مطلب کیفیت حیرت‌انگیز صدا؛ ضبط‌کننده صدای سونی ICD-UX560F برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

سونی یکی از معروف‌ترین نام‌ها در زمینه‌ی محصولات تخصصی ضبط صدا است که با پشتوانه‌ و تجربه‌ای قوی در این زمینه، راه خود را در دنیای دیجیتال ادامه داد و محصولاتی مدرن و کارآمد را به بازار ارائه کرد. محصولاتی با شیوه‌ی استفاده‌ی بسیار ساده، اندازه‌ی کوچک و کاربرد دوگانه‌ی ضبط و پخش صدا. هرچند تلفن‌های همراه هوشمند توانستند تا حد زیادی پخش‌کننده‌های کوچک موسیقی را از میدان به در کنند، اما علی‌رغم قابلیت ضبط صدا‌، ضبط‌کننده‌های حرفه‌ای صدا همچنان طرفداران خود را نگه داشتند. ضبط کننده صدا سونی مدل ICD-UX560F یک Voice Recorder کوچک با کیفیت ضبط فوق‌العاده و طراحی عالی است. ضبط‌کننده‌ای با طریقه‌ی استفاده‌ی ساده و قابلیت تغییر کیفیت صدا که به کاربر اجازه می‌دهد تا از فضای حافظه‌ی این ضبط‌کننده حداکثر استفاده را ببرد. استفاده از میکروفن‌های قدرتمند و دقیق، ظریف‌ترین جزئیات صدا را ثبت و صدایی با کیفیت را به کاربر تحویل می‌دهد. اندازه‌ی کوچک آن نیز علاوه بر قابلیت حمل ساده، استفاده از آن را بسیار آسان‌تر کرده و تقریبا در هر جایی قابل استفاده است. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا جزئیات بیشتری از این محصول سونی را بررسی کنیم.

ضبط کننده صدا سونی ICD-UX560F

طراحی

ضبط‌کننده‌های صدا مسیری طولانی را در جهت هرچه کوچک‌تر شدن پیموده‌اند. از ضبط‌کننده‌هایی به اندازه‌ی یک کیف بزرگ تا مدرن‌ترین ضبط‌کننده‌های آنالوگ که اطلاعات خود را روی نوارهای مغناطیسی کوچک یا اصطلاحا (Microcassette) ضبط می‌کردند. اما پس از ورود به دنیای دیجیتال و جایگزینی کارت‌های حافظه با نوارهای مغناطیسی، این ضبط‌کننده‌ها اندازه‌هایی بسیار کوچک‌تر از قبل را تجربه کردند. سونی مدل ICD-UX560F را در ابعاد ۱۰۱.۵x۳۶.۶ میلی‌متر ارائه کرد. ضبط کننده‌ای کوچک با طراحی فوق‌العاده و البته کارایی چشم‌گیر. صفحه نمایشگر و کلیدهای کنترل‌کننده‌ی این محصول سونی به شکلی مینیمال و در ساده‌ترین صورت ممکن روی وجه اصلی آن قرار گرفته‌اند. کلید‌های آغاز و پایان ضبط در زیر نمایشگر به صورتی جای‌گذاری شده‌اند که به راحتی با انگشت شست دست قابل کنترل باشند. در میانه‌ی این صفحه کلید ساده، کلید‌های کنترل پخش قرار گرفته‌اند که طراحی آیپاد کلاسیک را به خاطر می‌آورند. سه کلید کوچک هم در زیر کنترل‌کننده‌ی پخش تعبیه شده که کاربر را در تنظیم دلخواه ضبط‌کننده کمک می‌کنند.

برای ضبط صدا به طریقه‌ی استریو، دو میکروفن در انحنای دو گوشه‌ی بالایی این محصول تعبیه شده که با قدرتی مثال زدنی صدای محیط را جذب و ثبت می‌کنند. دو درگاه ۳.۵ میلی‌متری هم در بالای آن جای‌گذاری شده که برای اتصال هدفون و میکروفن خارجی در نظر گرفته شده‌اند. با وجود میکروفن‌های قدرمند و بلندگوی داخلی، وجود این درگاه‌ها کمک می‌کند تا بتوان از میکروفن‌های حرفه‌ای برای ضبط حرفه‌ای‌تر صدا استفاده کرد.

ضبط کننده صدا سونی ICD-UX560F

طراحی مینیمال این ضبط‌کننده‌ی صدا را در دو سمت کناری آن نیز می‌توان مشاهده کرد. در کناره‌ی سمت چپ محل جای‌گذاری کارت حافظه (microSD) دیده می‌شود که با یک حرکت ساده قابل باز شدن است. در کناره‌ی سمت راست از بالا یک کلید سه حالته قرار گرفته که برای روشن و خاموش کردن دستگاه و قرار دادن آن در حالت Hold در نظر گرفته شده است. پایین‌تر از آن کلید تنظیم صدا قرار گرفته که بوسیله‌ی انگشت شست و به سادگی قابل کنترل است. در قسمت پایینی کناره‌ی سمت راست، یک کلید کشویی تعبیه شده که با لغزاندن آن به سمت پایین، فیش USB دستگاه بیرون آمده و از طریق آن می‌توان به صورت مستقیم، ضبط‌کننده را به هر درگاه USB متصل کرد. با جای‌گذاری این اتصال درون بدنه‌ی دستگاه مشکل نیاز به کابل‌های رابط برای اتصال دستگاه به دستگاه‌های دیگر مرتفع شده و پروسه‌ی انتقال اطلاعات بسیار ساده‌تر صورت می‌پذیرد. در انحنای گوشه‌ی پایینی دستگاه هم دو سوراخ دیده می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توان به ضبط کننده بند دستی یا گردنی متصل کرد.

ضبط کننده صدا سونی ICD-UX560F

کارایی

ضبط کننده صدا سونی ICD-UX560F

ضبط‌کننده صدای سونی مدل ICD-UX560F به خاطر کیفیت بالا و سهولت در استفاده تبدیل به یک ضبط‌کننده‌ی محبوب در بین طرفداران انواع مختلف این دیوایس شده است. چهار گیگابایت حافظه‌ی داخلی به کاربر این امکان را می‌دهد تا با کمینه‌ی کیفیت ضبط  (۴۸ کیلوبیت بر ثانیه) نزدیک به ۱۶۰ ساعت و با بیشینه‌ی کیفیت آن (۱۹۲ کیلوبیت برثانیه) نزدیک به ۴۰ ساعت صدا ضبط کند. اما باید به خاطر داشت که وجود محل قرارگیری و پشتیبانی از کارت‌های حافظه (microSD) دست کاربر را برای ضبط طولانی مدت به راحتی باز می‌گذارد. برای این ضبط‌کننده دو میکروفن بسیار دقیق در انحنای گوشه‌های بالایی آن کارگذاشته شده که در کنار دو بلندگوی ظریف تعبیه شده در قسمت بالای نمایشگر، ضبط و شنیدن صدا را برای کاربر ساده می‌کند. اما از طرفی دو درگاه ۳.۵ میلی‌متری هم برای مواقعی که برای ضبط و شنیدن صدا نیاز به ابزارهای حرفه‌ای‌تری دارید در نظر گرفته شده است. یک نمایشگر سیاه‌وسفید کوچک تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر این ضبط‌کننده را در اختیار او قرار می‌دهد. اطلاعاتی از قبیل حجم صدای وارد‌شده، مدت زمان ضبط، فرمت فایل در حال ضبط و کیفیت آن و البته مهم‌تر از همه نیروی باقی‌مانده از باتری دستگاه. این محصول سونی توانایی ضبط با دو فرمت LPCM و MP3 را داراست. اما دستش در توان پخش فایل‌های مختلف بازتر است. فرمت‌های WMA و AAC دو فرمت دیگری هستند که علاوه بر فرمت‌های ضبط می‌توانند توسط این دستگاه پخش شوند. این توانایی باعث می‌شود تا سونی ICD-UX560F علاوه بر ضبط کننده، یک پخش کننده‌ی فوق‌العاده برای فایل‌های صوتی به حساب بیاید.

یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های به کار رفته در این ضبط‌کننده قابلیت تنظیم میکروفن آن در دو حالت Focus و Wide است. حالت Focus به کاربر کمک می‌کند تا صدا را تنها از یک محدوده ضبط کند. مواقعی مثل ضبط سخنرانی برای استفاده از این حالت مناسب است. از طرفی حالت Wide به کاربر این امکان را می‌دهد تا بازه‌ی وسیعی از صدا مانند صدای یک تجمع را با کیفیتی بالا ضبط کند. این ضبط کننده به یک رادیو FM هم مجهز شده که نه تنها امکان گوش دادن به رادیو را برای کاربر فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند با کیفیت‌های مختلف و قابل تنظیم، برنامه‌های در حال پخش روی موج FM را نیز بر روی حافظه‌ی خود ضبط و نگهداری کند. کاربر این دستگاه می‌تواند تا حداکثر ۵۰۰۰ فایل را در ۱۹۹ پوشه‌ی مختلف جای داده و به راحتی فایل‌های صوتی خود را طبقه بندی کند. باتری این دستگاه از نوع لیتیومی قابل شارژ است که به راحتی بوسیله‌ی درگاه USB شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

ضبط کننده صدا سونی ICD-UX560F

سونی برای ضبط‌کننده‌های خود چندین فناوری مفید را به کار می‌برد که ICD-UX560F نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از باتری و حافظه، فناوری VOR در مواقعی که سکوت حکم‌فرماست پروسه‌ی ضبط صدا را به صورت خودکار قطع می‌کند. Noise Cut صدای اضافه‌ی محیط را گرفته و صدای ضبط شده صوتی شفاف با کیفیت فوق‌العاده است. Graphic Equalizer این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربر به خواست خود، زیر و بم صدا را هنگام پخش تنظیم کند. جستجوی فایل‌ها روی این محصول سونی بسیار ساده بوده و کاربر می‌تواند فایل‌های مهم خود را برای جست‌وجوی آسان‌تر مارک‌دار کند. برای تغییر نام فایل‌ها و پوشه‌ها، همچنین پاک کردن، کپی و یا جابجایی آن‌ها نیازی به وجود یک کامپیوتر نیست و خود دستگاه این‌ کار‌ها را به سادگی انجام می‌دهد. ضبط کننده صدا سونی مدل ICD-UX560F در دو رنگ مشکی و نقره‌ای و به همراه یک کیف محافظ نرم عرضه می‌شود.

 

منبع متن: digikala