اگر امسال قصد داشته باشید یکی از جدیدترین آیفون‌های اپل را بخرید، با تصمیم دشوارتری روبرو خواهید بود. در یک سو دو آیفون ۸ و ۸ پلاس با قیمت کمتر قرار دارند که از طراحی کهنه‌ی آیفون‌های قدیمی استفاده می‌کنند، و در سوی دیگر آیفون ۱۰ قرار دارد که قرار است با طراحی و قابلیت‌های جدید و متفاوتش آینده‌ی آیفون در سال‌های آتی را رهبری کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم «شما بگویید» این هفته را به همین موضوع اختصاص دهیم تا ببینیم شما کدام مدل را انتخاب می‌کنید: آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس یا آیفون ۱۰؟

از نظر مشخصات سخت‌افزاری این سه مدل شباهت زیادی به هم دارند. هر سه‌ی آن‌ها از تراشه‌ی جدید و بسیار قدرتمند A11 Bionic استفاده می‌کنند. بنابراین نباید از نظر این که تا چند سال می‌توانند پاسخ‌گوی اجرای روان و سریع سیستم عامل iOS و اپلیکیشن‌هایش باشند، تفاوتی بین آن‌ها وجود داشته باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد نکته‌ای که در مقایسه کردن این گوشی‌ها بیشترین اهمیت را دارد، طراحی است. آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از نظر طراحی تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی ندارند. البته این لزوما چیز بدی نیست. اگر پیش از این هم از آیفون استفاده می‌کردید، طراحی آشنای این گوشی‌ها به این معنی است که می‌توانید به محض در دست گرفتن آن‌ها بدون هیچ مشکلی با آن‌ها کار کنید.

شما بگویید؛ آیفون 10 یا آیفون 8 پلاس

در این میان، آیفون ۱۰ تفاوت‌های چشم‌گیرتری با دو مدل دیگر و اساسا با تمام آیفون‌های قبلی دارد. دکمه‌ی هوم آشنا و حسگر TouchID در این مدل حذف شده‌اند و جای آن‌ها را یک صفحه‌نمایش کم حاشیه بزرگ گرفته است. این یعنی باید برای باز کردن قفل گوشی از قابلیت FaceID استفاده کنید و برای کار کردن با گوشی باید مجموعه‌ای از فرمان‌های حرکتی و ترکیب‌های جدیدی از دکمه‌ها را بیاموزید. البته در نظر بگیرید که اپل با این کار توانسته یک صفحه‌نمایش بزرگ ۵٫۸ اینچی را در بدنه‌ای جای دهد که تنها اندکی از آیفون ۸ بزرگ‌تر است.

آیفون ۱۰ برتری‌های دیگری هم دارد. اپل برای اولین بار در آیفون ۱۰ از صفحه‌نمایش AMOLED و رزولوشنی بیشتر از فول اچ‌دی استفاده کرده است. اپل در دوربین سلفی آیفون ۱۰ از سیستم جدیدی به نام TrueDepth Camera استفاده کرده که علاوه بر قابلیت FaceID، ویژگی‌های جذاب دیگری از جمله حالت عکاسی پرتره و انیموجی‌ها را هم ممکن می‌کند. البته برشی که برای جای دادن دوربین TrueDepth در بالای صفحه‌نمایش آیفون ۱۰ دیده می‌شود ممکن است به خصوص در حالت افقی و هنگام تماشای ویدیو آزاردهنده باشد. در هر حال با توجه به این که اپل عادت ندارد طراحی محصولاتش را در بازه‌ی زمانی کوتاه تغییر اساسی دهد، احتمالا باید به حضور این بریدگی در آیفون‌های آینده هم عادت کنیم.

از نظر دوربین هر سه مدل به دوربین اصلی کاملا یکسان مجهز هستند. ولی اگر امکانات دوربین دوتایی مانند زوم دو برابر اپتیکال و حالت‌های پرتره و نورپردازی حرفه‌ای برایتان مهم باشد، طبیعتا باید از بین آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ یکی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که بر خلاف آیفون ۸ پلاس، هر دو لنز آیفون ۱۰ به لرزشگیر اپتیکال مجهزند. علاوه بر این دوربین دوم آیفون ۱۰ دیافراگم بازتری (f/2.4 در مقابل f/2.8) هم دارد.

در نهایت به بحث قیمت می‌رسیم که شاید برای بسیاری از افراد عامل تعیین کننده باشد. در حال حاضر آیفون ۱۰ قیمتی به مراتب بیشتر از آیفون ۸ و حتی آیفون ۸ پلاس دارد. با این حساب آیا به نظر شما ویژگی‌ها و طراحی متمایز آیفون ۱۰ ارزش این هزینه را دارد؟ شما کدام آیفون را انتخاب می‌کنید: آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس یا آیفون ۱۰؟

منبع متن: digikala