۲۰۱۶ سال چندان خوبی برای سامسونگ نبود؛ چرا که در این سال ناچار به پس گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت ۷ شد و همین موضوع ضرر مالی زیادی را برای این شرکت به همراه داشت. از این بدتر، مساله‌ی شهرت و وجهه‌ی این شرکت بود که در آمریکا و دیگر نقاط دنیا تا حد زیادی آسیب دید. در ادامه به عملکرد سامسونگ در سال ۲۰۱۷ نگاهی می‌اندازیم و در مورد آینده‌ی این شرکت گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کنیم.

خوب و بد سال ۲۰۱۷ برای سامسونگ

سامسونگ سال ۲۰۱۷ را پر سروصدا آغاز کرد. در ماه ژانویه، مدل‌های جدید سری A یعنی گوشی‌های گلکسی A3، گلکسی A5 و گلکسی A7 معرفی شدند. این گوشی‌ها از بدنه‌های زیبای شیشه‌ای و گواهینامه‌ی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوخاک بهره می‌برند. این سه گوشی، مجهز به مشخصه‌های فوق‌العاده‌ای هستند و هر سه‌ی آن‌ها را می‌توان از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ی ۲۰۱۷ به‌حساب آورد.

سامسونگ گوشی

در ادامه، شاهد معرفی گلکسی تب اس ۳ در کنگره‌ی جهانی موبایل بودیم. به لطف بهره‌گیری از مشخصه‌های سطح بالا، نمایشگر بزرگ و قلم S Pen، این تبلت به یکی از بهترین تبلت‌های ۲۰۱۷ بدل شد. سامسونگ سری گوشی‌های گلکسی اس ۸ را در بارسلونا معرفی نکرد، ولی تاریخ رونمایی این گوشی‌ها در این نمایشگاه رسما اعلام شد.

این پرچم‌داران در اواخر ماه مارس رونمایی شدند و مورد استقبال زیادی قرار گرفتند. این گوشی‌ها از نمایشگرهای خمیده‌ی بزرگ، طراحی کم‌حاشیه و مشخصه‌های بسیار عالی بهره می‌برند. با وجود این که این گوشی‌ها از مدل‌های قبل خود گران‌تر بودند، ولی بسیار پرطرفدار و محبوب شدند. سامسونگ در طی ماه اول، موفق به فروش پنج میلیون گوشی گلکسی اس ۸ شد و بیست میلیون عدد از این گوشی را در عرض ۴ ماه به فروش رساند.

سامسونگ گلکسی نوت 8

رونمایی بزرگ بعدی در ماه آگوست در شهر نیویورک صورت گرفت. در این مراسم، سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۸ را معرفی کرد که اولین گوشی سامسونگ مجهز به دوربین دوگانه محسوب می‌شود. قیمت این گوشی از ۹۲۹ دلار آغاز می‌شود و همین قیمت، این گوشی را به یکی از گران‌ترین گوشی‌های موجود در بازار بدل کرده است. به‌رغم قیمت بالا، عرضه‌ی این گوشی هم موفقیت‌آمیز بود. آمار پیش‌فروش این گوشی در آمریکا و کره جنوبی، رکورد پیش‌فروش سری گوشی‌های نوت را شکست؛ این موضوع نشان‌دهنده‌ی قدرت برند سامسونگ و میزان وفاداری مشتریان آن‌ها است.

در سال ۲۰۱۷، سامسونگ گجت‌های فوق‌العاده‌ی دیگری را هم معرفی کرد. از بین گوشی‌ها می‌توانیم به گلکسی اس ۸ اکتیو، گلکسی نوت FE و گلکسی C7 پرو اشاره کنیم. سامسونگ همچنین در این سال چند گجت پوشیدنی مانند ساعت هوشمند Gear Sport، مچ‌بند هوشمند Gear Fit 2 Pro و هدست بلوتوث Gear IconX 2018 را ارائه کرد.

محبوبیت گوشی‌های سامسونگ و دیگر محصولات آن مانند تراشه‌های حافظه NAND و DRAM، در طی سال ۲۰۱۷ سود زیادی را برای این شرکت به ارمغان آورد. سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۷، در حدود ۸٫۸ میلیارد دلار بود. این مقدار سود در بین مدت مشابه سال‌های گذشته، بی‌سابقه است. در طی ۶ ماه بعدی اوضاع برای سامسونگ بهتر هم شد. سامسونگ در سه‌ماهه‌ی دوم، موفق به کسب سود ۱۲٫۷ میلیارد دلاری شد. در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷، سامسونگ با سود ۱۳ میلیارد دلاری‌اش، باز هم رکوردها را شکست.

گوشی سامسونگ دیجی کالا

روی‌هم‌رفته، سامسونگ سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته است. این شرکت گجت‌های بسیار خوبی را عرضه کرد، درآمد بسیار زیادی داشت و به ماجراهای پرحاشیه‌ی نوت ۷ خاتمه داد. اما اوضاع در همه‌ی زمینه‌ها به این خوبی نبود.

«لی جائه یانگ» (Lee Jae-yong)، نائب رییس و رهبر اجرایی سامسونگ، در سال ۲۰۱۷ به اتهام پرداخت رشوه به رییس جمهور کره جنوبی به ۵ سال زندان محکوم شد. علاوه بر این، در این سال موقعیت سامسونگ در بازار هند به خطر افتاد. هند دومین بازار گوشی‌های هوشمند جهان به‌حساب می‌آید و شرکت‌های چینی با ارائه‌ی گجت‌های باکیفیت ارزان‌قیمت، قسمت اعظمی از این بازار را تصرف کرده‌اند. سامسونگ در طی سال ۲۰۱۷، بخش زیادی از سهمش را در این بازار از دست داد و هم‌اکنون سهم این شرکت کمابیش برابر با سهم شرکت شیائومی است. البته سقوط سامسونگ به مقام دوم بازار هند چندان دور از ذهن نیست.

در سال ۲۰۱۸ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

در سال ۲۰۱۸ انتظار ما از سامسونگ این است که مطابق سال‌های گذشته گجت‌های فوق‌العاده‌ی زیادی را عرضه کند. اولین گوشی‌هایی که روانه‌ی بازار می‌شوند، گلکسی A8 و گلکسی A8 پلاس هستند. این دو گوشی تقریبا دو هفته پیش معرفی شدند و فروش آن‌ها در ماه ژانویه آغاز می‌شود. گلکسی A8 پلاس جانشین گلکسی A7 محسوب می‌شود و گلکسی A8 هم جانشین گلکسی A5 است.

سامسونگ گلکسی A8

طراحی این دو گوشی مسحورکننده و کم‌حاشیه است و تأثیر سری گوشی‌های گلکسی اس بر آن‌ها به‌راحتی دیده می‌شود. این سری گوشی‌ها هم مانند سری قبل خود، احتمالا مورد توجه طرفداران گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرند. گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس هم در سال ۲۰۱۸ توجه زیادی را به خود جلب خواهند کرد. به نظر می‌رسد رونمایی رسمی این دو گوشی در ماه فوریه یا مارس خواهد بود. اما احتمالا در نمایشگاه CES جزییات بیشتری از آن‌ها ارائه می‌شود.

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد Galaxy A8 2018

بنا به گزارش‌های غیر رسمی، این گوشی‌ها کماکان از نمایشگرهای ۵٫۸ و ۶٫۲ اینچی بهره می‌برند و به غیر از ارتقای سخت‌افزاری، تفاوت چندانی با نسل قبل خود ندارند. بر اساس شایعات، گلکسی اس ۹ پلاس از دوربین دوگانه بهره خواهد برد و اس ۹ هم فقط مجهز به دوربین تک لنزی خواهد بود. البته بهتر است در سری گوشی‌های اس ۹، انتظار حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده زیر نمایشگر را نداشته باشید، زیرا این فناوری هنوز آماده نشده است. شاید در گوشی گلکسی نوت ۹ که گویا در ماه آگوست یا سپتامبر عرضه می‌شود، شاهد استفاده از این حسگر باشیم. در مورد مشخصه‌های نوت ۹ اطلاعات چندان زیادی مخابره نشده است، اما احتمالا در مورد این گوشی هم نباید انتظار ارتقای گسترده‌ای را داشته باشیم.

البته انتظارات ما از سامسونگ به همین‌جا ختم نمی‌شود و این شرکت در سال ۲۰۱۸ احتمالا گجت‌های دیگری را هم عرضه می‌کند. این گجت‌ها می‌توانند شامل یک کروم‌بوک جدید برای رقابت با پیکسل‌بوک گوگل، تعداد زیادی گوشی میان‌رده و پایین‌رده و گجت‌های پوشیدنی جدید باشند. همچنین سامسونگ برای جلب مشتریان گوگل هوم و اسپیکرهای هوشمند آمازون، احتمالا یک اسپیکر هوشمند مجهز به بیکسبی را معرفی خواهد کرد.

علاوه بر موارد عنوان شده، در سال ۲۰۱۸ احتمال معرفی گوشی تاشو گلکسی ایکس هم وجود دارد. در مورد ظاهر این گوشی و نوع نمایشگر آن هنوز خبر چندان موثقی اعلام نشده و به همین خاطر چندان نمی‌توان روی عرضه‌ی آن حساب کرد.

قیمت موبایل سامسونگ

سامسونگ همچنین باید با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کند. یکی از چالش‌های پیش روی سامسونگ، بازار هند است. سامسونگ برای از دست ندادن بازار هند، شاید به‌ناچار استراتژی‌اش را تغییر دهد. استراتژی جدید می‌تواند شامل توجه بیشتر به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده و کاستن قیمت‌ها باشد.

در بازارهای غربی با وجود این که قدرت خرید بالا است، اما قیمت بالای گجت‌های سامسونگ در فروش آن‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود. بر اساس شایعات، سری گوشی‌های گلکسی اس ۹، قیمت بالاتری نسبت به نسل قبلی خود خواهند داشت و اگر چنین موضوعی حقیقت داشته باشد، باید انتظار افزایش قیمت نوت ۹ را هم داشته باشیم. البته می‌دانیم که سامسونگ طرفداران پروپاقرص زیادی دارد، اما افزایش مداوم قیمت‌ها می‌تواند این مشتریان وفادار را روانه‌ی شرکت‌های رقیب کند.

در سال پیش رو، سامسونگ درزمینه‌ی نمایشگرهای اولد با رقیب‌های سرسخت بیشتری رودررو خواهد شد. در حال حاضر، سامسونگ ۹۰ درصد این بازار را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه محسوب می‌شود. اما از آنجا که ال‌جی و دیگر شرکت‌ها درزمینه‌ی نمایشگرهای اولد سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند، سامسونگ در سال ۲۰۱۸ احتمالا بخشی از بازار نمایشگرهای اولد را از دست خواهد داد.

سخن آخر

آینده‌ی روشن سامسونگ را نمی‌توان کتمان کرد. به نظر می‌رسد این شرکت در سال آتی همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند جهان باقی بماند و تعداد زیادی گجت جذاب را روانه‌ی بازار کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که روند سوددهی سامسونگ ادامه‌دار باشد. در سال ۲۰۱۷، شاهد قدرت‌نمایی برند سامسونگ بودیم. به‌رغم شکست مفتضحانه‌ی نوت ۷، افزایش قیمت گوشی‌ها و به زندان افتادن رهبر اجرایی سامسونگ، مشتری‌ها همچنان وفادار باقی ماندند. اما شاید این وفاداری همیشگی نباشد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

تا زمانی که سامسونگ قیمت‌ها را منطقی نگه دارد و به نوآوری ادامه دهد، جایگاهش را از دست نخواهد داد. اما اگر این غول تکنولوژی به افزایش قیمت‌ها ادامه دهد و به دستاوردهای گذشته قناعت کند، احتمالا قافیه را به رقبایش خواهد باخت. اگر گوشی‌های پرچم‌داری مانند گلکسی اس ۹ و نوت ۹ از نوآوری چندانی بهره نبرند، متقاعد کردن مشتریان برای خرید آن‌ها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود، به‌خصوص در مورد مشتریانی که صاحب گوشی‌های گلکسی اس ۸ یا نوت ۸ هستند.

اگر مانند بازار هند، سامسونگ بازار غرب را هم کم‌کم از دست بدهد، باید آستین‌ها را بالا بزند و استراتژی کاملا جدیدی را اتخاذ کند. آیا در سال ۲۰۱۸ سامسونگ به پیشتازی خود ادامه می‌دهد یا در سراشیبی می‌افتد؟ جواب این سوال در آینده معلوم خواهد شد.

منبع: Android Authority

مطلب آیا موفقیت سامسونگ در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala