رمزهای عبور، کلید ورود به حساب‌های آنلاین محسوب می‌شوند. زمانی که چنین کلیدهایی به دست افراد ناشایست بیفتد، این حساب‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند. برای انتخاب رمز عبور قوی باید تعادل را رعایت کنید؛ رمز عبور از یک‌طرف باید آن‌قدر سخت باشد که دیگران نتوانند آن را حدس بزنند و از طرف دیگر باید به‌گونه‌ای باشد که در خاطر شما باقی بماند. با وجود تمام هشدارهایی که هر روز در مورد رمز عبور داده می‌شود، بسیاری از کاربران همچنان از رمزهای عبور ساده استفاده می‌کنند. بنا به تحقیق شرکت امنیتی SplashData، عبارت‌های «۱۲۳۴۵۶» و «password» همچنان از پرمصرف‌ترین رمزهای عبور به‌حساب می‌آیند.

هرچند کنترل بسیاری از موارد امنیتی حساب‌های آنلاین در دست وب‌سایت‌ها است، اما رمز عبور از جمله موارد امنیتی محسوب می‌شود که کاربر کنترل کامل روی آن دارد. بر اساس آمار یکی از شرکت‌های امنیتی، فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰۰ رخنه‌ی اطلاعاتی صورت گرفته است. به همین خاطر، بهتر است که هرچه زودتر به فکر انتخاب رمز عبور قوی برای حساب‌های آنلاین خود باشید.

در ادامه، به‌صورت مختصر و مفید در مورد نحوه‌ی انتخاب رمز عبور قوی و راه و روش یادآوری آن‌ها توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک رمز عبور قوی انتخاب کنیم

3 گام ساده برای انتخاب رمز عبور قوی

۱. با یک جمله شروع کنید

برای ایجاد یک رمز عبور قوی بهتر است از چند کلمه استفاده کنید. برخی از سایت‌ها ۶ یا ۸ حرف را به‌عنوان حداقل تعداد حروف رمز عبور مشخص می‌کنند، اما لازم نیست که به این حداقل‌ها اکتفا کنید. «ریچارد کرون» (Richard Crone)، متخصص امنیتی، درزمینه‌ی رمز عبور می‌گوید: «هرچقدر طولانی‌تر باشد، بهتر است. بهترین کار برای ایجاد رمزهای عبور طولانی، استفاده از جمله است». یک جمله را انتخاب کنید که قابل یادآوری باشد ولی ارتباط نزدیکی هم با شخص شما نداشته باشد. از استفاده از تاریخ تولد، نام حیوانات خانگی یا نام اعضای خانواده دوری کنید. فرض کنید که می‌خواهید جمله‌ی «گربه رفت دریا» را به‌عنوان رمز عبور انتخاب کنید. فینگلیش این جمله می‌شود «gorbe raft darya». سپس فاصله‌ی بین کلمات را برمی‌داریم که با این کار جمله تبدیل به «gorberaftdarya» می‌شود. کرون می‌گوید: «هرچقدر رمز عبور طولانی‌تر و نامرتبط‌تر باشد، ایمن‌تر است».

۲. از کلمات واقعی استفاده نکنید

با تغییر در محتوای جملات، ظاهر آن را تغییر دهید؛ مثلا می‌توانید دو یا سه حرف اول هر کلمه‌ی موجود در جمله را انتخاب کنید. هرچقدر از کلمات معنی‌دار کمتری در رمز عبور استفاده کنید، به همان میزان امنیت آن را بالاتر می‌برید. به‌عنوان مثال اگر سه حرف اول هر کلمه را انتخاب کنید، مثال قبلی این‌گونه می‌شود: «gorraftdar»

۳. از اعداد، نمادها و حروف کوچک و بزرگ استفاده کنید

در رمز عبور بهتر است که از انواع و اقسام اعداد، نمادها و دیگر موارد استفاده کنید. برخی از سایت‌ها کاربرانشان را ناچار می‌کنند که در رمز عبور خود حداقل یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک و عدد را قرار دهند. توجه داشته باشید که از علائم و اعداد تکراری استفاده نکنید و آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار ندهید. با استفاده از حروف بزرگ و کوچک و مثلا عدد صفر به‌جای حرف «O» می‌توانید میزان امنیت رمز عبورتان را تا حد زیادی افزایش بدهید؛ مثلا رمز عبور ما تبدیل می‌شود به: «G0rRafTdAr».

از برنامه‌ی مدیریت رمز عبور استفاده کنید

3 گام ساده برای انتخاب رمز عبور قوی

با بهره بردن از گام‌های بالا می‌توانید یک رمز عبور بسیار قوی ایجاد کنید، اما حفظ کردن چنین رمزهای عبوری کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر بهتر است که از برنامه‌هایی مانند LastPass یا Dashlane برای مدیریت رمزهای عبورتان استفاده کنید. نسخه‌ی رایگان این برنامه‌ها امکانات زیادی دارند، اما برای ویژگی‌های خاص و پیشرفته‌تر باید مبلغی را بپردازید.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور را به‌عنوان صندوق امانات بانک در نظر بگیرید که می‌تواند از تمام رمزهای عبور حساب‌های آنلاین شما محافظت کند. با استفاده از چنین برنامه‌هایی، دیگر لازم نیست انواع و اقسام رمزهای عبور را به خاطر بسپارید و فقط با یک رمز عبور می‌توانید به تمام رمزهای عبور حساب‌های کاربری‌تان دسترسی داشته باشید.

اگر به چنین برنامه‌هایی اعتماد ندارید، توصیه می‌کنیم تمام این رمزهای عبور را روی کاغذ بنویسید یا در کامپیوتر تایپ کنید و آن‌ها در مکان امنی در خانه یا در یک پوشه‌ی رمزگذاری شده در کامپیوتر قرار دهید. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، رمزهای عبور را در جایی قرار دهید که دست کمتر کسی به آن‌ها برسد.

 

آیا شما هم برای حساب‌های آنلاین‌تان از رمزهای عبور پیچیده استفاده می‌کنید؟ نظرهای خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: nerdwallet

منبع متن: digikala