بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، «ایکس‌باکس وان ایکس» (Xbox One X) برای فروش عرضه شد. حالا طرفداران این کنسول می‌توانند از بازی کردن با کیفیت ۴K نهایت لذت را ببرند. علاوه بر این، این کنسول از بلوری‌های UHD و همچنین از استاندارد HDR هم پشتیبانی می‌کند. این بدین معنی است که بازی‌های این کنسول نه‌تنها شفاف‌تر به نظر می‌رسند، بلکه رنگ‌های آن‌ها هم زنده‌تر است. اما آیا کنسول ایکس‌باکس وان ایکس برای شما مناسب است؟ در ادامه دلایلی را برای خریدن و همچنین نخریدن این کنسول ذکر می‌کنیم تا با خواندن آن‌ها بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

لذت بردن از بازی‌های ۴K واقعی

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

Forza Motorsport 7؛ یکی از بازی‌های اختصاصی ایکس‌باکس

بله، پلی‌استیشن ۴ پرو از نظر فنی از بازی‌های ۴K پشتیبانی می‌کند. البته کنسول سونی همیشه نمی‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن واقعی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ اجرا کند. به جای آن، این کنسول از تکنیک «رندر چکربورد» (checkerboard rendering) استفاده می‌کند تا بتواند تصاویر را با رزولوشن بالاتر از حد توانش نمایش دهد. اما کاربران ایکس‌باکس وان ایکس می‌توانند بازی‌های اختصاصی این کنسول مانند Forza Motorsport 7 ،Gears of War 4 و Halo 5: Guardians را با کیفیت ۴K واقعی تجربه کنند. حتی اگر تلویزیون ۴K هم نداشته باشید، ایکس‌باکس وان ایکس باز هم می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن بالاتر از حد معمول نمایش دهد که موجب زیباتر شدن گرافیک بازی می‌شود.

تماشای بلوری‌های ۴K

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

نمایی از مستند سیاره‌ی زمین ۲

اگر اهل فیلم باشید، مطمئنا از این ویژگی وان ایکس لذت فراوانی خواهید برد. این کنسول از بلوری‌های UHD پشتیبانی می‌کند، قابلیتی که پلی‌استیشن ۴ پرو فاقد آن است. فقط کافی است که فیلم «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road) یا مستند «سیاره‌ی زمین ۲» (Planet Earth II) را با بلوری ببینید تا متوجه شوید این همه هیاهو برای چیست.

ضبط ویدیو با کیفیت ۴K

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

ایکس‌باکس وان ایکس قدرت ضبط ویدیوهای ۴K را دارد

اگر خوره‌ی بازی هستید، حتما می‌دانید که در حین بازی اتفاقات جذابی رخ می‌دهد که گاهی دوست دارید آن‌ها را ضبط کنید. حالا به لطف کنسول وان ایکس انجام چنین کاری آن هم با کیفیت ۴K ممکن شده است. با استفاده از این کنسول، می‌توانید عکس و ویدیوهای ۳۰ ثانیه‌ای را با رزولوشن بسیار عالی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ ذخیره کنید. در صورتی که توان کنسول‌های رقیب برای چنین کاری به رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ محدود شده است.

قیمت بالای وان ایکس

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

پلی‌استیشن ۴ پرو ارزان‌تر از ایکس‌باکس وان ایکس است.

نه‌تنها ایکس‌باکس وان ایکس قدرتمندترین کنسول موجود است، بلکه گران‌ترین هم هست. پلی‌استیشن ۴ پرو که تقریبا ویژگی‌های مشابه این کنسول را دارد، ارزان‌تر از وان ایکس است. همچنین می‌توانید ایکس‌باکس وان اس را بخرید که از مدل وان ایکس بسیار ارزان‌تر است ولی از بازی‌های ۴K پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K هم ندارد.

کمبود بازی‌های اختصاصی

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

نمایی از بازی Horizon Zero Dawn؛ یکی از بازی‌های اختصاصی پلی‌استیشن ۴

یک کنسول هرچقدر هم سخت‌افزار قدرتمندی داشته باشد، بدون محتوای مناسب فقط یک سروصدای توخالی است. وان ایکس از لحاظ سخت‌افزاری ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد، اما بازی‌های اختصاصی این کنسول چندان زیاد نیستند. از جمله بازی‌های اختصاصی جدید این کنسول، می‌توانیم به Forza Motorsport 7 ،Super Lucky’s Tale ،Cuphead و بازی تیراندازی آنلاین PlayerUnknown’s Battlegrounds اشاره کنیم که بیشتر آن‌ها به‌زودی عرضه می‌شوند. در همین حین، برای پلی‌استیشن انواع و اقسام بازی‌های عالی اختصاصی وجود دارد که از بین معروف‌ها می‌توانیم به Uncharted 4 و Horizon Zero Dawn اشاره کنیم و البته بازی‌های جذابی مانند God of War ،The Last of Us 2 و Detroit: Become Human هم در راه هستند.

فقدان هدست واقعیت مجازی

خریدن ایکس‌باکس وان ایکس

تصویری از PlayStation VR؛ کنسول ایکس‌باکس از هدست واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کند

 

با وجود این که وان ایکس در حال حاضر قدرتمندترین کنسول محسوب می‌شود، اما از هدست‌های واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کند. این در صورتی است که هدست PlayStation VR با پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو کاملا سازگار است. سونی و شرکایش مرتبا بازی‌هایی را برای هدست واقعیت مجازی خود منتشر می‌کنند و همین باعث شده که تا به امروز بیش از یک میلیون PlayStation VR به فروش برسد.

منبع: tom’s guide

منبع متن: digikala