استفاده از سه پایه، علاوه بر این که با ثابت کردن گوشی موبایل امکان ثبت تصاویر کاملا شفاف را فراهم می‌کند، اجازه می‌دهد خلاقیت خود را با ورود به حوزه‌های نظیر عکاسی با نوردهی طولانی یا ویدیوهای تایم‌لپس گسترش دهید. هر دوی این تکنیک‌های را می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی موبایل اجرا کنید. بسته به مدل گوشی حتی ممکن است برای اجرای آن‌ها نیازی به دانلود کردن اپلیکیشن جدیدی هم نداشته باشید.

بدون شک دوربین گوشی‌های موبایل امروزی نسبت به حتی پنج سال پیش رشد چشمگیری کرده‌اند. این پیشرفت عکاسی موبایل را به چیزی تبدیل کرده که همگان می‌توانند به آن بپردازند. حال همه‌ی ما به دوربین و دریایی از اپلیکیشن‌ها دسترسی داریم که عکاسی و ویرایش عکس را سریع و آسان می‌کنند. البته نباید تصور کنید که عکاسی با دوربین گوشی موبایل به این معنی است که نیازی به رعایت هیچ نکته‌ی خاصی نداریم. درست مانند استفاده از یک دوربین عادی، هنگام استفاده از دوربین گوشی موبایل هم لازم است از برخی اشتباهات رایج اجتناب کنید. در غیر این صورت ممکن است از نتیجه‌ی عکس‌هایی که می‌گیرید چندان راضی نباشید. اگر دوست دارید با سه اشتباه رایج در عکاسی موبایل آشنا شوید که اجتناب از آن‌ها تاثیر مثبت زیادی روی عکس‌های موبایلی‌تان خواهد گذاشت، با مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

اشتباه اول: استفاده از زوم (دیجیتال)

وقتی با یک دوربین رایج مانند دوربین DSLR عکاسی می‌کنید، لنز دوربین شما به صورت فیزیکی برای زوم کردن روی سوژه حرکت می‌کند. حتی بسیاری از دوربین‌های کامپکت هم به زوم اپتیکال مجهز هستند که در واقع برای نزدیک شدن تصویر به صحنه لنز را بلندتر می‌کند. ولی دوربین اغلب گوشی‌های موبایل لنزی با قابلیت زوم کردن ندارند. دوربین بیشتر گوشی‌ها برای رسیدن به چیزی شبیه به زوم از قابلیتی با نام زوم دیجیتال استفاده می‌کنند.

مشکل اصلی زوم دیجیتال این است که در این روش در واقع اصلا زومی در کار نیست. به جای آن بهتر است زوم دیجیتال را به عنوان نوعی برش دادن در نظر بگیرید. هنگام استفاده از زوم دیجیتال، تنها کاری که گوشی موبایل می‌کند این است که عکس را بر اساس کادری که از قبل مشخص کرده‌اید برش دهد. حتی اگر یک بار از زوم دیجیتال در دوربین گوشی موبایل استفاده کنید، متوجه خواهید شد که چرا این کار اشتباه است. کیفیت تصویر حاصل از زوم دیجیتال بسیار بد است و ظاهر پیکسلی شده‌ی ناخوشایند آن، عکس را به کلی خراب می‌کند؛ با وجود تمام ویژگی‌های خوب دیگری که این عکس ممکن است داشته باشد.

عکاسی موبایل - دوربین گوشی موبایل

هنگام عکاسی با دوربین گوشی موبایل همیشه بهتر است برای زوم کردن به صورت فیزیکی به سوژه نزدیک‌تر شوید. ولی اگر به هر دلیل امکان نزدیک شدن به سوژه وجود نداشت، به جای استفاده از زوم دیجیتال، می‌توانید صبر کنید و تصویر را پس از عکاسی برش دهید. به هر حال زوم دیجیتال هم کاری بیشتر از برش دادن تصویر انجام نمی‌دهد. بنابراین بهتر است برش دادن را به زمان ویرایش عکس محول کنید. با این کار هنگام ویرایش عکس تمام پیکسل‌های تصویر اصلی را هنوز در اختیار دارید.

اشتباه دوم: پاک نکردن لنز

پاک نکردن لنز شاید رایج‌ترین اشتباه میان عکاسان موبایل باشد. از آنجا که خارج کردن گوشی از جیب و شروع عکاسی با آن بسیار ساده است، اغلب مواقع عجله‌ی ما برای از دست ندادن موقعیت باعث می‌شود پاک کردن لنز را فراموش کنیم. شاید دلیل دیگر بی‌توجهی ما به پاک کردن لنز دوربین گوشی موبایل این باشد که دیدن تاثیر کثیفی‌های لنز هنگام بازبینی عکس روی صفحه گوشی موبایل هم سخت است. صفحه‌ی گوشی موبایل نه تنها کوچک است، بلکه احتمالا خودش هم خیلی تمیز و عاری از لکه و گرد و غبار نیست. با این حال همان‌طور که هنگام عکاسی با دوربین DSLR یا کامپکت دوست ندارید گرد و غبار یا لکه‌های روی لنز عکستان را خراب کند، فراموش نکنید پیش از عکاسی با دوربین موبایل هم باید لنز را پاک کنید.

عکاسی موبایل - دوربین گوشی موبایل

یکی از کارهایی که می‌تواند کمک کند پاک کردن لنز را فراموش نکنید، یا حتی مشکل زوم کردن را که پیش‌تر گفته شد حل کنید، استفاده از لنزهای مخصوص دوربین گوشی‌های موبایل است. به طور معمول همه عادت دارند هنگام متصل کردن لنز به دوربین آن را پاک کنند. بنابراین استفاده از لنز روی دوربین گوشی موبایل هم به شما یادآوری خواهد کرد که پیش از عکاسی لنز را پاک کنید.

اشتباه سوم: استفاده نکردن از سه پایه در عکاسی موبایل

اکثر ما به طور معمول برای عکاسی با موبایل از سه پایه استفاده نمی‌کنیم. در واقع استفاده از سه پایه حتی اندکی با نفس عکاسی موبایل که سرعت بالا و رهایی از لوازم جانبی دست و پاگیر است تناقض دارد. ولی درست مانند تمام دوربین‌های دیگر، دوربین گوشی موبایل هم ممکن است در اثر لرزش دچار مشکل شود. قطعا هیچ کس دوست ندارد در اثر لرزش دوربین با عکسی تار روبرو شود.

اگر از قبل یک سه پایه در اختیار دارید، احتمالا می‌توانید با استفاده از یک نگهدارنده‌ی گوشی موبایل، مانند نگهدارنده‌های مونوپادها، آن را با گوشی موبایتان سازگار کنید. ولی اگر سه پایه ندارید و نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی را صرف خریدن یک سه پایه کامل کنید، سه‌پایه‌های خاص دوربین گوشی موبایل وجود دارد که حتی امکان استفاده از آن‌ها با دوربین‌های بزرگ‌تر را هم خواهید داشت.

عکاسی موبایل - دوربین گوشی موبایل

به نظر ما اشتباه محض است که خود را از لذت تکنیک‌های مختلف عکاسی که می‌توان با قرار دادن گوشی موبایل روی سه پایه انجام داد محروم کنید. به ویژه با در نظر گرفتن این که اغلب سه‌پایه‌های مخصوص موبایل واقعا قیمت اندکی دارند. به هر حال همه‌ی ما دوست داریم عکس‌هایی بگیریم که باعث افتخار ما باشد؛ تفاوتی هم نمی‌کند که با یک دوربین DSLR فول فریم عکاسی می‌کنیم، یا دوربین گوشی موبایل.

منبع: Photography Talk

مطلب ۳ اشتباه رایج در عکاسی موبایل و راه حل آن‌ها برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala