افرادی که به دنبال خرید گوشی‌ جدید هستند، طبیعتا دست به مقایسه‌ی مشخصه‌هایی مانند سرعت پردازنده، حافظه‌ی رم، حافظه‌ی داخلی، اندازه‌ی باتری و تعداد مگاپیکسل‌های دوربین می‌زنند. اما اهمیت چنین ارزیابی‌هایی روزبه‌روز کمتر از گذشته می‌شود. دلیل آن را در ادامه ذکر می‌کنیم.

جواب کوتاه این است که این مشخصه‌ها دیگر تنها تعیین‌کننده‌ی کیفیت زمان خرید گوشی‌ محسوب نمی‌شوند. عملکرد این مشخصه‌ها به عوامل مختلفی مانند نوع مهندسی، برنامه‌نویسی و نحوه‌ی ساخت قطعات بستگی دارد. به همین خاطر هم هست که عرضه‌ی گوشی‌های باکیفیت کار چندان آسانی محسوب نمی‌شود و فقط شرکت‌های معدودی از پس انجام آن برمی‌آیند.

علاوه بر این باید به موضوع بهبود تدریجی مشخصات گجت‌ها هم اشاره کنیم. گوشی‌ها حالا به حدی پیشرفت کرده‌اند که حتی گوشی‌های پایین‌رده هم عملکرد قابل‌قبولی دارند. روزی روزگاری گوشی‌های ارزان‌قیمت عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و کار کردن با آن‌ها بسیار مشکل بود، اما حالا دیگر این‌گونه نیست.

تأثیر پردازنده و حافظه‌ی رم بر عملکرد

مقایسه‌ی گوشی‌ها هنگام خرید گوشی بر اساس پردازنده و حافظه‌ی رم کار چندان ساده‌ای نیست. در همین زمینه باید به تفاوت رویکرد اپل و شرکت‌های سازنده‌ی پرچم‌داران اندرویدی اشاره کنیم؛ زیرا پرچم‌داران اندرویدی عمدتا از پردازنده‌ها و مقدار حافظه‌ی رم مشابهی بهره می‌برند ولی گوشی‌های اپل از این لحاظ شباهت چندانی به پرچم‌داران اندرویدی ندارند. به همین خاطر مقایسه‌ی آن‌ها از لحاظ پردازنده و حافظه‌ی رم، کار چندان عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

بنچمارک‌ها می‌توانند تا حدی مفید باشند، اما مساله اینجاست که قدرت یک پردازنده تنها عامل مؤثر در عملکرد گوشی نیست. یکی از مقامات شرکت کوالکام چند سال پیش گفت که خرید گوشی‌ بر اساس بنچمارک پردازنده‌اش مثل این است که یک اتومبیل را بر اساس کیفیت تایرهایش بخریم. به همین خاطر بهتر است که مبنای تصمیم خود را هنگام خرید گوشی‌ محدود به بنچمارک نکنید و ببینید که پردازنده‌ی مذکور چه قابلیت‌های جدیدی را به ارمغان آورده است؛ قابلیت‌هایی مانند کیفیت ارتباط LTE، امنیت بالاتر و توانایی ضبط ویدیو با کیفیت ۴K.

خرید اینترنتی گوشی

حتی زمانی که سازندگان ادعایی مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی سرعت یک تراشه مطرح می‌کنند، بروز چنین افزایش سرعتی به عوامل زیادی بستگی دارد. سرعت حافظه‌ی داخلی، نوع معماری پردازنده و حتی نحوه‌ی برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر سرعت تراشه داشته باشند. چنین افزایش سرعتی معمولا در هنگام استفاده‌های معمولی احساس نمی‌شود و عمدتا در هنگام انجام کارهایی مانند ویرایش ویدیوهای ۴K و اجرای بازی‌های بسیار سنگین بروز پیدا می‌کند.

حافظه‌ی رم بیشتر به گوشی اجازه می‌دهد که تعداد اپلیکیشن‌ها و فایل‌های بیشتری را دسترس داشته باشد تا در هنگام درخواست کاربر، این موارد سریعا اجرا شوند. اما گوشی‌های دارای حافظه‌ی رم بیشتر لزوما در مقایسه با رقبای خود عملکرد روان‌تری ندارند. به طور مثال می‌توانیم به گوشی‌های وان‌پلاس ۵T مجهز به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، گوشی گوگل پیکسل ۲ مجهز به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و آیفون ۱۰ مجهز به ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم اشاره کنیم. با وجود اینکه آیفون ۱۰ از همه‌ی آن‌ها حافظه‌ی رم کمتری دارد، اما به لطف بهینه‌سازی همان مقدار حافظه‌ی رم، نسبت به این گوشی‌ها عملکرد بسیار بهتری دارد.

خرید گوشی موبایل سامسونگ

علاوه بر موارد ذکرشده، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های اندروید برای اجرا در انواع و اقسام گوشی‌های اندرویدی طراحی می‌شوند، ولی اپلیکیشن‌های iOS این‌گونه نیستند و طراحان آن‌ها از نوع سخت‌افزار گجت‌های مقصد به‌خوبی آگاهی دارند. به همین خاطر، اپلیکیشن‌های iOS عملکرد روان‌تری دارند و حافظه‌ی رم کمتری را اشغال می‌کنند.

سرعت پردازنده و مقدار حافظه‌ی رم عوامل بی‌اهمیتی نیستند، اما چندان هم روی بنچمارک‌های این قطعات حساب باز نکنید. در نهایت باید گفت که عملکرد یک گوشی به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد و مقایسه بر اساس یک یا دو مشخصه‌ی سخت‌افزاری، چندان ثمربخش نیست.

انتخاب بهترین دوربین

روزی روزگاری تعداد مگاپیکسل‌های دوربین گوشی‌ها اهمیت بسیاری زیادی داشتند، اما با تغییر اولویت سازندگان و مصرف‌کنندگان و حرکت به سمت دوربین‌های دوگانه و بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، معیارهای حائز اهمیت هم عوض شدند. البته هنوز هم مشخصه‌هایی مانند اندازه‌ی دیافراگم دوربین اهمیت دارند، اما کیفیت نهایی عکس دیگر تنها وابسته به این مشخصه‌های سخت‌افزاری نیست و به عوامل متنوعی بستگی دارد.

به طور مثال می‌توانیم به تراشه‌ی Visual Core موجود در گوگل پیکسل ۲ اشاره کنیم. این تراشه‌ی اختصاصی با بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی، کیفیت نهایی عکس را به‌صورت محسوسی افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، در هنگام مقایسه‌ی دوربین این گوشی با گوشی‌های دیگر، رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دوربین گوگل پیکسل ۲ چندان حائز اهمیت نیست و برای این مقایسه باید به معیارهای دیگری توجه کنیم.

فروشگاه اینترنتی موبایل سامسونگ

گوگل در این زمینه تنها نیست و حالا بیشتر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ها با ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار، به دنبال افزایش کیفیت نهایی عکس‌ها هستند. هرچند هنوز ویژگی‌های سخت‌افزاری دوربین‌ها اهمیت خود را از دست نداده‌اند، اما حالا اهمیت ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین‌ها بیش از هر زمان دیگری است.

بهترین کار برای مقایسه‌ی دوربین گوشی‌ها، مقایسه‌ی عکس‌های گرفته‌شده با آن‌ها است. خوشبختانه در این زمینه سایت‌های زیادی وجود دارد که برای چنین مقایسه‌هایی می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. توجه داشته باشید که کیفیت دوربین در شرایط نامساعد (از جمله نور کم) محک می‌خورد؛ زیرا دوربین بیشتر گوشی‌ها در نور روز عکس‌های خیلی خوبی را ثبت می‌کنند.

عمر باتری

ظرفیت باتری گوشی‌ها با معیار «میلی‌آمپر ساعت» (mAh) بیان می‌شود. اما ظرفیت باتری فقط یک طرف قضیه را تشکیل می‌دهد و مساله‌ی مهم‌تر، میزان دوام باتری است. گوشی گلکسی اس ۸ از یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و آیفون ۱۰ از یک باتری ۲۷۱۶ میلی‌آمپر ساعتی. پس با توجه به این مقایسه احتمالا نتیجه می‌گیریم که عمر باتری گلکسی اس ۸ بیشتر از آیفون ۱۰ است، اما این‌گونه نیست.

قیمت روز گوشی

عمر باتری به عوامل متعددی برمی‌گردد که برخی از آن‌ها مشهود و برخی هم غیرقابل مشاهده هستند. از جمله عوامل مشهود می‌توانیم به اندازه و روشنایی نمایشگر اشاره کنیم و از بین عوامل غیرقابل مشاهده هم می‌توانیم میزان مصرف برق بردهای الکترونیکی را نام ببریم. بر اساس گزارش‌ها، ظرفیت باتری گلکسی اس ۹ مشابه نسل قبل خود است، اما این موضوع لزوما به معنای عمر باتری برابر نیست. قدرت و راندمان پردازنده، تعداد سنسورها و حتی تنظیمات مربوط به صدا بر عمر باتری تأثیر می‌گذارند. با توجه به مطالب عنوان‌شده، در هنگام مقایسه‌ی باتری گوشی‌ها، تنها به ظرفیت آن توجه نکنید و عوامل دیگر را هم در نظر بگیرید.

با این حال، همچنان مقایسه کنید

با وجود تمام این حرف‌ها، بررسی و مقایسه‌ی مشخصه‌های گوشی‌ها هنگام خرید گوشی‌ چندان هم بی‌فایده نیست. فقط این مشخصه‌ها را به‌عنوان معیارهای نهایی کیفیت و عملکرد گوشی در نظر نگیرید و بیشتر به‌عنوان راهنما از آن‌ها بهره ببرید. گاهی اوقات سازندگان با استفاده از قطعات سخت‌افزاری معمولی، گجت‌های فوق‌العاده‌ای می‌سازند و گاهی اوقات گجت‌های مجهز به قطعات بسیار عالی، چندان خوب از آب درنمی‌آیند. به همین خاطر، قبل از خرید گوشی‌ انواع و اقسام نقد و بررسی‌ها را مطالعه کنید. بعد از خواندن این نقد و بررسی‌ها برای محکم‌کاری می‌توانید از مقایسه‌ی مشخصه‌ها هم استفاده کنید.

مقایسه گوشی دیجی کالا

البته برخی از مشخصه‌ها هم اهمیت بسیار زیادی دارند و به همین خاطر بهتر است که به آن‌ها توجه کنید. مشخصه‌هایی مانند زوم دو برابری دوربین دوگانه، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، سازگاری با دستیار دیجیتالی موردعلاقه‌ی شما و درنهایت وزن گجت. توصیه‌ی نهایی ما این است که در هنگام خرید گوشی‌، چندان غرق در بررسی و مقایسه‌ی مشخصه‌های داخلی گجت نشوید، زیرا این مشخصه‌ها اطلاعات چندانی در مورد عملکرد و کیفیت گوشی ارائه نمی‌دهند.

منبع: fieldguide.gizmodo

مطلب چرا مقایسه‌ی مشخصات فنی گوشی‌ها وقت تلف کردن است؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala