Cons

زیبایی و کارایی دو فاکتور جدانشدنی از طراحی و ساخت موبایل‌ها هستند. هر شرکتی سعی می‌کند هر چه می‌تواند بیشتر از این دو فاکتور در ساخت موبایل‌هایش استفاده کند. بعضی از شرکت‌ها هم سعی می‌کنند که زیبایی را به کارایی ترجیح دهند و به‌جای ساخت گوشی‌های زیبا، محصولاتی بسازند که کارایی بیشتری داشته باشند. گوشی «لنوو موتو زد» (Lenovo Moto Z) از اولین محصولاتی است که بعد از خرید شرکت موتورولا توسط لنوو روانه‌ی بازار شده است. طراحی این گوشی چیزی مابین زیبایی و کارایی قرار دارد. حتما طراحی آن در اولین نگاه شما را مجذوب و کارایی آن هم بعد از چند لمس شما را متوجه خود خواهد کرد. تنها زیبایی نیست که این گوشی را برتر جلوه می‌دهد، بلکه مشخصات سخت‌افزاری، صفحه‌نمایش و حتی دوربین، همگی در بالاترین حد ممکن قرار گرفته‌اند تا موتو Z را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل کنند.

طراحی و ساخت

نقد و بررسی موتو Z

تنها چیزی که می‌تواند در اولین نگاه به هر دستگاهی جذب‌تان ‌کند؛ طراحی ظاهری است. موتو Z هم با طراحی کم‌نظیرش به‌راحتی می‌تواند، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. فرقی ندارد دنبال زیبایی ظاهری هستید یا ضخامت کم؛ موتو Z هر دو مزیت را کنار هم دارد. اما تمام این جذابیت با دیدن ظاهر پشت گوشی رنگ می‌بازد. دوربین بیرون زده از روی قاب پشتی و البته حفره‌هایی طلایی که برای قرارگیری ماژول‌های موتورولا طراحی شده‌اند، ظاهر پشت گوشی را به هم ریخته‌اند. درست است که این گوشی تنها پنج میلی‌متر ضخامت دارد؛ اما باید به این نکته هم توجه کنید که مجموعه‌ی دوربین به اندازه‌ی دو میلی‌متر از قاب پشتی بیرون زده است. این بیرون‌زدگی باعث شده تا موتو Z نتواند روی سطوح صاف قرار گیرد. هنگام کار کردن با گوشی و با هر لمسی روی نمایشگر، حتما گوشی روی سطح صاف تکان می‌خورد.

نقد و بررسی موتو Z

برای آنتن‌دهی بهتر گوشی، در ساخت بالا و پایین قاب پشتی از پلاستیک استفاده‌شده؛ اما دوربین و برند موتورولا روی آلومینیومی قرار گرفته‌اند که جلوه‌ی جذاب و زیبایی به قاب پشتی داده است. این قسمت آلومینیومی در برابر خط‌و‌خش مقاومت بالایی دارد؛ اما تا دلتان بخواهد، رد اثرانگشت و عرق روی آن باقی می‌ماند. این گوشی هم خط‌های قرمز را زیر پا گذاشته؛ لنوو جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا را از این گوشی حذف کرده است. در عوض یک تبدیل برای اتصال هدفون‌های مختلف به پورت USB Type-C در جعبه وجود دارد که برای گوش دادن موسیقی حتما باید از آن استفاده کنید. شاید این مورد به خاطر باریک شدن گوشی باشد، شاید هم لنوو مثل اپل اعتقاد دارد عمر این جک آنالوگ به پایان رسیده است.

نقد و بررسی موتو Z

طراحی قاب جلویی ساده است و بی‌شباهت به گوشی‌ نکسوس ۶ نیست. البته ابتکار جالبی در ساخت گوشی به‌کاررفته است. دقیقا زیر نمایشگر و در دو طرف حسگر اثرانگشت، دو سنسور نزدیکی قرار داده شده‌اند که با نزدیک شدن هر جسمی به قسمت پایین گوشی، نمایشگر موتو Z را روشن می‌کنند. زیر نمایشگر کلیدی قرار گرفته که شبیه به کلید خانه به نظر می‌رسد؛ اما لنوو ترجیح داده از این کلید فقط برای حسگر اثرانگشت استفاده کند. این کلید حالت فیزیکی ندارد و اصلا نمی‌توانید به کمک آن به صفحه‌ی قبل یا خانه بازگردید.

نقد و بررسی موتو Z

طراحی گوشی ظریف است. آن‌قدر ظریف که گاهی احساس می‌کنید با فشار آوردن بیش‌از اندازه به لبه‌های بالایی و پایینی، ممکن است، گوشی خم‌ شود یا حتی بشکند؛ اما چنین مشکلی اصلا پیش نخواهد آمد و گوشی مقاومت لازم را در برابر هر فشاری دارد.

صفحه‌نمایش

نقد و بررسی موتو Z

بعد از طراحی چشم‌نواز موتو Z، صفحه‌ی نمایش این گوشی حتما توجه‌تان را جلب خواهد کرد. نمایشگر موتو Z، در حدی شفاف و روشن است که دیدن محتویات از زوایا یا زیر منابع نوری شدید اصلا دشوار به نظر نمی‌رسد. تراکم ۵۳۵ پیکسل بر اینچ برای یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی عالی به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص این که این پنل از تکنولوژی امولد برای روشن کردن پیکسل‌ها استفاده می‌کند. با اینکه موتو Z، پنل LED دارد، عمق نمایش رنگ سیاه در آن مناسب نیست و رنگ مشکی در نمایشگر موتو Z به خاکستری مایل است؛ این اصلا خبر خوبی برای خریداران نیست. البته این مشکل در حالت همیشه روشن بودن هم آزارتان می‌دهد. با نگاه دقیق متوجه می‌شوید پنل کاملا خاموش و به رنگ سیاه نیست.

این مشکل، اصلا مانعی در برابر این که بتوان گفت نمایشگر موتو Z از کیفیت بالایی برخوردار است یا نمایش رنگ‌ها درون آن با مشکل همراه هستند، نیست. نمایش تمام رنگ‌ها، حتی مشکی در آن از کیفیت و طیف مناسبی برخوردارند و می‌توان به‌راحتی گفت “نمایشگر موتو Z، یکی از بهترین‌های بازار” است. نمایشگر موتو Z، حتی از زاویه‌های باز و زیر نور خورشید هم خوانایی و ثبات رنگ بالایی دارد و اصلا با این نمایشگر دچار مشکل نخواهید شد.

سخت‌افزار

نقد و بررسی موتو Z

لنوو مثل سایر رقبا، برای جدیدترین گوشی‌‌اش از قوی‌ترین تراشه‌ی موجود در بازار استفاده کرده است. اسنپ‌دارگون ۸۲۰ به همراه ۴ گیگابایت رم، سخت‌افزار موتو Z را به یکی از قوی‌ترین‌های بازار تبدیل کرده‌اند. اطمینان داشته باشید که تا یک سال آینده هیچ برنامه یا بازی‌ای در فروشگاه گوگل وجود ندارد که این گوشی از پس اجرای آن برنیاید. موتو Z می‌تواند خیال‌تان را از قدرت سخت‌افزاری راحت کند. بازی‌های HD را مثل آب خوردن اجرا می‌کند. با توجه به ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی نباید نگران نصب تعداد بالایی برنامه یا بازی باشید. البته در کنار دو سیم‌کارت، امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی هم برای موتو Z در نظر گرفته‌شده است. در این گوشی می‌توانید از کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم ۲۵۶ گیگابایت برای ذخیره فایل‌های چندرسانه‌ای خود استفاده کنید.

مثل سایر گوشی‌های بالارده‌ی بازار برای این گوشی هم از پورت USB Type-C استفاده شده تا علاوه بر شارژ سریع، بتوانید راحتی لازم هنگام استفاده از پورت دو طرفه‌ی Type-C را هم تجربه کنید. علاوه بر این، می‌توانید از این پورت برای اتصال فلش و دستگاه‌های مختلف هم استفاده کنید. طبق معمول بسیاری از گوشی‌های بازار امکان اتصال به اینترنت نسل چهارم، رادیو، بلوتوث و Wi-Fi هم برای این گوشی در نظر گرفته شده‌اند.

نقد و بررسی موتو Z

یکی از امکانات جذاب و خاص که حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ قرار دادن دو سنسور نزدیکی زیر نمایشگر است تا گوشی حضور شما را در کنارش احساس کند. به محض اینکه دست‌تان را به گوشی نزدیک کنید، نمایشگر آن با نور کم روشن می‌شود، در این حالت علاوه بر دیدن اعلان‌ها و ساعت می‌توانید از حسگر اثرانگشت برای باز کردن گوشی استفاده کنید. صبر کنید داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ در موتو Z، با همین حسگر می‌توانید گوشی را قفل کنید. با این ابتکار دیگر نیازی به کلید روشن و خاموش نیست؛ البته ناگفته نماند با توجه به شکل ظاهری کلید روشن/خاموش، پیدا کردنش چندان ‌هم ساده نیست.

باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی موتو Z، تا ۵۷ ساعت استفاده‌ی ترکیبی از گوشی را با یک‌بار شارژ دوام می‌آورد. این مورد با توجه به پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای و نمایشگر کم‌مصرف گوشی چندان ‌هم دور از انتظار نیست. البته اگر به باتری بیشتر نیاز دارید، استفاده از ماژول باتری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقد و بررسی موتو Z

از دیگر مواردی که به کارایی بهتر و سرعت بالاتر این گوشی کمک می‌کند، استفاده از اندروید پیش‌فرض است. لنوو ترجیح داده تا هیچ رابط کاربری عجیب‌و‌غریب دیگری را به اندروید اضافه نکند. این ساده و سبک بودن اندروید باعث شده تا موتو Z، سرعت حداکثری و کارایی قابل‌قبولی داشته باشد. البته لنوو برنامه‌های پیش‌فرضی را به این گوشی اضافه کرده تا کارایی آن را بالا ببرد؛ اما خبری از گرافیک، انیمیشن یا ساختار خاصی نیست که بتوان آن را رابط اختصاصی لنوو نامید.

دوربین

نقد و بررسی موتو Z

علاوه بر طراحی، سنسور ۱۳ مگاپیکسلی سونی یکی دیگر از نقاط اشتراک موتو Z و نکسوس ۶ است. بهترین دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی بازار که تصاویر با کیفیت ثبت می‌کنند از این سنسور برای دوربین‌های خود استفاده کرده‌اند. اگرچه لنوو در کنار سنسور IMX214، از لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس لیزری و فلش دوگانه استفاده کرده تا مجموعه‌ی دوربین موتو Z، بتواند بهترین بازده ممکن را داشته باشد. البته فلش این مجموعه هم از نوع معمولی نیست. لنوو اعلام کرده این فلش می‌تواند نور لازم جهت تنظیم تراز سفیدی تصویر را مطابق با چیزی که فوکوس لیزری برای آن تعیین کرده تولید کند.

نقد و بررسی موتو Z

با این که چند سالی از عمر این سنسور گذشته است، لنوو توانسته با ابزار‌های جانبی و بهبود‌های کلی در دریچه‌ی دیافراگم و نوع لنزش، بازده کلی مجموعه‌ی دوربین موتو Z را بالا ببرد. فوکوس در سریع‌ترین حالت و بهترین وضعیت ممکن انجام می‌شود. می‌توانید اطمینان داشته باشید که با هر لمس فوکوس روی نقطه‌ای انجام می‌شود که از گوشی انتظار دارید آن را در تصویر برای‌تان واضح ثبت کند. با توجه به مجموعه‌ی دوربین موتو Z و ابزار‌هایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که به آن اضافه شده‌اند؛ تصاویر دوربین موتو Z، کیفیت مطلوبی و قابل‌قبولی دارند. البته باید گفت این تصاویر در حد دوربین گلکسی S7 یا آیفون ۷ نیستند؛ اما می‌توانید در هر شرایطی از دوربین این گوشی انتظار ثبت تصاویر مناسب داشته باشید.

لنوو برای دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی موتو Z هم فلش در نظر گرفته است. این فلش نور لازم برای تصاویر سلفی که بعضا با توجه به دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 تاریک ثبت می‌شوند، را تولید می‌کند. سنسور این دوربین، پیکسل‌های بزرگ‌تر از معمول دارد و همین کمک می‌کند تا تصاویر ثبت‌شده توسط مجموعه‌ی دوربین سلفی موتو Z، کیفیت لازم را برای گرفتن صفت مطلوب داشته باشند.

نقد و بررسی موتو Z

رابط کاربری دوربین هم مثل اندروید استفاده شده در این گوشی، پیش‌فرض و ساده است. هیچ امکانات اضافی یا دستکاری‌شده در این رابط کاربری دیده نمی‌شود. از طرفی هم امکانات حداقلی‌اش، مقداری هستند که دیگر نیاز به هیچ برنامه‌ی اضافی برای عکاسی نباشد. در هر حال هر دو دوربین تصاویر با کیفیت و مطلوبی ثبت می‌کنند و تصاویر در هر شرایطی کیفیت و روشنایی لازم را دارند.

ماژول‌های موتورولا

نقد و بررسی موتو Z

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گوشی را می‌توان مجهز بودن به قسمتی دانست که با استفاده از آن می‌توانید ماژول‌های کارآمدی را به موتو Z اضافه کنید. این ماژول‌ها علاوه بر موتورولا توسط شرکت‌های مختلف و صاحب‌نام تکنولوژی تولید شده‌اند. جالب اینکه این ماژول‌ها در تمام گوشی‌های خانواده‌ی Z، قابل‌استفاده هستند.

نقد و بررسی موتو Z

ماژول اسپیکر شرکت JBL، یکی از همین ماژول‌ها است که با اتصال آن به موتو Z می‌توانید از حضور دو اسپیکر قدرتمند و پرتابل ساخت JBL روی گوشی‌تان لذت ببرید. با این ماژول علاوه بر صدای استریو و اسپیکر‌هایی قدرتمند، می‌توانید ۱۰۰۰ میلی‌آمپر باتری اضافی هم داشته باشید؛ همچنین این ماژول یک استند دارد که گوشی را در بهترین حالت برای گوش دادن به موسیقی روی سطح صاف نگه دارد.

نقد و بررسی موتو Z

ماژول بعدی به شما امکان می‌دهد تا محتویات نمایشگر گوشی را تا اندازه‌ی ۷۰ اینچ روی هر سطحی به نمایش درآورید. این پروژکتور ساخت موتورولا است و با اتصال آن به گوشی در حدود ۱۱۰۰ میلی‌آمپر دیگر به باتری گوشی اضافه می‌شود و این مزیت کمک می‌کند تا گوشی زمان بیشتری را به نمایش فیلم موردعلاقه‌ی شما اختصاص دهد.

نقد و بررسی موتو Z

ماژول دوربین هم با همکاری شرکت سوئدی Hasselblad ساخته‌شده است. این ماژول، دوربینی با امکانات کم‌نظیر را به موتو Z، اضافه می‌کند و کمک می‌کند تا تصاویر عالی ثبت کنید. امکاناتی مثل زوم اپتیکال تا ۱۰ برابر، فلش زنون، امکان ذخیره‌ی تصاویر با فرمت RAW، فوکوس دستی و کلی امکان شگفت‌انگیز دیگر با این ماژول به موتو Z اضافه می‌شوند.

نقد و بررسی موتو Z

ما‌ژول دیگر تنها یک قاب است که روی قاب پشتی گوشی نصب می‌شود. این قاب که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف عرضه‌شده ؛ می‌تواند با توجه به پوشش یا استایل شما، رنگ و طرح موتو Z را تغییر دهد.

نقد و بررسی موتو Z

شرکت Incipio هم زحمت ساخت ماژول باتری موتو Z را برعهده‌گرفته است. این پک باتری که قابلیت شارژ بی‌سیم هم دارد چیزی در حدود ۲۲۲۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد و شرکت سازنده ادعا کرده تا ۲۲ ساعت استفاده‌ی ترکیبی کاربر از موتو Z را تاب می‌آورد. نکته‌ی جالب این که این باتری فقط چیزی در حدود ۸۵ گرم به وزن و ۶ میلی‌متر به ضخامت گوشی اضافه می‌کند.

 ‌

جمع‌بندی

همیشه برای خرید یک گوشی لوکس باید مبلغ زیادی هزینه کنید. به خصوص این که این لوکس بودن همیشه مقداری از امکانات گوشی را در خود غرق می‌کند و دیگر نمی‌توانید انتظار یک گوشی قدرتمند را از گوشی‌های لوکس داشته باشید.

نقد و بررسی موتو Z

اما موتو Z، در کنار زیبایی، قدرت فوق‌العاده‌ای را هم با خود به همراه آورده است. قدرتمند‌ترین تراشه‌ی اسنپ‌دارگون به همراه چهار گیگابایت رم باعث شده‌اند تا هیچ برنامه یا بازی جلودار موتو Z نباشد. همچنین دوربین‌هایی که تصاویر با کیفیت و روشن ثبت می‌کنند، نمایشگر کم‌نظیر در کنار سنسور‌هایی که حضور شما را تشخیص می‌دهند، سیستم‌عامل ساده و سریع و بزرگ‌تر از همه‌ی این‌ها قابلیت اتصال ماژول‌های مختلف از مواردی هستند که با خرید لنوو موتو Z نصیب‌تان می‌شود.

Pros

  • تراکم پیکسلی بالا و رزولوشن QHD
  • مجهز به پردازنده قدرتمند
  • بدنه باریک و طراحی زیبا
  • ۴ گیگابایت رم
  • ندارد

 

مطلب نقد و بررسی Lenovo Moto Z برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala