اگر صنعت گوشی‌های همراه را یک اقیانوس در نظر بگیریم، هواوی قطعا یک کوسه‌ی سفید بزرگ است. این غول تکنولوژی چینی سریع حرکت می‌کند، ضربه‌های کاری به حریفان می‌زند و فرصت‌های شکار را از دست نمی‌دهد؛ اما همانند یک کوسه، نمی‌تواند حرکت نکند. زیرا رقابت آن‌قدر فشرده است که اگر متوقف شود، غرق می‌شود و شکست می‌خورد.

در سال ۲۰۱۷، هواوی به قلمرو سامسونگ و اپل دست‌درازی کرد. حتی برای مدت کوتاهی جای اپل را به‌عنوان دومین گوشی‌ساز بزرگ دنیا گرفت. هدف بزرگ بعدی این شرکت ورود جدی به بازار آمریکا بود. اما معادلات پیچیده بین چین و آمریکا، کار را برای این برند چینی بسیار سخت کرد. آیا این موضوع می‌تواند موجب افول شرکت هواوی شود؟

پیشرفت توقف‌ناپذیر

هواوی دیگر یک برند غریبه نیست. در طی ۵ سال گذشته، این شرکت جای پای خود را در بازار چین محکم و در بسیاری از بازارهای دنیا نام خود را به‌عنوان یکی از برندهای مهم تثبیت کرده است. در حال حاضر هواوی تنها در بازار تعداد کمی از کشورها حضور گسترده ندارد که در بین آن‌ها، آمریکا مهم‌ترین محسوب می‌شود.

این شرکت در سال ۲۰۱۷ در بیشتر قسمت‌ها رشد خوبی داشته است. در این سال، سهم بازار این برند افزایش پیدا کرد که اوج آن در تابستان اتفاق افتاد؛ وقتی که برای اولین بار آمار فروش این شرکت از اپل پیشی گرفت. به لطف صرف هزینه‌های هنگفت بازاریابی، هواوی در بازار کشورهای در حال توسعه و کشورهای غربی یک برند تثبیت‌شده محسوب می‌شود. البته این شرکت در سال ۲۰۱۷ باوجود فروش حدود ۱۵۳ میلیون گوشی، از لحاظ رشد درآمدها با کاهش مواجه شد.

گوشی هواوی p10

نام این شرکت روزی روزگاری مترادف با گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده بود، اما حالا در بین پرچم‌داران اندرویدی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بهترین پرچم‌دار ۲۰۱۷ هواوی گوشی میت ۱۰ پرو بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نقد و بررسی‌ها نمرات بسیار بالایی را دریافت کرد. البته این برند بازار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را هم فراموش نکرده و با برند آنر حضور مقتدری در بازارهای روبه رشد آسیایی و آفریقایی دارد.

شرکت هواوی بعد از سال‌ها سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، ثمره‌ی آن را در سال ۲۰۱۷ چشید. بهترین مثال در این زمینه، سری پردازنده‌های Kirin است که به رقیب قدری برای تراشه‌های سامسونگ و کوالکام بدل شده‌اند. تراشه‌ی Kirin 970 که قلب تپنده‌ی گوشی میت ۱۰ پرو را تشکیل می‌دهد، مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی است؛ قابلیت‌هایی که گویا سامسونگ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ آن‌ها را در تراشه‌هایش تعبیه خواهد کرد. همچنین، باید به فناوری ۵G اشاره کنیم که هواوی در این زمینه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است و نتیجه‌ی آن را در طی چند سال آینده خواهیم دید.

ورود هواوی ممنوع

در نمایشگاه CES 2018 قرار بود مدیرعامل بخش موبایل هواوی، «ریچارد یو» (Richard Yu)، خبر ورود رسمی گوشی‌های این شرکت به آمریکا را اعلام کند. هواوی از طریق همکاری با شرکت AT&T می‌خواست چنین موضوعی را ممکن کند. اما سیاست، روی نه‌چندان خوشایندش را به این برند نشان داد و شرکت AT&T در لحظات آخر از این معامله پا پس کشید. ریچارد یو در حالی در لاس‌وگاس روی صحنه رفت که نمی‌دانست در مورد این اتفاق ناخوشایند باید چه توضیحی ارائه دهد.

و این‌چنین بود که یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات نمایشگاه CES رقم خورد. یو بدون هیچ متن از پیش آماده‌شده‌ای سخنرانی خود را آغاز کرد و اعتراف کرد که این لغو قرارداد ضربه‌ای بزرگ برای هواوی است. اما در ادامه گفت که ضربه‌ی بزرگ‌تر را آمریکایی‌ها خواهند خورد، زیرا به بهترین انتخاب‌ها درزمینه‌ی گوشی‌های هوشمند دسترسی نخواهند داشت. هواوی به دلیل همکاری نزدیک با دولت چین، همواره متهم به زیر پا گذاشتن حریم خصوصی کاربرانش بوده است. یو در همین رابطه گفته: «ما امتحانمان را از لحاظ حریم خصوصی و امنیت پس داده‌ایم».

هواوی p10 پلاس

پس از نمایشگاه CES، این شرکت با خبر بد دیگری مواجه شد؛ بر اساس خبرها، قانون‌گذاران آمریکایی شرکت‌های مخابراتی آمریکایی را برای عدم استفاده از تجهیزات ساخت هواوی تحت فشار گذاشته‌اند. تقریبا یک هفته‌ی پیش، سایت Bloomberg گزارش داد که شرکت مخابراتی Verizon به دلیل فشارهای سیاسی از یک معامله با هواوی پا پس کشیده است.

همان‌طور که اشاره کردیم، دلایل متعددی برای عدم همکاری اپراتورهای آمریکایی با این شرکت وجود دارد. از آنجا که بخش عمده‌ی بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا در دست اپراتورها است، این عدم همکاری تأثیر زیادی روی کاهش رشد هواوی خواهد داشت. این شرکت برای افزایش رشد خود در سال ۲۰۱۸ نیازمند حضور بیشتر در اروپا و دیگر بازارها خواهد بود.

دشمن پشت دروازه‌ها

علی‌رغم شکست هواوی در آمریکا، این شرکت در سطح بین‌المللی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. هرچند بازار آمریکا بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های رده‌بالا محسوب می‌شود، اما رشد واقعی در بازار کشورهای در حال توسعه به وقوع می‌پیوندد. همچنین باید اشاره کنیم که هواوی در چنین بازارهایی با موانع سیاسی روبرو نخواهد شد.

این شرکت در بازارهای رو به رشد بسیار فعال است، اما رقبای آن هم بیکار ننشسته‌اند. از میان این رقبای قدر می‌توانیم به اپل و سامسونگ اشاره کنیم، اما هواوی بیشتر نگران رقبای چینی مانند «اوپو» (Oppo)، «ویوو» (Vivo) و شیائومی است.

قیمت گوشی هواوی پی 10

در سال ۲۰۱۸، کمپانی BBK Corporation بزرگ‌ترین تهدید برای هواوی محسوب می‌شود؛ این شرکت مالک دو رقیب بزرگ یعنی اوپو و ویوو است. مجموع سهم بازار این دو شرکت بیشتر از هواوی و حتی اپل است. قدرت اوپو و ویوو محدود به کشور چین نیست و این دو شرکت در هند و دیگر کشورهای آسیایی هم از قدرت زیادی برخوردار هستند. نقطه‌ی قوت این شرکت‌ها، قیمت پایین گجت‌های آن‌ها است و هواوی از طریق کاهش قیمت‌ها می‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

در این میان نباید شیائومی را از قلم بیندازیم؛ شرکتی که هواوی با بهره‌گیری از مدل تجاری آن، برند آنر را پایه‌گذاری کرد. شیائومی که در ابتدا محصولاتش را فقط به‌صورت آنلاین به فروش می‌رساند، به گسترش فروشگاه‌های فیزیکی خود روی آورده و از این طریق شتاب رشد خود را افزایش داده است.

آینده‌ی هواوی

بازار گوشی‌های هوشمند هیچ‌وقت تا این اندازه شلوغ و رقابتی نبوده، اما هواوی به این فشارها عادت کرده است. روزی روزگاری گوشی هواوی را کسی جدی نمی‌گرفت، اما این شرکت در عرض ۵ سال به لطف عرضه‌ی گوشی‌هایی با قیمت مناسب، مجهز و باکیفیت، توانست برند خود را در سرتاسر جهان مطرح کند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ هم این روند را در پیش خواهد گرفت. در این سال انتظار داریم گوشی‌هایی مانند P20، میت ۲۰ و دیگر گوشی‌های باکیفیت برند آنر به بازار عرضه شوند و نام هواوی را بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها بیندازند.

این شرکت با استفاده از بودجه‌ای که برای بازار آمریکا کنار گذاشته بود، حضورش را در بازارهای کشورهای دیگر بیشتر از گذشته خواهد کرد. به‌طور مثال هواوی قصد داشت بعد از عقد قرارداد با AT&T صد میلیون دلار برای بازاریابی محصولاتش هزینه کند. چنین بودجه‌ای روانه‌ی اروپا، آسیا و دیگر مناطق می‌شود و از این طریق فشار بر رقبا افزایش پیدا می‌کند.

قیمت گوشی هواوی p10 lite

یکی دیگر از انتخاب‌های مهمی که پیش روی هواوی قرار دارد، انتخاب بین هوش مصنوعی گوگل و آمازون است. گوگل یک انتخاب منطقی به نظر می‌رسد، اما از آنجا که هواوی برای تعدادی از محصولاتش به استفاده از الکسا روی آورده است، به نظر می‌رسد که این شرکت همچنان در حال سبک‌سنگین کردن شرایط گوگل و آمازون است. علاوه بر این، این نکته هم حائز اهمیت است که آمازون در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند، رقیب هواوی محسوب نمی‌شود. با توجه به این که گوگل اسیستنت و الکسای آمازون پلتفرم‌های بسیار مهم آینده محسوب می‌شوند، هواوی بدون شک به دنبال همکاری با طرف برنده‌ی این رقابت است.

سخن آخر

میلیون‌ها سال تکامل تأثیر چندانی بر کوسه سفید نداشته است. هواوی از چنین نعمتی بهره نمی‌برد. در سال ۲۰۱۸، این غول چینی باید تغییراتی را در خود اعمال و با تمام قوا به سمت چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی خود حرکت کند.

کاملا واضح است که یکی از مهم‌ترین هدف‌های شرکت هواوی، کسب عنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند جهان است. در سال ۲۰۱۸ چنین هدفی محقق نمی‌شود، اما تصاحب جایگاه اپل محتمل است. اقدامات دولت آمریکا این شرکت را از برنامه‌هایش عقب انداخت، اما در عوض این موضوع موجب افزایش تمرکز این شرکت روی دیگر بازارها می‌شود. هواوی احتمالا در آینده‌ی نزدیک به شرکت بسیار مهم‌تری بدل خواهد شد؛ آن‌قدر مهم که دیگر آمریکا به‌راحتی نتواند از ورود آن جلوگیری کند.

منبع: Android Authority

مطلب هواوی در سال ۲۰۱۸: حرکت مداوم به سمت پیروزی برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala