در کمتر از دو هفته‌ی دیگر، از تعدادی از برنامه‌های آینده‌ی شرکت اپل خبردار می‌شویم. در کنفرانس WWDC 2018 همانند سال‌های گذشته، این شرکت مسیر آینده‌ی سیستم‌عامل‌های گجت‌های خود و تعدادی از دیگر برنامه‌های خود را شرح خواهد داد. این کنفرانس از ۴ تا ۸ ژوئن (۱۴ تا ۱۸ خرداد) در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا برگزار می‌شود و توسعه‌دهندگان در این فرصت می‌توانند با مدیران اپل، مهندسان و طراحان این شرکت ارتباط داشته باشند.

تمرکز کنفرانس سالانه‌ی WWDC عمدتا معطوف به ارتقاهای نرم‌افزاری این شرکت است، اما گاهی اوقات اپل از این فرصت برای معرفی سخت‌افزارهای جدید هم استفاده می‌کند. در ابتدا، به تعدادی از شایعات مربوط به معرفی گجت‌ها می‌پردازیم و در ادامه توضیحاتی را در مورد انتظارات مربوط به نرم‌افزار ارائه می‌دهیم.

احتمال عرضه‌ی مدل جدید آیپد پروها، مک‌بوک‌ها و دیگر موارد

در زمان شروع کنفرانس WWDC 2018 و سخنرانی تیم کوک، نباید انتظار معرفی آیفون‌های رده‌بالا یا مک‌بوک پرو جدید را داشته باشیم. جانشین آیفون X، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس مطابق معمول در ماه سپتامبر معرفی می‌شوند و اپل چندی پیش اعلام کرد که مک‌بوک پرو جدید تا سال ۲۰۱۹ عرضه نمی‌شود. همچنین اسپیکر هوم‌پاد و آیپد رده‌پایین تقریبا تازه‌نفس محسوب می‌شوند، زیرا این دو گجت به ترتیب در ماه‌های فوریه و مارس عرضه شده‌اند. با این وجود، در ادامه به گجت‌هایی اشاره می‌کنیم که احتمال معرفی آن‌ها در خردادماه وجود دارد.

مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها: اپل در کنفرانس WWDC سال گذشته، تقریبا تمام لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ خود را نونوار کرد. حالا، یک سال بعدازاین اتفاق، بهره‌گیری این گجت‌ها از نسل هشتم پردازنده‌ها اینتل، حداقل انتظار کاربران این محصولات به‌حساب می‌آید. البته در مورد تغییرات ظاهری این محصولات اخبار چندانی منتشر نشده و به همین خاطر باید تا زمان برگزاری این کنفرانس صبر کنیم. چنین موضوعی برای مک‌بوک ایر هم صادق است که گویا بعد از مدت‌ها انتظار قرار است تغییر و تحولات گسترده‌ای بر آن اعمال شود.

آی‌مک

آیپد پروها: چندی پیش با معرفی یک آیپد رده‌پایین، شاهد بهره‌گیری این گجت از قابلیت پشتیبانی از قلم استایلوس بودیم. با توجه به اعمال این تغییر مهم بر این آیپد نسبتا ارزان‌قیمت، کاربران انتظار دارند تغییرات گسترده‌ای بر آیپد پرو گران‌قیمت اعمال شود؛ به‌عنوان مثال می‌توانیم به بهره‌گیری از طراحی مشابه آیفون X و حذف دکمه هوم و تجهیز به فیس آی‌دی اشاره کنیم.

آیفون SE 2: همانطور که گفتیم، آیفون‌های مهم در ماه سپتامبر معرفی می‌شوند. اما حالا بنا به برخی گزارش‌ها، قرار است در کنفرانس WWDC 2018 مدل جدید آیفون رده‌پایین SE که در ماه مارس ۲۰۱۶ معرفی شد، ارائه شود. در مورد ویژگی‌های این آیفون اخبار موثق چندانی زیادی وجود ندارد و به همین خاطر گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

ایرپاور: زمانی که ایرپاور در مراسم رونمایی از آیفون X معرفی شد، سخنران مراسم اعلام کرد که این محصول در «سال آینده» عرضه می‌شود. این پد شارژر که می‌تواند انرژی چند گجت را به‌صورت بی‌سیم و البته همزمان فراهم کند، هنوز معرفی نشده و به همین خاطر انتظار می‌رود در این مراسم خبر عرضه‌ی رسمی آن اعلام شود.

ایرپاور

انتظار معرفی این محصولات را نباید داشته باشیم: به‌غیراز گجت‌های ذکر شده، نباید انتظار رونمایی از مواردی مانند اپل واچ‌ها، نسل جدید ایرپاد یا اسپیکرهای مینی هوم‌پاد را داشته باشیم. هرچند احتمال دارد اپل بخشی از کنفرانس WWDC 2018 را به ARkit و واقعیت مجازی در مک اختصاص دهد، اما در این کنفرانس به احتمال زیاد در مورد هدست واقعیت مجازی و افزوده‌ی این شرکت اطلاعات جدیدی اعلام نمی‌شود، زیرا بنا به گزارش‌ها این محصول در حوالی سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد شد.

iOS 12: ارجحیت کیفیت بر کمیت

iOS 12

بعد از ضعف‌های متعدد iOS 11، اپل اعلام کرده که این بار در مورد iOS 12 توجه و تمرکز خود را به جای نوآوری، روانه‌ی افزایش کیفیت این سیستم‌عامل می‌کند. به همین خاطر احتمالا در این سیستم شاهد ویژگی‌های جدید پرسروصدای نخواهیم بود. البته بنا به گزارش‌ها، در این سیستم‌عامل می‌توانیم انتظار بهبود نرم‌افزار مربوط به فیس آی‌دی و افزایش تعداد انیموجی‌ها را داشته باشیم.

MacOS: تقویت امنیت

در زمینه‌ی مشکلات،iOS تنها نبود و سیستم‌عامل گجت‌های مک هم ضعف‌هایی داشتند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ محققان متوجه شدند که با استفاده از یک حفره‌ی امنیتی می‌توان بدون وارد کردن رمز عبور وارد لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای مک شد. به همین خاطر احتمالا اپل در کنفرانس WWDC 2018 برنامه‌های خود را برای افزایش امنیت سیستم‌عامل MacOS تشریح خواهد کرد.

WatchOS: افزایش توجه به قابلیت‌های سلامتی و تندرستی اپل واچ

اپل واچ

در مورد سیستم‌عامل مختص ساعت این شرکت اطلاعات چندانی منتشر نشده اما چندی پیش خبری در مورد ثبت پتنت ساعت‌های هوشمند مجهز به نمایشگرهای دایره‌ای شکل منتشر شد که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی رویکرد جدید اپل باشد. همچنین احتمالا به‌زودی توسعه‌دهندگان می‌توانند واچ‌فیس‌های جدیدی را برای این ساعت‌ها طراحی کنند. در کنار این موارد، مطمئنا اپل به قابلیت‌های جدید مربوط به قابلیت‌های سلامتی و تندرستی این سیستم‌عامل اشاره خواهد کرد.

احتمال معرفی Marzipan در کنفرانس WWDC 2018

Marzipan

سایت Bloomberg در ماه ژانویه خبری را منتشر کرد که اپل مشغول توسعه‌ی ابزارهایی با اسم رمز Marzipan است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مربوط به آیفون‌ها، آیپدها و مک‌ها، از این ابزار استفاده کنند. هرچند بسیاری از افراد گمان می‌کردند که این خبر به معنای یکسان شدن اپلیکیشن‌های iOS و MacOS است، اما باید بگوییم که این‌طور نیست. در همین مورد، یکی از وبلاگ‌نویسان با استناد به منابع خود پستی را منتشر کرده که در آن نوشته چنین ابزاری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های مربوط به iOS و MacOS را تا حدی با استفاده از ابزار یکسانی توسعه دهند. این یعنی توسعه‌دهندگان بدون انجام کارهای تکراری فراوان، می‌توانند نسخه‌های مختلف اپلیکیشن‌های موردنظر خود را برای این دو پلتفرم طراحی کنند. البته او در این پست اشاره کرده که این برنامه مربوط به سال ۲۰۱۹ است و به همین خاطر به‌احتمال زیاد در کنفرانس WWDC 2018 اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود.

منبع: CNET

مطلب همه آنچه از کنفرانس WWDC 2018 انتظار داریم؛ iOS 12، آیپد پرو و … برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala