۳. دستکش نوزاد

دستکش‌های نوزاد تنوع زیادی دارند. بعضی از آن‌ها نازک هستند برای اینکه روزمره از آن‌ها استفاده کنید تا نوزاد با ناخن‌هایش صورت خود را نخراشد. بعضی دیگر از دستکش‌ها برای پوشیدن در بیرون از خانه به‌خصوص در فصل‌های سرد سال مناسب‌اند. می‌توانید چند دستکش برای موقعیت‌های مختلف برای نوزادی که در راه است بخرید.

۴. چراغ خواب نوزاد

چراغ خواب یکی از محصولاتی است که تنوع بسیاری زیادی دارد. چراغ خواب‌های اتاق نوزاد هم این روزها بسیار متنوع و خلاقانه طراحی می‌شوند. بعضی از آن‌ها قابلیت پخش موزیک ملایم دارند که با گوشی هوشمند کنترل می‌شود. می‌توانید برای اینکه نوزاد شما خواب راحتی داشته باشد برایش یک موزیک ملایم پخش کنید و هم‌زمان از مزایای دیگر آن مثلا زیبایی این محصول و روشن کردن اتاق، استفاده کنید.

۵. شال آغوشی

یکی از محصولاتی که می‌توانید به عنوان هدیه برای نوزاد بخرید و البته بیشترین فایده‌ی آن برای مادر نوزاد است، شال آغوشی است. با کمک شال آغوشی می‌توانید نوزاد را به آغوش خود ببندید تا دست‌هایتان آزاد شود. غیر از شال آغوشی، انواع آغوشی نوزاد در بازار وجود دارد. بعضی از مدل‌های آن با بند به جلوی بدن متصل می‌شود. اما معمولا این مدل آغوشی را خود خانواده‌ها در سیسمونی نوزاد می‌گذارند. اگر قصد دارید چنین هدیه‌هایی بخرید حتما از پدر و مادر نوزاد بپرسید که آیا آن را تهیه کرده‌اند یا نه.

۶. صندلی غذای کودک

صندلی غذای کودک به عنوان هدیه نوزاد

صندلی غذای کودک یکی از هدیه‌هایی است که بلافاصله بعد از تولد نوزاد به کارش نمی‌آید. ولی وقتی مدتی می‌گذرد و نوزاد بزرگ‌تر می‌شود و می‌تواندد غذای کمکی بخورد و روی صندلی بنشیند، این صندلی‌ها بهترین وسیله برای کمک به نوزاد در غذا خوردن است.

  • طرز تهیه ۱۳ غذای خانگی برای کودکان زیر ۱ سال

۷. لباس خشک‌کن نوزاد

بعضی از وسایلی که می‌توانیم برای هدیه بخریم، مستقیما برای خود نوزاد نیست ولی حسابی به کار والدین او می‌آید. نوزادان معمولا لباس‌های زیادی دارند که دائم شسته می‌شود. در خانه‌های آپارتمانی هم معمولا فضای کمی برای آویزان کردن لباس‌های برای خشک شدن وجود دارد. این لباس خشک‌کن‌ها می‌توانند کار را برای والدین نوزاد راحت‌تر کنند.

۸. لباس نوزادی

یکی از هدایایی که معمولا زیاد برای نوزادان خریداری می‌شود انواع لباس است. یکی از خوبی‌های انتخاب لباس برای هدیه این است که هیچ محدودیتی برای انتخاب آن ندارید. انواع لباس خانگی، لباس‌های مناسب بیرون، لباس برای فصل‌های مختلف سال و… در بازار وجود دارد که همه‌ی آن‌ها می‌توانند هدایایی خوب و کاربردی باشند.

فقط به یک نکته باید توجه کنید. برای به دنیا آمدن نوزاد، خانواده‌ها و پدر و مادر کودک، ذوق زیادی دارند و یکی از چیزهایی که زیاد می‌خرند انواع لباس است. لباس نوزاد برای مدت خیلی کوتاهی پوشیده می‌شود و خیلی زود، برای نوزاد کوچک می‌شود. بنابراین خرید کردن تعداد زیادی لباس با سایزهای یکسان، کار عاقلانه‌ای نیست و بیشتر آن‌ها بدون استفاده می‌ماند.

اگر قصد دارید برای نوزاد لباس بخرید، غیر از توجه به اندازه‌ی لباس و تناسب آن با فصل سال، حتما با پدر و مادر او هم مشورت کنید. اگر آن‌ها به‌اندازه‌ی کافی لباس خریده‌اند، بهتر است آن هزینه را صرف هدیه‌ای دیگر کنید. یا از پدر و مادر بخواهید که کمتر لباس بخرند.

۹. وان حمام کودک

یکی از وسایل نوزاد که بعضی از والدین تهیه نمی‌کنند چون فکر می‌کنند که اضافه و بیهوده است، وان حمام نوزاد است. اما برای والدینی که منتظر اولین نوزادشان هستند و تجربه‌ای از بزرگ کردن و حمام بردن نوزاد ندارند، داشتن وان حمام نوزاد بسیار ضروری است. استفاده از این وسیله، حمام کردن کودک را بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کند. علاوه‌بر‌این، باعث می‌شود که حمام کردن برای نوزاد هم دلپذیرتر شود و حس بدی به آن نداشته باشند.

۱۰. آلبوم عکس نوزاد

آلبوم عکس نوزاد

این روزها همه‌ی ما با گوشی از خودمان عکس می‌اندازیم و به‌ندرت عکس‌هایمان را چاپ می‌کنیم اما عکس چاپ شده و آلبوم عکس، جذابیت خودش را دارد. وقتی یک آلبوم زیبا برای نوزاد بخرید، والدینش تشویق می‌شوند که بعضی از عکس‌ها را چاپ کنند و در آلبوم بگذارند. این آلبوم بعدها به بهترین یادگاری از دوران نوزادی فرزندشان تبدیل می‌شود.

خوشبختانه آلبوم‌ها تنوع زیادی دارند و با توجه به هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، انتخاب‌های متعددی دارید.

۱۱. زیورآلات طلا

یکی از هدایایی که معمولا برای نوزادها می‌خرند، زیورآلات طلا است. البته نوزاد نمی‌تواند از این زیورآلات استفاده کند و این هدیه‌ها معمولا به شکل یادگاری باقی می‌ماند. اما یک یادگاری است که از نظر مادی هم ارزشمند است و شاید روزی بتواند گره‌ای از کار باز کند.

۱۲. اسباب‌بازی‌های موزیکال

بچه‌ها معمولا از اسباب‌بازی‌های موزیکال خوششان می‌آید. اسباب‌بازی‌های موزیکال حواس مختلف کودک را به کار می‌گیرد و برای آن‌ها سرگرم‌کننده و جذاب است. این هدیه را نوزاد در ماه‌های ابتدایی تولد نمی‌تواند استفاده کند ولی به مرور زمان که بزرگ‌تر می‌شود، از داشتن آن لذت می‌برد.

۱۳. رخت‌خواب نوزاد

رختخواب نوزاد

اگر نسبت نزدیکی با نوزاد دارید می‌توانید رخت‌خواب نوزادِ روتختی، بالش، پتو و سایر لوازم خواب کودک را تهیه کنید تا بخشی از هزینه‌های تولد نوزاد را از روی دوش والدینش بردارید. این هدیه برای اعضای نزدیک خانواده مناسب است و باید با هماهنگی پدر و مادر نوزاد انجام شود برای اینکه از این وسایل ضروری، دو دست نخرید.

  • تنظیم خواب کودک؛ راهنمای کامل برای سنین مختلف

نکاتی قبل از خرید

قبل از اینکه هر تصمیمی برای خرید هدیه بگیرید، این چند فاکتور را در مورد هدیه‌ای که در نظر گرفته‌اید بررسی کنید.

۱. کاربردی بودن

نوزاادان به وسایل زیادی نیاز دارند و مطمئن باشید هر وسیله‌ی ضروری که برای نوزاد بخرید، والدینش قدردان شما خواهند بود. این کار شما باعث می‌شود که والدین در ابتدای تولد فرزند خود، هزینه‌های کمتری داشته باشند و بیشتر روی نگهداری از کودک خود تمرکز کنند.

۲. ارزش احساسی

بعضی هدایا شاید کاربردی برای زندگی روزمره‌ی نوزاد نداشته باشند اما از نظر احساسی، ارزشمند هستند. هدیه‌ای که کمک می‌کند خاطرات شیرینی را به یاد بیاورید یا برای نوزاد توسط خود شما طراحی و ساخته شده باشند، ارزش چند برابری دارند.

۳. خاص بودن

هر چیزی غیر از ایده‌هایی که به ذهن همه می‌رسد، می‌تواند هدیه‌ای جذاب باشد. بسیاری از وسایل ضروری را خود پدرها و مادرها می‌خرند. تلاش کنید هدیه‌ای بخرید که به ذهن پدر و مادر نرسیده باشد.

تا زمانی که هدیه‌ی شما یکی از این سه ویژگی را داشته باشد، هدیه‌ی مناسبی برای نوزاد است.

منابع:‌ parenting, realsimple

نوشته ۱۳ ایده برای خرید بهترین هدیه‌ی تولد نوزاد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala