در سرویس جیمیل بخشی وجود دارد که بسیاری از کاربران آشنایی چندانی با آن ندارند. در قسمت تنظیمات، یک تب با عنوان «آزمایشگاه‌ها» (Labs) دیده می‌شود که شاید تا حالا چشمتان به آن نخورده است. آزمایشگاه‌های جیمیل اساسا افزونه‌هایی هستند که قابلیت‌های جذابی را برای این سرویس ایمیل به ارمغان می‌آورند. در این قسمت انواع و اقسام ویژگی‌ها وجود دارد که شاید برخی از آن‌ها واقعا مفید باشند و برخی دیگر هم کاربرد چندانی نداشته باشند. روی هم رفته، این بخش را می‌توان به عنوان «زمین بازی» گوگل تعبیر کرد که در آنجا می‌تواند ویژگی‌های جدیدی را برای بخش وب سرویس جیمیل محک بزند.

البته در این زمینه باید به یک هشدار توجه داشته باشید. مشخصه‌های Labs آزمایشی هستند و بنا به صفحه‌ی این بخش در جیمیل: «می‌توانند در هرزمانی تغییر یابند، خراب یا ناپدید شوند». در ضمن یادتان باشد که در مورد گوگل داریم صحبت می‌کنیم، شرکتی که به راحتی هر چه تمام‌تر خدمات سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب را قطع می‌کند. اگر قصد استفاده از این مشخصه‌های آزمایشی را دارید، مراقب باشید که به آن‌ها وابسته نشوید. با وجود تمام این هشدارها، برخی از قابلیت‌های جذاب این آزمایشگاه‌ها درنهایت در پلتفرم اصلی جیمیل به کار گرفته شده‌اند. از معروف‌ترین آن‌ها، می‌توانیم به دکمه‌ی محبوب Send and Archive اشاره کنیم.

چگونه Labs را در جیمیل فعال کنیم؟

برای فعال کردن Labs، وارد اکانت جیمیل خود شوید و با کلیک روی آیکون چرخ‌دنده که در زیر عکس پروفایل وجود دارد، به بخش «تنظیمات» (Setting) بروید. در قسمت فوقانی این بخش، می‌توانید روی عبارت Labs کلیک کنید. بعد از ورود به این بخش، می‌توانید انواع و اقسام مشخصه‌ها را مشاهده کنید که در کنار آن توضیح مختصری هم نوشته شده است. اگر مشخصه‌ای مورد پسند شما واقع شد، روی گزینه‌ی Enable موجود در کنار آن کلیک و سپس گزینه‌ی Save Changes را انتخاب کنید. به همین سادگی.

ورود به gmail

بیشتر این مشخصه‌ها واقعا مفید هستند و احتمالا از استفاده از بیشتر آن‌ها لذت خواهید برد. یکی از جالب‌ترین مشخصه‌های این بخش Preview Pane است که به شما اجازه می‌دهد بدون باز کردن ایمیل، نگاهی سریع به محتوای آن بیندازید. مشخصه‌های جالب دیگر هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی مشخصه‌های Labs

برخی از این مشخصه‌ها بسیار ساده هستند و نیاز به توضیح چندانی ندارند. ولی برخی کمی پیچیده‌تر محسوب می‌شوند و به دستورالعمل مفصل‌تری احتیاج دارند.

گوگل جیمیل

Auto-advance

کارکرد مشخصه‌ی Auto-advance این است که در هنگام پاک یا آرشیو کردن یک ایمیل، به‌صورت خودکار روانه‌ی ایمیل بعدی می‌شوید.

Google Calendar gadget

با فعال کردن این مشخصه، می‌توانید تقویم گوگل را در سمت چپ جیمیل قرار دهید تا با یک نگاه از برنامه‌ی روزهای آینده با خبر شوید.

Mark as Read Button

اگر بخواهید بدون باز کردن یک ایمیل وضعیت آن را به خوانده‌شده تغییر دهید، می‌توانید از این مشخصه استفاده کنید. البته همین حالا هم در محیط اصلی جیمیل می‌توانید با کلیک بر دکمه‌ی More و سپس Mark as read چنین کاری را انجام دهید؛ ولی با فعال کردن این مشخصه، این دکمه در صفحه‌ی اصلی قرار می‌گیرد.

Preview Pane

این مشخصه به شما اجازه می‌دهد که بدون باز کردن ایمیل‌ها، نگاهی سریع و اجمالی به محتوای آن بیندازید. این ویژگی به‌خصوص برای کاربران سرویس‌های قدیمی ایمیل مانند Outlook لذت‌بخش خواهد بود.

Right-side chat

این مشخصه، چت جیمیل را به سمت راست منتقل می‌کند تا در سمت چپ جای بیشتری برای «برچسب‌ها» (Labels) یا حتی مشخصه‌های Labs ایجاد شود.

Smartlabels

مشخصه‌ی Smartlabels تقریبا مانند تب‌های Social و Promotions موجود در صفحه‌ی اصلی جیمیل است. با استفاده از مشخصه‌ی Smartlabels، می‌توانید ایمیل‌های «همگانی» (Bulk)، ایمیل‌های مربوط به انجمن‌های اینترنتی و نوتیفیکیشن‌ها را در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار دهید.

Unread message icon

با فعال کردن این مشخصه، می‌توانید تعداد کلی ایمیل‌های خوانده‌نشده را در کنار آیکون جیمیل در تب مرورگر مشاهده کنید.

تعیین میانبرهای صفحه‌کلید (Custom keyboard shortcuts)

حساب جیمیل

جیمیل از تعداد زیادی میانبر صفحه‌کلید بهره می‌برد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کارها را سریع‌تر انجام دهید. در قسمت Labs هم مشخصه‌ای وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید این میانبرها را تغییر دهید. بعد از فعال کردن این مشخصه، به بخش تنظیمات بروید و روی Keyboard Shortcuts کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید میانبرهای پیش‌فرض را مطابق خواسته‌ی خود تغییر دهید. اگر هم در این تغییرات دچار اشتباه شدید، با کلیک بر Restore Defaults، تنظیمات به حالت اولیه برمی‌گردد.

پاسخ‌های از پیش آماده‌شده (Canned responses)

پاسخ‌های از پیش آماده‌شده بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا اگر برای شرکت خود ایمیلی را به پیشنهادات و انتقادات اختصاص داده‌اید، می‌توانید پاسخی را از قبل آماده کنید تا به‌صورت خودکار برای فرستندگان ایمیل ارسال شود.

گوگل جیمیل

بعد از فعال کردن این مشخصه، می‌توانید پاسخ‌های از پیش آماده‌شده را ایجاد کنید. ابتدا پیام مورد نظرتان را در صفحه‌ی Compose بنویسید و سپس روی فلش موجود در گوشه‌ی راست پایین صفحه‌ی Compose کلیک کنید. بعد از انتخاب گزینه‌ی Canned responses، می‌توانید همین متن تایپ‌شده را به‌عنوان یک پاسخ آماده‌ی جدید ذخیره کنید، این متن را جایگزین یک متن قدیمی کنید یا متن از پیش تایپ‌شده را در ایمیل مذکور درج کنید.

صندوق‌های ورودی چندگانه (Multiple inboxes)

با استفاده از این مشخصه می‌توانید صندوق‌های ورودی مختلفی را با توجه به انواع و اقسام فیلترها ایجاد کنید. این مشخصه به‌خصوص برای افرادی مفید است که می‌خواهند دسترسی راحتی به دسته‌های مختلف ایمیل‌ها داشته باشند. البته این را هم مدنظر داشته باشید که این مشخصه چندان با ویژگی Preview Pane سازگار نیست.

حذف جیمیل

برای فعال کردن این مشخصه، ابتدا باید گزینه‌ی مربوط به آن را در بخش Labs فعال کنید. سپس تب‌های Social، Promotion و دیگر تب‌ها را غیرفعال کنید. برای این کار هم بعد از کلیک روی آیکون چرخ‌دنده و انتخاب Configure Inbox، می‌توانید گزینه‌های مربوط‌ها به تب‌ها را غیرفعال کنید.

در آخر به بخش تنظیمات بروید و روی گزینه‌ی Multiple Inboxes کلیک کنید. سپس بعد از تعیین فیلترها، می‌توانید موقعیت مکانی هرکدام از این صندوق‌های ورودی را مشخص کنید.

غیرفعال کردن این قابلیت‌ها

اکانت جیمیل

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، قابلیت‌های Labs آزمایشی هستند. برای همین شاید در برخی اوقات این مشخصه‌ها از کار بیفتند یا در کارکرد جیمیل اختلال ایجاد کنند. در صورت رخ دادن چنین اتفاق‌هایی، گوگل توصیه می‌کند به این لینک سر بزنید. در این لینک قابلیت‌های Labs غیرفعال هستند و می‌توانید از جیمیل خالص بهره ببرید. البته اگر هم به هر دلیلی از مشخصه‌ای راضی نبودید، برای غیرفعال کردن آن می‌توانید به قسمت Labs مراجعه و آن را غیرفعال کنید.

با این قابلیت‌ها آشنا شوید

در بخش Labs جیمیل مشخصه‌های جذاب زیادی وجود دارد که شاید فکر کنید نیازی به آن‌ها ندارید؛ اما بهتر است برای یک‌بار هم که شده از آن‌ها استفاده کنید. شاید در این میان به ویژگی کاربردی خوبی بربخورید که استفاده از جیمیل را لذت‌بخش‌تر از گذشته کند.

اگر مشتری ثابت بخش Labs هستید، بیشتر از کدام مشخصه استفاده می‌کنید؟ آیا تا حالا در این زمینه به مشکلی برخورده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع متن: digikala