سال ۲۰۱۶ سال موفقیت‌آمیزی برای اچ تی سی نبود. این شرکت با وجود عرضه‌ی گوشی‌های فوق‌العاده‌ای مانند گوشی HTC 10 و Desire 10 Pro، در هر چهار فصل مالی ضرر کرد. اچ تی سی در سال ۲۰۱۷ برای تغییر اوضاع و حرکت به سمت سودآوری، استراتژی جدیدی را اتخاذ کرد. این استراتژی شامل کاهش تنوع گوشی و توقف تولید گوشی‌های پایین‌رده بود. در عوض، تمرکز این شرکت معطوف به ساخت گوشی‌های میان‌رده و بالارده شد.

آیا این استراتژی موفقیت‌آمیز بوده؟ علاوه بر این، در سال ۲۰۱۸ از اچ تی سی چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟

مروری بر عملکرد اچ تی سی در سال ۲۰۱۷

اچ تی سی در ماه ژانویه از دو گوشی رونمایی کرد؛ گوشی HTC U Play میان‌رده و گوشی HTC U Ultra بالارده. با وجود این که این دو گوشی از طراحی جذابی بهره می‌بردند، ولی توجه چندانی را به خود جلب نکردند. در این میان، گوشی HTC U Ultra که از باتری کوچکی بهره می‌برد، ضد آب نبود و جک هدفون هم نداشت، ناامیدکننده‌تر بود. این گوشی قیمت بالایی هم داشت. تقریبا یک ماه بعد از عرضه در آمریکا، قیمت این گوشی از ۷۵۰ دلار به ۶۰۰ دلار کاهش داده شد.

بهترین گوشی htc 2017

محصول بعدی در ماه آوریل عرضه شد که گوشی HTC One X10 بود. این گوشی مجهز به نمایشگر ۵.۵ اینچی فول اچ‌دی و تراشه‌ی مدیاتک Helio P10 بود و از باتری حجیم ۴۰۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می‌برد. این گوشی فقط در بازارهای خاصی عرضه شد که بازار آمریکا در بین آن‌ها نبود.

این شرکت با عرضه‌ی گوشی پرچمدارش در ماه مه، بالاخره توجه را به سمت خود جلب کرد. این گوشی HTC U11 نامیده شد و از بهترین مشخصه‌ها، دوربین فوق‌العاده و فناوری نوآورانه‌ی «اج سنس» (Edge Sense) یا لبه‌های حساس به فشار بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: ال جی در سال ۲۰۱۸: اصلاح و بازسازی

اما این گوشی بی‌نقص نبود. نمایشگر ۵.۵ اینچی آن برای یک گوشی پرچم‌دار کوچک محسوب می‌شود و با توجه به حاشیه‌های بزرگی که دارد، به‌سختی می‌تواند با گوشی‌های کم‌حاشیه‌ای مانند ال‌جی G6 و گلکسی اس ۸ رقابت کند. علاوه بر موارد ذکرشده، باید به قیمت بالای این گوشی هم اشاره کنیم که در زمان عرضه،۵۰ دلار گران‌تر از گوشی LG G6 با قیمت ۶۵۰ دلار بود.

گوشی HTC U11

با این همه، فروش ماه اول گوشی HTC U11، رکورد فروش مدت مشابه گوشی HTC 10 و گوشی HTC One M9 را شکست. بنا به گفته‌ی اچ تی سی، فروش این گوشی در بعضی از بازارها آن‌قدر بالا بوده که این شرکت برای تأمین گوشی در این مناطق با مشکل مواجه شده است. با این حال، گوشی HTC U11 به دلیل ضعف‌هایی که داشت، رقیب قدری برای گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۸ نبود.

در ماه نوامبر، اچ تی سی یک گوشی مطابق مد روز به نام گوشی HTC U11 Plus، را به بازار عرضه کرد. این گوشی با بهره‌گیری از مشخصه‌های سطح بالا، نمایشگر بزرگ ۶ اینچی و نسبت تصویر ۱۸:۹، از جدیدترین ترندهای پرچم‌داران بهره می‌برد. این گوشی را می‌توان پرچم‌دار واقعی اچ تی سی در سال ۲۰۱۷ دانست که توانایی رقابت با بیشتر پرچم‌داران موجود در بازار را دارد. این گوشی در چند رنگ مختلف به بازار عرضه شد که از بین آن می‌توان به رنگ جالب توجه مشکی نیمه‌مات اشاره کنیم که به کاربر اجازه می‌دهد تعدادی از قطعات داخلی گوشی را از طریق پشت نیمه‌مات آن مشاهده کند.

آخرین گوشی عرضه‌شده‌ی اچ تی سی در سال ۲۰۱۷، گوشی HTC U11 Life بود که در کشورهای اروپایی، بخشی از پروژه‌ی اندروید وان است. نسخه‌ی اندروید وان این گوشی از اندروید خالص بهره می‌برد و نسخه‌ی آنلاک آن مجهز به رابط کاربری Sense UI است. با وجود این که این گوشی میان‌رده مجهز به نمایشگر کم‌حاشیه و نسبت تصویر ۱۸:۹ نیست، ولی با این وجود گوشی بسیار خوبی محسوب می‌شود. گوشی HTC U11 Life از نمایشگر ۵.۲ اینچی فول اچ‌دی و تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۶۳۰ بهره می‌برد و قیمت آن هم ۳۵۰ دلار است.

زیباترین گوشی اچ تی سی

اچ تی سی در طی سال ۲۰۱۷، روند رو به بهبودی را تجربه کرد. عملکرد این شرکت در فصل اول ناامیدکننده بود، اما در ادامه، به‌خصوص با عرضه‌ی گوشی HTC U11 توجه بیشتری را جلب کرد. در فصل آخر با معرفی گوشی‌های جذاب U11 Plus و U11 Life اوضاع برای این شرکت بهتر هم شد. ولی در کل ۲۰۱۷ سال خوبی برای اچ تی سی نبود. این شرکت در هر سه فصل مالی ۲۰۱۷ به‌طور میانگین ۸۰ میلیون دلار ضرر کرده است. البته هنوز گزارش مالی فصل چهارم اعلام نشده. به دلیل همین عملکرد مالی مأیوس‌کننده، در ماه آگوست شایعه‌ی فروش اچ تی سی قوت گرفت.

بیشتر بخوانید: آیا موفقیت سامسونگ در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت؟

در ماه نوامبر مشخص شد که این شایعه تا حدی ریشه در واقعیت داشته است. گوگل با پرداخت ۱٫۱ میلیارد دلار، قسمتی از تیم تحقیق و توسعه‌ی اچ تی سی را به خدمت گرفت. اما این معامله به معنای خروج اچ تی سی از بازار گوشی‌های هوشمند نیست. اچ تی سی همچنان به ساخت گوشی‌های هوشمند، البته با نیروهای کمتر، ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۸، خواهیم دید که آیا خروج این نیروها تأثیر محسوسی بر کیفیت و نوآوری گجت‌های اچ تی سی خواهد داشت یا خیر.

۲۰۱۸: فرا رسیدن زمان تغییر

با توجه به وضعیت اچ تی سی در سال ۲۰۱۷، بدیهی است که این شرکت در سال ۲۰۱۸ باید تغییر و تحولاتی را صورت دهد. گوشی HTC U Ultra چندان موفق نبود و به همین خاطر، عرضه‌ی جانشین برای آن کار چندان عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود. به‌خصوص وقتی که گوشی HTC U11 Plus موفق ظاهرشده و به‌عنوان رقیب قدر گوشی‌هایی مانند ال‌جی V30، هوآوی میت ۱۰ و پیکسل ۲ ایکس‌ال مطرح شده است.

بهترین گوشی های htc با قیمت مناسب

اچ تی سی باید با ارائه‌ی یک جانشین قدرتمند برای U11، توجه را به سمت خود جلب کند. این گوشی نه‌تنها باید از مشخصه‌های رده‌بالا، ویژگی «اج سنس» و یک جفت هدفون USonic رایگان بهره ببرد، بلکه باید مجهز به نمایشگر بزرگ‌تر و کم‌حاشیه‌تر و دوربین دوگانه باشد و قیمت پایین‌تری هم داشته باشد. بدون این موارد، این گوشی در کنار گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۱۸ مانند گلکسی اس ۹، چندان به چشم نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: سونی در سال ۲۰۱۸: زمان تغییر فرا رسیده است

این کمپانی همچنین باید کیفیت گوشی‌های میان‌رده‌اش را ارتقا دهد. سامسونگ در این زمینه موفق ظاهر شده و به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی‌های گلکسی A8 و A8 پلاس اشاره کنیم. هر دوی این گوشی‌ها شباهت‌هایی به سری گوشی‌های گلکسی اس ۸ دارند. از بین این شباهت‌ها، می‌توانیم نسبت تصویر ۱۸:۹، ترکیب فلز و شیشه در بدنه و استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار را نام ببریم.

اچ تی سی برای این که توجه بیشتری را نسبت به گوشی‌های میان‌رده‌اش جلب کند، باید تا حدی از سامسونگ الگو بگیرد. به‌عنوان مثال، اچ تی سی می‌تواند چند گوشی میان‌رده‌ی مشابه گوشی HTC U11 Plus را روانه‌ی بازار کند که از ویژگی‌های بهتر یا مشابه گوشی‌های گلکسی A8 بهره ببرند و قیمت پایین‌تری هم داشته باشند.

احتمالا چنین گجتی را در اوایل سال ۲۰۱۸ خواهیم دید؛ زیرا بر اساس شایعات، اچ تی سی یک نمونه‌ی میان‌رده از گوشی HTC U11 Plus را در ماه ژانویه عرضه می‌کند. البته هنوز در مورد مشخصات و قیمت این گوشی خبر نداریم و به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که آیا این گوشی توانایی رقابت با سری گوشی‌های گلکسی A8 را خواهد داشت یا خیر.

بهترین گوشی سری دیزایر

سال ۲۰۱۸، سال مهمی برای اچ تی سی به‌حساب می‌آید. فروش و درآمد این شرکت باید بهبود پیدا کند؛ در غیر این صورت، اچ تی سی شاید ناچار به خروج از بازار گوشی‌های هوشمند شود. این شرکت در این مدت جانب احتیاط را رعایت کرده و نتیجه‌ی این رویکرد، فاجعه‌بار بوده است. در سال ۲۰۱۸ اچ تی سی باید دست به ریسک بزند و محصولات جذاب‌تر و متمایزتری را به بازار پر ازدحام گوشی‌های هوشمند عرضه کند.

به‌عنوان مثال، اچ تی سی می‌تواند یک برند اقتصادی را معرفی کند. مانند کاری که هوآوی با برند «آنر» انجام می‌دهد. زیرا قیمت بالای گوشی‌های اچ تی سی، از عوامل اصلی فروش پایین گوشی‌های این شرکت به‌حساب می‌آید. گوشی‌های اچ تی سی باوجود این که گران‌ترین گوشی‌های بازار محسوب نمی‌شوند، اما به‌طور کلی قیمت آن‌ها چندان هم پایین نیست.

روی هم رفته، اچ تی سی باید استراتژی خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تری اتخاذ کند و دست به تغییرات مهم بزند.

سخن آخر

پیش‌بینی عملکرد اچ تی سی در سال ۲۰۱۸ کار ساده‌ای نیست. در کل می‌توان گفت رقابت بیشتر، به نفع مشتریان است؛ زیرا شرکت‌ها مجبور می‌شوند نوآورانه‌تر عمل کنند و قیمت‌ها را پایین بیاورند.

هدف اصلی اچ تی سی، افزایش فروش و بازگشت به دوران سودآوری است. دستیابی به این هدف‌های بلندپروازانه کار چندان ساده‌ای نیست، به‌خصوص وقتی که بخشی از نیروهای تحقیق و توسعه‌ی این شرکت روانه‌ی شرکت دیگری شده‌اند. بازار گوشی‌های هوشمند یک بازار پویا محسوب می‌شود و در یک چشم به هم زدن، تغییرات زیادی رخ می‌دهد. به همین خاطر اچ تی سی در مدت زمانی کم، می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد.

اچ تی سی برای تغییر اوضاع، باید گوشی‌های جذاب‌تری را روانه‌ی بازار کند، قیمت‌ها را پایین بیاورد و بودجه‌ی بیشتری را صرف بازاریابی کند. یک راه دیگر هم این است که اچ تی سی همچنان از رویکردهای قدیمی پیروی کند و یک سال فاجعه‌بار دیگر را سپری کند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما شرکت اچ تی سی در سال ۲۰۱۸ می‌تواند سودآور باشد یا همچنان ضررده خواهد ماند؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

مطلب HTC در سال ۲۰۱۸: موفقیت یا سقوط؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala