حسگر اثر انگشت تنها یکی دو سال پس از این که اپل در آیفون ۵s برای اولین بار «تاچ آیدی» را معرفی کرد، به یکی از ویژگی‌های کاملا استاندارد در گوشی‌های هوشمند تبدیل شد؛ در حدی که تولید کنندگان موبایل حالا حتی در گوشی‌های رده پایین و ارزان‌قیمت هم از این ویژگی استفاده می‌کنند. البته اپل اولین شرکتی نبود که از حسگر اثر انگشت در گوشی موبایل استفاده کرد، ولی برای اولین بار این کار را به قدری خوب انجام داد که توانست توقع کاربران را برای استفاده از این ویژگی در سایر گوشی‌ها بالا ببرد. اما به نظر می‌رسد اپل با معرفی فیس آیدی در آیفون ۱۰ قصد دارد استانداردی را که خودش ایجاد کرده بوده به دست خودش منسوخ کند. این بار هم اپل اولین شرکتی نیست که از تشخیص چهره در گوشی هوشمند استفاده می‌کند. ولی به نظر می‌رسد سیستم تشخیص چهره‌ی اپل به قدری امن و پیشرفته است که شاید بتواند مانند تاچ آیدی یک استاندارد جدید تعریف کند. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما در مورد مزایا و معایب هر کدام از این تکنولوژی‌ها در مقایسه با هم جویا شویم، و بدانیم آیا به نظر شما ممکن است فیس آیدی هم تا چند سال دیگر مانند تاچ آیدی همه گیر شود؟

در مجموع به نظر می‌رسد تکنولوژی حسگر اثر انگشت و به طور ویژه تاچ آیدی به سطحی از تکامل رسیده و استفاده از آن به قدری آسان و سریع شده است که به سختی می‌توان جایگزینی را برای آن متصور شد. شاید به همین دلیل اپل تصمیم گرفته است در آیفون ۱۰ به طور کلی تاچ آیدی را حذف کند تا با این روش کاربران را وادار کند سختی عادت کردن به یک تکنولوژی جدید را بپذیرند.

فیس آیدی آیفون 10

طبیعتا در بسیاری از شرایط استفاده از حسگر اثر انگشت راحت‌تر است. برای مثال با تاچ آیدی می‌توانید آیفون را در هر زاویه و حالتی باز کنید، ولی برای استفاده از فیس آیدی مجبور هستید گوشی را حتما به سمت صورت خود و در فاصله‌ای مناسب قرار دهید. علاوه بر این، حداقل در اولین نسخه‌ی فیس آیدی به نظر می‌رسد عواملی از جمله نور شدید خورشید یا لامپ‌های فلورسنت می‌توانند عملکرد سیستم را با مشکل روبرو کنند.

از سوی دیگر در برخی شرایط هم استفاده از فیس آیدی راحت‌تر و مناسب‌تر است. فیس آیدی می‌تواند حتی در صورت پوشیدن کلاه، عینک یا حتی تغییر دادن مدل ریش و موها هم چهره‌ی فرد را تشخیص دهد. بنابراین در یک روز سرد برفی که دستکش و کلاه پوشیده باشید، قطعا استفاده از فیس آیدی را به تاچ آیدی ترجیح خواهید داد. یا به عنوان یک مثال دیگر می‌توان به مواقعی اشاره کرد که دست شما در اثر باران یا تعرق خیس شده و حسگر اثر انگشت آن را نمی‌شناسد.

از سهولت استفاده که بگذریم بحث امنیت مطرح می‌شود. طبق گفته‌های اپل، امکان این که فردی به صورت تصادفی بتواند تاچ آیدی آیفون شما را فریب دهد ۱ در ۵۰ هزار است. این در حالی است که این شانس در مورد فیس آیدی به ۱ در ۱ میلیون کاهش پیدا می‌کند. آیا این یعنی فیس آیدی ۲۰ برابر امن‌تر از تاچ آیدی است؟ تا جایی که به یاد داریم تا به حال با فردی روبرو نشده‌ایم که از باز شدن آیفونش با اثر انگشت یک غریبه شکایت کند. ولی تا به حال به دفعات بسیار زیاد هکرها موفق شده‌اند با ترفندهایی از سد تاچ آیدی عبور کنند. اگر به یاد داشته باشید، تنها دو روز پس از معرفی تاچ آیدی گروهی از هکرها موفق شدند با استفاده از اثر انگشت به جا مانده روی لیوان، پرینتر لیزری و لاتکس، آن را فریب دهند. البته گروهی از هکرها مدعی هستند که توانسته‌اند با استفاده از پرینتر سه‌بعدی ماسکی را برای هک گردن سیستم تشخیص چهره‌ی فیس آیدی هم بسازند. با این حال به نظر می‌رسد هنوز ساده‌ای برای هک کردن فیس آیدی وجود ندارد.

شما چه فکر می‌کنید؛ آیا فیس آیدی واقعا امن‌تر از تاچ آیدی است؟ آیا تصمیم اپل برای حذف کردن حسگر اثر انگشت در آیفون ۱۰ و جایگزین کردن آن با سیستم تشخیص چهره درست بوده است؟ استفاده از کدام تکنولوژی به نظر شما راحت‌تر است؟ نظر و تجربه‌های خود را در این زمینه در بخش نظرات برای ما و سایر مخاطبان دیجی‌کالا مگ بنویسید.

مطلب شما بگویید؛ تاچ آیدی یا فیس آیدی؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala