تکنولوژی مانند قطاری بی‌ترمز همواره رو به جلو حرکت می‌کند و در این میان، ما همیشه منتظر پیشرفت‌های بزرگ و پر سروصدا هستیم. این پیشرفت بزرگ می‌تواند یک گجت جدید یا تکنولوژی نوینی باشد که قادر به تأمین انرژی دسته‌ی جدیدی از محصولات خواهد بود. در نمایشگاه CES 2018 بیش از ۳۹۰۰ شرکت و ۱۷۰ هزار نفر حضور پیدا می‌کنند. به همین خاطر این نمایشگاه در لاس‌وگاس، به بزرگ‌ترین گردهمایی تکنولوژی سال بدل خواهد شد.

کنفرانس‌های خبری نمایشگاه CES 2018 در تاریخ ۱۸ دی کار خودشان را آغاز می‌کنند و در تاریخ ۲۰ دی درهای نمایشگاه برای عموم مردم و علاقه‌مندان گشوده می‌شود. به همین مناسبت تصمیم داریم در این مقاله برخی از ترندها و اتفاقات مهم این نمایشگاه را پیش‌بینی کنیم.

شارژ بی‌سیم از راه دور به واقعیت نزدیک می‌شود

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم بهره می‌برند، ولی برای شارژ کردن گوشی‌ها باید آن‌ها را روی پد شارژر بی‌سیم مخصوصی قرار بدهید. اما حالا روزبه‌روز به تحقق شارژ بی‌سیم از راه دور نزدیک‌تر می‌شویم. شرکت Energous چندی پیش برای نوع جدیدی از فناوری شارژ بی‌سیم، تأییدیه‌ای از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) دریافت کرد. البته این شارژ بی‌سیم فقط مسافت حدود ۹۰ سانتی‌متری را پوشش می‌دهد ولی همین مقدار هم پیشرفت مهمی محسوب می‌شود. از این فناوری می‌توان برای شارژ گجت‌هایی مانند گوشی‌ها، ساعت‌های هوشمند، صفحه‌کلیدهای بی‌سیم و اسپیکرهای هوشمند استفاده کرد.

زمان برگزاری نمایشگاه ces 2018

در همین حین، شرکت Powercast اعلام کرده که دستگاه فرستنده‌ی PowerSpot را در نمایشگاه CES 2018 رونمایی می‌کند. بنا به ادعای این شرکت، این دستگاه از طریق تأمین پوششی مشابه شبکه‌ی وای‌فای، می‌تواند گجت‌های متعددی را تا فاصله‌ی حدود ۲۴ متری شارژ کند. این دستگاه انرژی را به‌صورت امواج رادیویی (RF) به تراشه‌های مخصوص تعبیه‌شده در گجت‌ها ارسال می‌کند.

الکسا پیشتاز می‌ماند ولی گوگل اسیستنت پررنگ‌تر می‌شود

در نمایشگاه CES 2017، به دلیل معرفی گجت‌های مختلف مبتنی بر دستیار هوشمند آمازون، این هوش مصنوعی در سرخط خبرها قرار گرفت. الکسا امسال هم خبرساز خواهد بود ولی باید با رقیب‌های قدری مانند گوگل اسیستنت و «هوم‌کیت» (HomeKit) اپل رقابت کند. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم در نمایشگاه CES 2018 شاهد تعداد بیشتری از تلویزیون هوشمند مبتنی بر گوگل اسیستنت خواهیم بود.

تاریخ برگزاری نمایشگاه ces 2018

اپل باوجود بهره‌گیری از پلتفرم‌های سیری و هوم‌کیت، هنوز به‌صورت تمام‌قد وارد این عرصه نشده است. اما در سال ۲۰۱۸ اوضاع این‌گونه باقی نمی‌ماند. دلیل آن هم این است که گجت‌های اولیه‌ی مبتنی بر پلتفرم هوم‌کیت، ناچار به استفاده از تراشه‌ی اختصاصی اپل بودند؛ اما حالا اپل این محدودیت را برداشته و شرکت‌های سازنده می‌توانند با راهکاری نرم‌افزاری از این پلتفرم برای گجت‌هایشان استفاده کنند. هم‌اکنون در سایت اپل ۲۱ محصول هوم‌کیت فهرست شده است. این محصولات به‌زودی عرضه می‌شوند و احتمالا تعداد زیادی از آن‌ها در نمایشگاه CES معرفی خواهند شد.

روی هم رفته، با توجه به تنوع اسپیکرهای هوشمند آمازون و دیگر گجت‌های مبتنی بر الکسا، این هوش مصنوعی همچنان به پیشتازی خود ادامه خواهد داد. از دیگر ترندها، می‌توان به گجت‌های هوشمند امنیتی همه‌کاره اشاره کرد. به‌طور مثال، گجت Angee شامل دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تشخیص صدا و سنسورهای حرکتی است و می‌توان آن را یک گجت امنیتی هوشمند همه فن حریف به‌حساب آورد.

تلویزیون‌های Micro-LED فرا می‌رسند، ولی OLED ها هم بیکار ننشسته‌اند

اگر تا حالا نام مایکرو LED به گوشتان نخورده، به‌زودی خبرهای بیشتری در مورد این تکنولوژی خواهید شنید. بر اساس گزارش‌ها، اپل برای سری جدید اپل واچ می‌خواهد از این فناوری استفاده کند و سامسونگ هم در نمایشگاه CES امسال احتمالا از یک تلویزیون مایکرو LED رونمایی می‌کند.

تاریخ نمایشگاه ces

اما ویژگی منحصربه‌فرد فناوری مایکرو LED چیست؟ در این فناوری، اندازه‌ی LED ها کمتر از ۱۰۰ میکرومتر است؛ به عبارت دیگر باریک‌تر از موی انسان. هرکدام از «زیرپیکسل‌های» (subpixels) قرمز و سبز و آبی موجود در مایکرو LED، از خود نور تولید می‌کنند. در نتیجه این فناوری نوظهور، نسبت کنتراست بالا و رنگ‌های سیاه عمیق‌تری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این نمایشگر مایکرو LED، در مقایسه با فناوری OLED انرژی کمتری مصرف می‌کند و دچار سوختگی پیشکل هم نمی‌شود.

با وجود این که محتوای ۴K هنوز چندان جا نیفتاده است، انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال حداقل شاهد یک تلویزیون ۸K باشیم. بنا به گزارش‌ها، ال‌جی در این نمایشگاه از تلویزیون ۸۸ اینچی ۸K رونمایی خواهد کرد. اگر این خبر حقیقت داشته باشد، این محصول ال‌جی مقام بزرگ‌ترین تلویزیون اولد را از آن خود می‌کند.

واقعیت افزوده از زیر سایه‌ی واقعیت مجازی بیرون می‌آید

در ماه‌های اخیر واقعیت مجازی به لطف موفقیت محصولاتی مانند PlayStation VR و Oculus Rift پیشرفت قابل توجهی داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم واقعیت افزوده هم در سال ۲۰۱۸ سال موفقیت‌آمیزی را سپری کند. هدف این فناوری را می‌توان این‌طور عنوان کرد: ارائه‌ی تجربه‌ای همه‌جانبه بدون جدا شدن از دنیای اطراف.

واقعیت افزوده

در نمایشگاه امسال، محصولات و تکنولوژی‌های مربوط به واقعیت افزوده در یک بخش اختصاصی به نمایش درمی‌آیند. شرکت‌هایی ازجمله کارل زایس، کینمو، کداک و سونی قرار است محصولات واقعیت افزوده‌ی خود را در این بخش نمایش دهند. نت‌فلیکس هم قرار است در این بخش حضور داشته باشد و به همین خاطر احتمالا این شرکت هم حامل خبرهای مرتبط با واقعیت افزوده خواهد بود.

در نمایشگاه CES 2018 جنگ تراشه‌های لپ تاپ شدت می‌گیرد

نسل هشتم پردازنده‌های اینتل قلب تپنده‌ی بسیاری از لپ‌تاپ‌های فوق سبک را تشکیل خواهند داد و تعدادی از این سیستم‌ها در نمایشگاه CES 2018 معرفی می‌شوند. از بین آن‌ها می‌توانیم به لپ تاپ LG Gram اشاره کنیم که در سه مدل ۱۳٫۳، ۱۴ و ۱۵٫۶ اینچی عرضه می‌شوند و بنا به گفته‌ی ال‌جی، عمر باتری آن ۱۹ تا ۲۲٫۵ ساعت است. در این نمایشگاه همچنین سری لپ تاپ سامسونگ Notebook 9 معرفی می‌شوند که یکی از آن‌ها از قلم S Pen بهره می‌برد.

نمایشگاه CES 2018

اما نوآوری‌های اینتل به همین مورد محدود نمی‌شود. اینتل و AMD با همکاری یکدیگر می‌خواهند تراشه‌های ترکیبی جدیدی را برای لپ‌تاپ‌ها توسعه دهند. این تراشه‌های جدید، از پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی AMD بهره می‌برند. همچنین در این نمایشگاه می‌توانیم سیستم‌های مجهز به تراشه‌های Ryzen Mobile شرکت AMD را مشاهده کنیم.

کوالکام هم برای این که از قافله عقب نیفتد، با همکاری ایسوس و اچ‌پی، پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون را برای لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس توسعه داده است. این لپ‌تاپ‌ها بسیار سبک هستند و گفته می‌شود باتری آن‌ها بیش از ۲۰ ساعت دوام می‌آورد.

موج جدید گوشی‌های ارزان، پیش از رسیدن گلکسی اس ۹

در نمایشگاه CES امسال به احتمال خیلی زیاد سامسونگ گلکسی اس ۹ را نخواهیم دید. اما انتظار معرفی انواع و اقسام گوشی‌ها را می‌توانیم داشته باشیم. یکی از بزرگ‌ترین ترندها، ارائه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت قدرتمند است. به‌طور مثال، می‌توانیم به آنر ۷X اشاره کنیم که از نمایشگر کم‌حاشیه‌ی بزرگ ۵٫۹ اینچی، دوربین دوگانه و عملکرد بسیار خوب بهره می‌برد و قیمتش تنها ۲۰۰ دلار است.

سامسونگ گلکسی اس 9

هواوی برنامه‌های زیادی برای سال ۲۰۱۸ در سر دارد. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت برای تبلیغات گوشی‌هایش در آمریکا می‌خواهد یک کمپین تبلیغاتی عظیم صد میلیون دلاری راه بیندازد. برای همین، فروش گوشی پرچم‌دار میت ۱۰ از جانب شرکت مخابراتی AT&T چندان دور از انتظار نیست.

بنا به اخبار غیررسمی، سونی هم در نمایشگاه CES از اولین گوشی مجهز به تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۴۵ رونمایی می‌کند و گویا این گوشی از نسبت تصویر ۱۹:۸ بهره می‌برد.

اتومبیل‌های خودران ماژولار می‌شوند و خودروهای الکتریکی هوشمندتر

با وجود این که نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی تنها یک هفته پس از نمایشگاه CES 2018 در دیترویت برگزار می‌شود، در CES هم معمولا فناوری‌های مربوط به اتومبیل معرفی می‌شوند و در معرض نمایش قرار می‌گیرند. یکی از جالب‌ترین طرح‌های مفهومی مربوط به اتومبیل‌های خودران ماژولار، خودروی مفهومی جدید شرکت Rinspeed است که Snap نام دارد. نکته‌ی جالب درباره این خودروی مینی‌بوس مانند، ماژولار بودن آن است که به لطف طراحی دو قسمتی آن امکان‌پذیر شده. این سیستم به این صورت عمل می‌کند که قسمت اتاق می‌تواند از روی قسمت محرکه جدا شود و به‌طور مستقل مورد استفاده قرار بگیرد. به ازای هر سرنشین، یک نمایشگر در این خودرو تعبیه شده و این خودرو مجهز به ۶ پروژکتور است که می‌توانند نوتیفیکیشن‌ها را برای سرنشین‌ها و دیگر ماشین‌ها به نمایش دربیاورند.

اتومبیل خودران

ازلحاظ فناوری‌های کاربردی هم می‌توانیم به گجت Raven از شرکت Klashwerks اشاره کنیم. این گجت روی داشبورد ماشین قرار می‌گیرد و اطلاعات مختلفی را در معرض دید راننده قرار می‌دهد. این گجت از دوربین‌های داخلی و خارجی بهره می‌برد و سازگار با اپلیکیشن‌های گوشی، جی‌پی‌اس و دیگر موارد است. البته این گجت ارزان نیست و قیمت آن از ۲۶۹ دلار آغاز می‌شود.

اگر از اخبار مربوط به کمپانی تسلا خسته شده‌اید، باید بگوییم که یک استارت‌آپ تازه‌نفس چینی توانسته در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی سروصدای زیادی را به راه بیندازد. البته شرکت Byton در مورد خودروی جدیدش اطلاعات زیادی را لو نداده و برای دریافت اطلاعات بیشتر باید تا رونمایی رسمی این خودرو در نمایشگاه CES 2018 صبر کنیم.

منبع: tom’s guide

مطلب ۷ تکنولوژی برتر که در نمایشگاه CES 2018 خواهیم دید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala