گوگل کروم در عرض ۹ سال گذشته با سرعت بالا و ظاهر ساده‌اش، توانسته نظر کاربران مرورگرهای مختلف را به خود جلب کند. در این میان، فایرفاکس که تا حدی از روزهای اوج گذشته‌اش فاصله گرفته، با ارائه‌ی نسخه‌ای جدید و متحول شده امیدوار است که بتواند سهمش را از بازار پس بگیرد. نسخه‌ی جدید مرورگر شرکت موزیلا چند روز پیش تحت عنوان فایرفاکس کوانتوم (یا فایرفاکس ۵۷) عرضه شد. بنا به گفته‌ی شرکت موزیلا، این نسخه از فایرفاکس دو برابر سریع‌تر از کروم است و همچنین حافظه‌ی رم کمتری هم اشغال می‌کند. برای همین، تصمیم گرفتیم که نسخه‌ی جدید این مرورگر را بررسی و ۴ ویژگی جذاب آن را معرفی کنیم.

۱. فایرفاکس کوانتوم سریع‌تر است

۴ ویژگی جذاب فایرفاکس کوانتوم

سریع‌تر بودن این نسخه از فایرفاکس به‌خوبی احساس می‌شود. سرعت باز شدن صفحات اینترنتی به‌طور مشهودی افزایش پیدا کرده است و این افزایش سرعت را می‌توانید در هنگام تایپ در «آدرس‌بار» (address bar) هم مشاهده کنید.

این افزایش سرعت، به لطف موتور رندرینگ جدیدی ممکن شده که نام آن هم کوانتوم است. این موتور، جایگزین موتور رندرینگ قدیمی «گکو» (Gecko) شده که نسخه‌های قبلی فایرفاکس از آن استفاده می‌کردند. این موتور جدید به‌گونه‌ای طراحی شده که از سخت‌افزارهای نوین بهره‌ی بیشتری ببرد؛ فایرفاکس برای اولین بار توانسته وظایف پردازش را بین هسته‌های مختلف پردازنده‌های چندهسته‌ای تقسیم کند.

۲. فایرفاکس کوانتوم ظاهر جذابی دارد

۴ ویژگی جذاب فایرفاکس کوانتوم

گذشته از بهبود عملکرد، شکل و شمایل این مرورگر هم در نسخه‌ی کوانتوم به‌روزرسانی شده است. موزیلا نسخه‌ی جدید این مرورگر را به‌طور ساده و مدرنی طراحی کرده و همین باعث شده که ظاهر فایرفاکس کوانتوم مطابق مد روز باشد. علاوه بر این، آیکون‌ها زیباتر شده‌اند و در پوسته‌ی پیش‌فرض، تضاد زیبایی بین تب‌های فعال و غیرفعال دیده می‌شود.

در بخش تنظیمات تغییر چندان مشهودی اعمال نشده ولی در کل این بخش در کنار قسمت افزونه‌ها و پوسته‌ها ازلحاظ رابط کاربری تا حدی بهبود پیداکرده‌اند. یک مرورگر در اصل مثل پنجره‌ای به دنیای اینترنت است و برای همین مرورگرها ازلحاظ طراحی چندان جای مانور ندارند؛ ولی به‌هرحال در این فضای محدود هم موزیلا موفق شده تغییراتی را اعمال کند که موجب جذاب‌تر شده ظاهر این مرورگر شده است.

۳. فایرفاکس کوانتوم تجربه‌ی کاربری بسیار بهتری دارد

۴ ویژگی جذاب فایرفاکس کوانتوم

ما به بهبود بصری این مرورگر اشاره کردیم، اما نباید پیشرفت تجربه‌ی کاربری فایرفاکس کوانتوم را از قلم بیندازیم. به‌طور مثال، در این نسخه از فایرفاکس می‌شود بخش جستجو را حذف و از آدرس‌بار برای چنین کاری استفاده کرد. همچنین، در بالای مرورگر آیکون کتابخانه تعبیه شده که با کلیک بر آن می‌توانید به بوک‌مارک‌ها، تاریخچه، دانلودها و دیگر بخش‌های مهم دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه فایرفاکس کوانتوم، بزرگ‌تر شدن دکمه‌ها و منوها است؛ این ویژگی به‌خصوص برای کسانی مناسب است که با نمایشگرهای لمسی از ویندوز استفاده می‌کنند.

۴. فایرفاکس کوانتوم قابلیت‌های جذابی دارد

۴ ویژگی جذاب فایرفاکس کوانتوم

فایرفاکس کوانتوم از قابلیت‌های جالب زیادی بهره می‌برد، ولی بهترین آن‌ها، امکان اسکرین‌شات گرفتن است که آیکون آن در کنار آدرس‌بار جای گرفته. با استفاده از این ابزار جذاب می‌توانید از کل صفحه‌ی سایت یا قسمت خاصی از آن اسکرین‌شات تهیه کنید. البته باید اشاره کنیم که این مشخصه در نسخه‌های قبلی فایرفاکس به این مرورگر افزوده شده بود، ولی عملکرد آن در نسخه‌ی کوانتوم بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است.

منبع: Gizmodo

منبع متن: digikala