در روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین، مارک زاکربرگ از کاربران فیسبوک در مجلس سنا عذرخواهی کرد و توضیحاتی را در مورد رسوایی‌های اخیر این شرکت ارائه داد؛ از دسترسی شرکت کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات شخصی حدود ۸۷ میلیون کاربر گرفته تا استفاده‌ی روسیه از این پلتفرم برای اشاعه‌ی خبرهای کذب.

چنین جلسه‌ای اهمیت بسیار زیادی داشت و یک اشتباه کوچک از جانب زاکربرگ، چهره‌ی عمومی او و فیسبوک را برای همیشه خدشه‌دار می‌کرد. زاکربرگ ۳۳ ساله علاقه‌ی چندانی به سخنرانی ندارد و در این جلسه هم تقریبا مانند یک ربات از روی نوشته‌های از پیش نوشته‌شده مطالبی را بیان کرد.

اما درهرصورت او در این جلسه‌ی ۵ ساعته توانست پیام اصلی خود را بارها به شکل‌های مختلفی بیان کند. این‌که فیسبوک واقعا متأسف است، قبول دارد که مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده و با اعمال تغییرات موثر، جلوی تکرار این گونه موارد را می‌گیرد. زاکربرگ و مدیران ارشد فیسبوک چنین پیامی را به این امید که بتوانند بار دیگر اعتماد کاربرانشان را جلب کنند در طی هفته‌ی گذشته بارها تکرار کرده‌اند.

نمایندگان عمدتا سوال‌های کلی از زاکربرگ می‌پرسیدند و او به‌خوبی از پس جواب دادن به آن‌ها برمی‌آمد. اما وقتی‌که سناتورهای آشنا به مسائل تکنولوژیک از او سوالات تخصصی می‌پرسیدند، جواب‌های زاکربرگ کمتر قانع‌کننده بود. اما با توجه به این‌که هر سناتور فقط ۵ دقیقه زمان برای پرسش و پاسخ در اختیار داشت، این سوال و جواب‌ها چندان به عمق نمی‌رفتند و در سطح باقی می‌ماندند.

البته کار نهادهای قانون‌گذار با مدیرعامل فیسبوک تمام نشده و زاکربرگ امروز هم باید به کنگره‌ی امریکا برود و به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ دهد. این جلسه هم شاید به اندازه‌ی جلسه‌ی سه‌شنبه یا حتی بیشتر به طول بینجامد.

مارک زاکربرگ در مجلس سنا

در ادامه به مهم‌ترین نکات جلسه پرسش و پاسخ مارک زاکربرگ با نمایندگان مجلس سنای امریکا می‌پردازیم:

ماموران ویژه‌ی وزارت دادگستری ایالات متحده امریکا با برخی از کارمندان فیسبوک مصاحبه کرده‌اند. زاکربرگ در این پرسش و پاسخ اعلام کرد که تعدادی از کارمندان او به دلیل پرونده‌ی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از جانب ماموران ویژه مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند.

فیسبوک متهم به نقض قانون FTC شد که زاکربرگ آن را رد کرد. طبق این قانون، شرکت‌ها موظف به حفظ داده‌های کاربران هستند و فقط در صورت توافق کاربر می‌توانند آن‌ها را به اشتراک بگذارند. به همین خاطر یکی از سناتورها این موضوع را مطرح کرد که به دلیل دسترسی شرکت کمبریج آنالیتیکا، فیسبوک این قانون را نقض کرده است. زاکربرگ این موضوع را رد کرد. او در پاسخی نه چندان قانع کننده گفت: حتی اگر سیستم‌های فیسبوک به وضوح معیوب بوده‌اند، کاربران به ظاهر از لحاظ فنی موافق آن هستند. ما نحوه‌ی کار سیستم را مفصلا شرح داده‌ایم و کاربران در هنگام ثبت‌نام این موضوع را پذیرفته‌اند.

فیسبوک ارائه‌ی اشتراک پولی برای حذف تبلیغات را مدنظر قرار داده است. زاکربرگ در همین زمینه گفت: «به‌طور کلی، ما اعتقاد داریم که مدل مبتنی بر تبلیغات، بهترین مدل ممکن برای ما است. اما ایده‌هایی مانند ارائه‌ی نسخه‌ی پولی را در نظر گرفته‌ایم.» اگرچه او درنهایت گفت این موضوع به معنای حذف نسخه‌ی رایگان فیسبوک نخواهد بود.

زاکربرگ گفت می‌داند بیشتر کاربران در هنگام ثبت‌نام قوانین مربوط به سرویس موردنظر را مطالعه نمی‌کنند. در هنگام ایجاد اکانت جدید در شبکه‌های اجتماعی، کاربران با انبوهی از اسناد حقوقی مواجه می‌شوند. زاکربرگ در این رابطه گفت: «می‌دانیم که بیشتر کاربران این قوانین را نمی‌خوانند، اما هرکسی این فرصت را دارد که قوانین را بخواند و با آگاهی کامل اکانت خود را ایجاد کند.»

فیسبوک اطلاع خاصی در مورد استفاده‌ی روسیه و چین از داده‌های فیس‌بوک و ایجاد پروفایل‌های جعلی ندارد. زاکربرگ گفت فیسبوک همچنان دارد رسوایی شرکت کمبریج آنالیتیکا را بررسی می‌کند و این‌که چه افراد دیگری به داده‌های کاربران دسترسی داشته‌اند. او در ادامه گفت: «ما اطلاعات به خصوصی از دیگر تلاش‌های این کشورها نداریم.»

منبع: Business Insider

مطلب ۵ اعتراف مهم زاکربرگ در مجلس سنای امریکا برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala