نقاط ضعف:

بیایید با واقعیت ماجرا رو به رو شویم. اپل واچ ۲ یک گجت تناسب اندام است. اپل واچ ۲ دقیقا چنین دستگاهی است. در یک سال و نیم گذشته اپل سعی کرده تا از عنوان گجت تناسب اندام و سلامتی برای ساعت هوشمندش اجتناب کند. البته که اپل واچ قطعا یک ساعت هوشمند است. اما این ساعت حالا در یک زمینه (تناسب اندام) تمرکز کرده و این اتفاق خوبی است.

از زمان عرضه اولین اپل واچ، اپل فهمید که بسیاری از افراد عمدتا از این دستگاه برای سلامتی و تناسب اندام استفاده می‌کنند؛ فهمید که مردم حاضرند به تکنولوژی پول بدهند تا از تکنولوژی فرار کنند، حتی اگر در این معامله فقط ۳۰ دقیقه عرق کردن عایدشان شود.

اولین اپل واچ صرفا یک محصول قدیمی و نسل اولی اپل بود. طراحی‌اش باشکوه بود، اما ویژگی‌های مهمی را نداشت؛ رابط کاربری آن هوشمندتر از اکثر رقیبانش بود، اما اپلیکیشن‌ها را به کندی باز می‌کرد. اما اپل آنقدر ثروتمند و تاثیرگذار است که می‌تواند اشتباه کند و باز هم قدرتمندانه به میدان بازگردد. بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی از این قدرت و نفوذ بی‌بهره هستند. اپل توان این را دارد که تکرار کند.

حالا اپل واچ کمابیش همان‌چیزی است که از ابتدا قرار بود باشد. اضافه شدن GPS و مقاومت بهتر در مقابل آب، ابزار تناسب اندام بهتری از این دستگاه می‌سازد. نرم‌افزار جدید و ساده‌ی آن نشان می‌دهد که قرار نیست جایگزین یک گوشی هوشمند شود، بلکه بیشتر کاربرد یک اکسسوری مفید را دارد. آیا به اندازه گوشی هوشمند ضروری است؟ نه، شاید هم هیچ‌وقت نباشد. اما حالا به عنوان عضوی از اکوسیستم اپل، جایگاه منطقی‌تری پیدا کرده است.

قدیمی و جدید

اپل واچ ۲ در سه مدل وارد بازار می‌شود: ارزان‌ترین آنها، مدل اسپرت با قیمت پایه ۳۶۹ دلار؛ مدل استیل خالص با قیمت پایه ۵۴۹ دلار؛ و مدل سرامیک با قیمت پایه ۱۲۴۹ دلار.

ساعت جدید تقریبا عینا شبیه به ساعت قدیمی است. درست مثل آیفون ۷، هیچ‌کس به راحتی نمی‌فهمد که شما مدل جدید را گرفته‌اید. این اعتماد به طراحی مدل قبلی را نشان می‌دهد، اما اگر می‌خواهید با جدیدترین مدل و بهترین گجت پز بدهید، شاید مایوس شوید. اپل علیرغم حفظ طراحی قبلی، تکنولوژی‌های جدیدی به ساعت جدیدش اضافه کرده است.

البته تفاوت‌های کوچکی در ظاهر ساعت جدید وجود دارد. نمایشگر OLED روی ساعت جدید درخشان‌تر است. در واقع، اپل می‌گوید درخشان‌ترین نمایشگری است که تاکنون ساخته. اگر با دقت بیشتری به این دستگاه نگاه کنید، می‌بینید که اندکی هم (حدود ۰٫۹ میلی‌متر) ضخیم‌تر است. اما در هر صورت، فقط شما این را می‌دانید، هیچ‌کس متوجه این تغییر نمی‌شود. یک باتری بزرگتر ضخامت بیشتر را برای این ساعت جدید به ارمغان آورده.

verge-2016-09-12_16-10-26-0

ویژگی‌های فیزیکی

شما می‌توانید اپل واچ جدید را هنگام شنا کردن بپوشید. مدل قبلی تنها تا حدی در مقابل آب مقاوم بود، اما دستگاه جدید تا عمق ۵۰ متری در مقابل آب مقاومت می‌کند. اپلیکیشن Workout این ساعت، هم شنا در استخر و هم شنا در آب‌های آزاد را مانیتور می‌کند، دفعات طی کردن طول استخر، مسافت و سبک شنا را ثبت می‌کند.

وقتی یکی از تمرین‌های ورزشی شنا را شروع می‌کنید، ساعت، صفحه نمایش را به طور اتوماتیک قفل می‌کند. اپل می‌گوید علت این موضوع این است که ساعت به قطرات یا فشار آب واکنش نشان ندهد. قبل از اینکه کلید End را روی این تمرین تاچ کنید، باید پیچ فیزیکی روی ساعت را بچرخانید. این کار صدای عجیبی را پخش می‌کند و پس از آن لرزش دستگاه، آب را از سوراخ‌های افقی بلندگو بیرون می‌زند. این یک روش عجیب و هوشمندانه برای بیرون آوردن آب از درگاه‌های یک دستگاه الکترونیکی است.

میزان مقاومت ساعت جدید در مقابل آب بسیاری از افراد را خشنود می‌کند. این موضوع نه تنها بر شناگران تاثیر می‌گذارد، بلکه هر کسی را که با این ساعت در استخر شیرجه می‌زند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

verge-2016-09-13_14-24-07-0

با اینکه مقاومت بیشتر در مقابل آب، تغییر بسیار مفیدی است، اما اضافه شدن GPS به مراتب اهمیت بیشتری دارد. حالا با این ساعت می‌توانید بدون آیفون بیرون بروید و هر چقدر که دلتان می‌خواهد بدوید، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کنید و اپل واچ ۲ برای شما سیگنال GPS دریافت می‌کند. این دستگاه مسافت‌ها را محاسبه می‌کند و در اپلیکیشن Activity آیفون نقشه‌ای از تمرین ورزشی‌تان نشان می‌دهد.

باتری اپل واچ ۲، هنگامی که سیگنال GPS فعال است، تنها به مدت پنج ساعت به طور پیوسته دوام می‌آورد. ضمن اینکه وقتی شما بیرون از خانه در حالت workout هستید، این ساعت نشان نمی‌دهد که از سیگنال GPS استفاده می‌کنید. شاید علتش این باشد که اپل نمی‌خواهد پیغام “searching for GPS” که در بسیاری از ساعت‌های اسپرت به شکل پاپ‌آپ نمایش داده می‌شود، مزاحم کاربران شود. این شرکت می‌گوید، همین که اپلیکیشن Workout را در ساعت باز می‌کنید، دستگاه بلافاصله به دنبال سیگنال می‌گردد.

شاید برای بعضی از شماها دقت بیشترین اهمیت را داشته باشد. حتما خوشحال می‌شوید که بدانید این دستگاه تاکنون برای من دقیق عمل کرده است. من ساعت را در مسیرهای پیاده‌روی، دوندگی و دوچرخه‌سواری روزمره‌ام امتحان کرد. آیفونم را با خودم نیاوردم، چون اگر آیفون در برد اپل واچ باشد، این دستگاه به طور پیشفرض از GPS گوشی استفاده می‌کند. مسافت‌های ثبت شده در این آزمایش‌ها دقیقا با نتایج آیفون و دیگر ساعت‌های مجهز به GPS مطابقت داشتند.

vpavic-1220-130916-apple-watch-2-review10_2040-0

صرفه‌نظر از مقاومت در مقابل آب و GPS، گزینه‌های اپل واچ ۲ برای مانیتور فعالیت‌ها و تمرین‌های ورزشی بسیار شبیه به اپل واچ قبلی هستند. حسگرهای نوری ضربان قلب دقیقا مشابه قبلی هستند. فعالیت‌های روزمره همچنان در قالب مجموعه‌ای از حلقه‌های رنگارنگ نمایش داده می‌شوند. این جلوه بصری می‌تواند به بعضی از افراد انگیزه بدهد. همچنین یک اپلیکیشن پیشفرض جدید در این ساعت وجود دارد که هر از گاهی به شما یادآوری می‌کند نفس عمیق بکشید.

تمام داده‌های شما از طریق بلوتوث با اپلیکیشن Activity روی آیفون همگام‌سازی می‌شوند. بارزترین تغییر در اپلیکیشن Activity این است که حالا امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

vpavic-1220-130916-apple-watch-2-review24_2040-0

همچنان یک ساعت هوشمند

حالا نوبت به مسائل نامرتبط با تناسب اندام می‌رسد. آیا اپل واچ ۲ سریع‌تر است؟ این سوال کاملا به جایی است. اولین اپل واچ در بارگذاری اپلیکیشن‌ها بسیار کند عمل می‌کرد و رابط کاربری آن به تپ‌ها و سوایپ‌های زیادی نیاز داشت. این دستگاه به عنوان یک پلتفرم جدید برای اپلیکیشن‌ها، در ذهن بسیاری از افراد این سوال را ایجاد کرد که آیا می‌تواند جایگزینی برای گوشی‌های هوشمند باشد. البته که از همان ابتدا قرار نبود این اتفاق بیفتد. حالا این ساعت به جایگاه واقعی‌اش نزدیک‌تر شده: ترکیبی از گجت تناسب اندام، سیستم نوتیفیکیشن اپلیکیشن و مرکز کنترل برای کارهایی که می‌خواهید در دستگاه‌های دیگر انجام دهید.

بخشی از این پیشرفت‌ها به لطف پردازنده‌ی جدید و دوهسته‌ای اپل واچ ۲ ممکن شده است. گفته می‌شود این پردازنده ۵۰ درصد سریع‌تر است. عامل تاثیرگذارتر، نرم‌افزار جدید آن یعنی watchOS 3 است. این سیستم عامل برای تمام اپل واچ‌ها ارایه خواهد شد.

با watchOS 3 اپل واچ سریع‌تر و روان‌تر به نظر می‌رسد. سوایپ کردن از بالای ساعت همچنان نوتیفیکشن‌ها را نشان می‌دهد، اما حالا وقتی که از پایین به سمت بالا سوایپ می‌کنید، یک مرکز کنترل کوچک باز می‌شود. با فشار دادن کلید فیزیکی در کنار ساعت، یک داک اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد، بنابراین دیگر نیازی نیست به دسته‌ی اپلیکیشن‌ها بروید، مگر اینکه به دنبال برنامه‌ای هستید که روی داک آن را ذخیره نکرده‌اید. اگر از یک حاشیه به حاشیه دیگر دستگاه، سوایپ کنید، به راحتی می‌توانید نمای پس‌زمینه (watchface) ساعت را عوض کنید.

به این ترتیب، دیگر آنقدرها از «فورس تاچ» استفاده نمی‌کنید. البته همچنان می‌توانید با استفاده از آن نمای پس‌زمینه را تغییر دهید و شخصی‌سازی کنید. همچنین می‌توانید لوکیشن‌تان را در اپلیکیشن Maps فشار دهید تا به دنبال لوکیشن دیگری بگردید.

vpavic-1220-130916-apple-watch-2-review3_2040.0

جا برای پیشرفت

اما با وجود تمام بهینه‌سازی‌ها، هنوز بعضی از مشکلات اولین اپل واچ باقی مانده است. اپل هنوز راه درازی در پیش دارد.

من متوجه شده‌ام هر وقت که مچم را بالا می‌آورم یا آن را به سمت خودم می‌چرخانم، نمایشگر همیشه روشن نمی‌شود و این واقعا آزاردهنده است. با اینکه صفحه نمایش حالا درخشان‌تر شده و در نور عادی روز روشن به خوبی قابل مشاهده است، اما در نور مستقیم خورشید به سختی دیده می‌شود. علاوه بر این، هنگام ثبت یک تمرین بیرون از خانه، ارتفاع از سطح دریا را محاسبه نمی‌کند.

بعضی از افراد در همگام‌سازی آیتونز با اپل واچ ۲ مشکلاتی داشته‌اند. یکی از سخنگویان اپل می‌گوید این شرکت می‌داند که بعضی از افراد با این مشکل مواجه می‌شوند و حالا مشغول حل آن است.

آخر از همه می‌رسیم به عمر باتری: باتری بزرگ‌تر برای اپل واچ جدید، می‌تواند مصرف بیشتر انرژی به خاطر اضافه شدن GPS و نمایشگر درخشان‌تر را جبران و در این دستگاه تعادل ایجاد کند. عمر این باتری بدون شک از اولین اپل واچ بهتر است. اما اگر می‌خواهید ورزش کنید، دستگاهی است که باید هر روز شارژ شود.

vpavic-1220-130916-apple-watch-2-review22_2040.0

اگر اپل واچ را به عنوان یک گجت تناسب اندام می‌خواهید، بنابراین پاسخ به چند سوال و تصمیم‌گیری برای‌تان آسان است. اگر آیفون دارید، واقعا به دنبال GPS و مقاومت در مقابل آب هستید، نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها را دوست دارید، برایتان اهمیت ندارد که هر روز آن را شارژ کنید و حداقل ۳۶۹ دلار پول دارید، بنابراین آن را بخرید. اما ورزشکارانی که نمایشگر کاملا قابل رویت و ساعت‌ها عمر باتری با GPS روشن می‌خواهند، باید به فکر دستگاه دیگری باشند. با این حال، اپل واچ ۲ در زمینه تناسب اندام، یک گام بزرگ و مثبت نسبت به مدل قبلی برداشته است.

اما صرفه‌نظر از سلامت و تناسب اندام، بحث گرفتن یک اپل واچ، مثل همیشه بحث این است که چه اکوسیستمی را ترجیح می‌دهید. بر خلاف دیگر گجت‌های پوشیدنی، وقتی شما یک اپل واچ می‌خرید، به طور کلی وارد قلمروی محصولات اپل شده‌اید. آیفون، اپل واچ و «ایر پاد» (AirPod) در کنار هم خوب کار می‌کنند. اما فقط یکی از آنها به تنهایی می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و آن اپل واچ نیست.

 امتیاز The Verge: 7.5

نقاط قوت

  • GPS
  • مقاومت در مقابل آب تا عمق ۵۰ متر
  • عملکرد سریع‌تر
  • باتری بزرگ‌تر
  • محدود به کاربران آیفون
  • عدم رویت نمایشگر در نور مستقیم خورشید
  • هنوز ایرادهای نرم‌افزاری دارد

منبع: The Verge

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

مطلب نقد و بررسی اپل واچ ۲ از نگاه The Verge برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala