شرکت «اچ‌پی» (HP) همچنان یکی از پیشگامان عرصه‌ی تولید پرینتر است و تقریبا برای هر قشری از کاربران از مصارف خانگی گرفته تا کاربردهای اداری و حرفه‌ای محصولی قابل‌ارائه در چنته دارد. پرینتر M225dw برای محیط‌های تجاری و اداری کوچک طراحی شده است و کاربرانی که به دنبال محصولی مقرون‌به‌صرفه برای پرینت، اسکن، فکس و کپی هستند می‌توانند این محصول را در نظر داشته باشند. علی‌رغم قیمت نه‌چندان بالا (به نسبت قابلیت‌ها)، این پرینتر دستگاهی پرقدرت است؛ البته برخی کاستی‌های موجود در این مدل با توجه به قیمت مناسبش قابل توجیه است. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی پرینتر چندکاره HP‌ مدل M225dw همراه باشید.

ویژگی‌ها

با وجود این‌که در اتصال قطعات از خارهای پلاستیکی استفاده شده، این دستگاه hp کیفیت بالا و ظاهری مستحکم دارد. بدین شکل، دستگاه LaserJet Pro MFP M225dw ظاهری درخور کلاس خود دارد و در قالبی تمام‌مشکی، قابلیت‌های چندکاره مانند موتور لیزری ۶۰۰ dpi در پایه‌ی محصول و اسکنر تخت ۱۲۰۰ dpi را در قسمت فوقانی، در خود جای داده است.

c04391355

سیستم تغذیه‌ی خودکار ۲۵ برگی که در بازار با نام ADF شناخته می‌شود در فوقانی‌ترین قسمت بدنه تعبیه شده است که فرآیند اسکن و کپی اتوماتیک را انجام می‌دهد. این قابلیت در اسکن و کپی تعداد برگه‌های کم، اهمیت چندانی ندارد، اما برای اسکن و کپی تعداد برگه‌های بالا بسیار کاربردی بوده و سرعت انجام کار را بسیار بالا می‌برد و دلیل دیگری برای طراحی این محصول برای محیط‌های اداری و تجاری به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که ماژول اسکنی که برای این دستگاه طراحی شده تنها دارای یک هد است که درنتیجه‌ی آن علی‌رغم قابلیت چاپ دوروی دستگاه، کپی و اسکن دو رو به‌صورت اتوماتیک ممکن نبوده و در صورت اصرار بایستی کاربر خود دخالت کرده و برگه را پشت‌ورو کند که اهمیت ADF را نقض می‌کند.

سینی ۲۵۰ برگی برای تغذیه‌ی کاغذ خام به پرینتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ورودی تک‌برگی میان‌بری در قسمت فوقانی سینی تعبیه شده که به کاربر امکان می‌دهد بدون نیاز به ایجاد تغییر در سینی اصلی، بتواند کاغذهای سایز‌های دیگر را وارد دستگاه کند. تجهیز دستگاه به سینی دوم می‌توانست خوشایند باشد اما در این دامنه‌ی قیمت این قابلیت بسیار نادر است و از سوی دیگر برای محیط‌های اداری کوچک ۲۵۰ برگ کافی به نظر می‌رسد و در شرایط عادی شاید برای یک روز اداری کافی باشد. نکته‌ی مثبت دیگر در طراحی ظاهری این محصول، سینی خروجی آن است که در میان قسمت جلویی بدنه‌ طراحی شده و تداخلی با دیگر قسمت‌ها ندارد و کاغذ‌های چاپ‌شده را به‌راحتی می‌توان برداشت.

c04391225

منبع تغذیه‌ی برق به‌صورت داخلی طراحی شده است و درنتیجه نیازی به آداپتورهای حجیم و سنگین و صدالبته دست‌وپا گیر نیست. علاوه بر درگاه USB، پورت اترنت (شبکه) گیگابایتی برای به اشتراک‌گذاری به‌صورت LAN و همچنین اتصال بی‌سیم ۸۰۲٫۱۱n WiFi در این مدل طراحی شده‌اند. اگر به نام مدل این دستگاه دقت کنید حروف dw را می‌بینید. حرف w در پرینترهای HP (و گاهی در برندهای دیگر) به معنای اتصال بی‌سیم WiFi است. اتصال بی‌سیم نصب دستگاه را بسیار آسان می‌کند و می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه دستگاه را از جعبه بیرون آورده و نصب کنید. ویژگی بسیار مثبت این دستگاه پشتیبانی از اتصال بی‌سیم مستقیم است که در آن لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند بدون نیاز به شبکه‌ی WiFi می‌توانند به پرینتر متصل شوند.

صفحه‌نمایش رنگی و لمسی که در قسمت جلوی دستگاه تعبیه شده، رابط کاربری لازم برای استفاده از دستگاه را فراهم می‌کند. همچنین پورتی از نوع USB برای اتصال فلش مموری تعبیه شده است که در مواردی بسیار کاربردی است. کانکتورهای دیگر در قسمت پشت بدنه تعبیه شده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به سوکت تلفن برای قابلیت فکس اشاره کرد. البته با توجه به منسوخ شدن نسبی فکس، بسیاری از شرکت‌ها این قابلیت را دیگر در محصولات خود تعبیه نمی‌کنند.

سرعت و کارایی

توان کاری ماهانه‌ی این پرینتر چندکاره برابر با ۸۰۰۰ صفحه اعلام شده است که برای این رده از پرینترهای چندکاره از میزان کافی هم بیشتر است. با یک حساب سرانگشتی اگر میزان ۲۵۰ صفحه در روز را که پیش‌تر بیان کردیم در تعداد ۳۰ روز ماه ضرب کنیم به عدد ۷۵۰۰ صفحه در ماه می‌رسیم. درواقع می‌توان گفت رابطه‌ی مستقیمی بین حجم سینی کاغذ و توان کاری پرینتر وجود دارد و نباید از پرینتری با ظرفیت سینی ۱۰۰ برگ انتظار داشته باشید به همین میزان در ماه بتواند برای شما چاپ کند. ناگفته نماند که مقادیر اعلام شده برای توان ماهانه از سوی شرکت‌های سازنده، حاشیه‌ی امنیت دستگاه را برای حفظ سلامت و کیفیت آن نشان می‌دهد و صرف‌نظر از این میزان، دستگاه‌ها به میزان بیشتر هم قادر به کار هستند. با این‌ حال توصیه‌ی ما به شما این است که از این میزان خارج نشوید. موتور لیزری این دستگاه قادر است ۲۵ صفحه‌ی تک‌رو را در دقیقه به چاپ برساند. سرعت کپی هم در همین میزان بوده و تفاوتی ندارد. حال اگر بخواهید از قابلیت دو رو زن دستگاه استفاده کنید این میزان به ۱۵ برگه‌ کاهش می‌یابد. با تمامی این تفاسیر سرعت واقعی چاپ در عمل کمتر از عدد اعلام شده است و رابطه‌ی مستقیمی با محتوای چاپی و وضوح درخواستی برای چاپ دارد. پردازنده‌ی ۶۰۰ مگاهرتزی و حافظه‌ی ۲۵۶ مگابایتی به‌کاررفته در سخت‌افزار این مدل جزو موارد پرقدرت هستند.

c04391387

درزمینه‌ی پرینت به‌صورت بی‌سیم تاخیر کوچکی در پرینت دیده می‌شود و شاید اولین برگه بعد از ۱۰ ثانیه چاپ شود. برگه‌های بعدی سریع‌تر به چاپ می‌رسند. برای مثال یک فایل پی‌دی‌اف ۹ برگی در طول ۳۰ ثانیه به چاپ می‌رسد که در دقیقه برابر با ۱۸ برگ است. البته شرکت‌های سازنده در اعلام سرعت پرینتر، تاخیر ابتدایی را پس از ارسال فرمان پرینت در محاسبات خود به شمار نمی‌آورند. بدون محاسبه‌ی تاخیر اولیه، هر صفحه برای چاپ به ۲٫۵ ثانیه زمان نیاز دارد که در دقیقه میزانی برابر با ۲۴ برگ را نشان می‌دهد که بسیار نزدیک به عدد اعلام شده از سوی شرکت سازنده است.

در همین راستا، سرعت اسکنر برابر با ۱۴ صفحه در دقیقه به‌صورت سیاه‌وسفید و ۶ صفحه به‌صورت رنگی اعلام شده است که درنتیجه‌ی آن یک صفحه‌ی تک‌رو و سیاه‌و‌سفید در زمان ۱۳ ثانیه اسکن و سپس کپی می‌شود. کپی از صفحات رنگی کمی زمان بیشتری می‌برد که در تعداد کم صفحات قابل‌چشم‌پوشی است اما اگر قصد دارید صفحات رنگی زیادی را کپی کنید بهتر است به سراغ مدل دیگری بروید.

کیفیت چاپ این دستگاه برای استفاده در محیط‌های اداری کوچک بازهم مناسب است و اگر به دنبال کیفیت بالاتری هستید باید هزینه‌ی بسیار بیشتری متحمل شوید. یکی از معایب این دستگاه عدم چاپ بدون حاشیه است. البته این موضوع در چاپ اهمیتی ندارد و بیشتر در کپی برگه‌هایی که در حاشیه خود دارای نوشته‌اند بیشتر به چشم می‌آید.

نتیجه‌گیری

شرکت‌های کوچکی که به دنبال دستگاهی برای پرینت، کپی و اسکن هستند که قیمت بالایی نداشته باشد می‌توانند روی این دستگاه حساب کنند. کیفیت و سرعت دستگاه در حد اعلای موجود در بازار نیست اما به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید می‌ارزد. دستگاه کیفیت محصولات شرکت HP را یدک می‌کشد، دارای چاپ دو رو است و بسیاری از گزینه‌های اتصال را در لیست مشخصات به‌صورت تیک‌خورده دارد. شاید ایرادات کوچکی مانند اسکن تک‌رو و سینی کاغذ تک، بر این مدل وارد باشند، اما قیمت آن پایین است و کار شما را راه می‌اندازد.

‌‌‌‌Digi_Buy_Label5

منبع متن: digikala