گوگل فاز بتای اندروید ۸٫۱ را تقریبا به اتمام رسانده است. نسخه‌ی نهایی به‌روزرسانی جدید اندروید اوریو قرار است این ماه منتشر شود. اما چه چیزهایی در این نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید تغییر کرده است؟ در این مقاله تغییرات و ویژگی‌هایی جدیدی که اندروید ۸٫۱ همراه خواهد داشت را بررسی کرده‌ایم.

گوگل در تاریخ ۲۸ نوامبر دومین نسخه از پیش‌نمایش اندروید ۸٫۱ را همراه با خبرهایی جدید منتشر کرد. نسخه‌ی جدید سیستم عامل اندروید ابتدا برای گوشی‌های پیکسل خود گوگل و به ویژه دو گوشی پرچم‌دار پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال عرضه خواهد شد. علاوه بر این دو گوشی، گوشی‌های دیگری مانند پیکسل‌های نسل قبل، نکسوس ۶P و نکسوس ۵X هم که به اندروید اوریو آپدیت شده‌اند، این به‌روزرسانی را از سوی گوگل دریافت می‌کنند.

از میان ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید اندروید اوریو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اخطار مصرف باتری

مدیریت مصرف باتری در اندروید ۸٫۱ بهبودهایی جزئی پیدا کرده است و بهتر از قبل می‌تواند اپلیکیشن‌هایی را که باتری زیادی مصرف می‌کنند مانیتور کند. البته در حال حاضر هم اندروید اوریو اپلیکیشن‌هایی را که مصرف باتری بیشتری دارند نمایش می‌دهد، ولی در نسخه‌ی ۸٫۱ اخطاری شامل جزئیات مربوط به مصرف باتری این اپلیکیشن‌ها برای کاربر ارسال خواهد شد. این اخطارها روی صفحه‌ی لاک‌اسکرین و در نوار نوتیفیکیشن‌ها به نمایش در خواهند آمد.

اندروید 8.1

زمانی که با یکی از اخطارها مواجه شدید، کافی است روی آن ضربه بزنید تا سیستم عامل به شما روش‌هایی را برای کنترل مصرف باتری آن اپلیکیشن ارائه کند. اندروید ۸٫۱ همچنین به شما اپلیکیشن‌هایی را نشان می‌دهد که در پس‌زمینه فعال هستند و به طور مرتب از قابلیت‌هایی مانند درخواست به‌روزرسانی موقع قفل بودن گوشی استفاده می‌کنند.

فعال شدن کامل چیپ Visual Core

اگر یکی از جدیدترین گوشی‌های گوگل را خریده‌اید می‌توانید یک بار دیگر خوشحالی کنید؛ چرا که قرار است یک بخش جدید به گوشی شما اضافه شود. در داخل گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال تراشه‌ی خاصی به نام «ویژوال کُر» (Visual Core) قرار دارد. تا الان استفاده از این تراشه تنها محدود به اپلیکیشن دوربین خود گوگل بود. ولی در نسخه‌ی ۸٫۱ اندروید اوریو گوگل اجازه می‌دهد سایر دولوپرها هم به این تراشه دسترسی داشته باشند و از قابلیت +HDR گوشی پیکسل ۲ استفاده کنند. البته طبیعتا اپلیکیشن‌ها تنها در صورتی که روی پیکسل ۲ اجرا شوند می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند. حالت +HDR از این جهت عالی است که می‌تواند به صورت زنده عمل کند و برای کاربر عکس‌هایی با رنگ و کنتراست بسیار خوب بگیرد.

تغییرات رابط کاربری

گوگل در آپدیت جدید برخی از جزئیات مربوط به رابط کاربری اندروید اوریو را هم بهبود داده است. در اندروید ۸٫۱ ممکن است زمانی که از یک تصویر پس‌زمینه‌ی تیره استفاده کنید، رنگ‌های منوهای اصلی، ویجت‌ها و داک هم تیره شوند. علاوه بر این حالت تعاملی، گوگل همچنین به دولوپرها اجازه می‌دهد رنگ‌های رابط کاربری اپلیکیشن خود را بر اساس رنگ غالب تصویر پس‌زمینه‌ی گوشی انتخاب کنند.

زمان عرضه اندروید o

هوش مصنوعی بهتر با TensorFlow Lite

دولوپرها می‌توانند هوش مصنوعی اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از بسته‌ی نرم‌افزاری جدید TensorFlow Lite برای اندروید بهینه کنند. این بسته‌ی نرم‌افزاری اجازه می‌دهد عملیات مربوط به شبکه‌های عصبی به صورت آفلاین و با استفاده از شتاب سخت‌افزاری روی خود گوشی انجام شود. رابط‌های برنامه‌نویسی (API) مربوط به شبکه‌های عصبی همچنین با تراشه‌ی ویژوال کر و فریم‌ورک‌هایی مانند Caffe2 در ارتباط هستند. این یعنی سرویس‌هایی مانند گوگل اسیستنت از قبل هوشمندتر خواهند بود و می‌توانند به صورت یکپارچه با سایر اپلیکیشن‌هایی که از تراشه‌ی خاص عملیات هوش مصنوعی بهره می‌گیرند فعالیت کنند.

بهینه‌سازی برای گوشی‌هایی با ۱ گیگابایت رم

اندکی جسورانه به نظر می‌رسد که بگوییم گوشی‌هایی با ۱ گیگابایت رم به اندروید ۸٫۱ آپدیت خواهند شد، ولی در هر حال گوگل تمام تلاش خودش را می‌کند. مشخص شده گوگل در حال کار است تا برای گوشی‌هایی که ۱ گیگابایت رم دارند و بخشی از پروژه‌ی «اندروید گو» (Android Go) هستند، نسخه‌های ساده‌تری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را آماده کند که تاثیر زیادی روی عملکرد کلی نداشته باشند. علاوه بر این، ویژگی «اپ‌های فوری» (Instant Apps) کمک می‌کند گوشی‌ها بتوانند اپلیکیشن‌ها را در قالب اپ‌های وب اجرا کنند.

سایر ویژگی‌های اندروید اوریو نسخه ۸٫۱

علاوه بر تغییرات و ویژگی‌های جدید مهمی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اندروید ۸٫۱ اوریو در زمینه‌های دیگری هم بهبود پیدا کرده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ویجت جدیدی برای تقویم
  • نیمه‌شفاف شدن پنل تنظیمات سریع
  • هایلایت شدن منوی «تنظیمات حرکتی» (Gestures) در بخش تنظیمات

ویژگی های اندروید o

  • امکان دیدن درصد باتری لوازم جانبی بلوتوثی متصل به گوشی
  • بهبود سیستم «تکمیل خودکار» (Autofill)
  • طراحی مجدد منوی خاموش کردن و ریستارت
  • تغییر ظاهر بخش «کمک و پشتیبانی» (Help and Support)

طبق برنامه اندروید ۸٫۱ اوریو باید همین ماه توسط گوگل عرضه شود. این احتمال وجود دارد که برخی از سازندگان گوشی موبایل نسخه‌ی ۸٫۰ اندروید اوریو را کنار گذاشته و گوشی‌های خود را مستقیما به نسخه‌ی ۸٫۱ آپدیت کنند. آیا برای دریافت نسخه‌ی ۸٫۱ اندروید هیجان دارید؟ کدام ویژگی آن به نظر شما اهمیت بیشتری دارد؟

منبع: Androidpit

مطلب بهترین ویژگی‌های اندروید ۸٫۱ اوریو برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala