iOS در طی این سال‌ها به دلیل رقابت تنگاتنگ با اندروید و انتظارات فزاینده‌ی کاربران، دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است. هرچند اولین چیزی که در مورد تغییرات این سیستم‌عامل توجهات را جلب می‌کند، تغییرات ظاهری است، اما اصلی‌ترین تغییرات در زیر پوست iOS اتفاق افتاده‌اند. زمانی که اولین نسخه از iOS معرفی شد، تنها از یک گوشی-آیفون ۲G-پشتیبانی می‌کرد. اما حالا این سیستم‌عامل از انواع آیفون و آیپد که هرکدام از اندازه، رزولوشن و امکانات مختلفی بهره می‌برند، پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین شباهت این گجت‌ها، بهره‌گیری تمام آن‌ها از تراشه‌های سری A ساخت اپل است. اگر بخواهیم این تغییر و تحولات را با عدد بیان کنیم، بهتر است که حجم اولین نسخه و آخرین نسخه از iOS را با یکدیگر مقایسه کنیم. حجم اولین نسخه‌ی این سیستم‌عامل تنها ۹۱ مگابایت بود، و حالا جدیدترین نسخه‌ی آن-iOS 11.3- ۲.۸ گیگابایت حجم دارد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تمام انتظارات و توقعاتی که از سیستم عامل iOS 12 داریم، بیندازیم.

تاریخ معرفی

اگر اپل مطابق رویه‌ی معمول خود عمل کند، در کنفرانس WWDC امسال که از تاریخ ۴ تا ۸ ژوئن (۱۴ تا ۱۸ خرداد) برگزار می‌شود، شاهد رونمایی نسخه‌ی جدید iOS خواهیم بود. به همین خاطر انتظار معرفی سیستم عامل iOS 12 در تاریخ ۱۴ خرداد را داشته باشید.

اپل

تاریخ عرضه سیستم عامل iOS 12

در طی ۴ سال گذشته، اپل در هفته‌ی دوم ماه سپتامبر-یا در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه-نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل را منتشر کرده است. به همین خاطر پیش‌بینی می‌کنیم که iOS 12 در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) عرضه خواهد شد.

از iOS 12 چه انتظاراتی می‌توانیم داشته باشیم؟

همین ابتدای امر باید بگوییم که خبر موثقی در مورد ویژگی‌های سیستم عامل iOS 12 منتشر نشده و ادامه‌ی این مطلب عمدتا انتظارات و توقعات ما از نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل است.

بهبود کیفیت

حتی اگر بی‌طرفانه هم به iOS 11 نگاه کنیم، باز هم نمی‌توانیم چشم‌های خود را بر مشکلات متعدد این نسخه از iOS ببندیم. به همین خاطر، امیدواریم که اپل برای سیستم عامل iOS 12، رفع کاستی‌هایی مانند مسائل رابط کاربری، عمر باتری و مشکلات عملکردی را در اولویت اول خود قرار دهد. البته با توجه به انتظارات زیاد کاربران، سهام‌داران و تحلیلگران از نوآوری‌های اپل، عملی کردن چنین خواسته‌هایی کار چندان ساده‌ای محسوب نمی‌شود.

آیفون

همچنین حالا زمان خوبی برای تغییر رویکرد اپل در زمینه‌ی توسعه و انتشار این سیستم‌عامل است. اپل معمولا در هر نسخه‌ی جدید iOS، تغییرات ظاهری و داخلی زیادی را اعمال می‌کند که برخی از این تغییرات مشکل‌زا می‌شوند و به همین خاطر همواره شاهد ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های کوچک برای حل این مشکلات هستیم. اما حالا امیدواریم که اپل تمرکز خود را معطوف به بخش‌های داخلی این سیستم‌عامل معطوف کند. البته چنین رویکردی از طرف اپل بی‌سابقه محسوب نمی‌شود و این شرکت در نسخه‌های گذشته‌ی macOS، عمدتا به جای تغییرات ظاهری، به تغییرات داخلی سیستم‌عامل روی آورده است.

مشخصه‌هایی هم احتمالا حذف می‌شوند. با توجه به اطلاعات مختلفی که اپل از طرف کاربران آیفون و آیپد جمع می‌کند، مطمئنا مشخصه‌های بی‌مصرف زیادی وجود دارد که اپل با حذف آن‌ها می‌تواند عملکرد و سرعت این سیستم‌عامل را بهبود ببخشد.

حالت تاریک

با توجه به بهره‌گیری آیفون ۱۰ از نمایشگر اولد، عدم وجود «حالت تاریک» (Dark Mode) حقیقی در iOS 11، کمی تعجب‌آور بود. طبق بررسی‌ها، تم تاریک یوتیوب موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری آیفون ۱۰ می‌شود و با توجه به احتمال بالای بهره‌گیری از نمایشگر اولد در نسخه‌ی جدید آیفون ۱۰، بنابراین به احتمال زیاد در iOS 12 شاهد ارائه‌ی حالت تاریک خواهیم بود.

سیستم عامل iOS

برای کسانی هم که ترجیح می‌دهند در هنگام شب از حالت تاریک استفاده کنند، بهتر است که اپل قابلیت تنظیم خودکار حالت تاریک و روشن را با توجه به ساعت گوشی ارائه دهد.

نمایشگر همیشه روشن

نمایشگرهای اولد ویژگی‌های جذاب زیادی دارند که یکی از آن‌ها امکان همیشه روشن بودن نمایشگر است. اپل با ارائه‌ی این ویژگی نه‌تنها می‌تواند وارد رقابت با گوشی‌های اندرویدی شود، بلکه با ارائه‌ی این ویژگی مفید، می‌تواند یکی از فقدان‌های همیشگی آیفون را برطرف کند؛ این فقدان، امکان خبردارشدن از دریافت نوتیفیکیشن‌ها بدون نیاز به دست زدن به آیفون است.

سیستم عامل iOS 12

وسواس زیاد استیو جابز و «جانی آیو» (Jony Ive) بر سر طراحی و حذف مواردی که زائد محسوب می‌شوند، منجر به عدم استفاده از چراغ LED برای نوتیفیکیشن‌ها شد. با توجه به این موضوع، ارائه‌ی نمایشگر همیشه روشنی که باتری زیادی مصرف نکند، راه‌حل خوبی برای کاربرانی است که می‌خواهند تنها با یک نگاه از دریافت نوتیفیکیشن‌ها باخبر شوند.

ابزار کنترل والدین پیشرفته

اوایل سال ۲۰۱۸، اپل در پاسخ به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به‌زودی اقداماتی را در راستای حل مشکل اعتیاد کودکان به گوشی‌های هوشمند انجام خواهد داد. احتمالا در هنگام ارائه‌ی iOS 12، اولین نشانه‌های این رویکرد اپل را مشاهده خواهیم کرد.

تنظیمات درون برنامه‌ای

با توجه به فلسفه‌ی کاربرد آسان اپل، امیدواریم که در iOS 12، تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS، از بخش تنظیمات سیستم‌عامل به تنظیمات داخلی این اپلیکیشن‌ها منتقل شود. به‌عنوان مثال، هم‌اکنون اگر بخواهیم ویژگی Grid (خطوط مشبک) اپلیکیشن دوربین را فعال کنیم، به‌ناچار باید به بخش تنظیمات سیستم‌عامل و سپس Camera مراجعه کنیم. برای تغییر فرمت ویدیو، فریم‌ریت و حتی برای فعال‌سازی HDR خودکار هم ناچار به تکرار این فرایند هستیم.

همچنین در رابطه با اپلیکیشن موزیک، برای دسترسی به اکولایزر آن، باید ابتدا به بخش تنظیمات و سپس بخش Music مراجعه کنیم. حالا که صحبت از اکولایزر شد، امیدواریم در این نسخه از iOS، شاهد ارائه‌ی اکولایزر پیشرفته و مجهز به فناوری یادگیری ماشینی باشیم که بتواند صدای آهنگ‌ها را با توجه به هدفون مورد استفاده، ژانر موزیک و دیگر موارد تنظیم کند.

ویجت‌ها

هرچند کنترل سنتر iOS امکانات متنوعی دارد، اما ویجت‌های موجود در گوشی‌های اندرویدی هم کاربردهای گسترده‌ای دارند که در این زمینه، اپل حرف زیادی برای گفتن ندارد. اپل در صورت ارائه‌ی ویجت‌ها، باید مصرف باتری آن‌ها را هم مدنظر قرار دهد که درنهایت شاهد کاهش عمر باتری آیفون نباشیم.

نوتیفیکیشن‌ها

با قبول این موضوع که صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها حالا بسیار شبیه به لاک‌اسکرین شده (البته هنوز هم برخی با این موضوع کنار نیامده‌اند)، امیدواریم در iOS 12 شاهد حق انتخاب‌های جدیدی برای گروه‌بندی نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های مختلف-در کنار تاریخ و روز-باشیم.

کنترل سنتر

اپل بالاخره بعد از مدت‌ها آزمون‌وخطا بر سر کنترل سنتر، در iOS 11-حداقل در آیفون-موفق شد این بخش را به شکل ایدئال خود نزدیک کند. در کنترل سنتر تمام میان‌برها در یک صفحه قرار گرفته‌اند و برای اعمال تنظیمات موردنظر و حتی برخی از شخصی‌سازی‌ها، می‌توان از قابلیت لمس سه‌بعدی استفاده کرد.

سیستم عامل ios چیست

هرچند کنترل سنتر از امکانات جذابی بهره می‌برد، اما امیدواریم در سیستم عامل iOS 12 شاهد ارائه‌ی یک API برای توسعه‌دهندگان باشیم که با استفاده از آن بتوانند میان‌بر اپلیکیشن خود را در بخش کنترل سنتر تعبیه کنند.

سیری

مقالات زیادی در مورد پتانسیل‌های هدررفته‌ی دستیار دیجیتالی سیری نوشته شده است. اما اگر بخواهیم مختصر و مفید بیان کنیم، باید بگوییم که سیری در کنار ارائه‌ی پاسخ‌های درست و مربوط، باید واکنش‌های بیهوده و آزاردهنده را رها کند.

سیری

به‌عنوان مثال وقتی از سیری خواسته می‌شود برای آشپزی تایمری را تنظیم کند، واکنش‌هایی که ارائه می‌دهد اصلا سنخیتی با یک هوش مصنوعی پیشرفته ندارد.

آیپد

در iOS 11، اپل رابط کاربری این سیستم‌عامل را با توجه به امکانات آیپد بهبود بخشید. در سیستم عامل iOS 12 انتظار داریم که این تغییرات و بهبودها ادامه پیدا کنند. ویژگی محوری رابط کاربری iOS 11 در آیپد، تمرکز بر چندوظیفگی و قابلیت drag and drop بود. در نسخه‌ی جدید iOS امیدواریم بتوانیم شاهد پشتیبانی این نسخه از سیستم‌عامل از قابلیت باز شدن یک اپلیکیشن-به‌خصوص در هنگام مشاهده‌ی اسناد-در چند پنجره باشیم.

دیگر انتظارات جزئی از iOS 12

در این قسمت به چند ویژگی جزئی اشاره می‌کنیم که امیدواریم به سیستم عامل iOS 12 افزوده شوند:

  • تایمرهای چندگانه
  • پشتیبانی از حالت افقی برای تمام گجت‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و ارائه‌ی صفحه‌کلید مخصوص به این حالت
  • بهبود نرم‌افزاری Face ID و پشتیبانی از حالت افقی
  • بهبود ژست‌های حرکتی آیفون ۱۰

در ادامه به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که به‌احتمال زیاد آن‌ها را در iOS 12 خواهیم دید:

  • صدها ایموجی و انیموجی جدید
  • تصاویر پس‌زمینه‌ی جدید
  • خارج شدن ابزار Battery Health از حالت بتا
  • ارائه نسخه نهایی AirPlay 2

از آنجایی که تنها دو ماه تا برگزاری کنفرانس WWDC باقی مانده، برای خبردار شدن از ویژگی‌های جدید سیستم عامل iOS 12، نیازی به انتظار طولانی نداریم. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما iOS 12 باید مجهز به چه ویژگی‌های جدیدی شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع؛ gsmarena

مطلب همه آنچه از iOS 12 انتظار داریم؛ تاریخ معرفی، امکانات جدید و… برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala