تا پیش از عرضه شدن مرورگر کروم از سوی گوگل، موزیلا فایرفاکس بهترین جایگزین برای افرادی بود که از دست مرورگر فوق‌العاده بد آن دوران مایکروسافت، یعنی اینترنت اکسپلورر، جانشان به لبشان رسیده بود. همین موضوع باعث شد فایرفاکس کاربران زیادی جذب و برای خودش اعتباری دست‌وپا کند. ولی با به میدان آمدن گوگل کروم در سال ۲۰۰۸ اوضاع تغییر کرد. کروم موفق شد در طول زمان با اتکا به سرعت بالا و رابط کاربری ساده و سرراستش رفته‌رفته جایگاه فایرفاکس را از آن خود کند. اما حالا نسخه‌ی جدید مرورگر فایرفاکس به نام فایرفاکس کوانتوم بازگشته تا انتقامش را از گوگل کروم بگیرد. آیا فایرفاکس موفق خواهد شد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در مطلب «شما بگویید» این هفته از شما بپرسیم. به نظر شما کدام مرورگر واقعا بهتر است و کدام مرورگر در آینده بر میدان رقابت سلطه خواهد داشت: فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

اگر از حق نگذریم گوگل تمام موفقیتش را هم مدیون سرعت بالا و رابط کاربری خوب نبوده است. گوگل هم‌زمان با روند تبدیل شدن اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیا، کروم را به مرورگر پیش‌فرض آن تبدیل کرد تا هر چه بیشتر کاربران را در اکوسیستم خودش درگیر کند. بدون شک گوگل کروم مرورگر بی‌نقصی نیست؛ ولی یکپارچگی فوق‌العاده زیاد آن با سرویس‌های گوگل و سیستم عامل اندروید باعث شده تا برای مدت‌های زیادی بسیاری از ما بدون فکر کردن به جایگزین‌های دیگر از آن استفاده کنیم. حقیقت این است که این یکپارچگی واقعا هم زندگی بسیاری از ما را ساده‌تر کرده است.

مرورگر فایرفاکس کوانتوم

با این حال فایرفاکس کوانتوم آمده است تا با رفع کردن نواقص نسخه‌های قبلی فایرفاکس با قدرت بیشتری به مبارزه ادامه دهد. بنا بر گفته‌ی شرکت موزیلا، فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از کروم است و حافظه‌ی رم کمتری هم اشغال می‌کند. حتی اگر نخواهیم به گفته‌ی موزیلا اعتماد کنیم هم سرعت بالای کوانتوم در عمل کاملا حس می‌شود. کوانتوم حداقل نسبتا به نسخه‌های قبلی فایرفاکس به شکل محسوسی سریع‌تر است. مرورگر جدید موزیلا از نظر ظاهری هم بهبود زیادی پیدا کرده است و حالا با سلیقه‌ی کاربران امروزی تطابق بهتری دارد. علاوه بر این ویژگی‌های جدیدی مانند امکان شخصی‌سازی بخش جست‌وجو و آدرس بار و نوآوری‌هایی که در بخش بوکمارک‌ها صورت گرفته، باعث می‌شود کار کردن با فایرفاکس کوانتوم تجربه‌ای خوشایند باشد.

مجموعه‌ی غنی افزونه‌ها هم که همیشه یکی از نقاط برتری فایرفاکس نسبت به گوگل کروم بوده است. البته به نظر می‌رسد فایرفاکس کوانتوم با تعداد زیادی از افزونه‌های قدیمی سازگاری خوب ندارد. ولی قطعا به مرور زمان با کار کردن موزیلا روی این موضوع و به‌روز شدن افزونه‌ها از سوی توسعه‌دهندگان این مشکل حل خواهد شد.

اما آیا این ویژگی‌های جدید فایرفاکس کوانتوم می‌تواند کاربران گوگل کروم را متقاعد کند که یک فرصت دوباره به فایرفاکس بدهند؟ نظر و تجربیات خود را در مورد مرورگر جدید فایرفاکس و رقابت آن با کروم در بخش نظرات با ما و خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

منبع متن: digikala