چندی پیش در ماه ژانویه، شرکت «ویوو» (Vivo) از اولین گوشی مجهز به فناوری حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر رونمایی کرد. با وجود اینکه چنین نوآوری‌ای فوق‌العاده بود، اما به نظر می‌رسد که نوآوری‌های این شرکت تمامی ندارد. در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال، ویوو از یک «گجت مفهومی» (concept device) رونمایی کرد. این گوشی «ایپکس» (APEX) نام دارد که نسبت نمایشگر به بدنه‌ی آن بسیار بالا است و همچنین از نوع جدیدی از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر بهره می‌برد.

نمایشگر این گجت شرکت ویوو حاشیه‌های بسیار کمی دارد و این گوشی برای مواردی مانند دوربین سلفی، صدا و حسگر اثر انگشت، تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای ارائه کرده است. در ادامه نگاهی به بهترین مشخصه‌های این گوشی مفهومی می‌اندازیم.

یک نمایشگر واقعا کم‌حاشیه

گوشی ویوو ایپکس در ادامه‌ی اقدامات نوآورانه‌ی ویوو در زمینه‌ی کاهش حاشیه‌های نمایشگر است. در این زمینه می‌توانیم به گوشی‌های V7، V7 پلاس، X20 و X20 پلاس اشاره کنیم. اما گوشی ایپکس این هدف را تا حد زیادی ارتقا داده است.

ویوو ایپکس

حاشیه‌های فوقانی و سمت راست و چپ نمایشگر این گوشی تنها ۱.۸ میلی‌متر است که کم‌ترین حاشیه در بین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. حاشیه‌ی پایینی این نمایشگر هم تنها ۴.۳ میلی‌متر است. اگر ویوو بتواند حاشیه‌ی پایینی را هم به ۱.۸ میلی‌متر برساند، نسبت نمایشگر به بدنه‌ی گوشی به ۹۸ درصد می‌رسد.

راز این طراحی در پلتفرم اولد انعطاف‌پذیر ویوو نهفته است. این پلتفرم به سازندگان اجازه می‌دهد که میکروچیپ‌ها را به‌صورت مستقیم روی صفحه‌ی مدار انعطاف‌پذیر گجت تعبیه کنند. چنین کاری موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود و در نتیجه کاهش حاشیه‌های نمایشگر را امکان‌پذیر می‌کند.

افزایش وسعت حسگر اثر انگشت

نمایشگر گوشی ویوو ایپکس به خودی خود بسیار جذاب است، اما نباید حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده در زیر آن را فراموش کنیم. شرکت ویوو در زمینه‌ی حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر یک قدم به جلو رفته و وسعت این حسگر را تا حد زیادی افزایش داده است. حسگر اثر انگشت این گوشی، در نیمه‌ی پایینی نمایشگر آن تعبیه شده است و با لمس بر هر نقطه‌ی این قسمت، می‌توان قفل گوشی را باز کرد.

ویوو ایپکس

علاوه بر این، این حسگر از اسکن همزمان دو انگشت هم پشتیبانی می‌کند و با تنظیم این مشخصه، قفل گوشی فقط در صورت قرار گرفتن دو انگشت کاربر باز می‌شود که این مسئله تأثیر به سزایی در افزایش امنیت گوشی دارد.

تبدیل نمایشگر به اسپیکر

ویوو برای این گوشی از فناوری Screen SoundCasting استفاده کرده که با لرزش نمایشگر می‌تواند صدایی شبیه به اسپیکر را ایجاد کند. با بهره‌گیری از چنین فناوری جذابی، می‌توان اسپیکرها را از گوشی حذف کرد. همچنین این فناوری در مقایسه با اسپیکرها از انرژی کمتری استفاده می‌کند. به گفته‌ی ویوو، این فناوری از لحاظ تنظیم زیر و بم صدا عملکرد بسیار خوبی دارد و در کل کیفیت صدای قابل قبولی را ارائه می‌دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، ویوو در بدنه‌ی گوشی فناوری DAC و سه آمپلی‌فایر را تعبیه کرده است که نقش مهمی را در افزایش کیفیت صدای این گوشی ایفا می‌کنند.

با توجه به این نوآوری‌ها، فضای لازم برای برد مدار این گوشی، در مقایسه با گوشی ویوو Xplay6، ۶۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش فضای اشغال شده به معنای امکان استفاده از باتری بزرگ‌تر و یک سیستم بهتر برای خنک کردن باتری است.

دوربین نوآورانه برای گرفتن سلفی

نوآوری‌های این گوشی دامن دوربین سلفی را هم گرفته است. این دوربین در قسمت فوقانی بدنه تعبیه شده است و در مواقع موردنیاز از بدنه بیرون می‌آید. فرایند بیرون آمدن این دوربین ۰.۸ ثانیه به طول می‌انجامد و در مواقع عدم استفاده هم به‌طور خودکار به داخل بدنه برمی‌گردد.

گوشی‌های ویوو قبل از عرضه تحت آزمایش‌های سرسختانه‌ای قرار می‌گیرند و این گوشی هم از این قاعده مستثنا نیست. شرکت ویوو در همین زمینه می‌گوید که اگر این گوشی روانه‌ی بازار شود، قبل از چنین عرضه‌ای برای اطمینان از لحاظ استحکام بدنه، آن را تحت آزمایش‌های مختلفی قرار خواهند داد.

ویوو ایپکس

ویوو برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر، حسگر مجاورت را زیر نمایشگر تعبیه کرده و حسگر نور را در بخش فوقانی بدنه جای داده است. تمام این اقدامات نوآورانه منجر به قابلیت‌ها و طراحی شگفت‌انگیز این گوشی شده است.

گوشی ویوو ایپکس کلیشه‌ها را در هم می‌شکند

گوشی‌های اخیر ویوو، و به‌خصوص ویوو ایپکس، شاهدی بر این ادعا هستند که این شرکت به دنبال پیروی از طراحی‌ها و فناوری‌های همه‌گیر نیست و ترجیح می‌دهد که با بهره‌گیری از اقدامات نوآورانه‌اش گجت‌های جذاب و شگفت‌انگیزی را روانه‌ی بازار کند.

ویوو ایپکس

«الکس فنگ» (Alex Feng)، معاون ارشد ویوو، در مورد نوآوری‌های این شرکت می‌گوید: «از پیشرفت‌ها در زمینه‌ی صدا و عکاسی گرفته تا حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر، شرکت ویوو نشان داده که در زمینه‌ی تکنولوژی، محافظه‌کار نیست و همواره نوآورانه عمل می‌کند. مشخصه‌های جذاب گوشی مفهومی ایپکس، نماینده‌ی بخش کوچکی از اقدامات نوآورانه‌ی این شرکت است. ما همواره به کاوش در تمام احتمالات موجود ادامه می‌دهیم تا بتوانیم بهترین محصولات را برای مشتریانمان به ارمغان بیاوریم.»

در روزگاری که بیشتر شرکت‌های تکنولوژی رویکرد محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفته‌اند، حضور چنین شرکت‌هایی مایه‌ی دلگرمی است. امیدواریم که این گوشی جذاب روانه‌ی بازارها شود تا در فضای تکراری گوشی‌های هوشمند، شاهد گجت نوآورانه‌ای باشیم.

نظر شما در مورد این گوشی مفهومی چیست؟ نظرات خودتان را ما در میان بگذارید.

مطلب ویوو ایپکس؛ یک گوشی غیر کلیشه‌ای برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala